Lastenneuvola

Multa kysytty kuukautisten alkamisikä ja pituus, myös miehen pituus ja kehityksen aikaisuus/myöhäisyys. Päätä ei ole mitattu.

Ehkäisynä täälläkin se maailman varmin, selibaatti. :D Minipillerireseptin sain jälkitarkastuksesta. Katsotaan alanko syödä jossain vaiheessa. Vähän arveluttaa, kun koskaan en ole käyttänyt hormonaalista ehkäisyä.

En mä kyllä muista koska mun kuukautiset alkoivat... et toiv eivät halua tietää. :D En kyllä tiedä mistään kehityksistäkään mitään, että onko ollut varhainen vai mikä. Eikä ole mitään neuvolakorttia tallessa, josta voisi katsoa, eikä ketään, jolta kysyä, että mun osalta nämä tiedot jäävät nyt saamatta, jos niitä tarvittaisiin. :(

Muokattu viimeksi:
Joo, pään mittaamisen lisäks multa kysyttiin noi samat: milloin on alkanut kuukautiset, pituus ja onko ollut varhainen vai myöhäinen kehitys. Vaikka en kyl tiiä mistä senkin tietää onko ollut varhainen kehitys vai mikä..

Toivottovasti meillä ei ala neuvolassa ylihuomenna kyselee kauheesti, kun mun äiti halus lähtee mukaan vauvan neuvolaan. :D et mielummin sit myöhäsemmässä vaiheessa.

Meillä oli tänään 2kk neuvola eikä multa kyselty mitään eikä mitattu päätä. Arjesta ja jaksamisesta puhuttiin. :)
Meidän poika on kasvanut hyvin. Nyt on ollut massakausi eli pituutta oli tullut vähemmän suhteessa painoon. Tosin oli eri th, joka oli jo saanut mitankin rikki, että en ihan luota tohon mittaukseen. :D

Eilen oli 2kk neuvola ja hyvin oli kaveri kasvanut! :) paino 5790g (4935g), pituus 60cm (54,4cm) ja py 40cm (38,9cm). Edellinen käynti oli tasan kolme viikkoa aikaisemmin. Paino jännitti, kun välillä tuntuu ettei oma maito riitä mutta hyvinhän tuo näyttää riittävän, kun painoa tullut 285g/vk. Muistaako joku mitä se minimi vaadittu määrä painonnousulle/vk on?

Pituus pääsi ihan totaalisesti yllättämään, mutta voihan se olla että mitta vähän heittää, kun ei ollut oma th, eikä edes oma neuvola. Vaikka aika pitkältä tuo poitsu kyl näyttää munkin mielestä. Kohta tulee jalat yli turvakaukalon reunasta. :o

Meillä neuvolassa ns hälytysraja 150g/vko, mutta seuraavat sitä pidemmällä ajalla ts. vaikka olis tullut vähemmän, ei haittaa, jos vauva virkeä ja pissaa&kakkaa. Vasta useammalla kerralla, jos jää alle, niin sitten tarkempi seuranta.

Suositeltavaa olis 140-175g/vko tai ihan vähintään 500g/kk (: ja ilmeisesti tosiaan jos joskus tulee vähemmän niin ei ole vakavaa, mut jos useamman kerran peräkkäin niin sitten täytyy jotain tehdä. Kuulin myös, että jos paino nousee jatkuvasti reilusti yli 200g/vko voi olla aiheellista miettiä maidontuotannon tasaamista (kaiketi suihkutissihoidolla..?) eli teillä ei rosmarinaa oo mitään hätää ettei maito riittäis :happy:

Vauva ei voi kasvaa liikaa rintamaidolla, että sinänsä ei tarvitse alkaa "painonvartijaksi" ts pääasia, ettei tuu liian vähän. :)

Juu näinhän se on :) mulla tosin esimerkiksi tulee maitoa niin paljon ja paineella, että olis molemmille mukavampaa jos se vähän rauhottuis :D ja lähinnä pointti tuossa aiemmin oli ettei rosmarinaan tarvitse hätäillä maidon riittävyyden suhteen :happy:

Muokattu viimeksi:
Vielä kun pumpulle heruis ja sais tonne pakkaseenkin jotain! Nyt oon viikossa saanu huimat 150ml pakkaseen tavaraa. :laughing021No, tietty parempi kuin ei mitään.

Juu näinhän se on :) mulla tosin esimerkiksi tulee maitoa niin paljon ja paineella, että olis molemmille mukavampaa jos se vähän rauhottuis :D ja lähinnä pointti tuossa aiemmin oli ettei rosmarinaan tarvitse hätäillä maidon riittävyyden suhteen :happy:
Joo, mä yleensä lypsän ensin vähän pois ja päästän imetyksen välilläkin harsoon suihkuja, koska muuten vauva alkaa yskiä ja kun päästää rinnan välillä suustaan, suihkuaa pitkin naamaa ja silmiin... Mulla tulee tosta toisesta valuen ja suihkuten samaan aikaan. Toinenkin suihkuttaa, mut vähemmän, et siitä vauva saa syötyä suuremmitta vahingoitta. :p

Vielä kun pumpulle heruis ja sais tonne pakkaseenkin jotain! Nyt oon viikossa saanu huimat 150ml pakkaseen tavaraa. :laughing021No, tietty parempi kuin ei mitään.
Onko sulla sähköpumppu? Mulla toisesta tulee ongelmitta ja hetkessä 60ml, toisesta ei millään. Et eroja on.. toisesta tuntuu riittävän myös imemiseen rajattomasti ts tuntuu täydeltä, vaikka vauva söis miten paljon. Toinen taas pehmenee ja pienenee pitkäksi aikaa, toki maitoa silloinkin tulee, mutta rinta selkeästi tyhjenee.

Meillä vaan maidoilla ei tee mitään, kun vauva ei juo pullosta. Et pitäis hörppyyttää, enkä oo toistaiseksi jaksanut. Et viemäriin on mennyt varmaan pari desiä jo. :/

Mulla heru aluks pumpullekin, mut nyt ei oo useempaan viikkoon tullu mitään, ellen samalla imetä toisesta tissistä. Kannattaa kokeilla jos et oo vielä testannu :P

Meillä on ihan manuaalinen pumppu. :) Pullokin onneksi pojalle kelpaa, kun muutaman kerran oon pulloa kokeillut. Vielä kun olisi sitä omaa maitoa tarjota pullosta niin ois ihan kiva... En tykkää syöttää korviketta. :sour: Kolme kertaa oon nyt antanut pienen annoksen korviketta, kun omaa ei ole ollut ja pullosta ollut helpompi antaa (autossa).

Kokeiltu on vaikka mitä! Tuolta Imetyksen Tuki ry face sivuilta löyty aika paljon hyviä vinkkejä miten pumpulle heruis, mut meillä ei toiminu mikään. :arghh:

Takaisin