Meillä on esikoisella ollu elämänsä aikana tasan yksi vatsatauti vaikka hoidossakin ovat muut lapset joskus oksentaneet. Hyvät on olleet siis mahdollisuudet se saada.. Olen vauvasta asti antanut maitohappobakteereja, en tiedä onko se taika sitten niissä mutten uskalla enää olla antamattakaan :)
Mutta joo, tämä eka oksennustauti tuli päälle vielä kun vauva oli vasta 2 viikkoa.. Voitte kuvitella, kuinka mä pelkäsin että vauvakin sen saa. Esikoinen tosiaan heräsi yöllä ja tuli viereen, mikä on aika harvinaista... tunnustelin, että on hieman kuumeinen. Vauva heräsi ja menin häntä syöttämään sohvalle, kohta alkoi makkarista kuulua kun mies kysyy pojalta, että oksentaako hän.. noh, oksensihan se. Meidän sänkyyn. Ja sen jälkeen lattialle. Ja vessan lattialle. Siis tuota, vastaus Triinan kysymykseen "Oksenteleeko joka paikkaan?" on kyllä. Ei paljon naurattanut tuolloin, raukka oli vielä ihan surkeena ja vieläpä ihan hädissään, että mitä tämä on. Vauva ei onneksi saanut ko. tautia. Siivottavaa tuli kyllä... Muistan kans kun pikkuveljelläni oli oksennustauti vähän alle kouluikäisenä ja hän yritti syödä jotain, lähti siitä sitten juosten kohti huonettaan, missä oli ämpäri..vaikka vessa olisi ollut lähempänä. Pääsi huoneen ovelle ja antoi siinä tulla paineella ulos. Sitä oli ihan jokapaikassa.. ja minä teininä siivoamaan. Äiti oli töissä ja jos isä olisi sen siivonnut niin olisi tullut vaan lisää sotkua (vähän herkkämahainen tuo mun isä..). Enole syönyt makkarakeittoa sen jälkeen, eikä ole veljenikään.. :) Tässäpä oksennustarinaa kerrakseen... näitä varmaan ehtii itselle vielä lisää kertymään. Nesteytys on tärkeää, vaikka pysyisikin sisällä vain hetken.