Lastenneuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kiips
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mie en oo koko aukileelle suonut ajatustakaan. :D Kyllä se neidillä vielä on, sen kyllä tiiän, mutta enpä ole sen koosta tai sulkeutumisesta murehtinut ollenkaan.

Kyllä ne lääkärit ja terkka sen aukileen aina tarkastavat niin en oo mäkään ite siitä murehtinu.

Tääkin on taas niitä juttuja että minkä takia siellä neuvolassa pitää sanoa että aukileen tulee sulkeutua vuoden ikään mennessä jos sillä sitten todellisuudessa ei ole mitään merkitystä? En mä esikoisen kohdalla asiaa miettinyt mutta tällä nykyisellä vaavilla aukile on vielä hurjan suuri eikä ole pienentynyt yhtään. En ole silti asian takiayöuniani menettänyt....

Luotettavasta lähteestä (Therapia fennica) luin et iso aukile sulkeutuu 10-20kk välillä :) Et mitään huolta vielä! :) Ja kyllä, ei haittaa yhtään et 8kk neuvolan jälkeen seuraava käynti on vuosikkaana! Tai siis meidän tuurilla käydään kuitenki jossai ylimääräsissä punnituksissa.

Meil vaihtu täti jossai vaiheessa, eka täti ei koskaan huolestuttanu mistään. Uus täti (vanhahko) nillitti ensin et pää ei käänny kun toiseen suuntaan ja kallokin on muotoutunu siks toispuoleisesti. Viime käynnillä totes, et poikahan katselee JO molempiin suuntii... no shit, niinhän se on aina tehny, mitä nyt tädin hylly kiinnosti edellisellä kerralla. Pään käyrästä nillitti, mut iso aukile kuittas sen. 6kk neuvolassa pituutta oli tullu liian vähän siihen verrattuna et painokäyrä pysy aloillaan. No 7kk kontrollissa oli eri täti, pituutta +3cm. Syöttelin kotona mitat kasvuseula.fi ja ite tulkitsin käyrää niin, että pojan paino oli suhteessa noussu jo 5kk iässä alakäyrältä nollan tuntumaan ja jostain syystä pyrähti sit tässä välissä vasta pituutta ja paino kiepsahti takas sinne alhaalle, missä se aina on muutenki ollu. Pituus-painon suhde meil nyt on taas siel -10% tuntumassa ja sen alle jos menee ni joutuu kuulemma kontrolleihin. Et yritetään täs nyt tankata mm. Piltin rahkaherkkuja silloin tällöin, et välttyis noilta kontrolleilta... tätihän väläytteli meille jo et pitäs ruokaöljyä jossai vaihees ruveta lisäileen, vaikka uskon et toi poika noudattaa tasan geenejään (isänsä oli saman mittasena 100g kevyempi).

Meille on kyllä muutenkin sanottu, että ruokaöljyä on ihan hyvä käyttää. Valmisruuissahan sitä on, mutta oon omatekoisiin ruokiinkin lisännyt lorauksen, kun öljythän on vaan hyväksi.

Nii, ohan noissa d-vitamiineissäki öljyä ja monet vitamiinit imeytyy öljyn kanssa paremmin, mut tuntuu hassulta et pitäs väkisin lihottaa, vaikka toinen noudattaa vaan perimäänsä :) Paljonko oot tota öljyä laittanu? Kun me ollaa ite tehty noi vihannessoseet ja nyt vasta huomasin et noissa kaupan vastaavissa tosiaan on öljyä, muutama tippa tosin vaan.

Noni, tää öljyjuttukin on taas näitä... mitä nyt luin nii vasta vuoden iässä on tarve lisätä öljyä kun siirrytään normimaitoon. Korvike sisältää tarpeeksi rasvaa. Ja mietin et ei noihin omatekoisiin soseisiin ole missään vaiheessa käsketty lisätä öljyä, ja kuitenki niitä kovasti kehotettiin tekemään ja ihan oletettiinkin et niitä tehdään. Meillähän 5kk ja 6kk neuvolassa oltiin vähän pyöreämpiä, eikä viime kertanenkaan täti nillittäny mitään, vaikka paino tipahtiki käyrillä. Mut mun silmään poika on jo aika laiha ja tuo ruokaöljy ei oikeesti varmaan pahitteeksi olisi, ainakaan muutama pisara silloin tällöin... eli jos mä nyt jotain teelusikkaa päivässä lisäisin?

Ja siis neuvolantädin kanssa tuli aikasemmin muuten vaan puhetta hoikkuudesta, et on varmaa jatkossaki hoikka kun ollaan miehen kans oltu tosi laihoja, nii totes että jossain vaiheessa voi sitten harkita öljylisää (jotain ton suuntasta), mut ei antanu mitää ohjetta... ja viimeksi oli tosiaan tullu reippaasti pituutta, ni ei käsitelty syömistä millään muotoa.

