La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Yksi syy muuten miksi eläinperheissä on pienempi allergiariski on ihan puhtaasti siinä, että allergiset ei voi pitää eläimiä jolloin se perimästä johtuva allergiataipumus puuttuu lapsilta. Mutta mun serkut esim on tosi allergisia ja ovat kasvaneet maatalossa, syöneet varmaan jokaisen eläimen kakkaa ennen vuoden ikää jne. Eli ei se ihan aina noinkaan mene :) Nythän on kovasti puhetta siitä kuinka lasten pitää saada rypeä joka paikassa ja allergiat katoaa.. Itsellä nousee välittömästi karvat pystyyn kun lapset on olleet syntymästään asti allergisia eli pitäiskö sitä multaa ym tunkea jo kohtuun et noi allergiat voisi välttää. Eikä ne ole kyllä parantuneet yhtään vaikka meillä on kaikkea muuta kuin puhdasta ja hygienista ja lapset on saanut kyllä nuolla kengänpohjia ym ihan vapaasti. Mutta ollaan siis tosiaan ns suuren riskin allergiaperhe, koska me aikuiset ollaan molemmat tosi allergisia eli lapsilla on huikea todennäköisyys olla myös jollakin tavalla.

^ Joo, tiedostan että se on aina niin helppoa ja mukavaa helliä noita mieluisia ja vielä just eikä melkein sopivasti oman elämäntyylin kanssa linjaan meneviä tutkimustuloksia ja yleistä hypetystä hygieniahypoteesista (joka siis on nimensä mukaisesti tosiaan vain hypoteesi, olettamus, ei tieteellisesti osoitettu totuus), kun omalle suvulle ovat sattuneet sopivat kortit todennäköisesti jo geenilotossa. En siis tiedä meidän suvusta ketään joka olisi millekään allerginen, ja kiistattomasti perinnöllisyyshän on tärkeä tekijä allergioiden synnyssä. Tietenkään lemmikit saatika yleinen myllääminen kakassa (joista jälkimmäinen siis kuuluu tuohon pelkkään hypoteesiosuuteen) eivät siis ole mikään itsestäänselvä "suoja" allergioilta ja muulta sairastelulta. Hyvä kuitenkin, että ajat ovat sikäli muuttuneet, että ennen käsittääkseni ajateltiin juuri päinvastoin, eli pelättiin, että lemmikit vauvaperheessä saattaisivat nimenomaan edistää allergioiden puhkeamista.

Ilona, Juu siis tuosta viimeisestä lauseesta olen ehdottomasti samaa mieltä. Eniten mua ärsyttää noissa "kädet multaan" -vouhotuksissa se, että niitä jakaa kovaäänisesti Allergia- ja astmaliitto samaan aikaan kun allergiat luokitellaan vaikeisiin (vain anafylaksia) ja lieviin. Vaikeissa allergioissa pitää allergeenia välttää ja lievissä ei. Itsellä kun on noita pääasiassa suolisto-oireisia niin kiukuttaa kun heidän oireensa ovat monenkin tahon mielestä vaikeita (jatkuvaa kipua, ripulia, oksentelu tms) ja vain välttämällä suolisto saadaan toipumaan. Nyt kuitenkin ne luokitellaan ns lieviin oiresiin vaan koska ei tule anafylaksiaa. Mutta nyt menee ohi aiheen ja lujaa :D Itsellä vaan on tällä hetkellä asia tosi pinnalla kun nuorimmaisella edelleen jyllää ruokatorvessa allerginen tulehdus muutaman vuoden hoidoista huolimatta ja riskit tuon tulehduksen kanssa on pelottavia jos ei saada kuriin. Ja kun ei siinä ruokavaliossakaan ole hirveästi supistettavaa kun sopivia ruoka-aineita on kourallinen..

