Lastenneuvola

Meillä vauva tänään tasan 5 vko ja neuvolassa saatiin mitat 5240g (2vko sitten 4400g) ja 57,8cm (54,4cm). Hyvin siis kasvaa meidän poika pelkällä tissimaidolla. :) Välillä siis itseä epäilyttänyt maidon riittävyys kun toinen on niin tiheään aamuisin ja iltaisin rinnalla. Eikä siis välissäkään tule sellaista pakotusta rintoihin. Tosin on tainnut mun tissit oppia vauvan rytmin kun aamuisin on turvonneemnat ja iltasella huomaa kanssa, että on täydemmät ennen kuin vauva alkaa niitä tyhjentämään.

Mä tajusin just, että oon unohtanut raportoida edellisen neuvolakäynnin. No, huomenna on taas. Pituutta meillä ei ole mitattu synnytyksen jälkeen kertaakaan eli ei hajuakaan, onko kasvanut. Painoa oli viimeksi tullut lisää vain n 100g, joka on alakanttiin, mutta th ei vielä huolestunut, vaan sanoi, että voi riippua monesta asiasta. Painoa tuli kuitenkin aiemmin tosi paljon kerralla, että voi olla, että on nyt tasaantunut. Vauva syö kyllä tosi usein ja paljon, pissaa ja kakkaa paljon ja on tosi virkeä, että sikäli en ole huolissani, mutta vähän kyllä stressaa, että entä jos huomennakaan painoa ei viime viikkoon nähden ole tullut ns tarpeeksi. :/ No, sen näkee sitten. Muuten viime neuvolakäynti meni synnytyksestä puhumiseen ja ylipäänsä, että miten on mennyt, kun kotikäyntith oli eri. Huomenna on taas sijainen, kun oma th on lomalla, että toivottavasti olis kiva.

Meidän th on todella tarkka kyttäämään painoa. Jos ei tule 30 grammaa/päivä, niin painokontrolli kutsuu. :D

Ah, meillä kaks th:ta (kotikäynnillä ollut ja sit meidän oma) olivat kummatkin tosi rauhoittelevia, että heillä ns tarkistusraja 150g/viikko, mutta eivät noudata sitä, vaan tarkkailevat useamman punnituskerran nousua. Ts yks kerta vähemmän ei haittaa.

Meidän th vaan nauroi eilen, että ei taida olla tarvetta painokontrollille. Antoi sitten vaan ajan 2 kk neuvolaan. :) Kahdessa viikossa oli tullut 840g lisää painoa ja pituuttakin useampi sentti. Hyvin siis kasvaa poika.

Pikkuheppu on ollut hyväntuulinen, virkeä ja tuuppaa päivässä 3-4 kakkavaippaa sekä 6-8 pissavaippaa. Maitoa tulee reippaasti, mutta käytän rintakumia, joka tuupattiin kouraan heti aluksi synnytyssairaalassa (olisin jättänyt väliin, jos joku olisi kertonut, että saattaa haitata imetystä). Huomasin, että kumi falskaa jotenkin oudosti (lue: maitoa valuu kylkiasennossa paljon sohvalle) ja hepun imutekniikka ei vaikuta kovinkaan tehokkaalta, vaikka innokas onkin. En saanut pyytämääni painokontrollia siirryttyäni pelkkään imetykseen, joten menin avoneuvolaan punnitsemaan itse vauvan. Painoa oli tullut muutaman gramman alle tavoitetason per pvä. Niinpä pääsimme painokontrolliin. Ensimmäinen oli eilen, jossa hoitaja sanoi ettei ole yhtään huolissaan, mutta että voin antaa pullosta äidinmaitoa (jos rinnat kestävät lisäksi pumppauksen) tai vastiketta. Uusi seuranta on heti huomenna. Kokeilin eilen illalla vastiketta ja heppu nukkui putkeen 4h. Oli ihanaa nukkua vähän pidempään, joten ehkä annan jatkossakin illalla/iltapäivällä lisämaitoa (omaa tai vastiketta), jos se riittää painonnousun turvaamiseen.