Muokattu viimeksi:
Siis en mäkään sitä öljyä hirvesti oo lisänny. Menee isompaan satsiin ruokaa joku rkl tai pari ja tästä saattaa tulla toistakymmentä purkillista ruokaa. Mä uskon, ettei se öljyn lisääminen joka tapauksessa olisi pahitteeksi, koska jokainen ihmisen soluhan tarvitsee rasvaa.

meillä terkkari neuvolassa määräsi meidän kirpulle rasvalisän 2rkl/vrk kylmäpuristetusta rypsiöljystä. 8kk neuvola-lääkärissä katsotaan sit,onko siitä käytöstä ollu vaikutusta neidin kasvuun!

meille ei oo puhuttu mitää tosta rasvasta,eikä kyllä itelleekää ois tullu mielee koko rasva.

Meidän ei kasvun puolesta tarvi käyttää. Mut jos oon paistanu jauhelihaa, nii tilkan öljyähän siihen laitan tai notkistan uuniperunaa pienellä määrällä öljyä ja omaa maitoa. Vauvan pitäisi saada tarpeeksi rasvaa äidinmaidosta/korvikkeesta ja jos ei paljon juo, niin sitten kannattaa laittaa öljyä ruokaan. Kasvusta sen näkee. Eikä se tilkka öljyä oo pahaksi minunkaan mielestäni, olen samaa mieltä hillevin kanssa.

Mä luulin tehneeni jonkun isonkin rikoksen kun en oo öljyä lisänny ja poika on saanu kaupansoseista vaa hedelmäsoseita ja nyt välillä niitä rahkaherkkuja, joissa rasvaa on. Saatan nyt pikkasen lisätä, ihan siksi että tuo jäbä liikkuukin nyt aika paljon eli painon suunta ei välttämättä ole ylöspäin...

Tuntu vaa hassulta toi terkan kommentti, ku siit tuli olo et mun ja miehen laiha lapsuus ois ollu joku ongelma, ni jätin sen öljyn huomioimatta :D Ihan perusterveitä kolmekymppisiä tässä ollaan ja paino-ongelmia ei ole. Eipä tarttenu ees raskauskiloja pudotella :)

En mäkä oo öljyä lisänny, ja ei varmaa tarvikaa ku imetyksel vielä mennää. Tosin oon alkanu miettii et pitäskö sitä pikkuhiljaa ruveta totuuttaa myös nokkamukista maidon juomiseen. Pari kertaa kokeiltu ja ei kelvannu. Tosin sit kyl pistän varmaa ihan korviketta, on vähä yksinkertasempaa ku ei tarvi ensin lypsää ja sit miettiä säilytystä ja lämmitystä jajaja...

Ja sit ne öljyt. Meil ei käytetä juuri muuta ku kylmäpuristettua neitsytkookosöljyä, ja must se on ihan paras öljy. Mut tietenkii neuvolassa saa täystyrmäyksen tietämättömyyden takia :rolleyes: Toistaseks en tiiä uskaltaisinko sitä vielä Tyynelle antaa, ku jos onki sille allerginen, täytyy alottaa senki kans varovasti. Must muut kasviöljyt (nää perus kaupan öljyt siis) maistuu ihan hirveelle, ja niit ei olla ostettuu varmaa kolmee vuoteen. Leivon aina voihin ja monesti myös tohon cocovin kookosöljyyn, ni en todellakaa ala Tyynen takia ostaa mitää muuta.

äh,tänään tuli postissa aika keskussairaalaa fyskaa.tää käynti voidaa siellä käydä ja kattoo mitä se sanoo/tekee mut jos uusia aikoja antaa ni ne kyllä perutaa.piti ton fyskan ajan takia siirtää neuvolalääkärin aikaa,se on nyt sit samana päivänä ku se hammaslääkärikii.

Huomenna olis poitsulla lääkärineuvola ja rokotukset, mutta taitaa jäädä väliin, jos yön aikana mulle nousee kuume. Vähän on hatara olo etten sanois... :sad001

8kk neuvola takana. Tässä poikain mitat: paino 8,8kg, pituus 72,3cm ja pipo 44,8cm. Pitää käydä kumminkin kasvukontrollissa 10kk iässä vaikka lääkäri sanoi että kasvut on hyvät. Lääkäri kirjoitti näin; touhukas poika. Ryömii, konttaa, nousee puuta vasten :eek:

Kysyin pitäisikö imetyskertoja vähentää kun ei aina maito maistu ja käyttää tissiä joskus vain tuttina nukahtaakseen ja vastaukseksi sain, että voisin kokeilla antaa ruoan yhteydessä korviketta nokkiksesta ja mahdollisesti vähentää imetyskertoja jos poikaa ei tissillä olo kiinnosta. Tuntuu kamalalta :sad001

Pääsin juuri myös sanomasta että puklailu on vähentynyt sakeuttajan ansiosta niin enköhän saanu kunnon laatat vaaleille housuilleni. Heh heh…:grin

Takaisin