Lastenvaunut

Rosebud onko se Vantaan Tikkurilaa missä se Jumboki on? :) Onks siel lenkkeilymaastoi ja hyvää kuntosalia lähellä myös? ;)
 
Jumbon alueella on ainakin kaikki mahdolliset kaupat mitä vaan toivot melkeinpä, koska Tammiston alueella löytyy sitten noita isompia. Kuntosaleista en ole varma, kun en pahemmin käytä. Mutta siis tästähän on hyvät yhteydet Tikkurilaan. Itseasiassa tää alue muutenkin kuuluu Tikkurilan terveydenhuoltoon jne. 

Mulla on neuvola tuossa Kartanonkoskella kylläkin ja se on ainakin tosi mukavan oloinen paikka :)

Kartanonkoski, Tammisto ja Pakkala on Vantaan turvallisinta seutua ja näteintä. Muualla onkin sitten vähän levottomampaa. Itse en henkkoht muuttaisi lapsen kanssa Tikkurilaan, koska siellä liikkuu yllättävän usein aika epämääräistä porukkaa ja juoppoja, kuten monessa muussakin paikassa Vantaalla (varsinkin junanvarrella olevilla asuinalueilla).

Asuttiin itse ennen Korsossa, joka oli täynnä juoppoja ja muutenkin vähän ällöä seutua. Muutettiin tänne ja tää onkin sitten oikeasti nättiä ja siistiä seutua. Paljon peltoa ja metsääkin ja paikkoja missä itse ainakin lenkkeilisin mielelläni.
 
Mummolavaunut ois hyvä juttu, mut eipä taideta ostaa, ellei jostain halvalla saada :) Mummu ja pappa meinasivat ostaa kyllä pappalaan (meillä porukoiden koti on pappala, sillä isomummin luona mummola:)) oman matkasängyn eli sitä ei ainakaan tarttis sinne raahata mukana. Meillä autoon kyllä mahtuu, ku vaunutki menee vaikka ratasosa ja koppa vierekkäin, on sen verran iso auto tavaratiloineen. Meidän "lainakoirakin" mahtuu sinne siis tarvittaessa.

Totta, että tuo kankainen tavarakori yhä useammassa vaunussa. Ei kestä varmastikaan samalla tavalla kuin perinteinen. Pienempikin taitaa olla. Tosin kun sinne ne pari maitopurkkia mahtuu niin se riittää mulle; kauppaostokset tehdään autolla.

Niistä Vilukissan mainitsemista muoviosista ja niiden kestävyydestä tein jossain vaiheessa "empiirisen tutkimuksen" eli kyselin porukoilta, miten kestäneet (paitsi, että nehän menis hajottuaan takuuseen eli kyllä niiden normikäyttöä tulee kestää säällä ku säällä ;)) niin kenelläkään ei ainakaan täällä Pohjois-Suomessa (Oulun ja Lapin läänin alueella) ollu ne hajonneet, että eiköhän ne siellä E-Suomessakin ihan hyvin kestä. ;) Täällä ku se pakkanen oikeesti huitelee siellä -30 paikkeilla ja allekin :) Ne on mainospuheita vaan, ku Emmaljungaaki haukuttu laadun heikkenemisestä yms. ja muoviosiahan sitä on ko. vaunuissakin. Hyvät rattaat ne vaikuttavat olevan lähipiirin käyttökokemuksenki perusteella ja plussaa ehdottomasti se, että ovat voineet säilyttää osan vaunujen valmistuksesta Ruotsissa (osa valmistuksesta muualla EU:ssa), että ei sillä, mutta tuskin tarttee muihin merkkeihin päätyneidenkään huolissaan olla. ;) Ilmeisesti pyrkivät näin kilpailemaan mm. Brion kanssa. Briot suunnitellaan ja testataan kyllä Ruotsissa, mutta valmistetaan muualla. Se on yksi ja sama missä ne kasataan jos kaikki osat tulee Kiinasta, vai? Molemmat ovat kuitenkin ruotsalaisen laadunvalvonnan alaisia. Sama koskee varmasti monia muitakin merkkejä. Osien valmistus automatisoitu ja saattaa olla missä lienee (uskoakseni jopa samoja osia eri merkeillä), mutta kasaus ja laadunvalvonta sitten valmistusmaassa, esim. Oran valmistus Suomessa runkoa lukuun ottamatta, Dorjan suunnittelu Suomessa, valmistus Euroopassa jne.
 