Mä olen aika ylpeä itsestäni. En ole mikään ompelua rakastava ihminen, mutta sain eilen tehtyä viimeistelyä vaille valmiiksi äitiyspakkauslaatikkoon pehmusteet vauvaa varten. Jee! Kunhan saan viimeisteltyäkin niin laitan kuvan. Sen verran ylpeä olen :) Tein sisäpuolen kankaat meidän vanhasta vähän rikkinäisestä pussilakanasta joka on ihanan pehmeäksi kulahtanut ja pehmusteeksi leikkasin vanhan fleecepeiton. Ulkopuolelle sen sijaan kaivoin aikoinaan tytölle verhokankaaksi ostamani pöllökankaan. Kankaiden liitoskohta vaan ei osunut yhdestä kulmasta ihan yksiin niin pitänee käydä ostamassa jotain satiininauhaa ja kiepauttaa rusetiksi liitoskohdan päälle ;)

Elämä hymyilee :) pääsen kotiin lepäämään! Mutta joo siis täys liikkumakielto edelleen...

Kohdunkaulaa oli jo 19mm mut sit kun lääkäripainoi kohdun yläosasta niin tippu heti 10mm! Eli tosi kiltisti saa olla jalat kattoa kohti seuraavat pariviikkoa...

Ootteko muuten ajatelleet vauvakuvauksia pian vauvan syntymän jälkeen? Itse tulee kuvia räpsittyä varmaan enemmän kuin tarpeeksi, mutta olisi ihanaa saada ammattilaisen ottamia laadukkaita kuvia lisäksi. Itse haluaisin kuvat pian syntymän jälkeen ja toiset joskus 1-v-syntymäpäivän tienoilla. Jos jollakulla on suosituksia kuvaajista Pirkanmaalla, otan mielelläni vastaan! Hienoja kuviahan on melkein kaikilla valokuvausliikkeillä, mutta niistä on aika hankalaa arvioida, ketkä kuvaajista ovat lapsirakkaita ja hoitavat homman stressittömästi (alkuun on varmaan enemmän kuin tarpeeksi pää sekaisin kaikesta, joten toivoisi että tällaiset "vapaaehtoiset" hoidettavat hommat onnistuisivat mahdollisimman helposti ja omalla painollaan).

Kiitos Ilona vinkistä, mua niin harmitti kun viimeks niitä tyynyjä myytiin ja missasin. Mutta nyt suuntasin heti kaupungille ja nappasin omani :)

Minulla meni limatulppa maanantai iltana joten soitin tiistaina neuvolaan ja sain lääkäriajan perjantaiksi.. Nyt sitten kävin siellä ja lääkäri tutki kohdunkaulan ja sanoi että se on pehmeä mutta kiinni ja että on noin 1,5cm pitkä (viimeksi oli 4cm).. Ensin hän oli vähän paniikissa että pitääkö lähettää suoraan sairaalaan kun nyt on vasta rv 31+1, mutta sitten hän mietti että laittaa puolikiireellisen lähetteen sinne eli jossain vaiheessa ensi viikolla pitäisi käydä ultrassa.. Ja sitten vielä tokaisi että ei ole mikään este mennä töihin :o ja työskentelen siis päiväkodissa ja meidän ryhmässä on 22 lasta.. Jotenkin tuli vähän epävarma olo että menikö tämä nyt ihan oikein?? Mielelläni lähden töihin, mutta jos kohdunkaula on lyhentynyt noin paljon ja limatulppa mennyt niin eikö silloin pitäisi levätä vähän?

mullakin nuo paineet vielä sen verran rajoissa ettei raskausmyrkytystä tarvi pelätä mutta syke oli kokoajan vähintään 125 niin siitä syystä nyt täytyy mittailla kotona ja jos pysyy yli sadan niin täytyy päivystykseen sydänfilmiin lähteä. en kuitenkaan osaa tuotakaan pelätä kun mulla ennenkin on sydän reistaillut ja mm tuo ressi rahasta varmaan saa tuon sykkeen nousemaan :)

Sofiaelisabeth, olipas aika huoleton lääkäri! Ei ehkä ihan ymmärrä työnkuvaasi ja sitä millaista se arki siellä työpaikalla on? Toisaalta muistelisin jostain lukeneeni, että limatulppa voi irrota jo viikkoja ennen synnytystä eikä sinänsä välttämättä haittaa mitään. Tuo kohdunkaulan pituus ja pehmeys on kyllä sellaisia juttuja että en lähtis leikkimään.

