Kannattaa ehdottomasti jatkaa keskustelua täällä, jos siitä kokee hyötyvänsä, vaikka kaikki ongelmat ei sillä ratkeaisi. Ihan jo se että saa avautua tilanteesta saattaa parantaa oloa. Et sanonut että parisuhteessa olisi häikkää, joten en ensimmäiseksi ehdottaisi pariterapiaa. Perheneuvolasta sen sijaan saattaisi olla apua.
Tämä ei ole ainoa ketju, jossa olen käynyt samaa kokonaisuutta eri teemoja käsitellen läpi. Ei kyllä ole liikaa paikkoja, jossa voisin puhua asiasta. Näin siitä huolimatta, että saamme ammattiapua. Itselläni on ystäviä, joilla on vähän samankaltaisia kokemuksia, mutta varovasti kun olen heitä lähestynyt, niin tunne on sellainen, etteivät he oikein haluaisi palata omiin vaikeisiin asioihin tai kyseisiin teemoihin. On kyllä tiedossa myös vertaisryhmiä (vaimoni on sellaisestakin saanut paljon apua). Kokemukseni tästä foorumista ovat olleet joka tapauksessa hyviä. Perheneuvolan perheneuvontakäynnit ovat meidän tapauksessa toistaiseksi olleet turhimpia siitä kaikesta ammattiavusta, jota olemme saaneet (tuntuvat lähinnä kartoittavan tilannetta ilman varsinaista avun antamista).
Vähän kontekstia: pariterapiassa olemme olleet pitkään (riippuen laskutavasta vuosia), olemme tehneet omatoimisia parisuhteen nettikursseja, 10 vuotta sitten yksilöterapiaa vaimoni kävi 5 vuotta, itse olen käynyt yksilöterapiaa 3 vuotta. Vaimollani on pahoja univaikeuksia, erittäin vahva erityisherkkyys (vahva kuormittuvuus ja vaikeus palautua), raskauden jälkeinen masennus ja rajoittavia fyysisiä ongelmia (ns. pistoksia ja vastaavaa). Hänellä on univaikeus ja erityisherkkyys riippumatta parisuhteesta (ne oli jo ennen parisuhdettamme). Tuo masennus on niin laaja asia, että sitä ei pysty lyhyesti tiivistämään. Siihen on vaimollani altistavia riskitekijöitä (mm. perhetausta). Fyysiset ongelmat ovat hieman helpottuneet viime kuukausina, ja on muitakin seikkoja, jotka ovat helpottuneet.
Itselläni on tietyt omat piirteeni. Toisin kuin vaimollani, minulla ei ole sellaista moniongelmaisuutta, joka heikentäisi merkittävästi hyvinvointiani. Nukun erinomaisesti, palaudun joka yö erinomaisesti, koen olevani onnellinen, fyysisesti voin erinomaisesti. Omasta mielestäni yleinen vointini mahdollistaa sen, että voin olla rakentava.
Olen hoitanut raskaudesta alkaen 95 % kaikki kotimme kotityöt ja muut työläät asiat. Teen suurimman osan esim. juhlien järjestelyistä ym. Viime viikkoina osuuteni on välillä ollut vain 90 % eli suunta on parempaan. Teen ajallisesti paljon vaimoani enemmän ansiotöitä (arvostan kyllä vaimoni työtä paljon). Olin 6 kk isyysvapaalla. Olen 100 % ajasta nukkunut ja herännyt muutaman ensimmäisen vauvakuukauden jälkeen lapsen kanssa, vaimoni on nukkunut toisessa huoneessa (mikä on hyvä ja ainoa ratkaisu, koska hän heräisi pieneenkin lapsen inahdukseen eikä saisi sitten enää unta, ja ei suostu pitämään tulppia lapsen kanssa). Vaimoni pyytää minua jatkuvasti hänen hoitovuorollaan tekemään asioita kuten nostamaan lasta, kun hänellä on esim. kipuja, ja aina autan, paitsi jos on ylivoimainen tilanne itselläni (harvoin). Minä en pyydä vaimoltani mitään – ei ole tilaa sellaiselle. Päiväkodista vaimoni hakee lapsemme teoriassa, mutta myös siinä asiassa olen monesti tuurannut vaimoani, kun hän ei muuten ehdi tekemään töitä (hän herää 3h myöhemmin kuin minä ja lapsemme, koska ei saa yöllä unta). Teen kaikki askareet siksi, että vaihtoehtoa ei ole – toisaalta myös pystyn siihen. Silti vaimoni vaatii vielä paljon enemmän.
