La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä en ees tiedä mun sf mittaa kun ei viime neuvola käynnillä mitattu. :S jos ens viikolla muistais kysyä sitä.

Sf-mittahan kertoo vain kohdun koon. Ei vauvan kokoa. Eikä välttämättä kerro siis mitään vauvan koosta. Huoli pois. ☺

Ff, Tulee sulle Taysista ehkä paperillakin, mutta tulee ne kantaankin. Lääkärin vaan pitää ensin tarkistaa teksti ennen kuin näkyy missään. Hyvin harva lääkäri kun tuossa talossa kirjoittaa itse tekstin. Ja viive voi siis olla pitkäkin jos ei ole laittanut sanelua kiireellisenä kirjoitettavaksi ja sit vielä menee usein pitkään et ehtivät tarkistaa. Meillä esim polilla saattaa saneluissa olla 130-170 tekstin jono ja sit kun on kirjoitettu niin kyseinen lääkäri onkin lomalla tms. Monesti olen potilaalle kertonut pääkohdat tekstistä puhelimessa kun ovat papereitten perään kyselleet.

Toiveissa, mulla oli viime neuvolassa rv 27 paino noussut 10 kg ja sf-mitta 29 cm. :eek: Kävin kyllä sokerirasitusessa iän takia ja sehän ei onnistunut niin mittailen nyt vaan töissä sokereita muutamasti kun olen niitä mittaillutkin ja olleet normaaleja. Terkkari ei ollut huolissaan sf-mitasta, vaikka oli yläkäyrän yläpuolella. Sanoi että kyllä se siitä tasaantuu ja jos ei niin sitten aiheuttaa lisätutkimuksia. Nyt koitan keventää ruokavaliota koska paino noussut liikaa. :bag:

Ja siis ei mun vatsa mitenkään kamalan suuri ole, vaikka sf-mitta on noin iso. Olen 169 cm pitkä niin se saa varmaan vatsan näyttämään sopusuhtaisemmalta.

Mä oon saman mittainen ja ihan normipainoinen ennen raskautta ☺ Mulla oli esikoisestakin suhteellisen pieni maha ja sit aivan viimeisinä viikkoina kasvoi hurjasti. Painoahan nuo kullannuput nyt pääasiassa keräävät koko loppuajan ☺

Musta on myös alkanut viimeisen 10v aikana kuoriutumaan jonkin asteinen jouluihminen. Mun lapsuuden kodissa joulut oltiin matkoilla, koska mun isä pystyi irtautumaan töistä vain jos oltiin jossain NMT:n kantaman ulkopuolella ;) Eli meidän joulunvietot on ollut hyvin perinteistä poikkeavia. Miehen perhe taas viettää hyvin perinteistä joulua ja meidän yhdessäoloajan ollaankin oltu miehen vanhempien luona kun mun vanhemmista kumpikaan ei sinällään kaipaa meitä juuri jouluna. Olen sitten jopa alkanut pitämään joulusta. Yhdessä siis tehdään osa valmisteluista. Haluaisin kyllä järjestää koko joulun edes kerran itse ja omassa kodissa (ehkä sitten kun meillä on se iso talo mihin mahtuu vieraitakin joulunviettoon), koska tietyt asiat ärsyttää anopin jouluvalmisteluissa :D Esimerkiksi mä haluaisin kattaa pöytää välillä hieman eri tavalla eikä aina sitä iänikuista havunvihreää pöytäliinaa jossa on kullanväristä kuviota ja jotain enkeliservettejä ym ;) Ennen seurustelua tuon miehen kanssa, mun joulupöydästä löytyi luonnonpellavaliina tai ruskeaa ja punaista tms. Ja haluaisin, että lapset saisi koristella joulukuusta, mutta anoppi koristelee sen aina itse meidän saapumista edeltävänä iltana riippumatta siitä milloin mennään. Hänen joulukuusessaan kun jokainen koriste on aina samalla tavalla..

Mä ostin viime vuonna meille valkoisen muovikuusen ja se koristeltiin kodin lähes ainoaksi joulukoristeeksi jo joulukuun alussa. Muuten meidän kotona koristeina onkin vaan lasten joulukalenterit (teen joka vuosi itse) ja piparkakkurakennelma jonka poika on suunnitellut pienestä asti, mä toteutan ja vuoden vaihteessa koko perheen voimin pommitetaan se vihreillä kuulilla.