Niin eikä hinta aina takaa laatua :) 
Kankaisesta tavarakorista jotkut ovat harmistuneet kun sen saumat ovat revenneet :( Mutta tällaisethan taitaa lopulta olla ihan pikkujuttuja.
 
Joo, ne kangaskorit kyllä hieman ihmetyttävät...ehkä sitten ulkonäkökysymys (?) tai sekihän makuasia. Jos tekis kauppaostokset kävellen eli vaunuillen, vois olla isoki juttu. Totta, hinta ei aina takaa laatua. Monet vertaaki vaunujen ostoa auton ostoon ja näinhän se on eli eri merkit ja mallit miellyttävät ja eri mausteilla. Osa haluaa pistää enempi rahaa, osa vähempi. Maanantaimallejaki löytyy joka merkissä, laadukkaissakin :)
 
ddrops: Tervetuloa pk-seudulle! Kyllä varmasti vaati vähän muutosta, jos on tottunut omaan autoon, mutta kyllä täällä ilmankin pärjää! Meilläkin on vain yksi auto ja etenkin kesällä se jää monet päivät käyttämättä kokonaan kun pyörälläkin pääsee. Asuinympäristöä valitsisin juuri sellaisen paikan, jossa se on mahdollista: Suorat bussiyhteydet molempien työpaikkoihin jos vain mahdollista! Ja jos kauppoja ei ole kävelyetäisyydessä, mutta hyvät bussiyhteydet niihin, niin varmasti lastenvaunuilla pärjää, kun lastenvaunuilla matkustaminen bussissa on maksutonta! Ja niin kuin Rosebud totesi, niin joissakin kaupunginosissa liikkuu epämääräistä porukkaa ja juoppoja, niin kannattaa selvitellä mistä kannattaa etsiä asuntoa. En itse ainakaan pienen lapsen kanssa sellaiseen kaupunkiosaan haluaisin...
 
Meillä on ns.kankainen alaosa ja minusta se on parempi kuin se rautainen.
Ei ole hankalaa kuljettaa kauppakasseja siellä alhaalla. Siinä on vanerilevy alla, että se ei ihan heikkoa tekoa ole. Joskus talvella lumessa, mutta enemmän lähti kun vähän ravisteli samalla kuin omia kenkiään putsaili. En ole sitä kokenut hankalaksi. Jollekin se oli vissiin ulkonäkökysymys.
 
Meillä on myös kankainen kori eikä se kyllä muakaan ole ikinä häirinnyt. Mun silmään se itseasiassa näyttää paremmalta kuin sellainen metallinen. :) Ihan hyvin on meilläkin kestänyt, vaikka mekin ne suurimmat kauppaostokset tehdään kyllä aina autolla. Eli lähinnä on siellä kuljeteltu muutamaa maitopurkkia ja sen sellaista vain. Ja taas näin kesällä olen kuljettanut siellä esim. sateenvarjoa ja takkia, eli kankaisessa eivät ainakaan likaannu. Jos jotain positiivista. :)
 
Tää tyty onki ollu taas viikonlopun reissussa, ni en oo päässy koneen äärelle.
Mut kiitos kaikille Vantaa -aiheesta kertoneille :) Pitää tosissaan sit tutkia vähän ympäristöä ja tarjontaa kun tekee muuttopäätöksen. Ja kerta jos suostun myymään oman autoni, ni sit esim. se kuntosali pitää olla vaiks kävelymatkan päässä ni päästään vauvan kaa sinne :) Tulee treenailtua normaalisti 5-6 x viikossa, ja se on nii rakas harrastus et sinne täytyy sit ilman autoakin päästä :)
 
hakusessa olis hyvät sisarus rattaat . kun esikoinen on kumminkin vielä niin pieni että tarvii vielä rattaita jonkun aikaa. olisko teillä hyviä ehdotuksia vuoden ikäerolla oleville lapsille?
 
Tuli luettua kerralla koko ketju läpi, kun nyt on alkanut pyöriä vaunujen hankinta mielessä. Tähän saakka on tuntunut niin kovin aikaiselta ja vaikealta aiheelta muutenkin. Miehen äiti on luvannut vaunut maksaa, joten periaatteessa saadaan nyt hankkia ihan mitkä tahansa itseä miellyttää, mutta kyllähän nuo kalleimpien hinnat silti hirvittää.

Haluaisin suht kevyet vaunut, joiden kanssa olisi hyvä lenkkeillä (jopa juosta). Asutaan lähiössä, mutta lenkkimaastot on paljon sora- ja hiekkateitä, joten ajattelin hylätä sellaiset kääntyvät etupyörät heti alkuun, mutta sitten tuli vastaan Gessleinit, joissa F6:ssa tulisi kahdet etupyörät ja kolmipyöräisessä Visionissa olisi suurehko lukittava pyörä, joka varmaan toimisi myös aika hyvin.

Molemmissa olisi se mun toivoma ominaisuus, että ratasosaan saisi myös turvakaukalon suoraan kiinni, mikä helpottaisi mun liikkumista yksin vauvan kanssa.

Näihin tykästyin ainakin nettisurffailun myötä, täytyisi saada itsensä testailemaan liikkeeseen niin näkisi muuttuuko mieli ja kuulisi mitä asiantuntijat olisivat mieltä, miten hyvin noissa kohtaisi toiveet ja ominaisuudet.
 
Me ollaan nyt taidettu saada vaunut päätettyä ja ollaan päätymässä Brion Happyihin. Jotenkin huvittaa, kun aloin tutkimaan tätä vaunuasiaa niin olin ihan varma, että Brioja meille ei ainakaan tule. Näyttivät niin "leluilta", mutta ne mitä näin olikin niillä kennopyörillä ja meille on tulossa ilmapyörät.

Menin siis liikkeeseen sillä mielellä, että meille olisi tulossa Gessleinin vaunut, mutta koppa oli niissä sen verran pieni, että hetken kuluttua laajensimme reviiriä noihin Happyihin. Tuntuivat jotenkin myös tutummilta kuin nuo Gessleinit, joissa oli monenmoista säätöä ja käsijarru. Isompi tavarakori oli myös plussa, vaikkei noihin nykyään saisi oikein mitään laittaakaan.

Sitten kaverin kanssa juteltuani päätös vahvistui entisestään, sillä heillä on Brion kaukalo, joka nyt sitten matkaa meille. Ei siis stressiä kaukalon etsimisestä ja sopii adaptereilla yhteen tuon vaunun rungon kanssa.

Eilen oltiin sitten vielä anoppilassa kylässä ja tuntui kauhean vaikealta kertoa, millaisiin vaunuihin ollaan päätymässä ja mikä se hinta nyt sitten olisi. Anoppi olikin sitä mieltä, ettei 795,- ole paljon, kun oli varautunut 1000€. Olin nimittäin ihan varma, että hänellä ei ole mitään käsitystä mitä vaunut nykypäivänä maksavat ja olimme ehdottamassa, että maksamme itse puolet.

Sen verran vähän meillä on hankintoja tehtynä, että tuli kyllä hyvä mieli, kun sai näitä asioita eteenpäin, vaikka ei siis vielä vaunuja tilattukaan. Mutta vaunut saa muutamassa viikossa tilauksesta, joten eihän tässä kiirettä.
 
Me ostettiin käytettynä hyväkuntoiset '09 Emmaljunga Duo Edge Sportit - siis yhdistelmävaunut erillisellä kovalla kopalla, kryptoniitti-rungolla ja teleskooppi-heittoaisalla. Esikoisella oli aikanaan Emmaljungan Classic-kuomurattaat, joista tykkäsin ihan tosi paljon. Asuttiin silloin kerrostalossa, joten vauvaa nukutettiin parvekkeella lasien suojassa. Alusta saakka mentiin siis kuomurattailla ja lämpöpussilla ja ratkaisu oli tosi kätevä, mennen helposti ahtaisiin hisseihinkin. Nyt kun vauva on tarkoitus nukuttaa pihalla, jossa liikkuu tosi paljon oravia, ajateltiin, että tuo koppa on suojaisampi ja siten turvallisempi vauvalle kölliä ulkosalla. Ja tuo sport-runko teleskooppi-työntöaisalla oli selvä valinta, kun mieheni on mua päätä pidempi.

Lisäksi appivanhempani halusivat ostaa Tirppuselle lahjaksi Britax Römer Babysafe + SHR -kaukalon, siihen kuuluvan isofix-telakan (suosittelen ehdottomasti, todella näppärä) sekä Britaxin B-smart 4 -rattaat, joihin kaukalon saa kiinteillä adaptereilla ja yhden käden irroitusmekanismilla, sekä kuomuratasosan, joka menee sekä selkä että kasvot menosuuntaan. Itse ostimme settiin vielä kevyen kantokopan, jolloin rattaat menevät yhdistelmävaunuina reissussakin, eikä tarvitse noita isoja yhdistelmiä saada pakattua autoon reissussa. Meillä kun reissataan paljon autolla.
 
