Lapsi sairastaa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja eldimar
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä näyttäis tulevan silmätulehdus takaisin... ei se kestänytkään kuin 5 viikkoa, kokeiltiin kolmet eri silmätipat, ja oireet oli viikon poissa. Voi perhanan perhana... seuraavaks vissiin ihan oikee antibioottikuuri... :(

Meillä on molemmat pojat flunssassa..TAAS!! Voi raukkoja.. Kuumetta ei ole ainakaan toistaiseksi mutta tosi räkäisiä ovat. Eivät kyllä kauaa olleet terveenä. Huoh..ei esikoinen tämän ikäisenä kyllä näin sairastellut, oli kyllä kevät lapsi, ettei niitä flunssia varmaan ollut niin liikkeelläkään. Ja lapselta toiseen tarttuu vaan niin helposti, kuopus on onneksi sairastanut kaikki flunssat lievempinä, että kait sillä imetyksellä joku taika on. Vaikka toisaalta, jos äiti sairastuu niin mitäpä vasta-aineita sillä olisi vauvallekaan antaa? Toivottavasti ei ole mitään vakavampaa ja menee pian ohi.

Jos tästä jotain positiivista pitää hakea niin kuopuksen hoidon aloitus voi sujua vähemmällä sairastelulla kuin esikoisella aikoinaan kun nyt jo tätä vastustuskykyä koetellaan..

Juu täälläki pojat kipeinä, ollu jo melkee viikon. Isommalla vaan nuhaa, pienemmällä sen lisäks yskää ja nyt illal nous lämpöki hiuka :/ Ja räkä vaihto väriä ni täytyy varmaa huome lähtee päivystyksee jonottaa ja tarkistuttaa onk menny korvii.. Plaah..

Flunssa täälläkin. Ja kova yskä. Tuntuu että pojalla on ollut flunssaa 3-viikkoisesta lähtien enemmän ja vähemmän. Neuvolalääkäri vaan totesi, että jotkut vauvat ovat räkäisiä koko ajan.

Mies on sitä mieltä, että jokaisella pikkupojalla kuuluukin olla "vähän räkä poskella" :D

Triina meidän vauva on myös ollut 2 viikon ikäisestä räkäinen ja samaa on lääkäriltä kuultu. Aika tylsää tosin, että pienellä on koko ajan nenä enemmän tai vähemmän tukossa. Noh, lohduksi saatiin, että kesällä helpottaa.

Mä tein taas sen havainnon, että nenäniistäjä ainakin meidän tapauksessa vaan pahentaa nuhaisuutta.. Tai meillä on semmonen letkuhässäkkä käytössä. Tuntui niin tukkoiselta niin imaisin sillä eilen ja sen jälkeen tuntui tosi tukkoiselta jatkuvasti eikä tilanne mennyt juurikaan paremmaksi. Tänään en ole imenyt vaan laittanut vaan suolasuihketta ja antanut aivastella räkää ulos niin tilanne on paljon parempi.. en tiedä sitten, onko sattumaa vai mitä. Eli meillä käytetään tästä lähin niistäjää vasta kun on ihan pakko eikä muu auta..

Aamutähti, me kokeilimme olla niistämättä ja poika sai niin tolkuttoman yskän että oli tukehtua siihen. Nyt muutaman päivän aktiivisen niistämisen jälkeen on selkeästi helpottanut.

Poika on perinyt ilmeisesti äidin ja isän ahtaat hengitystiehyeet (meille molemmille on tehty fes-laajennus) ja on välttämätöntä saada räkä pois.

Silloin kun poika on vain räkäinen eikä selkeästi flunssainen, en niistä nenää, jotta limakalvot eivät koko ajan olisi rasituksella. Mutta suolasuihketta saa olla miltei päivittäin laittamassa.

Ja meillekin lupailtiin että kesällä tilanne helpottaisi... toivotaan! On surkeaa kun toinen ihan koko ajan ryystää ja pärskii.

