laskettu aika marraskuu 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Empsa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hattara90: Ei oo ei. Niinku ei mikää raskauksistani. Edellisen kans oli suht ok olla ja lenkkeilin sinnikkäästi loppuu asti,mut en enää lopussa iha mahdottomia matkoja. Uhmasin lääkäreitä ja neuvolantätiä jotka olivat varmoja, et vauva syntyy viimeistään 36 vkolla,mut mä tiesin ettei nii käy ja yli meni 13pvää ja käynnistettiin. Mut nyt... Kova stressi laukas painatuksen ja supistelut jo varhain.. Ja nytkin heti painattaa jos tulee stressitilanne. En saa yhtään hermostua. Esim. Jos korotan ääntä,nii tuntuu,et baby muljahtaa ulos. Neuvolasta suosittelivatkin paikkojen tarkastusta,ku pakara/reisikipuun liittyy myös supistelua.
Koitavlevähtää mahdollisimman paljo nyt,ku muksu menee hoitoon :-). Mekin saatiin kaks nuoriinta kerhoon 2kertaa viikossa. Saan huokaista. Onneks ukko kotona sairaseläkkeellä ainaki tammikuun loppuun. Kummasti helpottaa oloa :-).

MamaKay : Kiitos :-). Tsemppiä sinullekin :-). Tuo hermosärky on kyl todella tympiä juttu. Itellä kans ja jalka puutuu. Oikea puutuu ja hermosärkyilee ja vasen pakara ja reisi kipuihin :-D. Rollaattori varmaa hommata kohta :-D. Kauhulla loppu aikaa odotellen.. Mulla tuo tukivyö auttaa siihe ettei vauva mee alas painaan. Muute ei tässä raskaudessa oo ollu apua. Ite oon alusta asti pitäny aamusta iltaan ns. Laihishousuja. Ne tukee mahaa ja auttaa pärjään kans. Ei paina nii ikävästi rakkoon baby mitä tukivyöllä. Tukivyön laitan vaan,ku liikun enemmän.
Miitu: Ei voi ei.. Nii sano neuvolantätiki. Ties heti kenestä puhun,ku kerroin kokemuksesta. Lääkäri vkoa aikaisemmin kokeili paikat ja sano,et liikaa pehmentyny niille vkoille ja siks ultraajalle tarkistaa laitto. Joka sit kokeili kans kohdunsuun ja sano olevan napakka ja kii. En käy säännöllisesti. Vain sit meen,ku supistaa ja painattaa enemmän. No... Näitä joka pvä ja siltikään eivät tarkista. Kovasti painattaa ja supistaa, nii kova liman eritystäki ollu. Ja makeaa tuoksua.
Ja ovat nuoki supistuksia. Ja ne ovat jo niitä jotka saattaa alkaa aukaisee paikkoja. Mulla oli toisiiks nuorimman aikana ja polttava vanne.. Ja nii oli edelliseltäki,mut ei polttavaa tunnetta.
K_repolainen: et oo aina joka on kade... Mä aion uhmata kipuja ja supistuksia ja alan enemmän liikkuu,et kestän synnytyksen. Pahoin pelkään, et haaveeksi jää :-/

Pihlaja kiitti ideasta! Pitää itsekin kokeilla tuota jääpalojen imeskelyä niin jospa se vähentäs tota vessassa ravailia:)

Kyllä on painatus ja supparit saanu aikaan muutoksia. Onneks en vuodelepoon joutunut :-). Huomenna jos jaksais sit leipoa pullaa kerta saa touhuta :-).
Eilen aamulla valutti keltaista limaa jossa vähä ehkä ruskehtavaa seassa.. Lääkäri ei siihe reagoinut mitenkää. Vaikka monta oon tehny,nii limatulppa vähä arvoitus mulle :-/.. Jotku sanoo et se on keltaista limaa kans. Toisiksi nuoriimmalta tuli vaa klöntti ruskeankeltaisenpunaista limaa. Se siinä sit.. Mut ei enteilly synnytystä.. Sais tää kaveri pysyä sisällä vielä tovin.