Jos olemme samassa huoneessa vaimoni ja lapsen kanssa, niin hän vaatii käytännössä jotain melkein koko ajan, ja ei kestä kauaa, kun hänellä menee hermot. Kaava menee niin, että teen jotakin muuta kuin mitä vaimoni kokee juuri siinä hetkessä tarvitsevansa. Lapsi itkee, vaimollani menee hermot ja hän syyttää minua tilanteesta. Näin käy, vaikka olisimme sopineet, että nyt on vaimoni hoitovuoro. Keittiömme vieressä on tietokone, joka on sinänsä tärkeä etätyöaikana. Saatan tehdä tietokoneella jotain (vaikkapa luen uutisia tai chattaan kaverin kanssa). Tyypillisessä ongelmatilanteessa on vaimoni hoitovuoro, ja lapsi kiukuttelee (käytännössä riittää lyhyt parkaisu). Usein asiaan liittyy jokin tilanne, jossa vaimoni mielestä lapsella on jokin hätä (vaikkapa hänen mielestään lapsi on putoamassa sohvalta tai kirsikkatomaatti on liian iso ja aiheuttaa tukehtumisen). Omasta mielestäni ei ole mitään hätää, lapsi on turvassa. Tai ehkä lapsi ei halua pukea sukkia. Vaimolleni tulee tunne, että lapsi on todella kuormittava, joten nyt puolison pitäisi kyllä ymmärtää miten hankala tilanne on, puolison pitäisi auttaa. Usein autankin. Joskus saatan sanoa, että ei ole mitään hätää, ei tarvitse ottaa kirsikkatomaattia suusta pois. Vaimoni ei kestä mitään eriäviä mielipiteitä ja suuttuu: "lapsi menee aivan sekaisin, jos toinen vanhempi sanoo toista". Sitten vaimoni käskee minua menemään toiseen huoneeseen. Hänelle on hyvin epämiellyttävää, jos olen samassa huoneessa, mutta en toteuta kaikkia hänen vaatimuksiaan. Tyypillinen on myös tilanne, jossa olen aamulla 3 tuntia ollut lapsen kanssa, syönyt itse aamiaisen lapsen kanssa, siivonnut jne. Sitten vaimoni herää ja saapuu huoneeseen. Itse vaikkapa tiskaan. Jos lapsi tekee jotain ihan normaalia, esimerkiksi kiipeilee sohvalla, vaimoni mielestä tilanne on vaarallinen, ja hän kuormittuu heti ja tiuskii "minkä takia et huolehdi lapsesta ja anna edes hetken rauhaa hänen syödä aamiaista".
