Lastenneuvola

Meillä oli eilen kuus viikkos neuvola ja kokoa oli 5096 g (234g/vko tullut lisää), pituus 59,1cm (2 viikkoa sitten 58,1), päänympärys 37 (2 viikoa sitten 36). Nätisti käyrillä kasvetaan :happy:. Kävelyheijaste oli kadonnut, muut vielä tallella ja päätä kannateltiin hienosti. Tosin tää tyttö on kannatellut jo synnäriltä asti :hilarious:. Muutenkin kaikki ok. Seuraava neuvola on sit 2 kk neuvola ja silloin saadaan sitten rotavirusrokote suun kautta.

2kk neuvola oli tänään. Pituus 59,4, paino 6,25kg, py 39. Saatiin rotarokotus ja tarkistettiin imuote tukkeutuneesta rinnasta. Terkan mielestä mulla on piimäkokkare nännissä, jota koetin äsken hellästi rapsuttaa pois. Taitaa olla rakkula ihossa, sen valkean sisällä ei ollut mitään. Rinta oli eilen taas kipeä, tänään ei niinkään.

Noniin nyt on 6vk neuvola käyty! Äitiä tietty jännitti, et saadaanko sitä maitoo tarpeeks, vai ei, mut huoli näytti olevan turha. ;) viimeks käyty kolme viikkoa sitten. paino 4935g (4005g), pituus 54,4cm (52,4cm) ja py 38,9cm (37,3cm). Painoa siis 310g/vk! Ja mä ku pelkäsin et mitä jos ei tuu täyteen se minimi joka on kai jotain vähän reilu 200g/vk. :D

Lääkärin tekemän tarkastuksen mukaan kaikki ok. :) jäntevä ja tyytyväinen poika, katsekontaktia ottaa hyvin ja päätä kannatteli hyvin. Ja ote kuulema todella tiukka. Ei meinannut lääkäri saada sormea takaisin, kun pikkuinen otti niin kovasti kiinni. :D seuraava neuvola onkin sit tasan kolmen viikon päästä. Seuraava neuvola käydään toisella paikkakunnalla, niin ei tarvi taas ajaa 250km pelkästään neuvolan takia.

Meillä tänään neuvola (5 vkoa). Meillä tullut painoa kivasti (suluissa syntymämitat), tänään 4565g (3646g), pituutta 54,8 cm (51cm) ja päänympärys 38,4 cm (36 cm). Parissa viikossa painoa oli tullut tasan 400g, joten ei pelkoa, että ei söisi tarpeeksi. :D

Muutenkin kaikki ok, kommentoi taas, miten tarkkaavaisesti ottaa kontaktia ja seuraa katsetta, samoin refleksit ok ja vatsalla alkaa jo kannatella päätä ja lantio on alkanut suoristua ts. jalat eivät enää mene suoraan vatsan alle. Myös käsiä alkaa hahmottaa enemmän.

Ens viikolla lääkärintarkastus (ja myös mun oma jälkitarkastus).

Meillä ollut neuvola 6vkon kohdalla, seuraava neuvola onkin 3kk käynti eli 19.8.! Tuntuu kovin pitkältä väliltä, täällä ei näköjään ole esim 2kk neuvolaa :o :D

Meillä on ollut viimeksi 5 vko neuvola ja samalla lääkäri. Seuraava käynti on 2 kk neuvola kun rokotukset aloitetaan 2kk iässä. Meillä th ainakin oli tarkka siitä, että on mahdollisimman lähellä sitä 2 kk päivää seuraava neuvola. Ihmettelen kyllä, pikkukamu, teidän neuvolaa...

Mä en oo edes saanut jälkitarkastusaikaa... Ja vauva tulee torstaina 6 vko.

Mä en oo edes saanut jälkitarkastusaikaa... Ja vauva tulee torstaina 6 vko.
Oho! Meillä th varas heti ekalla käynnillä mulle jälkitarkastusajan, vauvalle lääkäriajan ja kaikki ekat neuvolakäynnit 2kk saakka, nyt on varattu myös 3kk aika. :o Ei sillä tosin vielä mikään kiire (pitää olla 5-12 viikon sisällä synnytyksestä), mutta olishan se tietty hyvä saada aika. Oon tyytyväinen, et on jo ens viikolla, niin saa tietää onko kaikki ok.

Meillä on ollut viimeksi 5 vko neuvola ja samalla lääkäri. Seuraava käynti on 2 kk neuvola kun rokotukset aloitetaan 2kk iässä. Meillä th ainakin oli tarkka siitä, että on mahdollisimman lähellä sitä 2 kk päivää seuraava neuvola. Ihmettelen kyllä, pikkukamu, teidän neuvolaa...
Meillä kans 2kk neuvola miltei päivälleen ja tosiaan eka rokotus silloin. Seuraava 3kk. Kuulostaa tosi oudolta, että ei ole 2kk neuvolaa, kun 3kk annetaan rokotuksia jo lisää, yleensä myös rotan toinen annos. Ekan annoksen voi antaa myöhemminkin, kuitenkin viimeistään ennen 12 viikon ikää, mutta THLn suositus rota-annoksille on 2kk, 3kk ja 5kk.

Saatiin se eka rokotus tuossa 6 vkon lääkärikäynnillä. Samalla piti olla mulla jälkitarkastus, mutta peruuntui samana aamuna ja nyt jonokirjalla odottelemassa soittoa - varmaan menee tuonne 12 vkon kohdalle :S Vähän aloin itsekin nyt ihmetellä kun täällä kaikilla muilla tuntuu olevan tuo 2kk neuvola ja meillä menee vasta tuonne elokuulle!

Meillä oli tänään kans neuvola ja kahessa viikossa tullu täysin saman verran painoa kun teillä Odette :D eli 400g/viikko. Tänään siis 4vk ja 4 päivää. 5140g/56cm (3854g/52cm syntymämitat)
Th katto myös multa hemoglobiinin ja tunnusteli kohdun. Varsinainen jälkitarkastus on meillä ensviikolla ja samalla 6vk neuvola.
Ja täällä myös siitä seuraava on sitten 2kk.

Edit. Siis hetkinen. Täällä onki kasvettu tuplasti sen verran kun odetella? 800g kahdessa viikossa. Huh mikä jässikkä tää on!

Ei siis mitään "vertailua", oli vaan hauska sattuma kun luulin että me kasvetaan grammalleen samaa tahtia :D

Lääkäri takana (6 vko) ja rotavirusrokote saatu. Lääkäri kirjoitti, että kasvaa hyvin äidinmaidolla, ottaa hyvin kontaktia, pää kääntyy molempiin suuntiin, nostaa päätä vatsalla maatessaan, pituus yli oletusarvon, mutta ei kasvanut paljoa viimekerrasta. Painoa oli tullut 25g/pvä ja lääkäri sanoi, että ei ole hyvä, jos tulee paljon enemmän (en ihan ymmärrä miksi) ja voisin pitää 2h imetysvälejä muutenkin, koska se on vauvan vatsalle ystävällisempää. Pituus on kuulemma ihan normaalin vaihtelun puitteissa eli ei edellytä seurantaa tms. joten nyt vain toivotaan, että rokotteesta ei tulisi pahoja oireita.

Lääkäri takana (6 vko) ja rotavirusrokote saatu. Lääkäri kirjoitti, että kasvaa hyvin äidinmaidolla, ottaa hyvin kontaktia, pää kääntyy molempiin suuntiin, nostaa päätä vatsalla maatessaan, pituus yli oletusarvon, mutta ei kasvanut paljoa viimekerrasta. Painoa oli tullut 25g/pvä ja lääkäri sanoi, että ei ole hyvä, jos tulee paljon enemmän (en ihan ymmärrä miksi) ja voisin pitää 2h imetysvälejä muutenkin, koska se on vauvan vatsalle ystävällisempää. Pituus on kuulemma ihan normaalin vaihtelun puitteissa eli ei edellytä seurantaa tms. joten nyt vain toivotaan, että rokotteesta ei tulisi pahoja oireita.

Kyllä tuolla Imetyksen tuki ry:n FB-sivuilla (suosittelen liittymään!) ainakin on todettu moneen otteeseen, ettei lapsi voi kasvaa liikaa nimenomaan lapsentahtisella täysimetyksellä. :) mä en lähtis pidentämään syöttövälejä, kyllä se paino varmasti tasaantuu jossain vaiheessa pituuskasvun kanssa!

Lisään vielä että meillä ei oo 2kk neuvolaan mennessä kasvettu pituutta kun 6cm kun taas painoa on tullut syntymäpainoon nähden n. 2kg eli massakausi ollut! Th on näyttänyt että ihan käyrillä kasvetaan kuitenkin ja lisäks usein kuulemma nää syntyessään pienipainoiset (meidän 2890g) ottaa alkuun painoa kunnes pituuskasvu ottaa spurttia jossain vaiheessa jollon painonnousu hidastuu. Molempia ei kuulemma oikein voi kasvaa yhtä aikaa vauhdilla eli ne vuorottelee :)

Kyllä tuolla Imetyksen tuki ry:n FB-sivuilla (suosittelen liittymään!) ainakin on todettu moneen otteeseen, ettei lapsi voi kasvaa liikaa nimenomaan lapsentahtisella täysimetyksellä. :) mä en lähtis pidentämään syöttövälejä, kyllä se paino varmasti tasaantuu jossain vaiheessa pituuskasvun kanssa!