Triina, teidän tapauksessa ymmärrän kyllä käytön hyvin ja käytän kyllä itsekin, jos tilanne menee oikein pahaksi. Meillä ei esim. yskitä toistaiseksi juurikaan. Tiedän, että joillekin tuo niistäjä tuo jatkuvan helpotuksen, meille se ei vaan tunnu oikein sopivan. Nämäkin taitaa olla vähän semmoisia tapauskohtaisia juttuja :)

Lisäys: Ja yleensähän puhutaan kyllä, että lima kannattaisi sieltä imeä pois, ettei tulisi korvatulehduksia tai muita jälkitauteja. Itse en muista esikoisellekaan kuin kerran käyttäneeni tuota värkkiä, eikä hänellä ole korvatulehduksia ollut vaikka useasti on flunssassa ollutkin. Eli uskon, että on aika paljon tosiaan rakenteestakin kiinni. Itselläni on ollut lapsena tosi paha korvatulehduskierre ja vieläkin flunssa menee tosi helposti korviin, toivottavasti tälle nuoremmallekaan ei tule näitä minun korvia..

Joo voi korvatulehdukset! Mulla ja miehellä on ollut aivan kamalat kierteet ja pojallakin oli eka korvatulehdus kolmen viikon ikäisenä. Todella toivomme, ettei tulisi kierrettä....

Naapuriperheessä jyllää vatsatauti (kolme viidestä sairastanut). Se on ihan mahdoton tauti kyllä!

Miten pieni lapsi sairastaa vatsatautia? Siis taapero vaikka? Oksentelee joka paikkaan?

Meillä on esikoisella ollu elämänsä aikana tasan yksi vatsatauti vaikka hoidossakin ovat muut lapset joskus oksentaneet. Hyvät on olleet siis mahdollisuudet se saada.. Olen vauvasta asti antanut maitohappobakteereja, en tiedä onko se taika sitten niissä mutten uskalla enää olla antamattakaan :)

Mutta joo, tämä eka oksennustauti tuli päälle vielä kun vauva oli vasta 2 viikkoa.. Voitte kuvitella, kuinka mä pelkäsin että vauvakin sen saa. Esikoinen tosiaan heräsi yöllä ja tuli viereen, mikä on aika harvinaista... tunnustelin, että on hieman kuumeinen. Vauva heräsi ja menin häntä syöttämään sohvalle, kohta alkoi makkarista kuulua kun mies kysyy pojalta, että oksentaako hän.. noh, oksensihan se. Meidän sänkyyn. Ja sen jälkeen lattialle. Ja vessan lattialle. Siis tuota, vastaus Triinan kysymykseen "Oksenteleeko joka paikkaan?" on kyllä. Ei paljon naurattanut tuolloin, raukka oli vielä ihan surkeena ja vieläpä ihan hädissään, että mitä tämä on. Vauva ei onneksi saanut ko. tautia. Siivottavaa tuli kyllä... Muistan kans kun pikkuveljelläni oli oksennustauti vähän alle kouluikäisenä ja hän yritti syödä jotain, lähti siitä sitten juosten kohti huonettaan, missä oli ämpäri..vaikka vessa olisi ollut lähempänä. Pääsi huoneen ovelle ja antoi siinä tulla paineella ulos. Sitä oli ihan jokapaikassa.. ja minä teininä siivoamaan. Äiti oli töissä ja jos isä olisi sen siivonnut niin olisi tullut vaan lisää sotkua (vähän herkkämahainen tuo mun isä..). Enole syönyt makkarakeittoa sen jälkeen, eikä ole veljenikään.. :) Tässäpä oksennustarinaa kerrakseen... näitä varmaan ehtii itselle vielä lisää kertymään. Nesteytys on tärkeää, vaikka pysyisikin sisällä vain hetken.

Mä syötän myös maitohappobakteeria koko ajan. Ja syön itsekin. Minä olen nimittäin hyvin herkkä oksennukselle... siis jos näen oksennuksen tai jonkun oksentavan -> varma laatta meikäläiseltä. Toivon että äitiys olisi muuttanut tätä piirrettä.

Mulla on myös jonkin asteen oksennus"kammo". Pahoinvoidessani itkeskelen ja pelkään milloin täytyy antaa ylen.

Eli, toivon ettei ykätauti ihan heti ainakaan tule meille :D

Triina mulla on ihan sama homma ton oksennuksen kanssa! Meinaa itellä laatta lentää kun näkee/kuulee jonkun oksentavan :( ei ainakaan vielä oo vauvan kanssa tullut ongelmia vaikka on ihan kirkasta kaartaakin tytöltä välillä pärskähtänyt suusta.

