Lastenneuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kiips
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Juu, kyllä ne lihavat eläimet lajissa kuin lajissa ovat surkeaa katseltavaa. Kun se on ihan tasan tarkkaan omistajan syytä. Eikä se ole eläimillekään hyväksi se lihavuus, niillekin voi tulla mm. diabetestä. Onneksi olen saanut esim. äitini tajuamaan tuon asian, niin siellä pidetään koirankin kunnosta paremmin huolta.

Ja muuten, kun tuolla aiemmin puhuin, että tytön kanssa joskus syödään ns. roskaruokaa, niin puhuin tietysti tuosta isommasta tytöstä. :D Vauva pysyy vielä omissa sössöissään.

Täällä ollaan kanssa sitä mieltä, että sokerimehut, karkit ja roskaruoka ei kuulu vauvan tai taaperon ruokavalioon. Mummoloissa saa olla tarkkana, ettei ne kerkiä tyrkkään tytölle suuhun jotain kun silmä välttää. Nytkin vkl mummoni jauhoi, että anna sen maistaa vähän jäätelöä. Totesin, että maitotuotteita ei saisi vielä antaa. Se oli ihan ihmeissään.

Joo meijänkin pojan pappa kysyi tänään sielä ollessamme vierailulla et onkos poika jo suklaata saanut? sanoin vaan et ei todellakaan kun ei maitotuotteita saa antaa vielä tämän ikäiselle.. Tosiaankin ihan kun olis tullu yllätyksenä ilmeestä päätellen..

Meillä oli tänän neuvola. Tässäpä alkuun mittoja. Suluissa edellisen kuun mitat.

Paino: 8795 g (8579 g)
Pituus: 70,5 cm (69,5 cm)
Pää: 44,5 cm (43,4 cm)

Painon ja pituuden käyrät olleet meillä jo jonkin aikaa laskussa ja nytkään ei ollut tullut paljoa painoa tai pituutta lisää. Ei se terkka vielä huolissaan ollut, mut oli sitä mieltä, että vois kuukauden päästä tarkistaa tilanteen ja minusta se oli myös ihan hyvä idea. Osasyynä tähän on varmaan myös iho-ongelmat ja mahdollisten allergioiden vaikutus painon ja pituuden kehitykseen.

Meillä on kyllä ihan huippu terkka. Lupas jopa hamstrata meille voide-esittelijän näytteitä, että päästään kokeilee eri merkkejä ihottumaan. Hän sanoi, että meidän pojalla on tällä hetkellä pahimmat iho-ongelmat meidän neuvolassa. Lisäks hän sanoi, että tää ihon hoito saa mennä meidän perheessä kaiken muun edelle. Saan siis huoletta syöttää valmisruokia, laiskotella, jatkaa yösyöttöjö ja nukuttaa tarvittaessa viereen. Niin ja tarkennan vielä, että meillä tuo ihon kutiaminen vaikuttaa paljon öihin ja oman jaksamisen kannalta on parempi keskittyä yhden asian kuntoon saamiseen ja sit muihin.

:grin Meillä kyllä esikoinen tietää mikä on mehua ja mikä karkkia ja haluaa niitä! ja kyllä meillä syödäänkin :oops: Mehu on monesti sokeriton trippi (hyvä huijata lasta sillä :wink ) tai mummin tekemä mehu, jossa ei ole lisättyä sokeria. Juomme kyllä vettäkin, mutta esim saunaan otamme trip-mehun aina mukaa saunajuomaksi. Karkkia syödään liiian usein, tänää herkuteltiin viimeks jätskillä. Tosin meidän karkit ei oo jätti-iso karkkipussi. Vaan esim lapsen kourallinen ranskanpastilleja, laku tai muumitikkari tai kuppiin karkkipussista se kourallinen nameja. Toisinaan sipsejä ja esikoinen vielä tykkää niistä maissinaksuista ni niitä pikku kupillinen. Toisinaan lauantaisin jos on syöny reippaasti ruuan niin saa 1e kolikon ja kävellään yhdessä lähikauppaan ostamaan sillä lauantaipäivän herkut, katotaa vähän mitä sillä rahalla saa ja saa sitten itse valita. Hän ottaa monesti muumitikkarin. Roskaruokaa ei juurikaan syödä, voisin sanoa että ehkä noin kerta 3-4kk välein...
Luonnollisesti vauva ei ole vielä saanut mitään.