FF ja sitten lepiä taas kotona. :)

Lumikello, meillä otti hääkuvat Mitja Kortepuro, joka tehnyt myös noita new born-kuvauksia. Ihana ja herttainen nainen. Sai ihmeitä aikaiseksi meidän kohdalla. Inhotaan nimittäin miehen kanssa molemmat kameroita ja sen näkee yleensä kuvista. Mutta hääkuvista tuli tosi kauniita ja luonnollisia. Ja Mitja jaksoi häärätä ja mukauttaa kuvaukset meidän toiveiden mukaan. Eli voin suositella.

Selvisin hengissä eläinlääkäristä :smug:. Koira tosin sai taas jonkun pömpön, nyt piti punnita ja jouduin jahtaamaan karvavauvaa ympäri odotusaulaa. Eikä tiedetä vieläkään paljonko meidän neiti painaa. Takaisin ajaminen oli yhtä tuskaa, kun koko ajan supisteli, mutta pääsin sentään kotiin.

Meillä ainakin neuvolassa ja synnytysvalmennuksessa limatulpasta sanottiin et saattaa irrota viikkoja ennen synnytystä eikä siitä ole mitään haittaa.

Tampereella ainakin potilashotellissa joku kuvaa (tiedot löytyy varmasti googlettaen) vastasyntyneitä vauvoja. Luulisi kuvaavan muuallakin kuin pelkästään siellä. Mitä olen nähnyt niitä kuvia niin ovat olleet todella suloisia!

Täällä sataa lunta! Hassua miten aikuisetkin ovat ihan intopiukassa ensi lumen sataessa ku fb:n seinä täynnä lumi päivityksiä :D

Joo aina sillon niitä tyynyjä saa kun itsellä ei oo rahaa ostaa, kesällä oli täysin sama homma ja sehän mua ärsyttääkin. No, pidän peittoa sitten jalkojen välissä ajaa melkein saman asian.. :D

Hey, huutelen helmikuisista :) jos on mahista saada ompelukonetta lainaan niin itsekin voi tehdä tollasen tyynyn jos on vanhoja vierastyynyjä joutavana.. :) mä leikkasin vanhan pussilakanan päädyn + vähän lyhensin ja ompelin kiinni ja tungin täytteet tyynyjen sisältä tonne :) viel pitäs tehä pari tyynyliinaa tolle mut makso tasan pyöreät 0€ :)
9f1039ab75a8b08d7109b2466fe3535a

Muokattu viimeksi:
sofiaelisabeth mitä ihmettä!? töihin?? Jos tää lääkäri vielä mietti, että lähettäiskö sut suoraan sairaalaan niin että töihin... Huh.. Sun ois pitänyt vähän päsmätä tai ainakin jos vähääkään siltä tuntuu niin saikulle. En siis yleisesti hieman kinkkistenkään raskausoireiden takia saikulle ketään ajaisi, mutta tuo ei kyllä kuulosta hyvältä jos lääkäri on itsekin epäillyt... Miten on mennyt?

Aphrael Eipä näemmä luokittelu jätä paljoa joustovaraa allergioiden suhteen, ihmeellistä. On kyllä ollut paljon altistamisesta puhetta, mutta tuntuu, että myös toiseen suuntaan. Äidit varovat ja puunaavat lattioita ettei lapsi keksi nuolla juuri jotain likaista. Mutta mikä sitten aiheuttaa minkäkin on mahdoton tietenkin sanoa; itse voisin syödä vaikka suoraan soralaatikosta, mutta ompa koko perhe allergiaton. Eli onko kyseessä geenit vai altistus vai niiden yhdistelmä? -Turha kysymys, se nyt vaan on niin, ajattelen.
Sama mieheni; tulee perheestä jossa ei ole allergioita kenelläkään, edes sisaruksista paitsi hänellä. Perheen esikoisena häntä on pidetty kuulema pienessä kuplassa ja oltu superhygienisiä (sanoo itse hänen äitinsä). MUTTA onko tässäkään nyt kyse altistuksen puutteesta vaan ihan vaan erilaisista geeneistä ja sattumasta, jotka ovat tulleet vaikka isovanhemmilta...

Aivan sama, mutta peräänkuuluttaisin taas sitä maalaisjärkeä ja ratkaisukeskeisyyttä mitä tulee lapsen allergioihin; eipä niitä täysin voi estää, mutta jos niitä on/tulee niin sitten toimitaan sen mukaan.

Takaisin