Kommentti "vaimosi on toinen lapsi" tarkoittanee sinulla olevan kaksi lasta. Se kasvava 2.5 vuotias ja toisena vaimosi.Kiitos, saan tästä ketjusta kyllä ehdottomasti perspektiiviä. Vaikkakin olen toki edelleen jonkin verran epävarma siitä mikä on normaalia ja mikä ei – teenkö minä mahdollisesti epänormaaleja/haitallisia asioita ja jos, niin mitä. Vaimoni kommenttien perusteella lähes kaikki mitä teen, on epänormaalia ja haitallista hänelle ja lapselle. Haasteita oli ennen lasta, mutta lapsen kanssa nämä vaimoni käsitykset ovat jyrkentyneet synnytyssairaalan perhehuoneesta alkaen. Itse synnytys oli lähes täydellinen. Se oli pitkä, mutta oli todella onnelliset tunnelmat. Kuitenkin heti perhehuoneessa alkoi tämä vaimoni epäluuloisuus ja hyökkäävyys asioissa, jotka liittyvät lapseen. En ole varma miten suuri osa tästä johtuu minusta, mutta varmuudella mielestäni voi sanoa, että hyökkäävyys liittyy vaimoni todettuun ahdistuneisuushäiriöön ja erityisherkkyyteen. Jos esimerkiksi ei tullut maitoa tissistä, ja minä yritin sitten auttaa, niin vaimoni oli silti hyvin ahdistunut ja vihainen, eli en käsittääkseni pystynyt helpottamaan vaimoni oloa (mielestäni hoitajatkaan eivät pystyneet). Minä yritin esimerkiksi kerrata mitä hoitaja sanoi asiasta, tai yritin sanoa, että ei ole mitään hätää, maidon ei pitänytkään heti alkaa tulla runsaana. Vaimoni kuitenkin purki sitten minulle tiuskimalla ahdistustaan. Hänellä oli varmasti vahvoja tuntemuksia epäonnistumisesta äitinä, ja hän koki aiheuttavansa vaaratilanteen lapselle, kun maitoa ei hänen mielestään riittävästi tullut. Sen perusteella mitä eri tahoilta kuulin, niin normaalin rajoissa maidon tulemiseen ja ruokintaan liittyvät asiat kyllä menivät minun ymmärtääkseni, ja kaikki maitokorvikkeet ym. saatiin tarpeen vaatiessa.
En ole varma mihin viittaat tuolla, että vaimoni on toinen lapsi. Olet kyllä oikeassa, että hänellä on yksi sisarus, ja vaimoni on sekä esikoinen että hänellä on enemmän mielenterveyden haasteita (käynyt vuosia terapiassa, kun sisaruksella ei ole tietääkseni ollut tarvetta käydä ollenkaan).
Tuo narsismiajatus on mielenkiintoinen. Olen yrittänyt vaimoni vanhemmille kertoa, että on epäsuhta ja taakka, että teen lähes kaikki kotityöt. Olen kertonut heille, että toisaalta jaksan kyllä tehdä ne kotityöt – että varsinainen ongelma ei ole niiden tekeminen, vaan muut asiat kuten määräily. En ole heiltä toistaiseksi saanut oikein muuta kommenttia siihen kuin sen, että kun olen vahvempi/jaksavampi osapuoli tässä tilanteessa, niin silloin myös on parasta kaikille, että jatkan kotitöiden tekemistä. Terapeuttien kanta taas on, että on hyvä hiljalleen alkaa antaa vastuuta kotitöistä myös vaimolleni. Mutta sitä päivää ei ole vielä tullut, että kotitöiden jakaminen tasaisemmin alkaisi (yhdessä vaiheessa oli ehkä pieni muutos, mutta se jäi hetkittäiseksi).
