La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hirveä tosiaan tuo Säde-vauvan tapaus. Ei siitä raskaana reissaamisesta suotta varoitella, ja niitä pöpöjä kannattaa ihan oikeasti varoa. Alinah ja muut jotka esim just tuonne Alanyaan ootte menossa, muistakaa sitten että ei kuorimattomia tai kypsentämättömiä vihanneksia/hedelmiä, jos ette oo ihan satavarmoja että on hyvin pesty (eli käytännössä ootte ite pesseet) eikä varmaan mitään jätskitötteröitäkään kannata kioskeista ostella. Mullakin oli omalla reissulla koko ajan pikku pelko takaraivossa että uskaltaako tätä ja tätä nyt syödä. Vihanneksia söin jossain hampurilaisen välissä, mutta esim jätskit jätin kokonaan väliin, vaikka sentään Britanniassa ja Saksassa vain olin. Ylivarovaisuutta tai ei, en pystyis elämään itteni kanssa jos olisin omilla reissumielihaluillani aiheuttanut lapselle jotain pahaa.

Mulla on ollut nyt monta päivää oikein kunnon menkkajuilintaa, mikä tuntunut sekä alaselässä, että alavatsalla. Noi kivut on kyllä säikäyttäneet tosi pahasti ja pelkäänkin koko ajan taas sitä keskenmenoa. Mulla on kuitenkin kotona oma doppleri millä oon tarkistanut sydänäänet joka ilta ja se on rauhoittanut sen verran että on pystynyt nukkumaan. Kivut ei ole olleet kokoaikaisia ne vähän tulee ja menee miten sattuu ja huono istuma-asento tai sitten reippampi liikkuminen yleensä on laukassut. Luultavimmin on ihan normaaleja, mutta en näille omille peloille voi mitään. Mulla siis menossa nyt rv 16+1. Noi voi myös liittyä siihen että nyt olisi taas se aika kuusta jos en olisi raskaana. Mulla on juilinut aina siihen aikaan enemmän kuin muuten. Toivon siis että on ohi menevää. Kävin antamassa pissanäytteenkin ja pientä kasvustoa sieltä löytyi viljelynäytteestä niin lääkäri määräsi antibioottikuurin. Nää kivut ei kuitenkaan ole sillä loppuneet.

Mulla on ihan valtava maha vaikka rasvakerrosta on kropassa ollut ennestäänkin. Mulla se rasva on kertynyt vaan silleen tasaisemmin koko kehoon, että mulla on aina ollut vyötärö huomattavasti muuta kroppaa kapeampi. Niin nyt siinä edessä sitten on sellainen koripallon kokoinen maha, mikä siihen popmsahti viime viikolla. Mitään normaalifarkkuja en oo voinut pitää enää pitkään aikaan. Ja nyt on suurin osa työhameistakin jäänyt pieneksi. Jakut ei oikein enää mene tuosta vatsan päältä kiinni. Vähän pelottaakin että kuinka sairaan isoksi sitä oikein tässä vielä kasvaa ennen synnytystä. Mulla on painokin noussut ihan sikana alusta. +9kg!!!! Ja kun alkupaino oli sen 85kg/169cm niin ei tarvitsis tulla yhtään enempää. Mä oon kyllä luonnostani ollut aina tosi isokokoinen ja joskus 20 vuotiaana kun painoin 65kg niin mun ystävät oli huolissaan että onko mulla anoreksia kun olin pelkkää luuta ja nahkaa. Mulle kuitenkin sellainen luonnolinen paino olisi varmaan siinä 70-80kg välissä. No alkuraskaus meni seuraten täysin mielihaluja ja maaten sohvalla. Nyt olen taas jaksanut alkaa hieman harrastaa liikuntaa ja normaali terveellinen ruoka taas alkaa maistua, niin yritän nyt sitten pitää tuota painoa kurissa tästä eteenpäin.

Vauvan liikkeitä en vielä tunne tai en voi ainakaan 100% varmaksi sanoa. Jotain painalluksia ja hipaisuja sisäpuolelta on tuntunut, mutta saattaa olla ihan tavaraa suolistossakin. Ensimmäinen harjoitussupistus tuli viime torstaina kun istuin kosmetologilla kaksi tuntia ripsien laitossa. Oli todella jännän tuntuista kun koko vatsa yhtäkkiä kiristyi, ei ollut kuitenkaan yhtään kivuliasta. Näitä ei ole onneksi tullut sen jälkeen enää uudestaan.