Joo nää vauvapuklut ei oo koskaan mulle tehny pahaa. Mut välillä kyllä etoo kun pojan puklu saattaa haista ihan kunnon oksennukselle...

Triina, varmaan just oksentelee joka paikkaan... Meil ei oo ollu kummallakaa muksul viel oksennustautii mut esikoisel oli tos muutaman päivän ajan maha iha viihteel ja tyyppi kakkaili pisi lattioi ko ei kerenny vessaa

Ihana termi, maha viihteellä :D

Meillä ollaan edelleenkin pysytty terveinä. vaikkakin miehellä on nyt korvatulehdus :P Mä niin toivon, ettei pojalle tuu korvatulehdus kierrettä niin ku miehelle lapsena - oli jatkuvasti jonkin asteinen korvatulehdus päällä.

Meillä pukkasi eilen silmätulehduksen, onneksi oli avaamaton silmätippaputeli edellisestä kerrasta valmiina niin olen sitä antanut ja on auttanutkin. Lääkäri tosiaan viimeksi määräsi kaksi pulloa kun on toinenkin lapsi perheessä ja yleensä tarttuu kaikkiin tosi helposti, onneksi ei tuolla kertaa ainakaan tarttunut. Toivottavasti ei nytkään. Tänään käydään lääkärissä vielä korvat tsekkaan ihan varmuuden vuoksi kun on ollut hieman yölevottomuutta, joka voi kyllä johtua hampaistakin. Sen verran pitkään on ollut kuitenkin tuota nuhaa jo ja kaksi flunssaa melkein peräjälkeen sairastanut niin parempi kattoo. Ihan hyvin pisti nyt kuitenkin päikyille.

Ei vitsi Aamutähti... pitäisköhän meidänkin käydä kuiteski noi korvat tsekkaa. Hirvee flunssa ollu just ja nyt nukkuminen tosi levotonta. Tosin kun ne hampaatkin tuli... tuli siis toinenkin hammas ja mun mielestä kolmaskin kuultaa läpi.

Meillä oli oksennustauti. Neiti 4,5 kk:tta aloitti ekana. Yöllä syötin normaalisti sitä, söi kiltisti mut lopuksi purskautti kaikki maidot päällensä, mun ja neidin vaatteet tuli ihan märäksi. No vaihdoin vaatteet ja takas nukkumaan. Meni vartti niin pinnasängystä kuului hirvee yskiminen ja nousin kattoon sit niin samas tuli koko mahan sisältö pihalle. Nostin vaan äkkiä ilmaa ja käännin niin ettei pääse tukehtumaan oksennukseensa. Sit vaatteiden vaihdolle taas ja suihkuun neidin kans. Kaikki lakanat, peitot jne sängystä yöllä koneeseen. (onneksi oli kosteus suoja sängys ettei patja kastunu) Vuorasin pinniksen sit isolla pyyhkeellä jonka päälle laitoin lakanana ja neiti sänkyyn. No ei nukahtanu ku tietty oli sit kamala nälkä. Annoin pikkusen sit maitoa ja niin nukahti ja nukku aamuun asti. Oli onneksi tuolla ohi :dead: Nooh seuraavana yönä oliki sit mun vuoro. Oksensin koko yön :dead: sit tuli vielä isäntäki.....

Voi kamalaa kun noin pienellä on oksennustauti :( Onneksi ei päässyt kuivumaan ja oli nopeasti ohi.

Me kävimme lääkärissä ja terveen paperit sai poitsu :) Mulla itsellä on ainakin parempi olla, kun tiedän, ettei se ainakaan niistä johdu tuo levottomuus. Hampaista sitten kait tai muuten vaan vähän kehno olo kun on tukossa. Lääkäri kehotti jokatapuksessa kipulääkettä antamaan. Sitä kait itse ihan turhaan varoo sen antamista. Jos pysyy sallituissa annosmäärissä eikä ihan viikkotolkulla lääkitse niin tuskin siitä on mitään haittaa. En usko, että ne tuolla terveyshuollossa aina sitä suosittelisivat, jos siitä jotain haittaa olisi. Eilen illalla annoinkin panadolia kun oli selvästi se hammas tulossa mutta panadolin vaikutus vaan on niin tavattoman lyhyt vaikka se tehokasta onkin, ettei se millään vaikuta koko yötä, eikä keskellä yötä viitsi alkaa sitä ruutaa toisen suuhun tukkimaan..

Takaisin