Lapsi sairastaa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja eldimar
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ventoline auttoi meillä jo ihan parin kerran jälkeen! Tosin yskä oli jo helpottamaan päin muutenkin, mutta ventoline auttoi toooosi hyvin!!

Mun serkku kertoi ventolinen valvottaneen hänen lapsiaan, joten kannattaa kokeilla ekat kerrat päivällä. Meillä ei kyllä valvottanut, päinvastoin nukutti hyvin kun ei tarvinnut koko ajan yskiä!

Pesukoneen hajoamisesta ja pyykkien pesettamisesta tuli kauhea allergiareaktio pojalle. Taipeet, kaula ja jalat on ihan hirveessa kunnossa seka poskessa myos. Olen kovasti rasvannut ja huomennalaakariin ja terkka teki lahetteen ihotautilaakarille. Bepanthenkaan ei ole auttanut.

Meillä selvis tytön silmätulehdusten taustalle ahtaat kyynelkanavat (tai ne röörit kuitenki). Ei oo väliä vaikka ekaan 2kk ei ollu mitään oireita, vaan just 2kk:n täyttämisen paikkeilla flunssan oheen tuli silmätulehdus, ja kierre oli valmis. Nyt vaan ootellaan ja toivotaan että ongelma korjaantuu ku typylle tulee lisää ikää.
Tänään piti lähteä Helsinkiin yökylään tytön kummitädille. Neito oli koko viime yön niin räkänen ja vähän köhänen, saattoi myös olla lämpöä (ainakin tuntui kuumalta kekäleeltä ). Jäi nyt rentoutumisreissu väliin. Pläääääh. Ja kun on niin hankala kun ei oikeen pysty helpottamaan pienen oloa. Räkäimua vihaa ehkä enemmän kuin silmien putsaamista... :S

Meillä oli pojalla ekan kuukauden aikana tuota toisen silmän rähmimistä ja ei siihen mitkään tipat auttaneet, kun ei periaatteessa tulehduksesta johtunut. Ne tipathan auttaa vaan bakteereihin. Enemmän auttoi kun kevyesti hieroi siitä sisäkulmasta (vähän niinku nenänvartta ylöspäin), ne neuvolasta mua siihen opastivat ja sitten putsasi keitettyyn veteen kastetulla pumpulilla ne rähmät pois. Nyt on ollut yksi varsinainen silmätulehdus toisessa silmässä sen jälkeen ja se hoitui heti tipoilla. Toivottavasti teilläkin eldimar menee itsekseen ohi, tosin olen kuullut, että se sondeeraus on aika tavallista vauvoille.

Nuhaisuuteen kannattaa kokeilla suolatippaa tai suihketta, suihke ehkä helpompi laittaa. Sitten aivastelee pois ja pyyhkii, mitä irtoo. Sängyn päätyä ylös, jos mahdollista ja valkosipulia tai sipulia sängynpäätyyn. Ne on meillä tepsineet.. niin ja ilmankostutin yöksi päälle makkariin. Mä olen kanssa tuon räkäimun säästänyt vain hätätapauksiin, jos on todella tukossa. Meillä muutenkin tuntuu vaan pahentavan tilannetta mutta onneksi edellä mainituilla keinoilla aivastelee aika hyvin sitä tavaraa ulos.

Kamalaa tuommoinen allerginen reaktio, on varmasti säikäyttänyt teillä Etanainen. Toivottavasti helpottaa jo, vähän kuulostaa kortisonikuurilta.. Meillä kans on esikoisen syntymän jälkeen pesty aina noilla sensitive pesuaineilla, en tiedä olisko tarvetta mutta tuleepa nuo puhtaaksi niilläkin :)

Triinan kanssa käytiin jokin aika sitten keskustelua korvien putsauksesta ja mitä ainetta siihen saisi käyttää. Hänelle lääkäri oli suositellut Ceridal Lipolotionia korviin mutta apteekki ei ollut suostunut sitä siihen tarkoitukseen myymään, kun valmistaja ei suosittele sitä korvien putsaukseen.

Meillähän pojalla on myös aika paljon vaikkua korvassa ja eilen sattumalta näin neuvolan lastenlääkäriä ja siinä jotain juteltiin ja tuli tämä mieleen. Sanoi alkuun, ettei siitä vaikusta varsinaisesti ole siellä haittaa mutta haittaa toki tutkimuksia, kun ei näe kunnolla, onko se tärykalvo terve vai ei. Sitten kysyin tuosta Ceridalista ja kerroin, että olen tämmöistä kuullut. Hän sanoi myös kuulleensa ihan samaa mutta sanoi, että ihan jokainen korvalääkäri, suosittelee nimenomaan Ceridalia korviin laitettavaksi liuottamaan sitä vaikkua ulos koska se ei ole käytännössä mitään muuta kuin öljyä. Sanoi, että valmistajilla on monesti näitä varoituslauseita kun eivät halua alkaa varsinaisesti tekemään mitään kliinisiä tutkimuksia ym. siitä, mihin tuote soveltuu ja pelkäävät lakisyytteitä. Apteekit puolestaan ovat valmistajien edustajia ja heidän kuuluu neuvoa, mitä valmistajat suosittelevat/eivät suosittele. Tästä johtuu, miksi useasti lääkärien ja apteekkien mielipiteet eivät kohtaa. Toi meidän lääkäri on kyllä tosi pätevä, että häntä mielelläni uskoisin tässä asiassa. Miehellä tuo Ceridal on toiminut korviin, pojalle en ole vielä mitään laittanut mutta jos kovin tuntuu vaikkua puskevan niin laitan tuota Ceridalia kyllä hänellekin. :) Eikös me Triina silloinkin katsottu, että siinä yhdessä oikein korviin tarkoitetussa aineessa oli lähes sama ainesluettelo kuin Ceridalissa?

Ei tämä asia ole mua varsinaisesti vaivannut, mutta eilen oli niin hyvä aasinsilta kysyä tuota ja tuli ihan yhtäkkiä siitä mieleenkin :)

Joo, meillekinhän useampi lääkäri nimenomaan Ceridalia suositteli. Apteekissa kuitenkin olivat niin kovasti sitä vastaan, etten viitsinyt alkaa asiasta nillittämään.

Nyt kyllä viimeisin korvalääkäri sanoi, että mielellään ei mitään sinne korviin jos ei ole ihan pakko. Joillain lapsilla korvat ovat herkemmät tulehtumaan ja ärtymään, ja koska meillä selkeästi korvat ovat se arka paikka, pitäisi niiden antaa olla suht rauhassa. Eli tämäkin on hyvin yksilöllistä miten korvat reagoivat putsaukseen.

Itse kyllä myös omia korviani putsaan vanupuikoilla.

Apteekissa sanoivat muuten myös, että vauvan korviin ei saa laittaa suihketta kun se tulee niin paineella, että voi "rikkoa" herkkää korvaa. Korvalääkäriä nauratti tämä lausunto :D

Niin minäkin olen juuri ajatellut, etten putsaisi, ellei ole ihan pakko. Nyt vaan viimeksi, kun kävin varuilta korvat tsekkaamassa, joutui lääkäri taas kevyesti putsaamaan, kun ei meinannut kunnolla nähdä niin sillä tuli taas mieleen tuo putsaus. En mä kyllä edes ymmärrä, miten tuon Ceridal pullon edes saisi semmoiseen asentoon, että se suihkaus menisi suoraan korvakäytävään. Mä aattelin, että se valuis sinne..no joo :D

Mä kans putsaan itseltä vanupuikolla..ei kyllä varmaan saisi, kun mulla on kans tosi herkät korvat aikuiseksi. Ei mulla kyllä paljoa likaa tulekaan, täytyy varmaan itse kokeilla ensin tuota Ceridalia, että miltä se tuntuu.

Edit: meillä ei siis ainuttakaan korvatulehdusta ole pojalla vielä ollut, epäilyksiä ainoastaan.

En minäkään korvakäytäviä vauvalta putsaa, ihan vain siitä ulkopuolelta. Periaatteessa sama kuin sormella putsaisi, mutta käytän vain vanupuikkoa siihen.

