Lastenneuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kiips
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No siis täysimetetyt aloittaa siinä puolivuotiaina kiinteet ja mennään viiden viikon tahdilla kaikki ruokaryhmät läpi.. korvikevauvathan aloittaa aiemmin.

Mut siis tää on se suositusmeininki et 1-2 viikko: pottua ja seuraavalla viikolla sekaan jotain muuta vihannesta
3 viikko: Lihaa, eli kanaa tms hienoksi sekaan
4 viikko: Viljat, eli esim. kaurapuuroa
5 viikko: Hedelmät

Mut onhan Nuutti jo maistellu hedelmää silloin tällöin ja nyt ollaan kaksi viikkoa syöty jo vähän enemmän välipalalla mm. banaania suoraan hedelmästä tai mangososetta tms. Eli mä en nyt ihan orjallisesti tota ohjelmaa seuraa mut on siinä ihan ok ohjenuora.

Niin joo juu, eli täysimetetty 6kk:ksi asti :) Eihän meilläkään olla muutakun tissiä syöty siihen 4kk:ksi niin ajattelin, että ei me saatu kyllä mitään erilaisia ohjeita.

Noniii meilläkin 5kk neuvolassa tuli käytyä.
8250g
68cm
45,5 pipo

Rokotteet sai vaikka vähän itkua siinä päästi, mutta hyvin meni. Pituus menee hiukan yläkäyrällä ja paino hieman alakäyrällä kuulemma, mutta ei hälyttävästi :)
Neuvola täti kirjoitti : Touhukas poika ja kasvaa hienosti jne.
Saan kuulemma alottaa lihan syöttämisen :)

Meillä oli tänään 5 kk neuvola. Me ei saatu mitään rokotuksia...neuvolantäti sanoi että rokotuskerroilla pitää olla 2 kk väli ja viimekertaisen 3 kk satsin sai vasta 4 kuukautisena. Eli loppusatsi rokoituksia tulee vasta puoli vuotiaana.

Tässä meidän tiitiäisen mitat:

Paino: 7050 g
Pituus: 65 cm
Pipo: 44,5 cm

Ekan kerran vierasti n.tätiä, mutta hän sanoi että se on vaan hyvä asia :)

Me jatketaan nyt tosi varovasti kiinteiden kanssa tytön vatsaongelmien takia. Saatiin keskiviikkoisella lääkäri käynnillä sen verran masentava tieto, että tyttö todennäköisesti joutuu isoon suolileikkaukseen. Ruokavalio yritetään pitää sellaisena että leikkaus suoritettaisiin vasta tytön ollessa n.vuoden, mutta jos samat umetusongelmat jatkuvat, joutuu tyttö varmaan leikkaukseen jo aiemmin. Kyllä niin sydämeen sattuu, mutta vaihtoehtoja tässä ei taida olla :(

Puurot ja peruna jätetään ainakin vielä pois, ne voivat aiheuttaa tytöllä ummetusta. Mennään tiettyjen kasvisten ja hedelmien kanssa eteenpäin. Myös lihat täytyy aloittaa tosi varovasti. Oli onneksi kasvanut hyvin, vaikka paljon ei ole vielä kiinteitä saanutkaan, lähes kokonaan tissimaidon voimin menty eteenpäin :)

No onpa tosiaan ikävä uutinen.. toivottavasti leikkaukseen asti kaikki sujuu hyvin ja tietysti itse operaatio myös!

Toivottavasti pääsisitte orvokki edes kohtuu helposti sinne vuoden ikään. Ettei pikkuista ainakaan kovin haittaisi tuo. Varmasti on ikävää, ja luulen, että ainakin itselle se odotus voisi entisestään lisätä stressiä, vaikka varmasti on parempaa odottaa. Mutta silti jotenkin se, että saisi jatkuvasti pelätä, että tulee taas ummetusta ja toisella on paha olla. Vaikka voihan olla, että nyt tarkalla ruokavaliolla maha toimii hyvin kuitenkin. Niin toivomme varmasti kaikki täällä teille sitä! :) Hienoa, että kasvu on kuitenkin normaalia, ei ainakaan sitä tarvitse murehtia. Ja vaikka nyt joutuukin hitaammin ruokien kanssa etenemään, niin ehtiihän sitä myöhemminkin. Tsemppiä!

Meilläki tuli alkuviikosta kävästyä 5 kk neuvolassa :)
Poitsun mitat:
Paino:7348g
Pituus: 67cm
Pipo:44cm

Poitsu oli lähes yhtä hymyä neuvolan ajan. Ensimmäiseen piikkiin ei reagoinut mitenkään mutta toisesta pääsikin sitten itku. Meillä ei vielä kääntyillä tai ryömitä mutta hoitaja ei siihen mitään sanonut(,kertoi että hänenkin esikoinen oppi vasta 8kk kääntyilemään...)

