La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Musta lammas, Sä saat sen ihan itse päättää, mutta kannattaa huomioida että lyhenee sit sieltä toisesta päästä eli periaatteessa kotonaolo vauvan kanssa jää lyhyemmäksi. Sit jos lapsi syntyykin vasta rv 42+ niin menee paljon ns hukkaan äitiyslomaa. Sen sijaan lähes jokainen raskaana oleva voi loppumetreillä jäädä saikulle ihan vaan perusteella ettei enää jaksa työtään tehdä ja sehän ei äitiyslomaan vaikuta.

Niin joo, totta. Ehkä ei kannata jäädä ennakkoon, kun lyhenee melkein kuukaudella sit toisesta päästä ja se on aika paljon. