Lastenneuvola

Täällä 100% varma ehkäisykeino, eli ei seksiä. :D hahaa.. No mut se muuttunee kuitenkin jossain vaiheessa ja itse en halua pillereitä tai kierukkaa. Söin pillereitä ennen raskautta ja raskautumiseen meni 7kk aikaa, mikä luultavasti johtu pillereiden pitkästä vaikutusajasta. Eli niin kauan itse oon ilman pillereitä ja muita vastaavia ehkäsykeinoja, kun lapsiluku on täysi. :) kondomia siis käytetään - jos käytetään. :D olis niin kiva saada "iloinen vahinko" aikaiseksi. ;) mut pitäis varmaan sitä seksiäkin ensin saada kuvioihin mukaan, ennenkuin mitään vahinkookaan voi sattua...

Niin ja oon samaa mieltä kyfin kanssa! :) en kans halua hormooneja kroppaan. Ja kondomikaan ei niin epämukava itestä ainakaan ole. Raskaudenkin aikana käytettiin, kun loppuajasta tuli niin ällöttävä olo seksin jälkeen.... :D

Mulle jälkitarkastuksessa th alkoi oikein myymään kierukkaa... En lämmennyt ajatukselle. Lääkäriltä sitten pyysin pillerit. Enpä kyllä niitäkään ole vielä alkanut syömään. :)

Mulla meni ehkäsypillereiden lopettamisen jälkeen 1,5v, kun kierto tasaantu ja tästä meni viä muutama kuukaus, että raskauduin. Aluksi oltiin kondomin kannalla, mutta puhuin asiasta kuiten vielä lääkärin kanssa jälkitarkastuksessa. Minipillereihin päädyttiin, kun lääkäri sanoi, että minipilsujen jälkeen kierron pitäisi tasaantua nopeasti. Tyytyväinen olen ollut ja nämä nyt onneksi voikin lopettaa omatoimisesti, jos ei haluakaan käyttää.

Meilläkin on toistaseks ollu vielä tää 100% ehkäisykeino käytössä :D mut niin.. mulla oli rengas ennen raskautta ja sen lopettamisen jälkeen meni muistaakseni joku 5-6kk raskautumiseen. Mut sen lopettamisen myötä koheni kans mieliala, en ollut ees tajunnu etten oo "normaali". Samoin iski kauhee akne, joka on nyt pysyny ihanasti poissa, mut noissa minipillereissä tuntuu olevan se aika monella sivuvaikutuksena.
Kai sitä vois niitä kokeilla ja lopettaa sit jos ei toimi.. inhottaa vaan ku tuntuu et neuvolassa painostetaan tässä ihan hirveesti.

Ei meillä kyllä mitään painostusta ollu. Kysy ehkäsyn ja vastattiin ja se siitä. Sitten sanoi, että jos tilanne muuttuu nii sitten varaan ajan ehkäsyneuvolaan.

Meillä kans mennään hormoonittomalla linjalla niin kauan, et lapsiluku on täynnä. :) Esikoisen synnytyksen jälkeen ei kiinnostanut seksi moneen kuukauteen, mut nyt hommat aloitettiin jo kolme viikkoa synnytyksestä. :) Ja ai että se on taas ihanaa ilman mahaa. :D

Meillä olis nyt lapsiluku täynnä, että siinä mielessä voisin ehkäisyn jo aloittaa, mutta noi minit on niin pirskatin kalliita, että ei viitsisi turhaan niitä syödä. Mulla siis esikoisen kanssa imetys toimi tehokkaasti ehkäisynä ja kun seksiä on noin kerran kuussa niin eipä kovin suuret todennäköisyydet oo tulla vielä piiiitkään aikaan vahingossa raskaaksi. :) Imetyksen jälkeen voin sitten taas alkaa syömään yhdistelmiä niin voin ruinata samat kun ennenkin. Ne on kelan korvaamat (käytetään mm aknen hoitoon) niin ne on aika edulliset. :D

Meillä ei myöskään vielä ole ollut seksiä (mieli olis tehnyt, mutta toi haava on vielä sellanen, että en oo uskaltanut, kun jälkitarkastus on vasta edessä, että en tiedä onko parantunut ok), mutta th kysyi jo viime käynnillä ehkäisystä. Sanottiin miehen kanssa kummatkin, että kondomi (tai no, mä sanoin, mies komppasi :D ), ja th olisi tarjonnut kierukoita tai jotain hormonaalista. Sanoin suoraan, että ei kiinnosta, ja th sitten sanoi, että no voidaan tästä sitten vielä lääkärin kanssa keskustella. Ei mulla oo ainakaan mitään keskustelemista, koska ei ole muita vaihtoehtoja, mutta joo, saa nähdä tyytyykö lääkäri huomenna mun näkemykseen, vai tuleeko jotain uusia ehdotuksia.

