La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on huomenna Kela-neuvola. Toivottavasti mieskin pääsee edes osan ajasta olemaan mukana. Jouduttiin siirtämään neuvolaa tältä päivältä huomiselle neuvolatädin toiveesta, niin nyt sitten miehelle on ilmaantunut jotain työjuttuja niihin aikoihin. Haluaisin, että hän olisi kuuntelemassa myöskin Kela-jutuista, ettei vaan mun hatara pää joudu kaikkea muistamaan. :grin

Eilen tuli postissa neuvolan kirje Perhevalmennuksesta, että nyt se alkaa. Ollaanko me jo niin pitkällä, että sellastakin pitää ajatella?!!! :wideyed:
Huomenna neuvolan jälkeen olisi aiheena "vauvan ruokailu ja hammashuolto" tai jotain sen suuntaista. Meinaa vaan pistää elämän todella kiireiseksi, jos meinaa neuvolasta ennättää sinne - saati sitten syömään jotain jossain välissä, ettei menis yömyöhäiseksi ruokailut. Mutta kaitpa vauvan "normineuvoloissakin" käydään läpi sitten näitä asioita.. :smiley-ashamed008Eihän mulla mitään tietoa ole moisistakaan asioista.

Tansku, Aivan varmasti kaiken olennaisen tiedon ehdit saada / kaivaa jostakin ennen kuin vauva on sen ikäinen, että nuo aiheet on ajankohtaisia. Sen kun muistaa vastasyntyneestä asti ettei aikuinen suukota lasta suulle tai laita mitään omassa suussa käynyttä lapsen suuhun ja imettää/antaa maitoa kun vauva on nälkäinen niin pääsee monta kuukautta eteenpäin :)

Mä sain toisessa raskaudessa äitiyspakkauksen alle viikon kuluttua siitä kun netissä tein hakemuksen. Nyt otetaankin rahana niin en jaksa pitää edes kiirettä.

mulla oli kaks viikkoa sitten kela neuvola ja terkka toimitti raskaustodistuksen suoraan kelaan, mutta meidän kelalla mättää vissiin jokin kun omissa tiedoissa lukee että odottaa hakemus liitteitä, kai sitä pitäs kelalle soitella että mihin ne on todistuksen hukanneet...

Maajo, Soita ihmeessä. Ja jos ei löydy niin soita neuvolaan et tarkistaa pöytänsä :D

Me ollaan jo 2 ensimmäistä perhevalmennuskäyntiä käyty. Ihan perusjuttujen kertausta oli, mutta tuli siellä jotain uuttakin asiaa. Parisuhde kerta oli mielestäni hyvä ja tarpeellinen.

Aphrael: terkalta sitä kysyin jo viime viikolla kun kävin neuvolassa niin sanoi laittaneensa sen jo postiin, eli Kelaan se on killuutettava että missä todistus lojuu.

Miten pääsee perhevalmennukseen? Ehdottaako neuvola sitä kaikille vai pitääkö osata kysyä?
Mulla on jo viikon selkä antanut merkkejä, että täällä ollaan, ja yhdestä kohdasta sattunut silloin tällöin. mutta tänään koko selkä töissä aivan kipeä. Töissä paljon kumarassa ja nostetaan pieniä tuoleja, täytetään tiskikonetta, pyyhitään matalia pöytiä ja selkä on kovilla. Itku meinasi tulla kun en saanut selkää enää takaisin suoraksi! :(

Lääkärissä käyty ja si-nivelen/lantion löystymisestä kuulemma selkavaivat todennäköisemmin johtuu kuin issiaksesta niin kuin itse olin ajatellut. Ja kuulemma tuskin tulee helpottamaan raskauden edetessä. Kyllä niin ottaa päähän. Sain lähetteen fysioterapiaan ja huomiselle jo onneksi ajan joten sen varaan nyt toivoni laitan josko sieltä apua saisin. Ei todella houkuta ajatus jäädä sairaslomalle loppuajaksi...

Meille annettiin rv 16 neuvolassa paperilappu missä oli päivämäärät noista perhevalmennuksista. Ne on tosi tyhmästi keskellä päivää kun ollaan kummatkin töissä.

Minä olen itse joutunut noista perhevalmennuksista kysymään ja tarkkaa tietoa en ole omasta neuvolasta saanut missään vaiheessa. Lähinnä terveydenhoitaja kuitannut sen "no katsellaan sitä sitten rv 25 jälkeen, kun vauvalla on jo mahdollisuudet jäädä henkiin". Meillä ongelma on se kun perhevalmennukset järjestetään yhdessä Pirkkalan neuvolan kanssa, niin oman neuvolan ihmiset on vähän pihalla aikatauluista sun muista.

