La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Enni, Suomessa aloitetaan kaksiviikkoisena, mutta tuolla "maailmalla" aikataulut vaihtelee.

Meidän uudessa asuinkunnassa on kunnan järjestämänä perhetupatoimintaa. Maksaa jonkin verran ja on myös ns reppupäiviä jolloin voi yli 1v ikäisen jättää eväineen muutamaksi tunniksi kerhoilemaan. Tuonne siis suuntaamme kunhan tämä pahin tautikausi on ohi. Pakko saada tuolle isommalle virikkeitä vähän muualtakin. Hän kun ehti olla yli 3v ajan päivähoidossa niin kotielämä äidin ja vauvan kanssa on aika tylsää. Tänäänkin on aamusta asti odottanut koska isoveljensä ja mun mummu tulee. Ja siis tulevat joskus iltapäivällä kun poika on saanut taksvärkkihommansa hoidettua.

Me aloitettiin maanantaina yhdellä tipalla D-vitamiinit. Vauvalla ikää silloin 2 viikkoa ja 2 päivää. Tippojen määrää lisätään sitten viikoittain.

Me lähdetään sunnuntaina pidemmälle päiväreissulle, Lempäälän asti. Hiukan jännittää miten poitsu on tuon 2 tunnin ajomatkan.

Meillä on niin paljon nyt ollut vatsavaivoja, etten taida vielä tänään antaa edes yhtä tippaa D-vitamiinia, vaikka kaksi viikkoa on tänään täynnä. Mulla oli antibiootit tuplana ekan viikon ja melkein viikon vielä popsin yhtä (lisäksi muitakin lääkkeitä), niin olen "toivonut" että vatsavaivat ois suurimmaksi osaksi johtunut siitä. Nyt oon ollut kaksi päivää ilman antibioottia ja tänään varmaan pahiten on vatsaa väännellyt päivänkin. Aiemmin tuntui vaan yöt olevan pahimmat.
Ilmavaivoihin varmsti vaikuttaa myös, että maitoa taitaa tulla aika vauhdilla ja ahnaasti imee. Aina yritän röyhtäyttää, mutta tulee tosi huonosti röyhyt ja yksi röyhtäys ei vielä tee helpotusta.
Mutta siis, en viitsis nyt lisätä vatsavaivojen lisäriskiä noilla D-tipoilla, vaan odottelen vielä pari päivää, josko löytäisin jonkun helpotuksen vatsavaivoihin ensin.
Nyt saa jakaa kaikki vinkit vatsavaivoihin ;)

Kiimaria, Me käytiin jo viikon ikäisenä tunnin ajomatkan päässä. Vaipan vaihto ja syöttö just ennen lähtöä ja nukahti heti autoon ja jatkoi päikkäreitä perillä pari tuntia ja sama toistui tullessa. Eli rohkeasti vaan :) Yleisimmin taitaavat automatkat viihtyä, kuin päinvastoin.

Mä oon niin kade teille joiden vauvat nukkuu kaukalossa tai rattaissa... mä tein eilen ennätyksen ja sain babyn nukkuu kaikki 20min rattaissa :P

Ollaan menossa mun kummitytön 5v syntymäpäiville. :) Yleensä nukkuu hyvin autossa, mutta ei olla kuin 45min oltu max liikenteessä.

Onneks meillä tää kitisee aina siihen asti kun starttaan ja sitten on hiljaa ja möllöttää... mut heti alkaa tuhina kun auto pysähtyy välillä jopa liikenne valoisaa alkaa kuulua rutinaa :)

Kiiamaria, Tervetuloa tänne meidän nurkille ;) Jos tuntuu matka pitkältä niin lähtekää ajan kanssa liikkeelle ja pitäkää matkalla tauko tai kaksi jolloin vauva on pois kaukalosta. Hyvin se matka menee!

Aphrael, tarkoitus oli lähteä hyvissä ajoin aamulla ajelemaan. :) Mahdollisesti yksi pysähdys matkan varrella olisi tiedossa. Luultavasti äiti tässä hermoilee ihan turhaan. :)

Meidän poika nukkuu kaukalossa ja vaunuissa, kauppareissut menee aina hyvin kun toinen nukkuu ja on kyllä kiva vaunuilla kun nukkuu silloinkin, toki herää sitten kun nälkä iskee. :) keskiviikkona nimittäin kävi niin että pääsin vaunuilla mäkkäriin niin poika heräs ja siinä sitten pääsin poikas imettämään.. Toinen julki-imetys tällä viikolla, maanantaina tapahtui se ihan ensimäinen julki-imetys.. ;)

Muutama kaveri ketkä sai syksyn aikana vauvan, niin niiden muksut ei alkuun meinannut millään nukkuu vaunuihin, mutta sitkeesti vaan jatkoivat yrittämistä ja totuttamista, niin nyt nukkuuvat.ilman mitään ongelmia. Tiedä sitten, tottuuko kaikki, vaikka kuinka yrittäis. Monikin asia mietityttää, että kuinka kauan mitäkin kannattaa kokeilla.Mutta jos vauva nukkuu jossain muualla kuitenkin, niin ei kai sitä loputtomiin kannata yrittää johonkin muuhun nukuttaa.