Mun silmään vaikuttaa hillevi ihan normilta ? Ei meilläkään ollu paino noussu edelliskerrasta, ku muutamalla sadalla grammalla. Pituutta pari senttiä. Pitäskö noiden kasvaa kuukaudessa metri ? :)

Ootteko Hillevi kokeillu mustaherukansiemenöljyä? Jos sä kerta vielä imetät ni söisit ite sitä kapseleina ja vauvalle vois laittaa jos himpun soseen sekaan sitä. On nimenomaan iholle hyväksi, ja varsinki atooppiselle, mut muutenki iho-ongelmista kärsivälle. Kannattavin olis kuulemma se et äiti söis sitä jo koko raskausajan, mut teiä kohal se nyt ei enää onnistu.

hyvinhän hillevin vauvalle oli pituutta tullut,meillä ei ollu kasvanu yhtää.olisin ilonen ees siitä sentin pituuskasvusta.

Mun täytyy Bettie testaa kans tuota mainitsemaasi tuotetta! Paan sen heti muistiin.. mullahan on nimittäin psoriaattinen iho, nii oiskohan siitä apua. Ainahan sitä voi kokeilla! :)

Meillä kyllä aloitti esikoinen juomaan lehmänmaitoa, siis ihan tavallista rasvatonta maitoa, jo ennen vuoden ikää. Kun aloin lopetella imetystä, niin imetyksen tilalle otettiin pikkuhiljaa ihan tavallinen maito. En kyllä muista tarkkaa ikää, mutta olisiko ollut siinä 11 kuukauden paikkeilla. Tietysti on otettava huomioon, että meillä ei esikoisen maha reagoinut ikävästi mihinkään ruoka-aineeseen eikä tuosta maidostakaan tullut mitään. Ei saatu kyllä neuvolassakaan noottia siitä, vaikka asiasta mainitsin. Mutta meillä ei oteta noita ikärajoja turhan vakavasti.

Tiutsi, kyllä meilläkin esikoinen on aika paljon herkkuja saanut. Mielestäni kuitenkin liikaa jossain vaiheessa. Kun totta kai se oli kinuamassa, jos itse jotain söit. Ei tuolta salaa oikein saa syötyä mitään. Joten senkin takia on pitänyt omat tavat muuttaa, ettei toinen ihan liikaa söisi. Ja hyvinhän tuo pärjää ilmankin, äidille on hankalampaa. :D

Sinbu sen nimi tais olla iho-omega (omega siis sillä oikealla merkinnällä) :) Sitä löytyy ainaki luontaistuotekaupoista. Ja sit sua mä aattelin heti ku luin apteekin lehestä et on sellanen ku Xyliderm-geeli. Sitä laitetaan iholle, siinä on D3-vitamiinia ja ksylitolia, ja suositellaa erityisesti atoopikoille ja psoriaatikoille. Toi iho-omega nautitaa sisäisesti.

Hillevi sitte on vielä sellanenki ku Omega 7- tyrni-oliiviöljy, sitä voi nauttia sisäisesti, mutta myös käyttää rasvana suoraa iholle. Tosin värjää kuulemma ihon, niin että kannattaa laittaa tummat yövaatteet päälle. (Tää vinkki oli sit Huonolta Äidiltä, oli sen eilen julkassu facessa :wink ).

