Lapset pienellä ikäerolla

Hempuliini

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Ajattelin tehdä tälläsen ketjun kun mitä vähän kattelin, että monella on pieni ikäero tulossa lapsille. Onko teillä jo heränny huolia jaksamisen kanssa tai muita ajatuksia?

Tytöt nyt 2v ja 1v. Ikäeroksi tulee 2,7v ja 1,5v. Mies on yrittäjä ja paljon poissa kotoa. Toki välissä pystyy olla aamupäivisin kotona, mutta pääasiassa hoidan lapset itse. Sanotaanko että arki oli hullua kun kuopus syntyi. Esikoinen on erittäin helppo lapsi mutta kuopuksella koliikki ja monet allergiat käyty läpi. Nyt elämä on tasoittunut paljon ja tytöt alkaa viihtymään toistensa seurassa. Halusimme lapset pienillä ikäeroilla ja tiedän että saan vielä harmaita hiuksia, mutta lapset ovat pieniä niin vähän aikaa. Meillä toki sukulaiset asuu kaikki melkein naapurissa että apua on saatu ja tullaan jatkossakin varmasti saamaan. Päivä kerrallaan mennään ja pitkiä hermoja vaaditaan. :smiley-angry019

Mulla on tällä hetkellä lapset 1v11kk ja 2v10kk ikä eroksi tulee kakkoselle ja kolmoselle 2v7kk ja ykköselle ja kolmoselle 3v6kk vähän oon miettiny esim liikkumista tällä hetkellä mennään rattaat+seisomalauta ja välillä poitsulla tulee että ei jaksa.kävellä tai seistä laudalla sillon yleensä vaihdetaan että tyttö tulee laudalle tai kävelee ja poika rattaisiin välillä istuu myös yhdessä rattaissa niin että laitan selkänojan alas ja poika menee sinne istunaam, joten nyt oon miettiny ostanko tuplat uudestaan vai koitanko selvitä ilman, kun noi tuplat ei mua oikeen houkuta, vierekkäin istuttavat vie tosi paljon tilaa ja sellaset päällekkäin olevat on mun mielestä vähän tökeröt kun ei noi isommat kuitenkaa siellä alhaalla viihtyis ja vauva sit vaikeempi sinne alas laittaa ja kuitenkin haluisin nähdä vauvan kun työnnän ja sit on niitä peräkkäin olevia joissa oikeastaan sama homma tosin vauva helpompi ottaa pois takaalta ehkä... tosin mutsyn duoseat olis ihan super hyvät, kun sais joko yhen istuimen tai kaks ja niihin ois seisomalautakin, mut no kattoo lähempänä miten meillä menee liikkuminen näiden kanssa että riittääkö yksösrattaat vai ei, toinen mitä vähän miettinyt, että miten mä jaksan kun yö heräämiset sit aamulla aikanen herätys tarhaan jne. No mies on kyllä aiempienkin kohdalla antanut mun nukkua ja valvonut yön ja ruokkinut vauvan, imetystä mietin esikoista koitin imettää mutta ei onnistunut kakkosta imetin 6kk kunnes tuli hampaat ja enää en pystynyt, nyt oon miettinyt et mä en välttämättä pysty imettää enää kun nää niin huomion kipeitä kuitenkin sillon niin en tiedä jaksanko sitten :D mutta sekin jää nähtäväksi ja ainakin aion yrittää. Sitten oon miettinyt että isompi asunto pitää hommata onneks asitaan kaupungin vuokra kämpässä niin luulis helposti löytyvän joko vaihto yms.sitte meillä on koira ja sitä oon miettinyt että mitähän koiran ulkoilutuksesta tulee :D se pelkää siis rattaita :D no onneks meitä on kaks ja jos miehellä menoa niin sit täytyy vaan palkkaa joku naapurin teini viemään tai pyytää jotain kaveria apuun :D

Mä tosiaan imetän vielä esikoista kun on nyt 9kk. Mut nyt monta päivää tuntunu ihan tosi hirveelle kun tuntuu et nännit tippuu. Haluisin kuitenki yrittää sinne 1v asti imettää, jos raskaus ei nyt maidon tuloa tyrehdytä ja kivuilta yhtään pystyy. Niin kova tissimies et en kyl tiedä mitä sit kun aika on lopettaa niin kuinka menee. Meil esikon kaa ollu paljon murheita eikä oo kyl mistää helpommasta päästä. Mies onneks tekee virka-aikaa et 8h sitä varmasti seisoo päällään. Tätä kakkosta ollaan yritetty siitä asti kun kierto lähti raskauden jälkeen käyntii eli joku 5/6kk. Ollaan miehen kaa sovittu et tehdään lapset peräkkäin et mun ei tarvis edes takas mennä työn ja kodin välillä. Halutaan muutenki pienet ikäerot lapsille. Et sit on helpompi jatkaa työelämässä ja mahdollisesti opiskella lisää kun ollaan vielä melko nuoria. Meillä ei tosiaan hirveesti oo ketään täällä lähellä joka vois auttaa. Vanhemmat asuu 400km päässä.

