La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Naps eikö näy ylimäisenä ku tuut lasjettu aika tammikuussa 2016 ryhmään ihan sieltä selaa> odottajat> laskettu ai...> tammikuisten salainen? Jos ei niin kokeile poistaa sovelus ja laita uudelleen.

Pakko vähän puolustaa tuota kestoilua ( vaikka mua ei haittaa yhtään että muut ei sitä harrasta, kuten sanottu, en ole varma teenko sitä itsekkään enää ) Sen vauvan pissan ja kakan kanssa saa puljata niin paljon, että siihen tottuu.. joten ällötyspuoli voi herkästi korjaantua vaipparallin myötä. (Itse tietty ammatinpuolesta tottunut eritteistä jokaiseen niin en ehkä osaa samaistua samalla tapaa kuin "siistimpää" työtä tekevät) ja itse käytin taskuvaippoja, pesin vaipat joka toinen päivä. Huuhtelin vaipat käytön jälkeen kuumalla vedellä, heitin kannelliseen ämpäriin jossa pesupussi valmiina. Pesupäivänä pussi kiinni, koneeseen, kuivumaan ja käyttöön. Ei vaadi niin paljoa kun ensin voisi kuvitella, mutta toki tuolla tahdilla vaippoja pitää olla aika paljon.

Thilda siis mulla kävis nopeesti niin et menis ne kestot nopeesti roskiin ku pesuun. Mie oon osittain laiska koneen pyörittäjä et mulla pitäs olla se 40 kestovaippaa ja niitä ois jokapuolella haisemassa niin mulle helpompi et saa suoraan roskiin laittaa :D

Onkos täällä muilla tullut tätä että ennen sai ravata kokoajan vessassa... mutta nyt ei ja silloinkin kun muistaa käydä tuntuu että saa oikein rutistaa että pissa tulee liruttamalla?! Johtuuko se ihan vaan siitä että kohtu painaa rakkoa vai mistä??

Ff täällä on tollasia päivia mut oon huomannu et ajottuu silleen ku ei oo pahemmin muistanu juoda ja vaavi painaa jonnekin rakkoon et joutuu tikistelee pissiä mut niitä on sillon tällön :/

Niin.. mä oon kyll huolehtinut juomisesta 3l päivässä kun se ehkäisee myös suppareita... mut joo varmaan se sit sit vaan Vaavi kun painaa :)

Mää olen kans hoitoalalla ja vaihdan työssäni vaippoja niin lapsille kuin aikuisillekin. Lähinnä kestoilussa itseä ällöttää tuo likavaippojen säilytys (ei mitään muutamaa vaippaa kerrallaan viitsisi pelkästään pestä) ja myös se että koneessa pyörii jatkuvasti pissa ja kakkavaipat ;) Ja halu myös päästä tässä vähemmällä vaivalla kun muutoinkin pyykkirumbaa lapsen myötä tiedossa :)
Mutta jokainen toimikoon itselleen parhaaksi näkemällä tavalla ja se kaikille suotakoon :)

Mä kyllä meinasin alkuviikkojen jälkeen ottaa kestovaipat käyttöön. Siis ainakin osittain. En rupea mouhkaamaan ihan niinkään, että jos johonkin lähtee niin roudaisin likaisia kestovaippoja takaisin kotiin, no way!! Kyllä sitten otan jo helppouden vuoksi kertikset.

Mutta kotona ollessa mikä ettei. Juurikin kannellinen ämpäri ja sinne valmiiksi pesupussi. Ei ole iso vaiva.
Itse en koe pyykinpesua kovin rasittavana; senkun nakkaa koneeseen, aineet perään ja ei muuta. Ja tosiaan kyllä sitä kakkaa saa pestä muualtakin kuin kestovaipoista, että en koe sitä niin ällöttäväksi.

Mä kyllä meinasin alkuviikkojen jälkeen ottaa kestovaipat käyttöön. Siis ainakin osittain. En rupea mouhkaamaan ihan niinkään, että jos johonkin lähtee niin roudaisin likaisia kestovaippoja takaisin kotiin, no way!! Kyllä sitten otan jo helppouden vuoksi kertikset.

Mutta kotona ollessa mikä ettei. Juurikin kannellinen ämpäri ja sinne valmiiksi pesupussi. Ei ole iso vaiva.
Itse en koe pyykinpesua kovin rasittavana; senkun nakkaa koneeseen, aineet perään ja ei muuta. Ja tosiaan kyllä sitä kakkaa saa pestä muualtakin kuin kestovaipoista, että en koe sitä niin ällöttäväksi.

Juu ja ne likaiset vaipat ei haise kun huuhtaisee isoimmat pois heti käytön jälkeen ja antaa sit kuivua ilmavasti. Ja monen ällötykseksi meillä pestään vaipat muun pyykin seassa ;)

En aijo kestoilla mutta Aphrael ihan mielenkiinnosta :) millä sä huuhtaset ne vaipat?? Suihkussa johonkin ämpäriin vai siis hä? Löysät meniskin varmaan lavuaarista mutta...