Mä itkin aamulla kun luin ton jutun tosta Säde tytöstä. Itse olen siskon kanssa menossa Pargaan elokuun 24. ja silloin rv 20+1. Kreikka on kuitenkin EU maa ja sitä varten olen hankkinut sen eurooppalaisen kela kortin millä saa sitten eu maissa hoitoa samalla hinnalla kuin mitä paikalliset siitä maksaa. Matkavakuutukset kun ei tosiaan korvaa mitään raskauden hoitoon liittyviä kuluja.

Te, jotka puhuitte nenän tukkoisuudesta aamuisin tai muuten raskauteen liittyen. Mä oon jo ennenkin raskautta käyttänyt kuiville nenän limakalvoille tarkoitettua A-vita plus nenäsuihketta aamuin illoin ympäri vuoden. En oo virallisesti testien mukaan millekään allerginen, mutta ilman sitä ei nenä pysy auki ja nukkuessa nenän kautta hengittäminen on vaan unelmaa. Raskauden alussa tarkistin monta kertaa suihkeen pakkausselosteesta, että on sallittua käyttää raskauden aikana ja käyttöä jatkan.

Täälä on havaittavissa tissien jomotusta ja särkyä (nukun urheilutoppi päällä ettei kylkeä kääntäessä tissit liiku liikaa :D ) ja ajoittaista alaselän särkyä. Huomaa nopeesti, jos on jättäny kävelylenkin väliin ja istunu liikaa. Sohvalla tms. istuessa tungen selän taa jo tässä vaiheessa tyynyjä tukemaan useamman. Saa nähdä, mitä se on sit myöhemmin.. Kyljellään maatessa tuntuu ihan hyvältä mutta sänkyyn mennessä selällään makaaminen sattuu aluksi jonkin verran kun tuntuu, että alaselkä hakee "paikkaansa". Meillä on toki futon-patja, joka on kova ja ennen sopinut mun selälle tosi hyvin, mutta pitää varmaan lisätä selkälihaksien jumppaamista ja siirtyä vielä enemmän kyljellään nukkumiseen.

Asiasta kukkaruukkuun: Windows-puhelimelle on muuten tosi huonosti saatavilla mitään raskaus-/odotussovelluksia, ainut mitä käytän on Odotusaika. Siitäkin on ilmais- ja maksuversio, mutta niillä ei oo mitään eroa. Onneksi on tää iPad millä surffailen eniten kotioloissa ja tähän saa kaikkee kivaa. :)

Voi tuska mitä harkkasuppareita puski äsken. Oltiin koko päivä esikoisen ja miehen kanssa pyörimässä kaupoilla ja kotimatkalla sit viimeisen 500m kävelymatkan supisti koko ajan. Loppu vasta kun pääsin kotiin ja istumaan. Inhottavia ovat vaikka harmittomia.

Välillä on sellainen olo, että ei edes muista olevansa raskaana kun olo on niin normaali, mut sit noi harkkasupparit muistuttaa asiasta kyllä!

Mä en oo enää ties kuinka pitkään aikaan pystynyt nukkuu selällään. Doomoon Buddy kainalossa/jalkojen välissä nukun kyljellään.

Samaa Marianne täällä. Kohtu on supistusherkkä ja torstaina lääkäri mitä todennäköisimmin kirjoittaa sairaslomalle. Supistusten lisäksi mua vaivaa tuo samperin si-nivel. Ei anna hetken vertaa kivutonta. Kävelen jo nyt tosi vaikeesti. Ja kaikki muukin liikkuminen on hankalaa. Onneksi mies on ymmärtäväinen

Minä en saa asennettua koko vau sovellusta :arghh: play kauppa alkaa muka lataamaan sitä mutta vaikka se on tuossa pari päivää "ladannut" niin mitään ei oikeasti ole tapahtunut.. hmph..

Tällä hetkellä puhelimesta löytyy tuo violetti odotukseni sovellus mutta se tuntuu todella kämäseltä ja viikotkin tuntuu menevän siinä väärin. Lisäksi on womanlogin pregnancy pro johon on ollut helppo kirjata ylös tuntemuksia, oireita, paino yms.

Jouduin itte poistaa koko sovelluksen ja ladata uudestaan että lähti toi vau.fi odotus sovellus vörkkii.