Mulla on sokerirasitus perjantaina ja mies meni sopimaan yhden talon katsomisen heti sen perään. Sanoin, et jos en ehdi välissä syömään jonnekin kahvilaan tms niin heittäydyn kaupungin keskustassa maahan ja järjestän kunnon itkupotkuraivarin. Saa sit noutaa mut sieltä mukaansa ;)

Sain tänään jonkun ihme kohtauksen ja pesin meidän saunan ja kylppärin. On siis pitänyt tehdä jo kauan mutta ei ole juuri ollut aikaa toteuttaa kun ei onnistu jos nuorimmainen on kotona (haluaa välittömästi suihkuun/kylpyyn jos joku luttaa kylppärissä). No ei ollut nytkään fiksuin ajankohta.. Selkä ja maha kipeänä eikä supistukset ainakaan helpottanut ;) Mut hei.. Homma on tehty niin ei tarvi miettiä asiaa uudestaan aikoihin.

Aphrael kuulostaa ihanalta toi teiän piparkakkurakennelma-perinne :)

Mä kans tykkään kovasti joulusta ja ensimmäiset lahjatki on jo hyvän aikaa sitte ostettuna. Ja mä tiedän, etten joulun alla jaksa mitään suurempaa siivousta tehdä ku en silloin normaalistikaan jaksa (syysväsymys, pimeys, kaamos) ni oonki jo nyt pikkuhiljaa tehny sitäkii puolta, tosin varmaa pesänrakennusvietti iski. Joulukortit tehdää meillä ite, vaik helpompi ois kaupasta ostaa valmiina. Kalenterit on ihan kaupasta ostettu ainaki tähän asti :) Joulu vietetää ihan oman perheen kesken, ja sit jompana kumpana joulupäivänä tai välipäivinä mennää mun vanhemmille syömään. Aatonaattona on ollu perinteenä käydä äitin kanssa hautakierroksella kolmella eri hautausmaalla, sen verran matkaaki siinä kertyy et on useemman tunnin reissu ja samal reissul ollaki sit aina käyty yhes tietys kahvilas munkkikahveil :)

Mikä vihreä pallo?? Jos kuuluu salaisee ryhmää, niin siihen nimimerkin alle tulee Tammikuunmammat 2016-plakaatti :)

Mä kyllä tykkään joulusta mutta kotiin ei ole laitettu ku muutamat koristeet sitä tekemään kun harvemmin ollaan oltu kotona jouluna vaan vietetty sitä miehen vanhempien luona..
Olen kyllä niitä jotka kyllästyy nopeasti jouluun jos esim lauluja soitellaa liian aikaisin.. :wtf:
Muutamana vuonna olen aloittanut lahjojen hankkimisen ajoissa ja niin myös tänä vuonna.. Ei tule sitten mikää kiire..
Perussiivouksella ollaan pärjätty ku ei meille joulu sinne kaappiin tule.. :wink
Nyt en tiedä tosin et tuleeko laitettua ja koristeltua enemmän kun ei olla lähdössä miehen vanhemmille jo vähän pidemmän väkimatkan takia..

Mie kans oon joulu ihminen. Nyt jo Oottelen et pääsis laittelee joulukoristeita esille ja ekat lahjatkin hommasin jo. ☺

Se vihree merkki on mun mielestä siitä jos kyseinen käyttäjä on paikalla. :)

Bettie, Mulla on myös periaatteena et jos en saa itse tehtyä joulukortteja niin en lähetä sitten. Joka vuosi on ainakin muutama lähtenyt matkaan :D Joulukalenterit teen, koska siitä muodostui ihan vahingossa esikoiselle tosi tärkeä asia. Silloin kun hän oli pieni, ei kuvakalentereita ollut juurikaan ja tavarakalentereita ei ollenkaan. Ja pojalle ei suklaa eikä karkit sopinut allergioitten vuoksi niin tein itse ensimmäiset vuodet. No hän toivoo edelleen itse tehtyä ja jos teinille kelpaa niin minähän teen ;) Ja nuorimmaiselle on toki sit myös tullut tehtyä itse. Molemmilla on kyllä ollut myös valmiit kalenterit, pojalla karkkikalenteri ja tytöllä viime vuonna muumi-tavarakalenteri kun mun mummu halusi ostaa.

Joulunpyhistä tykkään, mutta muu höösääminen ahistaa. Kauppojen joululaulut ahistaa :D Enkä vieläkää oo tottunu viettää joulua muualla ko Lapissa, nii seki vähä ahistaa :/ Viime vuonna oli siis miehen suvun vuoro täällä ja tänä vuonna ei voi lähteä lappiin ku menee niin likelle laskettua aikaa.. Kotia ei juurikaan koristella.

Mulla oli viikko sitte 28+0 ja sf 27,5 muistaakseni. Eilen sit ultrassa huomattiinki et vettä on runsaasti ja sitä nyt seuraillaan.

Mulle ei näy mitään vihreitä merkkejä :eek: Voiko johtua siit et käytän ihan pöytäkonetta enkä mitää sovelluksia?

Takaisin