Muokattu viimeksi:
Meidän esikoinen on nyt 7,5kk ja kyllä mietityttää jaksaminen. Ikäeroa näille tulee siis 1v 3kk ja meillä mies on töissä 10-16h/pvä. Miehen sukulaisista ei oo yhtään apua, vaikka asuvat kaikki tässä 15km säteellä.... Mun oma suku asuu 450km päässä, joten ei heistäkään apua ole. Meiltä puuttuu siis tukiverkko aivan täysin. Tiesin sen kun tänne muutin ja lapsia alettiin yrittää. Se on vaan pakko yksin jaksaa. Miehestä apua sentään viikonloppuisin, sen mitä hän jaksaa töiltään.... Silti kuitenki halusin pienellä ikäerolla nämä, koska mulla on mun omiin veljiin ikäeroa 6v, 8v ja 10v...niin eipä meillä paljon ole ollu yhteisiä leikkejä tai nyt aikuisenakaan samoja elämäntilanteita. Välillä kyllä miettii, että jos asuis lähellä omaa sukua, niin kaikki olisi 1000 kertaa helpompaa. Mutta. Se on vaan nyt pärjättävä.

Meidän esikoinen on nyt 7,5kk ja kyllä mietityttää jaksaminen. Ikäeroa näille tulee siis 1v 3kk ja meillä mies on töissä 10-16h/pvä. Miehen sukulaisista ei oo yhtään apua, vaikka asuvat kaikki tässä 15km säteellä.... Mun oma suku asuu 450km päässä, joten ei heistäkään apua ole. Meiltä puuttuu siis tukiverkko aivan täysin. Tiesin sen kun tänne muutin ja lapsia alettiin yrittää. Se on vaan pakko yksin jaksaa. Miehestä apua sentään viikonloppuisin, sen mitä hän jaksaa töiltään.... Silti kuitenki halusin pienellä ikäerolla nämä, koska mulla on mun omiin veljiin ikäeroa 6v, 8v ja 10v...niin eipä meillä paljon ole ollu yhteisiä leikkejä tai nyt aikuisenakaan samoja elämäntilanteita. Välillä kyllä miettii, että jos asuis lähellä omaa sukua, niin kaikki olisi 1000 kertaa helpompaa. Mutta. Se on vaan nyt pärjättävä.

Voin samaistua sillälailla täysin tuohon, kun ei ole hirveesti lisäkäsiä.

Meillä tulee ikäeroa 1v 10kk. Vähän kyllä hirvittää että miten jaksaa. Ja ylipäätään että miten arki lähtee rullaamaan kahden kanssa.

Täällä ikäeroa tulee 1v8kk.
Hieman kyllä jännittää, varsinkin kun nyt menossa niin hurja äitiin takertumisvaihe jos vaan näkyvissä olen. Kun oon poissa niin kaikki sujuu iskän,mummojen yms kanssa oikein hyvin. Kun oon kotona ei iskä kelpaa tekemään oikein mitään. Mutta kuuluu kehitysvaiheeseen, näin se on ja helpottuu jossain vaiheessa. Toivottavasti ennen vauvan tuloa [emoji176]

Meillä taas vauva on isin perää jos isi on kotona. Vaikka olisin lähempänä niin ei ryömii vaikka toiselle puolelle asuntoa isin perässä. Sit kun mies tekee meillä ruuat niin usein vahdin sen aikaa. Hiuka hankalaa kun hän tahtoo isin luo. Eniten mua jännittää tuo tissi asia. Poika on niin tissin perää, että suostuukohan jakamaan sit vauvan kanssa? Haluisin kuitenki jos mahdollista imettää läpi raskauden ja jatkaa vielä tandemilla. Mut sen näkee sit miten hommat menee. Sit toki oma jaksaminen. Meillä ikäeroo tulee alle 1,5v.

Meille tulee n. 1v 4kk ikäeroksi. Mies tekee väh. 10 tunnin työpäiviä + peltohommat. Miehen esikoinen (12v.) auttelee silloin tällöin kun sattuu kiinnostamaan (ihana teini-ikä alkaa näkymään enenevässä määrin) ja mun äiti ottaa välillä hoitoon/käy auttelemassa, mutta heiltäkin on meille päälle tunnin ajomatka.