Itse kävin tänään varaamassa Emmaljungan mondialit.. En oo oikein muihin merkkeihin innostunut ja halusin nimenomaan kyseisen malliset vaunut, jossa on erikseen koppa ja ratas osa. Onhan nuo aika hintavat 900e. Mutta jos lapsen olis niissä hyvä olla :)
 
Täällä ei maltettu odottaa kunnolla edes rakenneultraan ennenkun piti päästä jo vaunuja katteleen. Niimpä heti rakenneultran jälkeen sitte jo vähä enempi tiesi mitä ehti ku oli valmiiksi jo kahtellut. Meillä päädyttiin Emmaljungan duo edge combeihin tuolla perus rungolla missä aisa nivelellä, metallikori sekä ilmakumirenkaat. Kyllähän se hinta ensin vähä pöyristytti, mutta olin varautunut että haluan mieluisat vaunut. Mutta mielestäni tehtiin loppupeleissä hyvät kaupat sillä loppusummaksi taisi jäädä jotain 950€. Pakettiin nimittäin saatiin kuulumaan myös akti gracon turvakaukalo ja hoitolaukku..
Vielä ei ole päässyt vaunuja kokeilemaan ulko olosuhteisiin mutta en jaksa epäillä noita sillä lähipiiristä on kuulunut vain positiivista.
Koon puolestahan noi on vähä kookkaat, mutta eiköhän ne mukana kulje. Auton vaihtoa olemme suunnitelleet ihan käytännön syistä ( vaunut ja turvakaukao tietenki huomioon ottaen sekä MUN hermot) farmariautoon vaihtamista.
Täällä ensisijaisesti vaatimuksena vaunuilla oli että niiden täytyy kulkea huonoillakin teillä nimittäin asumme sen verran syrjässä että teiden kunnossapito ei ole samanlaista kun kaupungeissa. Julkisia ei kulje joten sitä ei tarvinnut ressata. Eli ilmakumirenkaat ja jykevä runko oli kaiken lähtökohta, seuraavana tuli kopan koko sillä haluan (sivusta seuraajan kokemuksesta) että lapsella on tilaa ja sinne mahtuu myös sitten vähän isompikin lapsi vaikka toppakamppeilla. (Olin kauhistunut kuinka ahdas oli eräissä halvoissa emmaljungan rattaissa ratasosa. Kaverin kaksi vuotias poika (normaalikokoinen) istui melko tiivisti kun tilaa ei juuri ollut.
Sitten tietenkin ulkonäkö. Pakko sanoa että olen niiin tykästynyt noihin vaunuihin että en tahdo malttaa oottaa että niitä pääsee oikeasti käyttämään :) 

(katellaan sitten alkuvuonna mikä todellinen mielipide noista on :D mutta vahvasti uskon noihin!)
 
Mulla alkaa olla nuppi niin jumissa vaunujen odottelun suhteen. Kun käytiin vaunuja katselemassa niin meille sanottiin, että Brion vaunut saa 2-3 viikossa tilauksesta, kun heiltä tulee koko ajan tavaraa liikkeeseen. No, emme sitten pitäneet mitään kiirettä vaan odottelimme lokakuun loppuun, kun oli kanta-asiakaspäivät ja kaikesta vähintään -10%. Tuosta on nyt 4 viikkoa! Tähän saakka ovat vain sanoneet, että eivät ole tulleet ja että soittavat kyllä heti, kun tulevat. Kävin perjantaina taas liikkeessä kyselemässä ja nyt sain tietää, että tekstiilit ovat tulleet ja runko on Brion varastossa, että vihdoin näkyy valoa tunnelin päässä! Haluaisin niin kovasti jo ulkoilemaan tyttelin kanssa... Ehkä ensi viikolla!
 
Toivottavasti pääsette ens viikolla vihdoin vaunuja testaamaan! Meillä on noi Brion Happyt ja mä oon ollu tyytyväinen niihin. Meillä kyllä on ne kääntyvillä eturenkailla olevat. Tosi mukavat ja ketterät käsitellä ja ovista pääsee helposti ilman apua kulkemaan. Poika viihtyy niissä hyvin ja pysyy lämpimänä ihan vaan siinä pehmeessä kopassa ja vanupuvussa.
 
Mä oon ollut super tyytyväinen kyllä nyt viikon kokemuksella noihin Happyihin. Oon joutunut nyt vetämään umpihangessa pariin otteeseen ja hyvin kulkee :) Ja kaupassa käydessäkin kääntyvät kuitenkin aika näppärästi hyvän jousituksen ansiosta. Adaptereitakin kokeiltiin perjantaina, kun mun isä kokosi ne :)
 
Takaisin
Top