Meillä oli 5kk neuvola 14.1.
Mitat:
Paino 7555g (6970g)
Pituus 65cm (64cm)
Pipo 43,1cm (42,1cm)

Rokotukset sai ja huuto oli sen mukainen =D
Nyt ollaan sitten oltu kohta viikko ensimmäisessä flunssassa ja voi ristus...
Kieltämättä ollut hyvin hyvin rankka 6 päiväinen takana. Toivottavasti meidän sairastelut ois
hetkeksi tässä :)

BTW, onko täällä yhtään allergia lapsia? lähinnä ruoka-aine....
Mä oon ruennu epäileen, että tyttö ois perunalle allerginen. tai ainakin vähän "herkistynyt"
Naama helähtää aivan punaiseksi rinkulan mallisesti poskelta poskelle leuan kautta.
Laitan tähän vielä kuvan, tässä ruokailusta aikaa jo tunteja, joten punakkuus on menossa jo pois päin..
Nyt en ole antanut viikkoon pottua, eikä punaisuutta ole ollut.
Mielipiteitä, miten edetään jne..

Liitteet

• 547009_10202411514664789_879374864_n.jpg
    547009_10202411514664789_879374864_n.jpg
    70 KB · Katsottu: 31
No mä en oo lääkäri enkä mikää vastaava mut jos meijän tytöllä tolleen punottais niin kyl mä ottaisin yhteyttä neuvolaa et lähtis viemää asiaa eteepäin.meijän tytöllä punottaa kans posket ruokailun jälkee mut ei läheskään noin paljoa.

On niin hankala, kun voi hyvinkin olla tästä flunssastakin jotain...
Täytyy melkein tänään vielä varovasti testata ja jos tulee, niin soitan huomenna neuvolaan.

Tää on siis ihan mun omaa pohdintaa, ja voi olla ihan jostain muustakin uudesta, mitä ollaan kokeiltu...
Täytyy nyt pysyä ihan tutuissa ja varovasti kokeilla uusia ruokia ja pistää ihan ylös milloin mitäkin on tullut.
Pääasiassa ei ole reagoinut millekkään, edes vatsallaan, vaikka herkkä mahainen onkin, mutta olen
alkanut epäilemään tuota perunaa, kun tosiaan nyt en ole tietoisesti sitä antanut.

Kaverilla on reilun vuoden ikäinen lapsi, ja kuulemma vieläkin nousee tuollaista ihottumaa poskille, mut syö silti samoja ruokia ja siedättyy. Ja kun ei kuulemma muuten oireile, kuin vain tuollaisella ihottumalla, niin ei oo haitaksi. Mut mäkään en o mikään lekuri ja tää on vaan erään mamman ja lapsen kokemus.

Just tuon takia en ole ollut ihan hirmuisen huolissani.. Googletellut olen kovasti ja tuntuu lääkäreiden kanta olevan näin pienen lapsen kohdalla se, että siedätetään, myöhemmin vasta tutkitaan jos on aihetta. Näin pieni on niin herkkä vielä kaikelle.

Annoin perunaa heti viime viestini jälkeen tytön noustua päiväuniltaan, ei ole tullut vielä ainakaan mitään.. ei edes pientä punoitusta. Rupesin kans miettimään, että ei kai olla onnistuttu palelluttamaan tytön kasvoja tuolloin, kun punaisuutta oli ja meni... :( Hyvin ollaan kyllä puettu (varmaan liiaksikin) ja vaunujakin suojattu. Kauppa reissuilla tosin turvakaukalo on aika avonainen.. Seurataan seurataan :)

Voi pikku punaposkea :) Meillä kerran tuli kunnon heloitus poskiin sen jälkeen, kun tyttö oli leikkinyt uuden pehmolelun kanssa, selvästi allerginen reaktio. En ollut pehmoleluja pessyt, sen jälkeen laitoin ne pesuun paitsi tätä yhtä, joka on sinne liian iso. Tyttö ei sitten maistele tätä lelua ja pääse leikkimään sillä ainakaan kovin intensiivisesti.

Sanoisin et lievä allerginen reaktio toi on; esikolla oli vajaan vuoden iässä samanlainen reaktio sitruunan kanssa. Ei kyl ihan noin kauan kestäny, mut punotus alko heti altistumisen jälkeen. Ja ei sietäny sitruunaa edes kekseissä. Puol vuottako me sit sitä välteltiin vai vähän reilu, ja sit se meniki ohi. Huolta ei oo, jos ei suu/huulet/kurkku turpoa ja jos lapsi ei ole kipuinen.

Takaisin