Huolestuttaa tuleva vauva-aika sekä loppuraskaus, miten silloin jaksaa ja että pystyykö kaikkea tekemään. Liikkuminen kanssa mietityttää, kait sitä on pakko ne tuplat hankkia.

Raha- ja tila-asiat mietityttää myös, parin vuoden päästä muutetaan miehen suvun maatilalle, jossa tilaa tulee olemaan kyllä riittämiin (ja rempattavaa myös :/ ), mutta nykyisessä kodissa täytyy miettiä nukkumajärjestelyjä kun tämän pienokaisen on aika muuttaa pois meidän makkarista (ja se todellakin tulee tapahtumaan, ollaan kaikki nukuttu NIIN paljon paremmin kun pikkuneiti muutettiin omaan huoneeseen nukkumaan)

Mies on vakuutellut moneen otteeseen että asiat järjestyy kyllä, mutta ite oon tämmönen stressaaja.. :/

Täällä ikäeroa tulee esikoisen ja tulevan kuopuksen välille juuri ja juuri alle 2 vuotta :D saas nähdä kuinka lähelle esikon synttäripäivää tää toinen pääsee, jos saadaan tämä nyytti syliin saakka :) <3

Mikä on pieni ikäero? :D Meidän esikoiselle ja tälle toiselle tulee 2v8kk/9kk ikäeroa. Itseni mielestä ei kovin pieni ikäero ole, muttei kovin suurikaan. Itse en olisi jaksanut pienempää ikäeroa - suuri hatunnosto teille, joilla 2v tai alle ikäeroa! Se on kyllä jännä, että kaikilla kavereillani, joilla on 2 last on juuri tuo vähän vajaa 2v - 2,5v ikäeroa lapsilla. :D

Itselläni on siskoihini isot ikäerot, 7v ja 11v, mutta läheisiä ollaan ja paljon ollaan touhuttu yhdessä. Siskoillani on sitten keskenään 3v5kk ikäeroa ja ovat todella läheisiä ja aina touhunneet kovasti yhdessä. :)

Meidän esikoiselle ja tälle uudelle tulokkaalle tulee ikäeroa 1v 4kk.. vähän kyllä jännittää miten sitä selviää sit kahen pienen kans :p

Musta pieni ikäero on alle 2v. Sit 2-3v on aika semmonen mikä usein monella on. Mulla ja siskol on 1v9kk ikäeroa.

Minttukarkki: Onko sulki marrasvauva esikoinen?:)

Tämä ei vielä ole meillä ajankohtainen, kun vasta ensimmäinen vauva on vasta tuloillaan... Kuitenkin kun ikää on jo 33,5 vuotta lapsen syntyessä, niin seuraavaa täytynee alkaa yrittämään melko pian :wideyed: Tämä pienokainen sai alkunsa hyvin nopeasti, mutta yhtä hyvin siihen tärppiin voi mennä vuosikin tai toista ei koskaan saa. Saa nähdä! Toki olisi ihana/helpompaa kun vanhempi lapsi olisi isompi. Mutta mitäpä näitä vielä miettimään, kunhan tämä eka saataisiin nyt kunnialla maailmaan :happy:

Minttukarkki, ajattelinkin että onpa tutunkuuloinen nimimerkki :) Kiva kun on muitakin joulukuisia täällä :)

Mä luulen et kummassakin on omat hyvät ja huonot puolet mut kyllä mä oon tyytyväinen että noilla se 11kk ikäeroa ja että vaavi ei tuu ihan noin pienellä vaan sit vauvalla on se 2v7kk ja 3v6kk näihin toisiin, toki ois kiva et vau allakin olis joku leikki kaveri, mut eiköhän vauva pääse näiden leikkeuhin sitmyöhemmin mukaan :)

Mä luulen et kummassakin on omat hyvät ja huonot puolet mut kyllä mä oon tyytyväinen että noilla se 11kk ikäeroa ja että vaavi ei tuu ihan noin pienellä vaan sit vauvalla on se 2v7kk ja 3v6kk näihin toisiin, toki ois kiva et vau allakin olis joku leikki kaveri, mut eiköhän vauva pääse näiden leikkeuhin sitmyöhemmin mukaan :)

Millasta muuten on ollu kun on vaan 11kk ikäeroo sun vanhemmil lapsil? Onko ollu rankkaa? Vai sopiva? :)

Takaisin