Laskettu aika toukokuussa 2014 <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja toukoihme
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on vähän sellanen fiilis tätä ekaa odotellessa että vaikka raskaus ei oo ollu mun lempikokemuksia niin kyllä ne todelliset haasteet taitaa alkaa vasta synnytyksen jälkeen. En siis haluu liian aikasin suunnitella perheenlisäystä kun haluun ensin totutella rauhassa olemaan äiti yhdelle pienelle. Välillä se on niin pelottava asia että unetkin jää väliin. Mietin monesti että miten pärjään sen jatkuvan huolen kanssa siitä että onko pienellä kaikki hyvin tai oonko osannu tehdä kaiken oikein.

Toinen tulossa, eka reilu 2v... Aina oon haaveillu kolmesta lapsesta, mutta nää molemmat raskaudet on ollu melko vaikeita ja tämän kohdalla vielä pelottaa "Onko pahin vasta edessä".... Mut jos hengissä molemmat selvitään, niin kyllä sen kolmannen varmaan vielä teen, kunhan kaikki on hyvin... Toki mielenkiinnolla odotan millanen härdelli alkaa kun se vauva arki koittaa ja sopivasti ekalla uhma pukka päälle, niin katotaan sit taas joskus....

Meillä on lapset kahdessa "sarjassa". 1. ja 2. ikäero on 1v5kk ja näille kahdelle vikalle tulee 1v3kk. 2. ja 3. ikäero on 3v4kk ja esikoinen täyttää kuusi juuri, kun nuorin syntyy.

Tietoisesti oon halunnut pienet ikäerot, vaikka tää neljäs olikin vähän ylläri, mut oon tyytyväinen, et hän on tulossa, koska ei muuten varmaan enää olis tähän ryhdytty.

Vauva-ajat on ollut helppoja ja rankinta vasta siinä vaiheessa, kun vauva ehtii joka paikkaan näpräämään ja isommalla alkaa uhmaikä. Onhan näissä käsityötä enempi, kun on kaksi eri ikäistä vaippahousua, syötettävää ja puettavaa, mut siitä ne kasvaa ja koko ajan helpottaa..

Koen pystyväni antamaan jokaiselle lapselle tarpeeksi aikaa ja huomiota, ja molemmat vanhemmat huolehtii siitä, että antaa aikaansa jokaiselle lapselle yhdessä ja erikseen. Etenkin isommille on jo tosi tärkeää se kahdenkeskinen aika isin tai äidin kanssa.

Mua alko niin surettaa miehen ilme, kun täällä taysissa sanoin tuskissani, että jos tää kohtu kallistuu selkää se tarkoittaa, että joka raskaudessa on tällästä virtsatie/munuaisvaivaa, että tää todellakin on ensimmäinen ja viimeinen lapsi!

Sit se vaan katto mua, että entäs jos seuraava onki tyttö ja maha leviää sivuille.

Voi höppänä! Joskus tuntuu, että teenhän mä tässä monelle muillekkin onnenaihetta :) kai sitä pitää viä tyttö pyöräyttää ja saan mun Linnea nimen käyttöön jollekin muulle kun pehmolelulle :-D

Mimmma, mulla, äidillä ja siskolla taaksepäin kallistunut kohtu eikä kenelläkään ole ollut noita vaivoja!
Ja päin vastoin kun sanotaan että "taakse päin kallistunut kohtu --> pieni maha", niin mie ja mun sisko ollaan menty yli keskikäyrienkin mahojemme kanssa.

Ja yhdellä bloggaajallahan oli ekassa raskaudessa tota munuaisvaivaa ja mitä lie, mutta toisessa ei ollut mitään!
Toivottavasti saat selvennyksen mikä vaivaa! Tsempit!

Miulla ja miehellä on sananmoinen maku et tää on mahdollisesti ainut lapsi... Jos mie joudun makaamaan 9-10kk:sta 7kk :/ Vaikkei ihmeempiä oireit oo ollu ku tää helvetinmoinen uupumus, makaan vuorokaudesta 20h ja 4h jaksan pätkis tehdä jotai.. jos jaksan.

