La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jestas kun musta alkaa kuoriutua ihan kokoaikainen hormonihirviö! Mä joko itken tai huudan joka asiasta... Ja kaikesta ihan tyhmästä. Mä jopa tiedän alkaessani itkeä, että se on ihan tyhmää, mutta en vaan voi sille mitään. Esim. Meinasin kompastua taaperokärryyn, edes jalkaan ei sattunut, kunhan ärsytti. Mies tuumi siihen, että oletkos unohtanut, että meillä on nykyään taapero. Ja pum! Kauhee itku, kun mä säikähdin ja toinen vielä kettuilee päälle... Normaalisti en olis välittäny mitään.

Kertokaa nyt mulle, että en ole ainoa! Melkeen pelottaa, kun ei pysty hallita omia tunteitaan...

Hyvä kun tiedätte paremmin! :) tässä tosiaan mitä luin:

Äiti
Raskauden kolmas kolmannes:
On raskausviikko 25. Raskauden kolmas kolmannes on alkanut. Kohdun yläosa on navan yläpuolella.
Copy: kaksplus.fi

Mutta ei mitään! Pääasia että näin pitkällä jo ollaan :) mietin tossa yks päivä kun ajoin vesisateessa töistä kotiin, että tää on mun elämäni parasta aikaa :) en oo koskaan ollut näin onnellinen <3 syksykin näyttää niin kauniilta!

Soffi, Mä meinasin alkaa itkemään kun sain pizzan jossa oli katkarapua (allergia) ja jouduin odottamaan puoli tuntia lisää ;) Ja esikoisen (15v) kanssa riitelin puhelimessa kovalla volyymilla ihan olemattomasta asiasta vähän aiemmin. Pistän kyllä väsymyksen piikkiin pääasiassa vaikka kyllä ne hormonitkin siellä taustalla vaikuttaa.

Eka kolmannes on 1-13viiko ja toinen on 14-27 ja viimenen 28- loput :)
Wikipediassa on näin:
Raskaus jaetaan kolmeen raskauskolmannekseen eli trimesteriin, joista ensimmäinen käsittää viikot 0–12, toinen viikot 13–24 ja kolmas 25. viikosta synnytykseen. Sikiön katsotaan yleensä olevan elinkelpoinen 24. raskausviikosta eteenpäin. Synnytyksestä puhutaan, kun raskaus on kestänyt 22 viikkoa tai, jos raskauden kesto on epävarma, sikiön paino on vähintään 500 grammaa.

Siis eli 27+0 on viikko 28 ja silloin ainakin noitten mukaan myös jollain lääkäri sivulla oli niin alkaa viimeinen kolmas :s en sit tiiä..

No en ihan lähtis synnytyksestä puhumaan viellä noilla viikoilla et ku on niin pieni se mahdollisuus selvitä. Et ennenpi sit ku mennään viikoilla 32+0 et on loppujen lopuks melkeen täyson kehittynyt kaikki.

Tiita, juu en kans tiiä :) ristiriitaisia mun mielestä, riippuu mistä lukee! Ja tosiaan, puhutaanko viikoista vai raskausviikoista.. Eipä sen niin väliäkään! :)
Ihanaa lauantaita! Turussa ainakin paistaa aurinko!

Kyllä se tosiaan synnytykseksi lasketaan jod rv on 22 vähintään. Sillä ei ole tuossa asiassa merkitystä miten elinkelpoinen lapsi on. Myös tuon viikon jälkeen tulleet keskenmenot ja keskeytykset synnytetään. Samoin ennenaikaisen synnytyksen uhka voi olla tuosta viikosta lähtien eli tuosta vaiheesta synnytystä yritetään aktiivisesti estellä mm lääkkeellisesti. Ilmeisesti tässä on taustalla se, että yli 22 raskausviikkoisella sikiöllä katsotaan olevan ihmisoikeudet (jos nyt en ihan väärin muista kouluaikaisia juttuja).

Minustakin tuntui, että ollaanpas tässä jo pitkällä raskaana ennen kun kolme päivää sitten ennenaikaisen synnytyksen uhka jysähti päälle. Nyt tuntuu, että mennään ihan tosi varhaisessa vaiheessa, ja samanlaiset pelot kuin ihan alkuraskaudessa ovat palanneet :(

Mutta tosiaan kyllähän kaikki todennäköisyydet ovat nyt jo meidän puolella, ja hyvin todennäköisesti saamme kaikki elinkelpoiset (kamala sana) vauvat :)

Täällä pinna ei ole ollut enää niin kireällä kuin alussa, mutta kyynelehtiminen alkaa olla jokapäiväistä. Meillä on siis kaksi tyttöä (1. ja 3. luokkalaiset) ja kyyneleet nousevat silmiin, kun tytöt tekevät jotain ihanaa tai esim. piirtävät jotain minun mielestäni niiin söpöä :D Onneksi ovat jo niin isoja, että heille pystyy selittämään, miksi äiti on jatkuvasti itku silmässä. Mitä omituisimmat asiat TV-ohjelmissa saavat myöskin nykyään hanat auki :'(

Lokoisaa lauantaita!

Joo kyll mulle sanottiin viikolla 21 että vielä ei tehdä mitään jos nyt lähtee syntymään (silloin siis kohdunkaula oli lyhentynyt ) ja viikkoa myöhemmin olis jo tehty jotain sen eteen! Oli muuten tän raskauden jännin viikko kun odotin vaan että maagiset päivät tulee täyteen :D

Mun veljen tyttö on syntynyt rv28 neljätoista vuotta sitten ja tänä päivänä on terve, fiksu, mua pidempi ihana lapsonen! Syntyi alle kilon painoisena että maasta se pienikin ponnistaa :) se rv 28 on mulle siks joku henkinen raja että sit varmaan uskallan täysillä nauttia tästä raskaudesta :rolleyes:

Sandra on tosiaan aina on sekasi npita lukiissa. Täällä tihkutaa vettä ja on synkkää :(

Mizi kuullostaa tutulle tääl kans ollaan aika herkkiä.... Oon kyl muutenkin aina ollut tosi herkkä mut nyt jotenkin vielä herkempi kyynelehtimään.

Meillä on poikakissa nyt alkanut pissailemaan nurkkiin. Hieman raivostuttavaa. Tänään oli aamu yllätyksenä pissannut mun kengille.

Voisko raskaus vaikuttaa noihin kissoihinkin jollain tavalla? Jos ne rupeaa vähän mieltään osottamaan.

Emmielle86, kyllä tämä tilanne vaikuttaa myös lemmikkieläimiin. Tyttökissa ei vielä ole tehnyt pahojaan. Tuosta pojasta vaan on tullut tuollainen ja se ei ennen ole tuollaista tehnyt.

Mie en oo aiemmin huomannut kissas mitään muutosta käytöksessä, paitsi nyt kun pissas sänkyyn. Luulin söuks et ei se edes tajua et oon raskaana,mut se tais vaan oottaa sopivaa tilaisuutta näyttää.

Takaisin