Alkoi tänään lenkillä ollessa outo kipu häpyluun kohdalla ja nyt liikkeelle lähteminen istuma-asennosta ja jalalle astuminen tekee kipeetä. Tuntuu ihan kuin joku ois potkassu mun häpyluuta aiheuttaen luun päälle jonkin pehmytkudosvamman. Tänään on pissattanut normaalia tiheämpään mutta ei oo mitään kirvelyä tms. Voikohan olla jotain tulehdusta..?

Liitoskipuja veikkaan minäkin jos yllättäen alkoi ja liikkuessa tekee eniten kipeää. Ei lohduta yhtään, mutta saattaa jatkua vielä synnytyksen jälkeenkin.. Toivottavasti kuitenkin helpottaa pian.

Mulla oli tänään saikkuilun ja kesäloman jälkeen eka työpäivä ja vauhdikas sellainen. Nyt on alaselkä (erityisesti tuo si-nivelen seutu oikealla joka mun perusvaiva) ja alavatsa kipeänä ja tietysti mieletön väsymys. Tuolla tahdilla jää kyllä vähäisiksi mun työpäivät tässäkin raskaudessa, koska nytkin vatsakivun suurin syyllinen on kiireessä tulleet supistukset.. Viikkoja kuitenkin vasta 14+1 virallisesti ja todellisuudessa muutaman päivän vähemmän. Ärsytys! Ja meillä on hei töissä ns supistusaika eli töitä pitäisi olla vähemmän..

Täälläkin ollut pari päivää menkkajuilinnan tapaista. Jos painan navan alapuolelta kohtua, on se kipeä/ei niin kivantuntuinen, onko muillakin? Tai en osaa selittää, outo tunne painaessa. Myös aamulla koiran kanssa lenkillä ja töihin pyöräillessä tunsin vihlontaa. Keskiviikkona lääkäri, pitää kysellä siltä onhan ok!

Minulla nyt 16+1 ja masu on todenteolla pullahtanut viikon sisällä! Nyt ei enää mitään toivoa että pystyisi vetää vatsaa sisään tai tätä peittelemään. Minullakin on kyllä ennestään ollut vararavintoa masussa. Eilen naapurin rouva varovaisesti pihalla tuli kysymään että miettivät toisen naapurin rouvan kanssa onkohan meille tulossa perheenlisäystä :wideyed: eka fiilis oli hieman loukkaantunut että ei jumankauta onks tää maha niin iso!!! :mad: Ja heti perään jeeee tää maha näyttää jo vauvamahalta:woot: kovasti onnitteli :)

Liitoskivuiksi minäkin sanoisin :) mulla alkanut niitä tulla taas vähän aiemmin ku edellisellä kerralla. Ja nyt vaivaa myös issias..ääh. vasen pakara ja koko jalka ihan kipeenä. Tuttu vaiva, ollut riesana jo reilu 5v. Kolarissa tullut ja raskausaikana pahenee. Alkaa kohta tympiä. Vielä ei näin kipeänä oo ollu. Pitäis venytellä, mutta heti kun istun lattialle niin sylissä pyörii kaks muksua "jee nyt se leikkii meidän kanssa" :D

Mullakin issias juilii koko ajan... Tuttua sinänsä täälläki ku se on alkanu jo 18 vee.. Välillä huonompi ja välillä parempi..

Issias täälläkin, varsinkin työpäivinä kun joutuu tekemään kyykkyyn-ylös liikettä sekä nostelemaan, mielenkiinnolla odotan miten pahaksi sekin vaiva menee..

Jomotuksia täällä taas tänään... Nyt illalla en ole varma että olisiko tuntunut muutamia hipaisuja, suoli kun möyryää niin enemmän tuntuu vasemmalla kyljessä, nyt suoraan navan alapuolella.. :joyful:
Eikä niiden hipaisujen jälkeen kyllä pylly pörissyt vaikka ruisleipää ja hernekeittoa tulikin syötyä :grin

No nyt onnistu vau sovelluksen asennus mutta jouduin tekeen siihen uuden tunnuksen, kun olin aikoinaan laittanut statukseksi "yritämme lasta" ja sovellus ei vaan mistään antanut muuttaa sitä "olen raskaana" tilaksi. Noh, onneksi onnistu edes nuin :D

Minäkin olin joskus vau.fi sovellukseen vahingossa painanut että meillä on 4 kk lapsi. Nyt siellä vaan lukee "ei vielä nimeä" enkä saa sitä mitenkään pois :banghead: juu 4 kk lapsi löytyy ja raskaana tässä 17. viikolla!

Takaisin