En minäkään ajattellut totella, koska en ymmärrä mihin ohje perustuu ja poika on kuitenkin edelleen pitkä ja ihan hoikka. Tuntuisi luonnottomalta kovasti tarjota tuttia yms. kun toinen viestii nälkää, joten samalla tavalla jatketaan :)

Meillä on nyt viikko rota-rokotteesta ja viimeiset pari vuorokautta on poju ollut masuvaivaisempi. Muutamat lohduttomat itkut on itkenyt, ei auttanut ees sylittelyt niihin. Kakka on myös ollut vähän tummempaa kuin aiemmin, mut niin se oli mun antibioottikuurinkin aikana (eli viime ja toissa viikolla). Tavallista takiaisempi on, jos ei ole tissillä niin sylissä pitäis saada olla koko ajan. Tämänkin tekstin kirjoittamista oon nyt suunnitellut jo koko tän päivän, mut en ole saanut käsiä vapaaksi. Muutamat pulautukset on nyt kans tullut, mikä ei ole meillä ihan tavallista.

Joo, siis tällaset "lapsi kasvaa liian nopeasti, rajoita imetystä"-jutut on todella vanhanaikaisia. Just puhuttiin asiasta meidän terkan kanssa eilen ja sanoi, että kaikki, jotka kommentoivat pelkkää rintamaitoa saavien "ylipainosta" tai muuten pelottelevat, että kasvaa liikaa tmv, eivät ole ihan just päivittäneet tietojaan.

Toki olisi vatsalle parempi, jos ei koko ajan söisi, mutta jos vauva itse haluaa syödä, niin en mä kyllä myöskään nälässä pidä. Toisaalta vatsan täydeltä äidinmaitoa sulaa jo siinä parissa tunnissa, että jos ei ole ihan ähkyyn itseään joka kerta syönyt, voi hyvinkin haluta tankata useammin.

Joo, ihan höpöhöpö juttuja tollaset syömisen rajottamiset. :rolleyes:

Meillä tuli tänään ekasta rota-rokotteen antamisesta viikko. Kakkaan tuli ehkä imelämpi haju ja pari päivää rokotteesta tuli muutamat vihertävät kakat. Lisäksi tyttö pulautti reilusti pari kertaa, mikä on meille ei-tyypillistä.

Seuraava neuvola onkin sitten 3kk neuvola ens kuun alussa ja sitten tulee ekat pistettävät rokotteet. Pitää muistaa varata lasten Panadolia valmiiks, jos sattuu vaikka kuumeen nostamaan silloin.

Tää nyt ei oo lastenneuvolaan liittyvä vaan äidin.. mutta pistän tänne nyt kuitenkin tän.
Eli millasiin ehkäisymenetelmiin te ootte päätynyt nyt synnytyksen jälkeen?
Mua ihan ahdistaa huominen jälkitarkastus, kun neuvolassa tyrkytetään niin innokkaasti vaan pillereitä ja mä nään jo sieluni silmin itteni finninaamasena raivohulluna. Mulle on aina tullu kauheet sivuvaikutukset, tosin minipillereistä ei oo kokemusta. Mut neuvolassa ne ei ota mitään muuta kantaa ku "ota nämä, imetys ei ole ehkäisykeino!" :/
Ja tiedän kyllä ettei ole, mut eikö mulla tosiaan oo muuta vaihtoehtoo D:

Mä itse ilmotin neuvolassa et oon miettiny kierukkaa. Th sanoi vaan että kannattaa ensin testata minipillereitä että sopiiko keltarauhashormoni ja jos ne on ok niin sit kierukka. Jälkitarkastus on mulla ens viikolla niin lääkärin kans ei olla vielä keskusteltu.

Tää nyt ei oo lastenneuvolaan liittyvä vaan äidin.. mutta pistän tänne nyt kuitenkin tän.
Eli millasiin ehkäisymenetelmiin te ootte päätynyt nyt synnytyksen jälkeen?
Mua ihan ahdistaa huominen jälkitarkastus, kun neuvolassa tyrkytetään niin innokkaasti vaan pillereitä ja mä nään jo sieluni silmin itteni finninaamasena raivohulluna. Mulle on aina tullu kauheet sivuvaikutukset, tosin minipillereistä ei oo kokemusta. Mut neuvolassa ne ei ota mitään muuta kantaa ku "ota nämä, imetys ei ole ehkäisykeino!" :/
Ja tiedän kyllä ettei ole, mut eikö mulla tosiaan oo muuta vaihtoehtoo D:

Kondomilla mennään niin kuin ennen raskauttakin. En halua mitään hormoneja kroppaan, niin ei paljon jää vaihtoehtoja. Kyllä niitä esiteltiin jälkitarkastuksessa, mutta sanoin etten halua :D kun kondomia on tottunut käyttämään, niin eipä se niin epämukavaa ole...

Takaisin