Just mietin et pitkä aika tulee vaa maata kun la:han on yli 2kk.. Kaipa se menee nopeammin kuin luulee

Kyllähän se monesti vaikuttaa siihen lasten lukumäärään miten äiti voi raskausaikana- itse oon aina ollut elämäni kunnossa just raskaana, se korkea hormonipitoisuus kehossa saa mulla olon ihan loistavaksi. ja kun suonikohjuja pahempia kremppoja ei oo vieläkään ilmaantunut, ei tunnu ylivoimaisen hankalalta elo. mutta ekan vauvaiakana en voinut mitenkään kuvitella saavani enempää lapsia, tuntui silloin niin henkisesti kuormittavalta. nämä asiat voikuitenkin muuttua:)!
ja nyt koen raskaimmaksi esiteinin raivonpuuskat, sen kamppailun kohti itsenäistymistä..voin kuvitella että pahempaa on vielä tiedossa... niitä kun ei hoidetakaan enää vaippaa vaihtamalla vaan tarvitaan ihan uusia keinoja:think005.

Mie veikkaan että tää syntyy huhtikuun-toukokuun vaihteessa, esikoinen tuli viikon etuajassa ja la on 7.5..
Mutta, esikoisesta tuli kyllä erilailla kipeitä suppareita koko raskauden :/
Niin voihan se olla että tää menis ylikin la:n ;D
Toiveiden elättelyä.
Mulla on taas tänään vaihdellut mielialat niin pirusti, oon kyrpiintynyt itseeni ja nyt tää odotus tuntuu ihan työltä?!?! Voinko lisätä Facebookkiin "työ; raskaus"!!?! Ihan kamala odotus tää on loppujen lopuksi ollut, perrrrkele.
Olen jo onnekas että voin liikkua yllin kyllin tämän raskauden aikana, mutta tää paino suoraan sanottuna hirvittää ja olen varma että huomenna nasahtaa siellä sokrurasituksessa..
Ihan hirveä aggressio ollut päällä aamusta asti, eniten vituttaa tänään tuo osaamaton neukkulääkäri, jonne menen kohta tuhlaamaan aikaani..
Murrrrrrr!!

Yhdyn liii-saaan kommenttiin. Raskaan oleminen ei ole helppoa ja ihanaa (ainakaan kokoajan). En ymmärrä miksi tätä "siunattua tilaa" hehkutetaan aina. Raskaus ei todellakaan ole sairaus, mutta on se vähintään: Raskaus=työ

Ensimmäinen tulossa ja tulevaisuudessa sopis tulla enemmänkin. Vaikka tää raskaus on toisinaan ihan hanurista enkä malta odottaa että vauva tulis ulos ja nää mukavat oireet ja vaivaa vaivan perään-elämä loppuis niin silti kyllä tulevaisuudessa haluisin enemmän kuin sen yhden.
Itsellä on 3 sisarusta (ikäeroa kyllä huimat 12-19v) ja miehellä myöskin kolme, haluis antaa omalle lapsellekin sen ilon että on sisaruksia.
Ajasta vaikea sanoa, katsoo nyt et millanen tyyppi täältä tulee ja miten se arki lähtee pyörimään. Koulukin mulla kesken, et varmaan sen käyn ainaskin välissä tekemässä loppuun niin sitten voi katsoa uudestaan :)

Nii eli jos vanhoja on niinki paljon nii saattaavat jakaa viel syksylläki

Vitsi kun haluaisin uuden laatikon ja patjan beibille... mutta en niiden takia viitsis hakea koko pakkausta! Ehkäpä mä saan jostain ostettua uuden superlon-patjan siihen vanhaan laatikkoon ja ostelen sit sillä summalla jotain kivaa vauvalle (lue:itselleni) :wink No ei, mut siis sillä bebellä on jo niin paljon kaikkea että ei varmaan tartte enää mitään. Taas ostin lisää vaatteita viikonloppuna ku halvalla sai :grin

Joskus taisin aiemmin kirjotellakin, että mulle on lääkäri sanonut (lue:valehdellut :)), että kohtu voi muuttaa tota kallistustaan. En kyllä ymmärrä miksi se kallistus sitten niihin "papereihin" kirjataan jos voi olla seuraavalla kerralla ihan mitä vaan. Mulla on myös joskus nuoruudessa todettu taaksepäin kallistunut kohtu, mutta eipä siitä ole mitään mainintaa raskauksien yhteydessä tullu. Eikä mun muksut todellakaan kasva selkään päin pienissä masuissa, tosin kun tuota vartta ei niin runsaasti ole niin ehkä on pakko laajentaa eteenpäin.

