Lapsen terveys

Mä oon sairastanu vesirokon kahella näpyllä ja lievällä lämmöllä veljieni rinnalla alle kouluikäisenä. Vähän reilu parikymppisenä sainkin sen sit kunnolla päiväkodissa töissä ollessani, kuumehoureita hereillä ja valveilla, ja näppyä ihossa joka puolella kesähelteellä, oli ihanaa.
 
Joo, mun kaveri on kans sairastanut vesirokon kolme kertaa :eek: :D Että ei se immuniteetti välttämättä aina tule kerran jälkeen...
 
Eivät neuvolassa sanoneet mitään että tuo ikä vaikuttas immuniteettiin. Tiedän sen verran että kaikille ei sitä välttämättä edes tule. Töissä eräs joutuu joka vuosi hakemaan rokotteen, kun ei tule suojaa ja on useamman kerran elämänsä aikana vesirokon sairastanut.
Kova buumihan taitaa nykyään olla se että sitä vesirokkoa oikein haetaan kun pienille tulee usein lievänä. Mutta en kyllä ehdoin tahdoin yrittäisi neitiä sairastuttaa, kun aina on se mahdollisuus että rajunakin voi tulla.
Uni täällä ainakin maistuu edelleen. Yöunille nukuttaminen kävi hujauksessa ja nukkuu kuin tukki. Kuume on edelleeb pysynyt poissa ja muutaman uuden näpyn oon bongannu. Selkeetä vesikelloa en vieläkää oo nähny eikä yksikään oo puhjennu. Hiukan siis epäilyttää tämä neuvolan diagnoosi mikä on siis tehty puhelimessa. Mikä muu voisi lisätä näppyjä. Ovat siis yksittäisiä, eikä syherönä.
 
Juu, meil oli veljen perheessä vesirokko just. Ei tullu mieleenkään hakea tautia vauvalle. Ehkä joskus sen jostain sit haen, mutta en ky todellakaan vielä. Ellei tuu jostain ihan luonnostaan si.
 
En minäkään näin pienelle ehdointahdoin hakisi vesirokkoa kun ei tosiaan tiedä kuinka rajuna sitten tulee... Aika varmasti tulee sen saamaan päivähoidossa aikanaan, kun on niin helposti tarttuva ja tarttuu lapsesta toiseen jo ennen kuin mitään oireitakaan tulee. Onko tttiuhti ne näppylät olleet kutisevia ?
 
Ei näytä näpyt häiritsevän typyä ollenkaan. Edelleenkään en selkeitä vesikelloja oo nähny missään, mutta yön aikana näppyjä oli tullut taas muutama lisää. Ärsyttää kun ei voi olla varma ja lääkäriin eivät mielellään ota jos on rokko ni tarttuu. Oon yrittäny googletella kaikke maholliset ihottumat ja rokot, mutta kyllä tää eniten vesirokkoa muistuttaa.
 
Tuollasia näppyjä on jaloissa ja päässä eniten. Käsissä muutama ja sormissa yksi. Keskivartalosta en vieläkää oo bongannu yhtään.
 

Liitteet

  • 1434619265607.jpg
    1434619265607.jpg
    60.3 KB · Katsottu: 30
Juu, nyt niitä selkeitä vesikelloja tuli. Eli rokkohan se. No ompahan alta poissa.
 
Me bongattiin mun miehen kanssa meidän neidin oikeasta rinnasta nännin vierestä kova kyhmy. Hitto, tänään ei voi ees soittaa neuvolaan kysyä apua. Vähänkö huolestuttaa :sad001
 
MamaMehiläinen toivottavasti on vaan turvoksissa oleva rintarauhanen, ne voi välillä lapsilla olla.
Toki seuraatte sitä ja maanantaina kannattaa ottaa yhteyttä neuvolaan.
 
Saatiin reissua varten ylimääräinen MPR rokotus. Onko muut saaneet? Onko tullut mitään oireita?
 
Kyhmy meidän neidin rinnassa on ennenaikaisesti suurentunut rintarauhanen. Kuulemma vaaraton ja johtunee äidin hormonitoiminnasta. Pitää tarkkailla ettei tule mitään ennenaikaisen murrosiän merkkejä, sitten otettava yhteyttä lääkäriin. Muuten antaa olla vaan ja ei kuulemma menoa haittaa. Tämä on lääkärin mukaan aika yleistä tyttövauvoilla, enpä vaan minä oo ennen kuullu...
 
MPR:ää ei yleensä anneta alle vuoden ikäiselle ellei oo tosiaan matkan vuoksi pakko antaa. Kyselin näistä kun meidän neidille tulisi antaa hepatiittirokotteetkin päälle vuoden ikäisenä (kun me matkustellaan paljon) ja noiden antamista pitää hieman porrastaa kun 1 vee neuvolassa saa jo muutenkin kolme piikkiä.

Meidän neidin korvatulehdus ei kuukaudessakaan parantunut, antibioteista huolimatta. Tulehdusta ei ole enää, mutta edelleen korvat punotti kun pari viikkoa sitten käytiin kontrollissa. Lääkäri oli heti ehdottamassa että laitettaisiin putket syksyllä, mutta mä oon hieman epäileväinen. Ollaan sairastettu vasta yksi korvatulehdus ja kai ekasta paraneminen hieman kestää kun pienen kroppa ei vielä tajua tehdä vasta-aineita kunnolla. Typy ei kuitenkaan enää haro korviaan ja on oma touhukas itsensä, joten ei noi korvat kauheesti häntä tunnu vaivaavan.
 
Hei onko kenenkään vauvalla ollu pissitulehdusta? Meillä todettiin kuukausi sitten ja nyt on epäily että ois uusiutunu:sad001 kun käytiin kontrolli näyte antamassa siinä kasvo bakteereja... no mentiin antaa uus näyte vastaus saadaan vasta maanantaina... kysymys kuuluukin mitkäs on nyt sellasia oireita mitä ekana huomaa? ku lääkäri käski mennä heti päivystykseen jos tulee oireita:/ nyt lapsi ollut aika kiukkuinen mutta ei muuta.

Sent from my SM-N9005 using Vau Foorumi mobile app
 
Millaisia oireita teillä oli/on ? Aika vaikeahan näin pienellä on varmaan havaita pissatulehdusta kun ei osaa tuntemuksistaan kertoa, mutta oireina varmaankin voi pitää esim. pahalle haiseva virtsa ja kipu virtsatessa. Vaaranahan on että pitkään hoitamattomana menee tulehdus munuaisiin... Silloin oireena on varmasti kivuliaisuus ja verivirtsaisuus. Meillä ei ole vauvalla ollut pissatulehdusta, mutta ammatin puolesta on kovinkin tuttua kun vanhusten parissa työskentelen. Tosin oireet varmasti vaihtelee vauvalla ja vanhuksella. Noi nyt ainakin tuli mieleen :)
 
Kuume, kärttyisyys, ruokahalun väheneminen, väsymys, yleistilan lasku ja pahimmillaan vauvan käsittelyarkuus on pissatulehduksen oireita vauvalla.
 
No lääkäri soitti tänään uudestaan ja taas löyty sitä bakteeria mutta valkosolut ei ollu koholla... no joudutaan varmuujen vuoksi siihen rakko punkteeraukseen

Sent from my SM-N9005 using Vau Foorumi mobile app
 
Takaisin
Top