La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nadam taisit kysellä vinkkejä siihen imetykseen...kannattaa olla useasti vauvan kanssa pesimässä eli itseltä yläosa paljaaksi ja vauva vaippasilleen ja paljon herkkuja ja juotavaa äidille. Tämän pitäisi saada vauvan vaistot heräämään pyrkimään rinnalle. Toisekseen, sulla tulee hyvin pumpulla maitoa, joten esim. imetysapulaitteen avulla voisi saada vauvalle vatsan täyttymiskokemuksia rinnalla ollessa. Oletko tutustunut jo tahdistettuun pulloruokintaan? Kannattaa mahdollisimman usein yrittää vauvaa rinnalle ja vaikka antaa ennen imetystä vähän sitä pumpattua maitoa, niin jaksaa ehkä paremmin keskittyä imemiseen ja vatsa saattaisi tulla täyteen rinnalla ollessa. Itse en antaisi vauvalle tuttia, koska silloin vauva kohdistaa tuttiin ne imuhalut, jotka olisi nyt hyvä saada kohdistettua rinnalla olemiseen. Jos et ole vielä ottanut yhteyttä imetystukiäiteihin, niin suosittelen ottamaan. He osaavat antaa vielä tarkempia neuvoja ja muita vinkkejä :)

Treenaamisesta ja palautumisesta oli puhetta aiemmin.. Luin jostain että myös imetysajan keho tuottaa relaksiinihormonia eli samaa hormonia joka saa aikaan raskauden aikana lantion löystymisen ja myöskin liitoskivut.. Näitä liitoskipuja saattaa siis olla myös synnytyksen jälkeenkin..
Mutta siis että kannattaa muistaa että ko hormoni ei myöskään ole paikallisen vaikutuksen omaava vaan löystyttää kaikkia muitakin niveliä..
Tämä tuli itselleni uutena tietona ja ihmettelinkin rannekipua muutamana päivänä (satuttamatta sitä).. Sainpahan selvyyden siihenkin vaivaan.. :)

Mä en tajua mihin mahaan toi poika tota maitoo tankkaa... Ainakin 5 tuntia asunu tissillä jo.

Onko kellään vauva pulloruokinnalla tai osittaisella? Paljonko uppoaa ja miten vanhalle? =)

Ansofi se määrä paljon menee määräytyy painon mukaan ei viikkojen :) maajolla oli hyvä kaava tähän eli paino esim 4000g jaetaan 5 4000g÷5=800ml päivä ja tämä jaetaan ideaalisilla syöttö väleillä eli 800ml÷8=100ml kerta :) meillä on 4vk vanha tyty painoa nyt noin 4800g ja syö 90-150ml 2-4h välein :) meillä siis syödään vain pullosta

Olipa hyvä vastaus, kiitos! Annoin illalla/yöllä ekan kerran pullosta kunnolla, vähän lisiä on välillä saanut ja vähän piti räpytellä silmiä kun 60ml hurahti nanosekunnissa. Neukku käski tehosyöttää ja mulla löi kroppa iha stressiin mut tänään on taas tullutkin ihan hyvin maitoa hyvin nukutun yön jälkeen. Mutta kun poikakin on sen neljä ja puoli niin kyllähän siihen jo sitten uppoaakin. :-)

Onkohan imetetyt vauvat jotenkin tarmokkaampia imiöitä kun meidän neiti nautiskelee aina ainakin 20min :rolleyes: yöisin varsinkin olis kiva jos söis vähän reippaammin!

Mä imetän täysin rintakumilla, siitä saa varmaan aika tosissaan imeä. :D

Ff, meillä poika syö pelkkää tissiä ja ruokailukerrat on aina vähintään puoli tuntia, joskus jopa tunnin. Että tuo 20 min on vielä ihan kohtuullinen aika :D

Jos imetätte ja haluatte jatkossakin imettää, niin kannattaa tutustua tahdistettuun pulloruokintaa, niin ei rupee vauva niin herkästi pulloa suosimaan..maksimi kerta-annokseksi suositellaan imetetyillä 90ml. Imetetyillä laskennallinen maidon tarve on 30ml/h.