DevilAngel, Toivotaan tosiaan että pikkuinen vielä malttaisi siellä pysytellä! :)

Heipparallaa!
Nyt menee hermot näihin yöllisiin suonenvetoihin! :( Ennen auttoi banaanin syönti, mutta ei enää. Syökö täällä joku magnesiumia suonenvetoihin ja onko auttanut? Ja mikä valmiste kyseessä? :)

Rinkelijeni: esikoisen aikaan mulla suonenvedot äity niin pahoiks että autolla peruuttaessa kun kääns yläkroppaa ni alko kyljestä suonta vetää. Sillon aloin syödä magnesiumia ja itse koin siitä apua. Nyt alkaa olla taas samoja vaivoja et yöllä vetää jaloista ja päivisin yläkroppaa kääntäessä kyljistä niin meinasin kyllä apteekista käydä ostamassa kunhan vaan siellä pyörähdän. Ja se mitä minä ostin silloin niin oli magnesiumsitraattia ja oli magnecit nimellä:)

Kyllä täytyy taas nostaa hattua niille jotka hoitaa paljon lasta/lapsia yksin puolison ollessa esim töissä ja yksinhuoltajille. Ollaan viikko oltu esikoisen kanssa mun kotipaikkakunnalla vanhempien luona, vielä ainakin viikko ollaan täällä. Varsinkin näin raskaana alkaa väsymys jo painaa ja maha ottaa vastaan kumarteluissa.

Tottakai mun vanhemmat ja varsinkin äiti auttaa todella paljon mutta oon alusta asti ollu sitä mieltä että he on omat lapsensa jo hoitaneet ja nyt he saa nauttia lapsenlapsesta. Toisen synnyttyä äiti varmaan enemmän on esikoista auttamassa ennenkuin kerkeän reagoida kunnolla kun nytkin jo huolehtii koko ajan että minä en nostele esim rattaita autoon tai että kaupassa nappaa aina pojan syliin jos hän olisi mulle tuloillaan, en kuulema jaksa kantaa :D

Onko muilla esim omien vanhempien kanssa tätä että raskaana ei saisi juuri nostella tai kantaa paljoa? Tai ylipäätään että huolehditaan tämän tyylisistä asioista. Mun äiti varsinkin on kova kyttäämään etten kantele painavia kauppakasseja tai just nosta rattaita autoon. Välillä naamasta näkee että hänen tekisi mieli kieltää pukemasta kenkiä esikoiselle kun joudun kumartumaan. Menee kuulema vauva lyttään :D

Juu tuttua on.. Meillä esikoisen hoitopaikkana on mummola silloin, kun olen töissä. Eli tämän viikon enää. Molempien vanhemmat kyllä huolehtivat, mutta omani kyllä huomattavasti enemmän. Eivät tee sitä mitenkään suoranaisesti, vaan esim yksikin kerta joskus kesällä äiti auttoi mua siivoamisessa ja varoittelee kautta rantain nostelemisesta ym.

Viimeksi kun oltiin synnärillä ja synnytys tietenkin yöllä ja en oikeasti nukkunut kuin puoli tuntia sen yön aikana. Seuraavana yönä nukuin todella heikosti, kun stressasin sitä hengittääkö vauva ja heräsin kaikkiin pieniinkin ääniin. Mies puolestaan sai synnytysyönä nukkua yhteensä viitisen tuntia ja seuraavana yönä nukkui pitkälti kellon ympäri kun joutui menemään kotiin. Sitten kun tuli viereaita silloin tokan yön jälkeen niin mieheltä kysyttiin, että väsyttääkö. Hivenen potutti siinä vaiheessa kun minä nuokun tunnin päikkärit nukkuneena vieressä ja mies kuulemma vaan näytti niin väsyneeltä :D perskules

Sitä olen tässä pohtinut, että mitenköhän ikinä voin esikoista hoitaa kotona, jos joutuisi vuodelepoon. Ei sinällään, että olisi ajankohtaista, mutta mietinpähän vaan kun kotona kyllä saa juosta ja riehua ja varsinkin nostella tuotakin ronttia :D Ehkä kuitenkin oppii sitten toimimaan tilanteissa toisin, kun alkaa maha sanomaan vastaan.