Hienoa alinah! Itse arastelen kovin julki-imetystä, vaikka sen täysin hyväksynkin. Miehen mummin luona tuntui jo jotenkin hankalalta ja jos on ollut vieraita, niin menen makkariin imettämään. Mulla on aika iso toi rintavarustus ja ainakin nyt kun tulee maitoa.. en varmaan oo ihan sinut noiden meijerien kanssa,

Mä en kans mielelläni imetä julkisesti vaikka sen täysin hyväksyn sinänsä. Mielellään menen rauhalliseen paikkaan imettään. Mulla lähinnä on se että näen toisten ihmisten vaivautuvan asiasta niin en viitsi tuottaa muille epämiellyttävää olotilaa sillä etten siirry makkariin imettään tai kauppakeskuksessa lastenhoitotiloihin. Olen imettänyt muiden seurassa mutta lähinnä jos ovat olleet naisia. Miehet eivät tunnu tietävän mihinpäin katsoisivat :D

Katsotaan miten käy julki-imetyksen minun kohdalla. Hyväksyn 100% sen, mutta itse en oikein ole sujut ajatuksen kanssa, että olisin paljain rinnoin missään (vaikka ei siinä niin näkyisikään). Täytyy ostaa varmaan joku helppo ja tarpeeksi iso huivi ja onhan noita "imetyshuivejakin", missä kangas peittää koko lapsen ja ylhäällä on äidille katseluaukko. Ehkä kesällä olisi helpompi kun voi pihalla yms. imettää vaivattomammin.

Mä oon muutaman kerran imettäny julkisesti, 2 kertaa neuvolassa ja 2 kertaa työpaikalla, sielläki menin alakertaan piiloon toisia ihmisiä. On meinaan mulla myös aika kivan kokoset noi tissit ja vähän vois olla noloa lyödä ne pöytään siinä muitten ihmisten nauttiessa heidän pihvejänsä. Tuli muuten jo kerran tää ihana "saisko maitoa kahviin" kommentti :D Mun pitää varmaan hankkia imetyspaita ku keväämmällä varmaan tulee käytyä enemmän julkisilla paikoilla ja makkarat vois kans piilossa olla. Mutta kun tulee tarpeen imettää julkisilla paikoilla ni en kyllä varmasti rupee vauvaa millään peittelemään ettei toiset näkis. Mun mielestä se on niin luonnollinen asia ja ei kukaan tuu munkaan lautasta peittämään millään. Meen sitte mielummin jonnekki vähä sivumpaan imettää. Mä oon niin vihanen sellasille ihmisille ketkä kommentoi että "hyi miten sä kehtaat" ja "toi on ällöttävää" kun äiti ruokkii omaa lastaan ja sitte vieressä istuu joku kaunis nainen jolla näkyy ehkä jopa enemmän tissiä ja häntä sitten ihmetellään ja kun on niin seksikäs. Oi voi. Pääsin taas vauhtiin :D

Mulle toi julki imetys on ihan ok, oon jo kolmannella kierroksella niin en osaa stressata asiaa! Imetän siellä missä lapsi sitä vaatii!
Mullakin on valtavat tissit, taitas olla 85JJ, nyt hieman pienetkin noi imetysliivit :/
Hieman vaatii panostusta imetysvaatteisiin yms..
Tänään perhekahvilassa yks tuttu 3 vuotias tyttö tuli kahtomaan, kun imetin. Tuumasi vaan, että sulla on isot tissit!! Arvaa naurattiko meitä :)
Mutta näillä mennään, eipä sitä geeneilleen mitään voi! :)

Oon Aliisia samaa mieltä tosta kaksinaismoraalisesta suhtautumisesta, jos tissejä esitellään miehille se on ok, mutta se asia mihin ne oikeesti on tarkoitettu on epämiellyttävää ja hävettävää!!
Noh, jospa se tästä..

Samaa mieltä aliisia ja marikak! Olen vain itse niin häveliäs, että en kovin kiireisissä paikoissa koe voivani rennosti imettää. Ja tämä on "tissiasia", eli en voi olla rennosti liian matalilla paitojen kaula-aukoillakaan, minua ei tavoita kesällä torilta bikinien yläosassa :D. Mutta voisin myös imettää jossain puistossa tms. rauhallisemmassa paikassa.

Ei kyllä todella häiritse jos näkee julkisesti imettävän äidin oli hän lapsensa kanssa missä tahansa. On mielestäni absurdia, että sitä arvostellaan; ihmiset olisivat kuolleet aikapäiviä sitten jos äidit ei olisi imettäneet. Juuri sen luonnollisempaa asiaa on hankala keksiä.

Muokattu viimeksi:
Joo, minusta kanssa on outoa miten tämä imetys asia on herättänyt näin paljon kohua. Ihan kuin olisi jotenkin uutta, että vauvat saa ravinnon naisen rinnasta. Ja ihan kuin nainen sen takia imettää julkisella paikalla että ihmiset näkisivät hänen tissit :D

Takaisin