Meillä oli tänään lääkäri (6 vkoa). Kaikki kunnossa ikään nähden, kehui vanhempien ja lapsen vuorovaikutusta ja painoakin oli tullut jo 4800g ja risat eli viikossa n 200g. Meillä ei lääkärikäynnillä oteta mitään mittoja, että punnittiin lapsi itse ennen vastaanottoa (jossa on vain lääkäri, ei th). Lääkäri oli 5. vuoden kandi, että toivottavasti muisti tsekata kaikki, mitä pitääkin. Vaikutti ainakin siltä, että tietää mitä tekee, joskin sanoi, että jos meillä on jotain käytännön kysymyksiä, niin hän ei osaa vastata, koska ei ole omaa kokemusta (oli siis tosi nuori), että kannattaa kysyä terveydenhoitajilta. :D

Vauveli saa huomenna rotavirusrokotteen. Jos siitä tulee mahanpuruja niin kuinka nopeesti ne teillä on ilmennyt? Jo samana päivänä? Ja kauan on kestänyt?

Vauveli saa huomenna rotavirusrokotteen. Jos siitä tulee mahanpuruja niin kuinka nopeesti ne teillä on ilmennyt? Jo samana päivänä? Ja kauan on kestänyt?

Meillä alkoi seuraana päivänä. Muita oireita olivat mm. kitinä, ruokahaluttomuus, huonounisuus, mahanpurut ja muut vatsaongelmat. Nyt on seitsemäs päivä ja vauva on alkanut palautua taas normaaliksi.

Meillä oireet oli noin 5-9 päivinä rotarokotuksesta. Kitinää, mahanpuruja, kakan väri muuttui.

Mulla on olemassa toi minipilleriresepti ehkäsyä varten, mutta yhtään ei tekis mieli alottaa mitään hormonaalista ehkäsyä. Mutta ehkä pitäs kuitenkin, koska nyt koko ajan pelottaa, että jos käviskin vahinko (vaikka seksiä harvakseltaan onkin). Kondomi ei meillä oo vaihtoehto, en oo koskaan tykännyt siitä ja nyt kun synnytyksestä jäi arpikudosta, niin se on täysin poissuljettu vaihtoehto (arpikudos kiristää ja on kipeä ja kondomi aiheuttaa vielä lisää kitkaa).

Rotavirusrokotteesta meiläkin taisi tulla oireita seuraavana päivänä, vähän ylimääräistä parahtelua ja kakka alkoi vihertämään. Muuten ei vaikuttanut nukkumisiin tai tms.

Me oltiin kans eka sitä mieltä, että kondomilla mennään. Muuttu sitten ääni kellossa yhden hajonneen kondomin takia. :D Nyt voikin sit olla levollisin mielin ja odottaa sinne asti, että tämä vauva kasvaa ja päästään tekeen seuraavaa. Ihan ei kuitenkaan vielä oo sen aika.. :D

Meil oli tänään 2 kk neuvola. Painoa 5580 g (161 g / vko tullut lisää), pituus 60 cm, ja py 37,6 cm. Kaikki käyrät käänty laskuun mut se on th:n mukaan ihan normaalia että noin pienenä ne käyrät tekee sahausliikettä. Ekaa kertaa mitattiin myös multa päänympärys :D. Mies ei ollut mukana mut ilmeisesti ois siltäkin mitannu. Onko teiltä otettu noi mitat?

Sai nyt rotavirusrokotteen ja toivon et ei tuu pahempia oireita. Kävely heijastetta ei ollut niinkuin ei viimekskään. Vastavuoroista hymyilyä ja ääntelyä tuli heti th:lle. Kaikki ok :happy:.

Ei oo meiltä kyllä mitattu vanhempien päätä tähän mennessä, saa nähdä mites 2kk neuvolassa. :D

Multa mitattiin pään ympärys 2kk neuvolassa. Kysyttiin myös pituus ja minkä ikäisenä alkoi kuukautiset.

Ei multa kyllä oo mitattu päätä edes esikoisen neuvolassa. Hassua kuinka käytännöt vaihtelee. :) Eipä multa ole pituutta eikä kuukautisiakaan kyselty. Tosi mulla on vaan poikia. Voisin ainakin kuvitella, että kuukautiset liittyisi jotenkin tyttöihin enemmän... :D
Lisäys: Pituuden (oman ja miehen) olen kertonut kyllä jo äitiysneuvolassa vaikka ei ole kysytty. :) Mies on pitkä ja mulla on suvussa paljon pitkiä miehiä niin se selittää meidän poikien pituutta.

Multa kysyttiin neuvolassa n. 5vk kohdalla mun pituus ja millon kuukautiset alkanut, miehen pituus ja sit häneltä kyseltiin onko ollut myöhäinen vai aikainen kehitys pituudessa. Meillä kans poika. Näiden tietojen perusteella terkkari anto pituusarvion, jota en kyllä enäö muista pätkääkään... Ollaan molemmat aika myöhäsiä kehittyjiä oltu mut poika huitelee vielä yläkäyrillä.

Takaisin