Hemmutar, Mullekin on joskus sanottu, että tuo ennen-/yliaikaisuus "periytyy lähinnä äidin puolelta ja oliko niinkin jopa että lapsen syntymäkokoonkin olisi lähempänä äidin syntymäkokoa (johtunee äidin rakenteesta ettei helposti pääsisi käymään niin ettei lapsi mahdukaan syntymään normaalisti)..
Mun esikoisen isä syntyi keskosena, mä olen syntynyt yliaikaisena. Esikoinen syntyi lopulta yliaikaisena kun ei annettu syntyä silloin kun ekan kerran yritti (syynä ennenaikaiseen käynnistymiseen oli mun herkästi supisteleva kohtu ja b-streptokokki). Nuoremman isä taas on syntynyt kokonsa vuoksi sektiolla pari päivää ennen laskettua aikaa ja tuo meidän nuorimmainen syntyi 39+6. Lasten koot on ollut 52cm/3770g ja 48cm/3990g kun itse olen ollut 52cm/3880g eli aika samaa kokoa nuo. Nuorimmaisen isä ollut myös samaa kokoluokkaa syntyessään. Esikoisen isä toki sit huomattavasti pienempi keskosuuden vuoksi. Mutta nytkin siis oletuksena tulossa 50+-cm ja vähän alle 4kg painava lapsi joka tuskin syntyy ennen laskettua aikaa.. Ellei sit toi mun kohtu tällä kertaa onnistu liian aikaisissa häätöyrityksissään kun kahden edellisen kohdalla yritykset on lääkkein ja levolla torpattu.