La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä nukuttiin hyvin tohon reiluun 3 viikkoon, nyt oli taas tosi hyvä yö!
Illalla nukahti 22, ekan kerran söi puoli kuusi, eli mulle se on aamu :)
Nyt jatkaa vielä siitäkin syötöstä unia, en valita!

Vau! Uskomatonta! Meillä herää yöllä 2-3 tunnin välein. Ja eilen TASAN 1,5 tunnin välein melkein koko päivän. Lieneeköhän jotain tiheän imun juttuja (3vk 3pv vanha).

Täällä kans pojan maha kipristelee varsinkin illalla, mutta yöt nukutaan. Poika syö valtavasti ja enemmän korviketta kuin rintaa. Mitä te juotte? Meillä on taas niin vallattomasti klooria vedessä tai jotain että ei sitä saa alas. Aamuksi maitoa nousee hyvin mutta iltapäivästä tuntuu olevan mitätöntä maidontulo. Pitäis kans aloittaa ne D-vitamiini tipat. Kokeilin kantoliinaa mutta jätkä suuttu ihan tosissaan sinne tukkimisesta, ehkä sitten kun voi laittaa sen niin että jalat saa potkia vapaana. Eli mamman mahanpäällä on paras. Onneks ei tarvi tehdä vielä mitään että ei haittaa :) vähän kirpaisi eilen kääriä suurin osa 56 vaatteista pois, onneks ei ollu montaa 50 vaatetta kun ne jäi käyttämättä.
Aamusin poika jo juttelee hyvän tovin ja päivisin ilmaisee tahtoaan voimakkaasti jos ei pienen maiskutuksen jälkeen oo perunat pöyräs =) on ollut ihan hassua kun poika on alusta asti ollut niin tarkkaavainen ja nostaa päätään kokoajan kattelemaan mitä tapahtuu, kun sisarukseni lapset on ollut ne ensimmäiset ajat tähtiasennossa tuhisten :D

Apua, meillä vasta siirrytään pikkuhiljaa noihin 56-koon vaatteisiin ja 50-kokoisia on tullut siis käytettyä ihan oikeasti. Melkoinen rääpäle taitaa tuo poika olla :D

Meillä menee pojalle vielä 50cm bodyja. Vaikka viime perjantaina oli neuvolassa pojalla pituutta 53cm

Mäkin oon suosiolla siirtyny 62 koon vaatteisiin :) viikko sitten oli 55,5cm pituutta mut tää on pyöreämpi tapaus niin monet vaatteet varsinkin huosut kinnaa mahasta ilkeästi

Meillä on tytöllä vielä sopivia pienimmätkin 50cm vaatteet (Tutan vastaavat reiluja). Ikää nyt kolme viikkoa ja syntyessä oli 51cm ja n. 4kg. Vaipoistakin Liberon ykköskoko käytössä ja varmaan vielä hyvän tovin. Kestot täytyisi kyllä kaivaa jo hiljalleen esiin muuttolaatikosta pesua varten. Taisin tosin fiksuna pakata ne 62-68cm vaatteiden kanssa yhteen eli voin kipata kaikki sitten kerrallaan koneeseen.

Sinnna, olin kyllä tosi iloinen viime yöstä!
Meillä on nukuttu noihin 3 viikon hulinoihin asti yöllä tosi hyvin, max. 2 syöntiä. Eikä ole kitissyt yhtään ennen tätä, joten jospa se nyt helpottuisi.
Päivisin kyllä on tosi tiuhaan tissillä, nukkuu muuten pikku tirsoja paitsi yhdet pitkät 2-4,5 tunnin unet ulkona.
Saa olla sen ajan tuon junnun kanssa
Tissit vaan vaatii lypsyä, kun on noin pitkät noi yöt, tänäkin aamulla kuudelta lauloi lypsykone ☺️
Meillä mennään täysimetyksellä, tuntuu riittävän hyvin.
Syntymäpaino oli 3886g, kotiutuspaino 3708g, pituus 50cm. Viime viikolla 1 kk neuvolassa oltiin 5262g ja 56,3 cm.
Vaatteissa ollaan suosiolla otettu 62 käyttöön, osat jo 68. Jotkut 62 niin kapeita,ettei mahtuneet edes päälle.
Oletteko muut huomanneet samaa?
Onneksi en uutena ostanut kuin muutamia vaatteita, nekin taitaa olla 68cm..

Meillä taas monet 62 pökät on huonoja kun on niin leveitä ja poika on pitkä ja hoikka. Ja jalkapöytä ei tahdo mahtua! Pitää ehkä vaatepaljoudesta huolimatta sopivampia puolipotkaria käydä metsästämässä. Kaikki kattoo tätä vauvaa ja nauraa et miten se on mahtunut kun oon 161 et melko lyhyt eikä maha mikään jäätävän iso ollut, aika kippuralla saanut olla! Mut isänsä on vähä vajaa 190 et sieltäpä sitä pituutta tulee, mutta toinen on vasta kaks ja pualviikkoa et vois vähä himmata ku mama ei kestä tätä kasvuvauhtia :"(

Meil noist vaipoist parhaiten istuu 1 koko.. 2 menis kilojen puolest mut se on kuitenki sen verran reilu käytännös et fuskaa helpost.. Vaatteis joitain 50cm jätetty sivuun.. Mut 50 ja 56 kokosta käytetään, noissa kun ei kovin suurta koko eroa ole..

Hassua miten tuo vaippojen käyttö vaihtelee ilmeisesti vauvan vartalonmallin mukaan :)
Meillä on ollut jo pitkään Liberon kakkos koko käytössä vaikka vauva oli viime neuvolassa aavistuksen alle neli kiloinen ja 54cm pitkä. Jatkuvasti oli vaatteet sotkussa ku tuli selkää myöden kakat tai pissat jostain rakosesta. Kakkos koossa ei ollenkaan tätä ongelmaa :)
Vaatteista ei olla vielä kuin 1 body ja 1 yökkäri laitettu sivuun. Muutoin sopii samat mitä alusta asti ollut käytössä. Vauva nyt 6 viikkoinen :)

Meillä on myös maitohappobakteerit vauvalla käytössä. Hain myös Cuplatonia mikä on nimenomaan ilmavaivoihin tarkoitettu ja meillä ainakin helpottaa! Iltaisin/aamuyöstä annan ennen imetystä 4 tippaa kun noihin aikoihin meillä ollut vauvalla eniten ilmavaivoja. Tyytyväisempi ollut.
Nuo tissiraivot näyttää olevan vauvojen juttu :) Itse olen huomannut että mitä väsyneempi vauva on niin sen varmemmin raivoaa tissillä. Yleensä jos vauva on raivonnut tissillä niin on ollut niin väsynyt ettei ime ollenkaan vaan lutkuttaa tissiä kuin tuttia. Välillä tsemppaa ja imee tomerammin jolloin selkeästi kuulee että saa maitoa. Olen tullut siihen tulokseen että hermostuu kun odottaa että maitoa tulisi tuosta noin vaan ja ei jaksa tehdä työtä sen eteen.
Meillä nämä hermostumiset paljon vähentyneet jo.

Mää luulin et mulla on tää foorumi seonnut kun oli niin hiljaista monta päivää :D Ajattelin et viestit ei jostain syystä nyt vaan näy mulle, mut ilmeisesti täällä vaan oli niin hiljaista :)

Meillä olisi ristiäiset parin viikon päästä. Koittanut miettiä kaikkea niihin liittyvää.. Onneksi on pienellä porukalla niin ei tarvi niin hirveitä määriä leipoa kaikkea :)

Ai niin.. Meidän on pitänyt miettiä miten julkistetaan vauvan nimi muille sukulaisille kuin omille sisaruksillemme ja isovanhemmille joille olemme kertoneet sitä mukaa kun ovat käyneet kylässä..

Mä en vielä D-vitamiinia anna, vasta 6vk ikäsenä alotan (suositukset)
Lähinnä vaan mietin, että imeentyykö maitoon tarpeeks vauvalleki saatavaks niitä maitohappoja vai pitäiskö erikseen antaa :)

Vaatteita me käytetään vielä kokoa 50 ainaki pari viikkoa vielä luultavasti ja vaippoja kans liberon 1 menee. Huomenna on neuvola tarkastus, lähinnä vaan painon tarkastus (kyllä luulis painon nousevan ihan hyvin ku silminki näkee että tyttö on kasvanu) pitäis huvikseen kysyä jos se mittais pituudenki :)

Mäki oon huomannu että raivot tulee joo yleensä sillon ku on väsyny tai sit jos haluais vaan mussuttaa tuttina mut maitoa tulee ja se sitte suututtaa. On tää vauvan luku viel vähä hakusessa. Kait se siitä kohta puoliin :)

Meillä on kastajaiset vasta maaliskuun toisena viikonloppuna, ei käynyt päivät oikein yksiin. Mutta onpa nyt aikaa valmistella ☺️
Täällä on ollut kyllä tosi hiljaista, olisi kiva jos sais yhtä aktiivisen ketjun kuin tuolla joulukuisissa
Jotenkin vaikka tää on ihanaa aikaa niin ois kiva täältä kotisohvaltakin saada vertaistukea. Käyn kyllä perhekerhossa, perhekahvilassa jne. mutta eihän sitä siellä voi kaikkea purkaa :)

Voi mun pitää kans tsekkailla tän kunnan lapsiperhe toimintoja! Vantaalla kun asuin kävin esikoisen kanssa ihanassa avoimessa päiväkodissa joka päivä! :)

Mä löysin maanantaina korkkarit ristiäisiin eli nyt on kaikki oleellinen sinne :P siis mun vaatteet... no mutta kaiken muun hoitaa pitopalvelu ja miehen mummi on hössöttänyt jotain suvussa kiertänyttä kastemekkoa :) joten se siitä! Nimikin on valmiiina yms...

Pitäis kans kattella jotain noita lapsiperhe hommeleita täältä meidän lähialueelta. :)

Meillä aloitettiin 2vk ikäisenä D-vitamiinit. Onko tääkin neuvola kohtaista milloin ne aloitetaan, niinkuin moni muukin asia :O

Takaisin