Kävin Pirkkanlan sivuilta katsomassa aikataulut ja ne menee ihan tyhmästi. Nyt syyskuussa on valmennuksia, mutta sinne ei päästä. Seuraavat on marraskuun lopussa ja sinnekään ei kaikkiin valitettavasti päästä. Mutta imetykseen ja vauvan hoitoon liittyville tunneille ollaan menossa, vaikka mikä olisi. Lisäksi Pirkkalan terveyskeskus järjestää synnytysvalmennusta rv 32 ohittaneille ensisynnyttäjille. Sekin on aika must.

Heippa!:)

Mä sain viime vkon tiistaina äippäpakkauksen ja olin tilannut sen edellisen vkon keskiviikko-iltana. Eli tuli kyllä ihan supernopeesti. :)

Meillä on kanssa jo perhevalmennukset varattuna. Ne ajat annettiin kela-neuvolan yhteydessä. :)

Hurjaa ajatella että kohtahan se äitiyslomakin häämöttää! Enää vajaa 10vkoa töitä! :)

Nyt tässä kovaa vauhtia pohditaan hankitaanko Emmaljungat vaiko Briot tai Britaxen vaunut. Liikkeissä olen käynyt niitä jo vähän katsomassa. :)

Tänään vähän vauvanvaateostoksille, ihanaa! :)

Tänään 24+4. :)

Meillä on ensisynnyttäjille annettu ajat valmennuksiin automaattisesti. Viimeksi jouduin pyytämään pääsyä pariin valmennukseen kun miehelle vauva oli ensimmäinen ja mulla oli yli 11v edellisestä synnytyksestä.

Ja Taysissa on "Tervetuloa tutustumaan synnytyssairaalaan"- luennot tms joka torstai klo 15.30 muutamaa pyhää lukuunottamatta. Siellä saa käydä koska haluaa ja vaikka joka viikko ;) Itse meinasin ehkä taas käydä kun tuo potilashotelli on tullut tässä välissä. Ja ei kai Taysin työntekijä pärjää muutenkaan ilman tutustumisluentoa ;)

Ei minulle ainakaa mitään valmennuksista puhuttu. Joku synnytysvalmennus juttu yhtenä iltana kyssillä joskus joulukuussa vissiin, sieltä tulee kirjettä sitten...
Ensi synnyttäjä olen..
Pitääpä seur.kerran kysästä neuvolassa asiasta..

Me joudutaan itte ilmottautuu tonne valmennukseen, todennäköisesti yksin joutuisin mennä kun mies tekee 13-23 vuoroja ja nää ajat oli tyhmästi kello kolmen pintaan. Meillä ei pääse tutustumaan synnärille, vaan tutustuminen tapahtuu netin kautta. Husin sivuilla! Todella tylsää, olisin mielummin halunnut käydä paikanpäällä..

Thilda, tiedän ton fiiliksen. Jouduin Esikoisesta jäämään juuri tuon takia lokakuun aivan alussa (la 4.1.) ja tästä olisin jo jäänyt jos töissä olisin. Mulla tuli si-nivel kipuineen kuvioon tässä raskaudessa jo vkolla 11, ja pahentunut vaan koko ajan fyssarin jumppaohjeista ja tukivyöstä huolimatta. Mulla mennyt jalkojen motoriikka todella kehnoksi. Edes 10 cm en pysty jalkoja nostaan kun sattuu niin s#@&*&$sti.

Maajo no johan on outoa toimintaa :s oisitkos sie saanu sen paperiversion vai sähkösenäkö laitto? mie otin todistuksen ja skannasin koneelle ja laitoin liitteenä kelanpapereihin sen :) eipähän oo voinu mulla hukkua kaiteki :s

Tiita: mulle terkka tarjos paperista versiota ja kysyi että pistääkö hän postiin vai toimitanko ite kelalle, tuumasin että pistäs postiin, ois ehkä pitäny pyytää itelle ja skannata se sähköisen hakemuksen mukaan, pitää huomenna soittaa Kelalle kun edelleen odottaa liitettä hakemus, meidän kela kun ei oo auki kuin kolmena päivänä vähän aikaa ja kuulemma ne kelalla skannaa ne todistukset ja käsittelevät toisaalla ne.

Olkaa onnellisia te joille oikeaa valmennusta on tarjolla. Oon ihmetellyt, kun ei neuvolassa ole puhuttu valmennuksista yhtään mitään, ja menin sitten neuvolan sivuilta vielä asiaa tutkimaan. No, siellähän on "nettivalmennus" lähinnä synnytykseen liittyen. Ja nettivalmennus tässä tapauksessa tarkoittaa sitä, että netissä on luettavissa powerpoint-esitys aiheesta. Synnytyssairaalaan pääsee tutustumaan mutta sinne pitää varata erikseen aika, ja ilmeisesti ovat sen verran suosittuja että pääsystä ei ole mitään takeita.

Näin meillä. Suututtaa vähän.

Takaisin