Hienoa tämä pohtiminen.. Saa vastaukset omiin kysymyksiin:facepalm:

Meillä mun molemmat vanhemmat huolehtii etten rehki liikaa. Isä kantaa kauppakassit ja äiti sit muuten käskee aina ottamaan rauhallisemmin:) mun isästä muutenki ollu ihan hirmuinen apu kun alussa pahoinvointi vei kaikki voimat ja oksensin pelkästään kun seisomaan nousin. Nyt sitten taas kun poika on vapaalla hoidosta (2-3 pv viikossa on hoidossa perhepäivähoitajalla kun siellä viihtyy kun ikäisiään kavereita) ja mulla supistelee todella herkästi niin isäni hoitaa sillonki mun apuna:)

Niin ja tumelo mietti sitä jos vuodelepoon joutuu. Itse tosiaan en ole töissä pystynyt olemaan sitten huhtikuun kun eka oli se pahoinvointi rv 18 asti ja sit alko supistukset ja rv 23 kysillä kirjottivat etisen istukan takia sitten s-loman äippälomaan asti kun jouduin sen verisen vuodon takia makaamaan 4 päivää osastolla. Sillon mun vanhemmat joutu päivät hoitamaan poikaa ja isänsä sit hoiti töitten jälkeen. Nyt vaikka istukka siirtynyt niin en oo uskaltanu hoitopaikkaa pois sanoa kun supistuksey pahentunu niin paljon, että ei koskaan tiedä millon määräävät vuodelepoon:sad001

Voi ei hattara, kyllä on rankkaa ollut :sorry: Onneksi nyt kuitenkin jo vähän paremmin asiat.. Kyllä se on hyvä, että sullakin on vanhemmat auttamassa, ne on ihan suunnaton apu arjessa. :love2 Parempi nyt ottaakkin rauhassa, ettei vaan käy mitään..:Heartred

Nyt kävi outo juttu, wc pöntössä oli iso kellertävä klimppi, jonka seassa veriviiru. Olin siis jo vetänyt vessankin aiemmin enkä huomannut mitään. Nyt mietin mikä tuo on tai mistä tullut sinne, voiko olla pala limatulppaa jo näin aikaisessa vaiheessa? Vai onko putkistosta eksynyt jotain, apua :grin

Miitu mullahan tuli tosiaan kanssa sellanen limaklöntti vessakäynnin yhteydessä viime viikolla. En muista kirjotinko ollenkaa tänne vai pelkästään salaiselle puolelle siitä:facepalm: mulla oli edeltävän illan supistellu kipeesti pari tuntia ja aamulla sit pyyhkiessä löyty se klimppi.
Neuvola oli sit maanantaina ja sieltä sain sit ajan neuvolalääkärille ja kohdunsuu oli tosiaan jo pehmentyny et limatulppaa kai se sit itellä oli. Eli kyllä sitä voi jo tässä vaiheessa tulla ja muistaakseni sulla enemmän viikkoja jo ku mulla.

Hattara, Oliko niin että sullakin on ollut runsaanlaisesti noita supistuksia? Täällä sama juttu! Osasiko ne sanoa sieltä neuvolasta mitään siitä että enteileekö mahdollista synnytystä vai voiko tosiaan vielä mennä se kuukausikin? Että ei tarvitsisi huolestua.

Joo on ollu ihan reippaasti supistuksia. Mulla oli kohdunsuu pehmentyny ja kohdunkaula lyhentyny 1,5 cm. Lääkäri teki saman tien lähetteen kysiin synnärin lääkärin tarkistettavaks. Siellä ultrattiin ni kohdunkaulaa onneks vielä jälellä 3 cm joka on vielä normaali mut käski ottaa jo rauhallisemmin. Mulla yks synnytys takana ni sano et nyt varmaan yhtä aikasiin tulee toinenki ku äidit kuulema synnyttää samoilla viikoilla lapsensa. Mulla varmaan siis alkanu jo kroppa valmistautua synnytykseen. Eli noi kipeet supistukset saaneet jo jotain aikaseks.

Ja terkka ainaki otti ihan vakavissaan sen limatulppa jutun ja laitto tosiaan lääkärib mahdollisimman pian. Kannattaa sinunki huomenna soitella neuvolaan ja mainita niin tarkistaavat tilanteen. Ei kuitenkaan heti meinaa että synnytys käynnistyy, että voi se kuukausikin mennä mut sitten taas mistäs tota tietää! :)

Takaisin