Tytön nenä on tällä hetkellä täynnä siis sellaisia räkäpalloja, että oksat pois ja pala latvaa! Ei ole nuhaa eikä mitään, mutta herrasjestas siellä on tavaraa. Tosi kiva, kun vauva aivastaa... Yyyyhhhhh!!! Voi ällötys. x)

Meillä on näköjään ensimmäistä kertaa kunnolla nuhaa. Hyi tosiaan, mutta raskasta on muksullakin kun ei henkeä saa. Pitää mennä lenkillä hakemaan sellainen nenäfriida vaikka se ajatuksena jotenkin ällöttää siitä huolimatta, että siinä on ne filtterit.

JaneDoe, mulla meinas ekan kerran kun imutin nenäfriidulla lentää oksu ihan pelkästä ällötysajatuksesta :) mutta onneksi siihen tottuu. Kunhan ei imuta pesusta kosteaksi jääneellä suukappaleella. Ei ole meinaan kiva, että suuhun tulee yhtään mitään tuon toimenpiteen aikana, olkoonkin puhdasta vettä :D

Kyllä minäkin sen näkyvän tavaran ihan tuosta suulta putsaan vanupuikon kanssa:) Samalla putsaan muutenkin korvalehtien poimut. Ei täälläkään siis kuljeta korvat p***ina, jos joku sitä luulee :)

Meidän typy on ihan reppana, nuhanenä ja ääni käheänä. Lähinnä huomaa kun itkee, mut ei oo kyllä tänään tullu juttua juurikan. Annoin särkylääkettä kun oli aika itkunen. Oisko kurkku kipeä. :(
Ja on kyllä niiin huono äiti fiilis, en tiedä vilustuiko pieni kun sen meidän kauppareissulta paluumatkan kannoin sylissä, jos oli liian vähän vaatetta päällä vaikka aurinko paistoikin ja oli lämmin. Kuitenkin makuupussi vaunuissa niin tulee sen mukaan puettua.

Muokattu viimeksi:
Meilläkin on täällä nuhanenä, ihan rehellisesti oikein räkänokka.. ;) Laitoin sipulia sukkaan ja ripustin sen pinnasängyn päätyyn kiinni, jos vaikka helpottais nukkumista. No, nyt haisee koko makkari niin sipulille, että saapahan nähdä, pystyykö sinne meneen ite nukkumaan.. :D

Vitsit kun turhauttaa. Pojan 10 päivän antibioottikuuri loppui viime lauantaina ja viikon ajan ollut iloinen ja terve vesseli. Eilen illalla alkoi yskimään ja nukkumaan mennessä oli jo tukossa. Aamulla ihan räkäinen. Phuuuuuuhhhhh. Poika on elämänsä aikana ollut enemmän flunssassa kuin terve.

No nyt täällä on yskä.. :( Herää välillä yskimään ja nukahtaa sitten takaisin. Arveluttavinta on se, etten oikein tiedä, muten yskää voisi koittaa helpottaa tai parantaa ja se, että koska poikaa tarvitsisi viedä lääkäriin.

Yksi ystävä on terveydenhoitaja ja on huomenna tulossa käymään niin pääsen vähän kyselemään. :)

Eilen aamulla limaa tuntui olevan kurkussa yms vaikka nukkuikin ihan hyvin. Käytiin aamulla kuumassa suihkussa ja se pisti liman liikkeelle tosi hyvin. Nyt ei ole flunssasta melkein tietoakaan enää, suosittelen kokeilemaan! :)

Vastavirrassa, mekin istuskelimme saunassa lauantai-iltana ja päälle vielä suihkuttelua saunan ovi auki. Hyvin lähti lima liikkeelle.

Nyt oon ton flunssan suhteen vähän toiveikkaampi siis. Jospa hellittäis nyt helpommin. Äsken neuvolassa kyllä terkka sanoi yläikenen olevan niin turvoksissa että hampaat sinne kovasti tulossa. Räkäisyys voi siis siitäkin johtua.

Meillä ainakin räkäisyys on selvästi pahentunut juuri pari päivää ennen kuin hammas on tullut ikenestä läpi.

Takaisin