Löysät lavuaarista tai pideellä pönttöön ja kikkareet voi ihan pudottaa pönttöön. Mun lapset ei tosin ole helppoja kikkareita tarjoilleet kun vasta joskus isona kun ovat noita niskapaskojia.

Jostain kestoilusivustolta luin myös tuosta, että kun tekniikka onnistuu niin käsisuihkulla suoraan pönttöön vaan ne löysätkin. Minusta se ei kyllä kuulostanut ollenkaan hankalalta, malttaa vain pidellä sitä vaippaa reilusti alhaalla niin ettei roisku muualle kuin pönttöön. Lavuaarissa en lähtis huuhtelemaan, jos meniskin tukkoon...sitä lavuaaria ei välttämättä tekis mieli putsailla.

Meinaan kestoilla fiiliksen mukaan kotona silloin tällöin. Pitää vaan vähän vielä opiskella, miten ne toimii, kun itselläkin on vaikka mitä eri kestovaippa tyyppiä. Mutta siis vielä kysymys: kun se vaippa tai imu on huuhdeltu, laitetaanko se kosteana kannelliseen ämpäriin odottamaan pesua vai kuivumaan narulle odottelemaan pesua?
Muoks. ostettiin hetki sitten aivan uus pyykinpesukone, kuivaava sellainen, ja siinä on kaikkia ihania ohjelmia ja ajastin et pyykinpesu ei vois helpompaa olla! Vanhalla koneella en olis kyl lähteny kestoilemaan, lyhin ohjelma kesti 1,5 tuntia ja jätti vaateet kamalan hajuisiks...

Muokattu viimeksi:
Meillä kestoilun rajaa pois ihan semmonen käytännön seikka kuin kuivaamisen vaikeus. Talvisin on hankala saada vaatteitakaan kuivumaan ilman niihin tarttuvaa tunkkaista hajua.

Mekään ei kyllä kestoilla, vaikka muuten hyvin vihreitä ollaankin. Kierrätetään kaikki muu kyllä, mutta pyykkiä kertyy sen verran paljon muutenkin enkä ala niitä lappuja pesee normipyykin seassa. Kerttikset on jo ekan kohdalla havaittu niin hyviksi, että tämän kohdalla en edes miettinyt mitä vaippoja tullaan käyttämään ☺

Ei mustakaan varmaa ole kestovaippatouhuun. Vaikka säästäisikin luontoa ja roskien kertymistä.

Sandra, Mä olen roikottanut pyykkikorin reunalla sen aikaa että on kuivunut (ellei siis toki ole tullut nakattua koneeseen jo ennen sitä). Mielestäni sillain pysyy hajuhaitat pienempänä. Osa laittaa märkänä kannelliseen astiaan tai jopa veteen ja lisää sinne tipan jotakin eteeristä öljyä hajuhaittoja estämään. Tyylejä on monia.

Terkku, Meillä ei ole tosiaan ollut tuota lavuaarin tukkeutumisongelmaa kun mun lapset ei kakkaa edes ns normaalia maitokakkaa jossa on hippuja seassa kun aina oireilevat jollekin eli ovat ripulilla. Tuossa myös syy miksi kestoilu on jäänyt vähäiseksi osakestoiluksi.

Mä pesin vaipat erikseen omassa koneellisessa ja 60 asteessa, ja ens alkuu siis huuhtelin ne niin kuumalla kun kraanasta lähti ja juurikin bideellä pönttöön. Mulla vaipat oli kannellisessa astiassa märkinä pesupussissa oottamassa, joskin tuo astia ei ollut ihan umpinainen vaan sellainen muovinen rottinki jäljitelmä, eli ilmaakin sai. Ja hajuhaittoja en ikinä niistä kokenut. Mä luulen että jo se kuumalla vedellä huuhtelu auttaa isosti siihen.

Ja siis ehdottomasti täsaäkin asiassa kukin tyylillään ja omien halujen ja voimavarojen mukaan. Mä itse vannoin esikon kohdalla etten ikinä kuuna maailmassa siihen kestovaipparalliin lähde, ja kuinkas sitten kävikään ;) mutta ei mustakaan täyskestoilijaa tule, sen tiedän. En myöskään halua kuiskailla niitä likavaippoja ympäri kyliä ja yöksi olisi meidän muksuille pitänyt isompana olla niin älyttömästi imevää, että vaippapaketti olisi ollut kohtuuttoman iso, niin ja mies kun vaipan vaihto niin silloinkim päältä löytyi myös aina kertis ja sopi mulle hyvin. Ja tällä hetkellä kun ehdin jo kaikki vanhat kestot hävittää ajatus ehkä enemmän on juuri se, että noinkohan viitsin enää hommaan ryhtyä vaikka olisikin ihanaa kun ei tarvitsisi niin usein kaupasta vaippoja kotiin kantaa, mutta fiilispohjalta mennään sitten kun sinne saakka päästään.

Muokattu viimeksi:
Takaisin