Samat kokemukset noista kohdun kallistumista, välillä ollut taaksepäin kallistunut kohtu ja välillä taas eteenpäin..mitä lie merkitystä? Kunhan ei ihan kurkkuun asti kasva..

Moi!

Millasia vaivoja teillä ollu tähän asti? :) Itellä pysyny aika kurissa, iskias vaivannu vain muutamia kertoja pari tuntia kerrallaan, töissä ajoittain on vähä huono olo ja "ähky" kun vauvveli päätti niin eteen tulla :) Ja kivistääkin välissä, siinäpä ne! Niin joo ja peräpukamat vaivaa kans muttei oo kipeitä, ärsyttävän tuntosia vaan...

Sitte kaipaisin vastauksia ja kokemuksia mun huoleen: Vauva on ehkä viikon liikkunu normaalia vähemmän eikä ole siis niin reippaasti potkiskellut mitä yleensä.. siitähän mä sitte huolestun ja stressaan hirveesti että entä jos tää nyt otetaan meiltä pois ja onko sillä hätä ja kaikkea! :( Vauva kuitenkin liikkuu ja on nyt vähän potkinutkin ihan normaalisti, että onko hän vain rauhallinen tyyppi ja huolehdin turhaan josta tulee sitte kierre kun vauva huomaa huolestumiseni, vai pitäisikö käydä tarkistuksessa? Tosin mulla on kyllä jo tiistaina rokotusaika neuvolaan (vauva rh+ ja minä rh- niin siksi) että että... huolehtiiko ja stressaako muut mitää tällasia vaa oonko vain hysteerinen? Ärsyttää :D

SunLight90, Täällä on kanssa huolia vauvan liikkeistä. Ensimmäiseni oli hyvin vauhdikas tapaus ja tamputti mahaa aina vain kun istumaan tai makaamaan pääsin. Nyt odotan toista ja liikehdintä on niin erinlaista, että olen hyvin huolissani välillä kun saa ihan jäädä kuulostelemaan, että missä se pienokainen on. Jos liikkeet vähenee rajusti ja et tunne laisinkaan niin heti yhteytä lääkäriin. Joskus vauvalla saattaa olla hiljaisempiakin päiviä ja meno saattaa rauhoittua, mutta jos asia vaivaa ja on iso huolen aiheesi niin kannattaa sieltä neuvolasta kysellä. :)

Neuvolassa voidaan aina sydänäänet kuunnella, mutta tokihan ne kuuluu kerta vauva liikkuukin. Periaatteessa jos on huoli tuosta liikkeiden vähyydestä ni se olis sitten äitipolikäynti, missä katellaan sit ultraäänellä ainakin napavirtaukset yms. ja tutkitaan äippää.

Liikkeet vaihtelee kyllä ihan normaalistikin eli välillä voi olla rauhallisempi jakso ja vauvan asento vaikuttaa liikkeiden tuntemiseen. Ite olen tosi huono näissä liikkeiden analysoimisessa, enkä muista millanen liikkuja edellinen lapsi mahassa oli :oops: Alitajusesti asiaa kuitenkin seuraa, koska välillä huomaa miettivänsä milloin viimeksi liikkeen tunsi ja sit jää odottelemaan että taas tuntuu.

Eiköhän se neuvola ole juuri odottajaa ja tota neuvomista varten eli soittoa sinne vaan jos joku asia mielessä pyörii. Jos siellä sitten on nihkee vastaanotto ni ei pidä antaa sen lannistaa. Ainahan asioita voi kysyä :)

Itse painin pari viikkoa sitten ton rauhallisuuden kanssa ja tällä viikolla 29 alkoi jytinät kunnolla :)
Ps. Suositellaan ettei alle 30 viikolla suoriteta liikelaskentaa, näin luin lääkärisivuilta..

Takaisin