Vaimoni ei varsinaisesti itse painota sitä, että hänen erityisherkkyytensä takia minun pitää tehdä asioita kuten kotityöt ja lapsen hoitoon liittyvät yksityiskohdat. Enemmän vaimoni sanoo, että jos en kykene yhteistyöhön, niin silloin parisuhdetta ei voi jatkaa. Yhteistyöllä hän tarkoittaa sitä, että en vasta-argumentoi enkä esitä omia näkemyksiä/toiveita, vaan tottelen hänen sarjatulituksella saapuvia toimintaohjeitaan. Vaimoni mielestä taas minä en suostu mihinkään muuhun kuin minun näkemyksiini toiminnallisista asioista, ja että minun kanssa on mahdotonta edes osallistua keskusteluun siitä mitä tehdään ja miten. Hänen mielessään minä en suostu toteuttamaan yhtäkään hänen pyytämäänsä asiaa. Omasta mielestäni todellisuus on, että toteutan suurimman osan, mutta osaa vaatimuksista pidän haitallisina, ja siksi vasta-argumentoin, tai pyyntö yksinkertaisesti ei ole toteutettavissa niin, että hän voisi olla tyytyväinen.
Oma näkemykseni lapsen kanssa olemisesta on, että lapsen kanssa moni asia on tiukan kontrollin ulottumattomissa ja epäennustettavissa. Vaimollani on taas valtava tarve hallita/eliminoida lapsen ja itsensä kaikkia negatiivisia olotiloja, koska muuten todellisuus on liian kuormittava. Esimerkiksi tänään yritimme olla huvipuistossa (lähes mahdoton konsepti kuormittavuudeltaan, mutta koko kesän sitä pyysin vaimoltani, koska haluan tehdä kivoja asioita). Vaimoni panikoi, että nyt lapsi (2,5v) joko istuu rattaissa tai pitää koko ajan vaunusta kiinni, jos haluaa kävellä. Kummankin vanhemman olisi tiukasti varmistettava, että nämä säännöt toteutuvat. Mielestäni kohtuullisissa rajoissa yritin kyllä. Lapsi sitten tietysti ennemmin tai myöhemmin haluaa rynnätä jonnekin, tai haluaa äidin (tai isän) syliin (äitiä kuormittaa kantaminen selkäkivun takia), tai haluaa seisoa rattaissa (kiellettyä ja valjaat eivät oikein pitele) tai muuta. On valtavasti skenaarioita, joissa vaimoni kuormittuu valtavasti lapsen "holtittomuudesta". Minun mielestäni tilanteet on hoidettavissa. Vaimoni mielestä tilanteet ovat katastrofeja ja hän ei enää ikinä halua tulla huvipuistoon tällä joukolla (kolmistaan).
Tilannetta voinee kuvata myös näin: jaksamisessa olemme ääripäissä. Vaimoni on ikään kuin invalidi jaksamisen suhteen. Hän ei ilman kipuja pysty kantamaan lasta sylissä, ja vastaavat muut asiat ovat valtavan kuormittavia. Minä taas jaksan mainiosti tehdä melkein mitä vaan, tai ainakin minulla on hyvin mahdollisuus ratkaista lapsen osalta tilanne kuin tilanne. Esim. jos en jaksa enää kantaa sylissä, voin nostaa lapsen niskaan. Vaimoni pitää vääryytenä, että hänelle kaikki on niin vaikeaa, ja että minä en tee asioita niin, että hänellä olisi yhtä helppoa kuin minulla. Helpottamista minä kuitenkin juuri yritän tehdä – yritän kantaa lasta, tehdä kotityöt ja niin edelleen. Mutta sitten on hallitsematon osuus, johon en pysty vaikuttamaan. Esimerkiksi jos vaimoni kuitenkin ottaa lapsen itse syliin, vaikka minä tarjoudun ottamaan syliin, niin sitten hänelle tulee selkä kipeäksi ja on tuskissaan. Kuormitus menee yli, ja silloin vaimoni ahdistuu ääritiloihin, ja mitään normaalia vuorovaikutusta ja kapasiteettia ei enää ole.