Edit: paljon kirjoitusvirheitä kun hypin katsomassa heräsikö vauva vai huuteleeko unissaan :D

Muokattu viimeksi:
Mehän jouduttiin kerran painokontrolliin, kun paino oli noussut 5 g viikossa liian vähän. :D

Eilen oli 2kk neuvola (ed. kerta 2vko sitten). Pituus 60cm (viime kertaan +1cm), paino 6230g (viime kertaan +880g). Painoa tullut siis aika reilusti, ei ihme, että posket pyöristyy. :)

Terkka neuvoi tarjoamaan välillä vettä, kun kitisee nälkää ennen aikojaan. Ja varsinkin kuumalla ilmalla vettä lisäksi. Vähän tyhmä olo, kun ei olla annettu aiemmin. Mutta ei kukaan ole neuvonut. Muistelin vain, ettei pienille saa antaa pelkkää vettä. No, nyt tiedetään paremmin.

Ensi kerralla onkin rokotteiden aika! Kuinkahan äiti selviää?! :nailbiting::grin

En muista imetitkö, mutta jos, niin rintaruokituille vauvoille ei kyllä tarvitse antaa vettä. Äidinmaidon koostumus muuttuu helteillä vetisemmäksi ts äidinmaito riittää nesteytykseksi, kun syöttää säännöllisesti.

Korviketta saavilla vauvoilla eri juttu, eli heille voi antaa vettäkin, kun korvikkeen koostumus ei tietenkään muutu.

En tajua kyllä ohjetta, että anna vettä, jos vauva itkee nälkää. Kuulostaa oudolta.

Korviketta syö suurimmaksi osaksi. Ei tietenkään jätetä pelkkään veteen, jos ei siihen tyydy. Mutta pullosta vauva saattaa syödä liikaa, kun tulee niin helposti, vaikka olisi vain imemisen tarve. Ja meillä on nyt ollut myös lisääntynyttä puklailua, mistä pääteltiin, että saattaa syödä vähän yli tarpeensa. Ja ummetukseenkin se vesi saattaisi auttaa. Eli kokeillaan vettä, jos pian pullollisen jälkeen vaikuttaa kaipaavan lisää.

Joo, no sitten voi antaa vettä. Varmistin sen takia, että monet th:t(kaan) eivät tunnu tietävän tuota äidinmaidon hellemuutosta. :)

Vauvalla oli painokontrolli ja painoa oli tullut 25g/pvä eli tällä jatketaan. Pyysin päästä imetysohjaajan juttusille rintakumidilemman takia, mutta pääasia että pikkuinen kasvaa hyvin :)

Meillä eilen n 3-viikkoisneuvola. Viime viikolla painoa tuli vain reilu 100g/viikko, mutta nyt oli viikossa tullut jo 265g eli tosi hyvin, eikä huolta sen suhteen ainakaan nyt. Pituus mitattiin ekaa kertaa, syntymäpituuteen 51cm oli tullut lisää 2,8cm eli nyt 53,8cm. Päänympäryskin kasvanut 1,4cm, nyt 37,4cm. Nähtiin kaikki käyrät th:n koneelta ja siististi on niillä. Navasta tuli edellispäivänä vähän verta, mutta th sanoi, että näyttää siistiltä ja ihan normaalia eli jatketaan putsausta Septidinillä "kuurina" viikko ja kuvaillaan muuten. Refleksit toimivat edelleen, eikä ollut oikein muutakaan erityistä, seuraavaksi sitten viisiviikkoisneuvola heinäkuun puolen välin jälkeen. Sanoi, että ottaa jo tosi hyvin kontaktia ja hakee vuorovaikutusta, vaikka on noin nuori, että huomaa, että vauvalle on hymyilty ja puhuttu paljon. Kyseltiin varmistusta kynsien leikkaukseen, ei olla vielä kertaakaan uskallettu leikata... Sanoi, että eivät näytä vielä niin pitkiltä, että oikeastaan tarvitsisikaan.

Apua, mua pelottaa tiistain neuvola :S jos ei ookkaan tullut painoa tarpeeks. Toisaalta, eikös liian vähän ruokaa saava vauva oo väsynyt, kiukkuinen ja pissaa vähän? Meil kuitenkin vaihdetaan 6-8 painavaa pissavaippaa päivässä, eikä olla mitenkään erityisen kiukkusia. Ja seurustellakkin jaksaa sen saman mitä tähänkin asti.

Nyt on jostain syystä kakan teko vähentynyt. Tekee vain joka kolmas päivä, mut silloin kun tekee niin sitä tulee niin paljon että meinaa tulla vaipasta ulos. :D ennen siis teki yleensä 1-3 kakkaa päivässä, mut pieniä kakkoja. Eli ei varmaan mitään syytä huolestua? Toki tänkin takia tullut olo, että saako hän sitä maitoo tarpeekseen.

