La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Aa, mutta ei siis montaa kertaa päivässä/ ollenkaan jos huomaa reilusti liikettä muutenvain?
Eli siis vain jos vauva ei ole liikkunut päivän aikana?
Sori nyt kun täytyy rautalangasta vääntää, jäin vaan kiinni tohon 10 liikettä tunnissa...

Maajo mulla on taas sanottu et ku vauva kasvaa ja kohtukäy pienemmäks niin ei sillon liiku niin usein et se tietyssä välissä alotetaan ja tehdään joka päivä ku hetikin ku on sen yhen alle 10 liikettä pitää näytille mennä. Eli siis eka otetaan tunti jos ei tuu 10 liikettä otetaan makeaa juotavaa ja sit toinen tunti ja jos silloin ei tuu sitä kymmentä on lähettävä näytille. Eli esikoisen aikaan neuvola täti anto paperit mihin joka päivä merkattiin liikeet ja se sit pakautettiin aina seuraavalle kerallea neuvolaan ja taas sai uudet. Ymmärsin et jotenkin liittyy istukkaan tää esim mulla oli kalkeutumaan ruvenu istukka.. Huomasivat vasta synnytyksessä.

Ei tuota liikelaskentaa ilmeisesti tarvi tehdä näillä viikoilla vielä jos tosiaan liikkeitä tuntee..
Se että siinä ohjataan makuulle niin on useimmin sen takia et sillä ikään kuin pakotetaan äiti rauhoittumaan olemaan paikallaan sekä keskittymään pienokaiseen..
Enemmän siihen laskentaan taidetaan ohjata lähempänä laskettua aikaa/ viimeisten viikkojen aikana..

Pautu mulla oli pakollinen :s ja hirmuset napotukset ku jos jäi päiviä laskematta. Ja vaik sanoin et myllää miust välillä liikaakin.

Joo, kunta eroja taitaa olla.. Esikoisen kohdalla ei mulle annettu ohjeistusta mistää liikelaskennasta.. Silläkin samalla neuvola käynnillä ku esikoisen sykkeitä ei enää kuulunu niin aiemmin terkka vaan kysyi et "onko liikkeitä tuntunut?"
Mut ei siitä mitää haittaakaan taida olla jos sitä tekee..

Mua ei ole myöskään kehotettu ikinä tekemään liikelaskentaa rutiinisti. Ohjeena on ollut vaan, että tehdään jos tuntuu ettei vauva liiku normaalisti. Se on tietysti eri asia jos on syytä epäillä vauvan hyvinvointia juuri jonkun istukkaongelman vuoksi tms. Joka neuvolassa/lääkärissä kyllä kysytään miten vauva on liikkunut. Tällä viikolla juuri lääkärin kanssa pohdittiin, että tekeekö vauva jotain haara-perushyppyjä kun välillä tuntuu liikkeitä samaan aikaan neljässä suunnassa vatsalla ;)

Ai kamala kun äsken sattui alavatsaan ja tuntuu vieläkin oudolta! Ei ollut supistus vaan nopea kipu keskellä alavatsaa, luulen et just siinä kohdassa missä istukka mulla on. Ja vauva liikkui kovasti sen jälkeen mikä aiheutti lisää kipua. Mitä se oli? Onko jollain muulla sattunut vauvan liikkeet? Nyt vähän paha olokin, oksettaa tms.

Sandra: voi olla, että vauva oli hermon päällä, mut voit soittaa varmuuden vuoksi synnärille päivystykseen ja kysyä mitä ovat mieltä. Saat ainakin ammattilaisen arvion, että onko normaalia ja pitääkö käydä näytillä. Rauhoittaa ainaki omaa mieltä silleen.

Mä olen tässä kans ihmetellyt itselleni epätyypillisiä viiltäviä kipuja vatsalla. Niitä on siis tullut jo paljon tässä illan aikana. Lapsi kuitenkin liikkuu suht normaalisti ainakin niin en ole vielä kovasti huolestunut. Jos eivät lopu kun itse rauhoitun sänkyyn niin dit täytyy varmaan soitella ja kysellä. Tänään on siis myös supistellut tosi paljon mun eilisen siivousintoilun ansiosta eli voihan nuo liittyä siihenkin..

Mullakin ollut melkeinpä joka ilta liitoskipuja, aina oikealla puolella. Mutta tää äskönen oli ihan tossa keskellä, ja oli ehkä sellaista hermokipua, nopea kylläkin. Ihan hätkähdin ja huudahdin, mies kysyi heti että joko supistaa? Lähdetäänkö synnyttämään? Ei vielä näillä viikoilla! Mut oon kyl huono soittamaan illalla mihinkään päivystykseen, ehkä odotan yön yli ja katson aamulla uudestaan..

Ei oo munkaan tarvinnu rutiinisti tehdä liikelaskentaa aiemmissa raskauksissa, ainoastaan ohjeistettu tuolleen miten kerroin että jos vauva tuntuu liikkuvan normaalia vähemmän niin silloin tehdään tuo liikelaskenta eli juodaan/syödään makeaa ja asetutaan tunniksi makuulle laskeen liikkeet, muutaman kerran junnulta jouduin tekeen laskentaa mut alkoi heti makean syönnin jälkeen sellaiset jumpat ettei tarvinnu ees tuntii makoilla. Esikoiselta tosin olin sairaalassa rv 35+ kun tuli raskausmyrkytys niin ne siellä sitten seuras istukan toimintaa ultralla viikottain.

Sandrax mulla oli esikoisen aikaan tollasia kipu juttuja mut yleensä ne ajottu siihen ku ol pitkällään ja nous istumaan niin vihlas keskelle vatsaa. Tuntuu todella pahalle mut veikkasin et liityyköhän jotenkin vatsalihaksiin ku eivät oo kohillaan ja noustessa tulee vatsa jänitettyyn.

vois liittyä varmaan nuo keskellä vatsaa olevat kivut vatsalihasten erkanemiseen?

Joo noita kaikenlaisia yksittäisiä kiputuntemuksia tulee kyllä ajoittain ja sit tietty liitoskivut on oma lukunsa. Kroppa muuttuu ja ihan alkuvaiheen jälkeen näillä viikoilla on taas isoja muutoksia kun vauvat kasvaa hurjaa vauhtia.

Joo ja vaikka ei tässä nyt kaksosia odotetakaan niin täytyy sanoa, että on aika tukalaa olla välillä. Liikeradat rajoittuneet ja tosiaan noita ihme kolotuksia ja pikkukipuja sunmuuta on runsaasti. Katotaan mihin mittoihin nää "ihanat" tuntemukset viimeisillä viikoilla menee :grin

Onko muilla tullut jo tätä ettei selällään voi nukkua? Mulla alkaa jotenkin ahdistaa hengitystä selin makuulla :o yöt menee sitten kyljeltä toiselle pyörien

Kun pää on tarpeeksi korkealla pystyy nukkumaan selälleen. Muuten ei pysty ja laittaa myös supistelemaan.

Maha on ihan pinkee ollu töissä koko sen ajan 19- eteenpäin ja nyt odotan et juna lähtee rautatientorilta että pääsen kotiin nukkumaan. Inhottava fiilis kun tuntuu et maha repee! :3

Takaisin