Mietin kuitenkin omaa osuuttani ja sitä mikä on realistista. Jos pelkästään noudattaisin vaimoni pyyntöjä, niin silloin harrasteet minimoitaisiin käytännössä murto-osaan. Tekisimme lapsen kanssa aina vain lyhyesti erityisen turvallisia asioita. Vältettäisiin HopLopia, huvipuistoa ja vastaavia hälyisiä paikkoja. Meillä olisi tiukat yhteiset säännöt, käytännössä vaimoni sanelemat. Kuri olisi lipsumaton, koska vaimoni uskoo, että vanhempien yhteinen kuri on ainoa mahdollisuus toimivaan tulevaisuuteen – muutoin ote lapseen menetetään pian kokonaan. Mutta en ole varma. Ehkä vaimoni voisi tässä skenaariossa huomattavasti paremmin, ja eläisimme melko hyvän elämän. Oma tuntumani kuitenkin on, että tämä skenaario ei kuitenkaan käytännössä toimisi. Lasta pidettäisiin enemmän suojassa, mutta tulevaisuudessa sitten lapsella olisi ehkä vähemmän taitoja. Esimerkiksi tasapainokyky saattaisi olla huonompi suppeamman liikunnallisen aktiivisuuden takia. Vaimoni kuormittuisi edelleen tiukemman yhteisen kurinpidon mallissa, koska arvellakseni lapsi ei kurista huolimatta kuitenkaan söisi aina, ja edelleen kaataisi hermostuessaan mehun lattialle tahallaan.
Vaimoni isä on sellainen, että hän kuormittuu pienestä ja siksi määrää epätavallisen jyrkästi mitä kotona saa tehdä. Kuormittuessaan hänestä tulee painostava ja ahdistava. Hänen kuunteleva korvansa sulkeutuu. Keskustelu hänen kanssaan muuttuu yksipuoliseksi monologiksi, johon on turha vasta-argumentoida, ja johon on myös pelottavaa vasta-argumentoida hyökkäävän ja puheenvuoroa antamattoman tyylin takia. Jos historia toistaisi itseään, niin vaimoni oppima käsitys hyvästä kurista johtaisi tähän samaan, eli lapsemme myös ahdistuisi, kotona ei olisi tilaa hengittää. Jos sekä vanhempi että lapsi kummatkin ahdistuvat ja kuormittuvat kroonisesti, niin menetään terve mahdollisuus kunkin parhaaseen versioon itsestään. Kurilla on kyllä hyvät puolensa (esim. täsmällisyys), mutta mielestäni hinta on ainakin vaimolleni ollut aivan liian kova.
En tiedä mitä seuraavien kuukausien tai vuosien kuluttua tapahtuu, mutta toivottavasti vaimoni ei tarvitsisi toistaa omaa ikävää menneisyyttään, ja itse yritän vielä paremmin ymmärtää mitä minä teen oikein ja mahdollisesti haitallisesti, missä asioissa minun kannattaa toimia toisella tavalla ja missä ei.
Ihanaa että pienen puistoon veit! Myös hoplop on mukava paikka!
Kirjoitustesi perusteella vaimosi käyttää erityisherkkyyttään ja fyysiä rajoitteitaan kuin teini, kontrolloiden ja ohjaten teitä muita narsistisesti.
Pahakin reumasta ja skolioosista kärsivä näkörajoitteinen aikuinen pystyy tekemään osan kotitöistä nostamatta omia ongelmiaan jatkuvasti esille. Fyysisesti terve teini tarvitsee rajat mitä hänen minimissään kotona/ koulussa tulee automaattisesti +toistuvasti tehdä. Tehdyksi tulemista tulee aikuisten valvoa ja puuttua asiaan jos ei toteudu.
Vaimosi vaatii rajojen noudattamista teidän pieneltä pystymättä siihen itse!
Nähdäkseni sinä hänen käytöksensä hyväksymällä luot nyt pohjaa pienen epäterveelle kasvumallille: jos ei äiti en minäkään! Oletko koskaan katsonut supernanny ohjelmaa? Tai Pia Penttalaa? Entäpä jos joudut onnettomuuteen ja jalkasi tai kätesi katkeaa, mitä teillä silloin tapahtuu...?