Toinen asia mikä vähän pelottaa, on tuo kantsekontaktin ottaminen. Se on toki parantunut, mut missähän määrin 5,5vk ikäisen pitäisikään ottaa katsekontaktia? Tuntuu muutenkin, et pikkuinen tuijottelee paljon mielummin isäänsä ja mummoo, kuin minua, mut luulen sen taas johtuvan siitä, että hän tuijottelee minua syödessään. :D ei kai sitä samaa naamaa kukaan jaksaiskaan kokoaikaa katsoa, jos on mielenkiintoisempaakin katsottavaa. ;)

Meillä väheni toi kakkaaminen joskus kuukauden iässä muistaaksen (ehkä jopa vähän aiemmin). Alussa tuli joka vaippaan kakka, nyt enää pari kertaa päivässä (välissä oli aika ettei tullut ku kaks kertaa päivässä).

Meillä tuli aiemmin kakat joka vaippaan, nyt ehkä joka toiseen. Niissä puhtaammissakin vaipoissa on kyllä keltaiset pierujäljet. Ihan kiva oiskos vähän harventuis tuo kakkausväli, kun käytetään kuitenkin kestoja ainakin puolet ajasta... lisäks se tuleeniin paineella, että vähän väliä valuu jostain yli, ihan sama millainen vaippa. Lahkeista on kyllä vaikea saada kiristettyä tarpeeks (kestoa tai kertistä), on kai niin kapeat reidet hänellä vatsaan verrattuna.

Meilläkin tuli ennen joka vaippaan kakat. Nyt ikää 6 vko ja kaks päivää ja kakkaa tule ehkä 4 päivässä. Vaihtelee aika paljon. Aamusyötön jälkeen tulee aina isot kakat :joyful:.

Meillä pari viikkoa sit yllättäen kakkaa ei enää tullukaan joka vaippaan. Ja sit alkoki masuvaivat vaivaamaan. Muutaman kerran päivässä vauva saa korviketta..alusta asti ollu NAN käytössä, mutta kun kakkaaminen harveni nii vatsaan kertyi ihan tuhottomasti ilmaa eikä pierutkaan irronnu. Onneks tajuttiin tilanne aika nopeesti ja vaihdettiin Tuutiin..nyt ei vaivaa masuvaivat, kakka tulee kerran päivässä ja pierutkin irtoo helposti eikä vatsa oo enää ku ilmapallo.. :)

Apua, mua pelottaa tiistain neuvola :S jos ei ookkaan tullut painoa tarpeeks. Toisaalta, eikös liian vähän ruokaa saava vauva oo väsynyt, kiukkuinen ja pissaa vähän? Meil kuitenkin vaihdetaan 6-8 painavaa pissavaippaa päivässä, eikä olla mitenkään erityisen kiukkusia. Ja seurustellakkin jaksaa sen saman mitä tähänkin asti.

Nyt on jostain syystä kakan teko vähentynyt. Tekee vain joka kolmas päivä, mut silloin kun tekee niin sitä tulee niin paljon että meinaa tulla vaipasta ulos. :D ennen siis teki yleensä 1-3 kakkaa päivässä, mut pieniä kakkoja. Eli ei varmaan mitään syytä huolestua? Toki tänkin takia tullut olo, että saako hän sitä maitoo tarpeekseen.

Toinen asia mikä vähän pelottaa, on tuo kantsekontaktin ottaminen. Se on toki parantunut, mut missähän määrin 5,5vk ikäisen pitäisikään ottaa katsekontaktia? Tuntuu muutenkin, et pikkuinen tuijottelee paljon mielummin isäänsä ja mummoo, kuin minua, mut luulen sen taas johtuvan siitä, että hän tuijottelee minua syödessään. :D ei kai sitä samaa naamaa kukaan jaksaiskaan kokoaikaa katsoa, jos on mielenkiintoisempaakin katsottavaa. ;)

Kakassa täysimetetylle normaali väli on kaikki välillä 10x pvä ja 1krt joka kymmenes päivä (:

Mä olin kans vähän huolestunut kun meidän poikaa tuntuu kiinnostavan muu ympäristö vuorovaikutusta enemmän ja hymyjäkin on nähty nyt viikon aikana vaan noin kolme (ikää 7 vkoa ja nämä ekat kunnon hymyt, on olleet pidempiä kun pari sek). Mut ainakin nettikeskusteluiden perusteella ihan normaalia jos ei vielä vajaa 2kk ota kontaktia kunnolla, vauvat kehittyy eri tahtiin eri osa-alueilla!

Takaisin