Aiemmassa viestissäni olin huolissani siitä, että lapsi menee nurkkaan itkemään yksin. Siitä asiasta en ole enää yhtään huolissani. Sitä tapahtui vain muutaman kerran, ja olen sitä mieltä, että jos se vielä toistuu, niin se on vain yksittäinen tapa ilmaista itseään. Se ei ole mikään merkki pahoista ongelmista. Mutta äidin kanssa lapsi kyllä itkee paljon enemmän, ja rauhoittuu paljon hankalammin. Meillä on useita eroja siinä miten hoidamme lapsen kanssa tilanteita. Mielestäni lapsi rauhoittuu minun kanssa nopeasti erityisesti siksi, että ajattelen tilannetta enemmän lapsen kannalta. En kuormitu tai menetä malttiani. Vaimoni taas esimerkiksi toisinaan kiroilee ("voi h* miten turhauttavaa"), jatkuvasti myös lapsen kuullen. Mielestäni käy niin, että hän kuormittuu niin voimakkaasti, että kognitiivinen toiminta rajoittuu. Paniikin takia ei jää tilaa rennoille ratkaisuille, jotka voisivat olla hyvinkin yksinkertaisia. Konkreettisena esimerkkinä sellainen, että jos lapsi ei suostu syömään jauhelihavuokaa, niin vaimoni hermostuu kovasti, tekee sitten ehkä uuden ruoan. Resursseja palaa hermoiluun. Suoraan lapselle hän ei välttämättä ole kiukkuinen (aluksi), mutta näitä kumuloituu, ja nopeasti hän on aivan loppu. Itse jos tulen siihen tilanteeseen, niin saatan vain laittaa jauhelihavuoan tortillan sisään, höystettä sekaan. Ja lapsi on innoissaan jännästä ruoasta, syö mielellään. Vaimoni saattaa myös viittoa hermostuneilla käsillä miten turhauttavaa tilanne lapsen kanssa on, hakien sanattomasti empatiaa "eikö olekin raivostuttavaa", kun taas itse en ole kokenut mitään sen kummempaa. Koen vaan, että lapsi on lapsi. En sitten osallistu siihen viittoiluun mitenkään, kun meillä on aivan eri kokemus tilanteesta. Hän myös usein kokee pahaa oloa siitä, että hän joutuu olemaan ikävä ja kykenemätön äiti eikä voi asialle mitään.
Omasta mielestäni elämässämme on paljon hyviä asioita, lapsi on terve ja voi hyvin, tukiverkosto on esim. kavereiden ja isovanhempien osalta on ok. Hankalat asiat syövät kuitenkin positiiviset asiat täysin, ja arjesta tulee hyvin epäkäytännöllistä kiukuttelua. Koronaeristys oli vaimolleni raskas juttu. Raskauden jälkeiseen masennukseen ei saatu ajoissa hoitoa. Itse olen kuunnellut läpi skeematerapian kirjoja, ja ne ovat mielestäni tosi hyviä. Pariterapeutti sanoi, että ei skeematerapian (sinänsä tosi hyviä) teorioita vielä vaimolleni, koska hänellä on tässä vaiheessa vielä liian syviä hoitamattomia traumoja.
Vaimolleni on lähes ylivoimaista esim. maksaa laskuja ajoissa (ei rahasta kiinni, vaan jaksamisesta) tai ylipäätään hoitaa mitään asioita. Jos tällä hetkellä kysyn mikä tekee asioiden hoitamisesta niin ylivoimaista, niin hän sanoo, että syitä on paljon, esimerkiksi uhmaikäinen lapsi vie kaiken energian. Päiväkodista on myös tullut tietoa, että nyt on uhmaikä päällä. Itse taas en ole huomannut mitään siinä mielessä erityistä, että kyllä lapsi on esim. ruokaa heittänyt lattialle kaiken ikäisenä. Osaa lapsi nykyisin (2v2kk) pyytää anteeksikin heittelyä, ja itse en ole yhtään epätoivoinen. Vaikka kiukuttelu saakin ajan myötä uusia muotoja, niin joka tapauksessa itseltäni ei lähde energiat, vaan voin hoitaa kaikki askareet, myös vaimolta jääneet asiat. Tämä tosin osaltaan johtaa siihen, että hän potee arvottomuuden ja hyödyttömyyden tunnetta, joka taas romahduttaa henkisen hyvinvoinnin ja mahdollisuuden hyvään käytökseen. Yhteiselämä hankaloituu. Negatiivista oravanpyörää on tällöin hyvin vaikeaa hillitä. Asioissa auttaminen ja tukeminen ei riitä, tarvitsevuus tuntuu pohjattomalta.