Kerronpa oman tarinani synnytyksestä. Hiukan voi tulla sekavasti, kun olen vieläkin ihan pökkerössä kaikesta. Meille syntyyi poika viime torstaina 4.2. Menin silloin hyvinvointikontrolliin ja jouduinkin jäämään käynnistykseen, koska lapsivesi oli mennyt kokonaan, eikä ole tietoakaan miten pitkään kohtu on ollut ilman vettä.
Synnytys kesti n.6 tuntia ja käynnistettiin oksitosiinilla, lähtösilanteessa olin auki 3cm ja kaulaa ei ollut jäljellä. Ensimmäisiin tunteihin tuli ihan hyvin supistuksia, mutta ne ei olleet kovin tuntuvia. Pikkuhiljaa supistukset alkoivat tuntumaan kovemmin ja tahti lisääntyi. Vauvan syke hiukan laski supistaessa ja yhen äki supistukset tiheni melkoisesti, avautuminen oli hidasta. Välilllä vauvan syke pysyi ihan hyvänä supistaessa. Sain epiduraalin. Juuri kun epiduraali alkoi vaikuttaa, olinkin kokonaan auki ja minun olisi pitänyt saada ponnistettua. Supistukset tulivat taukoamatta ja vauvan syke lähti kovaan laskuun. Imukuppi olisi voinut olla ratkaisu saada lapsi ulos alateitse, mutta huoli vauvan hyvinvoinnista oli jo kova ja lääkäri päätyi hätäsektioon.
Sektio meni hyvin. Vauva oli isän luona n.15 min siitä kun minut kiidätettiin synnytyssalista leikkaussaliin. Itse olin heräämössä 2,5h ja sitten minut vietiin lapsivuodeosastolle, jonne myös saapui isä ja lapsi. Lapsi oli ollut isällä vierihoidossa 2 tuntia.
Vauva ei ollut kärsinyt veden puutteesta, eikä sykkeen alenemisesta, eikä mistään. Täysien pisteiden vauva ja maailman paras palkinto kaikesta.
Sairaalassa vietimme 5 vuorokautta. Vauvan ainoat oireet oli sokerien lasku ensimmäisenä yönä, jolloin hän viettikin melkein vuorokuaden lastenteholla (isä sai olla siellä syöttämässä ja sylittelemässä, itse en vielä pässyt jaloilleni). Sokerit saatiin siellä nousuun pelkällä lisäravinnolla, ei tarvinnut laittaa tippaan ollenkaan. Lisäksi vatsavaivat vaivasivat pari päivää, luultavasti minun lääkitysten takia.
Itselläni lisävaivoiksi tulehtui kohtu, johon sain antibioottia suonen ja suun kautta, lisäksi tietysti oli kipulääkitys leikkaushaavan takia ja pistettävä verenohennin. Kuitenkin launataina lääkkeiden voimin olin jo jalkeilla ja pääsin hoitamaan vauvaa itsekin. Sunnuntaina minulla todettiin vielä kasvon hermojen halvaus. Toinen silmäluomi ja sen puoleinen huuli roikkuu hieman. Ei sinällään liittynyt synnytykseen, mutta se sen ilmeisesti monesti laukaisee. Nyt sitten syön lisäksi siihen kortisonia ja yritän muistaa kostuttaa silmiä.
Pieniä harmia kuitenkinkin tuon pikkuisen rinnalla. Eka yö kotona ja tuossa tuhisee vieressä tyytyväisenä ja oma olokin olosuhteisiin nähden hyvä. Niin hyvä , etten meinaa muistaa etten saisi juuri nostella/kannella mitään. Kuukausi pitäisi malttaa ottaa rauhallisemmin.
Mies on ollut aivan kullan arvoinen apu ja tuki. On ollut niin paljon mukana kaikessa kuin on pystynyt ja oli kaikki yöt mukana sairaalassakin ja hoiti vauvaa. Taisin itse vaihtaa ekan vaipan sunnuntaina ja olenkohan pari kolme vaihtanut sen jälkeen. Minä keskityn ennen kaikkea syöttöjuttuihin ja vauvan lähellä pitoon.
Olen kyllä onnellinen.

Meillä vauva saa maitoa pullosta vaan sillon ku mää en ole kotona joten en pelkää että alkaa suosimaan vaan pulloa :)
varmaan imetetyt vauvat imee tehokkaammin koska rinnasta tulevan maidon eteen tarvitsee tehdä enemmän töitä kuin pullosta tulevan. Lieneekö vauva ajattelee et pullosta täytyy imeä yhtä voimakkaasti ja sieltähän tulee sitte hirveetä kyytiä se maito ku vauva sen sieltä syö :)
Meillä päivisin rinnalla käynnit on aika tehokkaita hetkiä, nopeaa syö. Illat taas menee melkeen sohvalla istuessa kun tää tankkaa iltaisin..

Meillä tytsy ottaa imetyksen päälle välillä pari imasua pullosta ja on tyytyväinen ja välillä menee imetyksen päälle joku 80ml ja joskus riittää pelkkä imetys, eli tästä tuskin oli Ansofi siulle hyötyä :D

Meilläkin oli melkoinen tankkauspäivä eilen, jätkä parkkeeras rinnalle 8-12,16-19 ja ysin ja kympin välillä reilun tovin ja hörrpi vielä välillä vähän pullosta. Päätti vissiin kasvaa metrin =) toivottavasti näkyy neukun painokontrollissa tänään. Melkoset yöunetkin nukuttiin kun ensimmäinen unipätkä oli puoliyhdestätoista vähän yli viiteen, teki mammallekin hyvää. :)

Tänään 11.2 vihdoin syntyi kaunis poikamme kl 7.28. Pituutta 53cm ja painoa 3.670kg. Kolme päivää käynnisteltiin ballongilla, oksitosiinilla ja cytotecilla ja lopulta vielä puhkottiin kalvot että saatiin homma kunnolla käyntiin. 18 tuntia aktiivista urakkaa, mutta alle 20min ponnistelua.
Jäinkö viimeiseksi tammikuiseksi synnyttäjäksi??

Takaisin