Kiitos Bettie! Mä hain ihan jotain mustaherukansiemenöljyä äsken Lifesta. Vitsi, kun en ehtiny tätä viestiäsi lukea ennen reissuun lähtöä. No jos huomenna hakisi tuota Xylidermia! Mulla on iha nuppi pyörällä kaikista voiteista yms ku liitto niitä hehkuttaa, mut noista en oo kuullutkaan. Kiitos paljon! <3
Tuota tyrnijuttua oon mäkin testannu, mut siitä ei ainakaan ollu mitään apua.. paitsi vaatteiden värjäyksessä. :D

Kiitos vinkistä Bettie. Tänään itseasiassa kerhossa joku mainitsi tuosta samasta omega-tuotteesta, mutta varmempi mieli tulee, kun useampi suosittelee :) Täytyy minun nyt varmaan sitä kokeilla sitten. Kuulemma yli 6 kk ikäiselle saa antaa sitä suoraan.

Eihän tuo kasvu meidän kohdalla vielä kovin hälyttävää ole, mutta parhaimmillaan meillä on tullut pituutta 5,5 cm ja painoa 1,5 kg kuussa, niin meidän käyrällä 1 cm ja 225 g on vähän. Parempi kuitenkin tarkastaa tilanne kuukauden päästä, niin ei tarvii huolehtia.

No mutta sehän on täysin normaalia et se pituuskasvu hidastuu. Ei ne siel neuvolas voi olettaa et se kasvu jatkuis noin hurjana. Meilki esikolle tuli ekan kuukauden aikana sen 5cm pituutta tosta vaan. Ja sit se hidastuki voimakkaasti, nyt toiset pitää sitä pienenä ikäsekseen (ja varmaa onki ku jotku 1,5v lapset on saman kokosia). Voi olla et teil on nyt menos tasaantumisvaihe, ja seuraaval kerral näyttääki jo sit neuvolanki mielest paremmalta :)

Jäde, lapsen pituus ja hoikkuus tulevat isän puolelta... Ruokaa on kyllä tarjolla ihan rajoittamattomasti, mutta ilmeisesti tulee joko samantien pois tai palaa ilmaan kieriskelyssä. Olen itse samanikäisenä ollut paljon pulskempi ja lyhyempi... Kaikki neuvolan tädit (siellä ei ole ollut setiä töissä) ovat kyllä huokailleet tuosta pituudesta ja pari kertaa ovat halunneet uudestaan mitatakin. Vaatteeita on tässä kieltämättä joutunut melko lailla hankkimaan, en arvannut koon 74 olevan käytössä vielä tässä vaiheessa...

Me käytetään jo koon 80 bodyja kun osa 74 alkaa käydä ahtaiksi. Hihat noissa on pitkät mutta selkäosa ok. Housuissa taas menee 68 tai jopa jotkut 50 ja 60 cm.

Kootkin on niin eroavia eri merkeillä. Meillä kun on noita vaatteita melko reilusti, kun niitä on esikoisen jäljiltä ja tietysti Kiiralle tullut jonkin verran lisääkin, niin olen vaan raa'asti siirtänyt kerralla esim. kaikki 60/62-kokoiset vaatteet pois ja 68/70cm käyttöön. Nyt vaan osa 68-vaatteista on varmaan vielä jossain laatikossa äitini varastossa, koskapa meillä on varmaan joku parikymmentä bodya laatikossa, mutta housuja onkohan puoliakaan siitä. Ja yhdet esikoisen ihanat vaaleankeltaiset velourhousut on ainakin hukassa! Ja isommat neulomani villavaatteet.

Pitäisikin jonkin kerran katsoa, miten tyttöjen kasvu vertautuu omaan kasvuun, jos äitini vaan on laittanut mitat ylös vauvakirjaan. Onneksi olen esikoinen, niin minun vauvakirjani on sentään melko hyvin täytetty toisin kuin nuorimman veljeni kirja. :D

Hirveesti vaikuttaa valmistajan lisäksi se kangas, mistä vaate on tehty. Mua ärsyttää semmosen bodyt, mitkä ei anna yhtään myöten. Toisaalta myös sit semmoset, mitkä useamman pesun jälkeen lörpähtää kokonaan.

mua taas ärsyttää semmoset bodyt missä se haaraosa on melkein suora,eli ei toivookaa et sitä sais ees kiinni.muutama semmosen meillä oli ja roskii ne piti viskata.

Takaisin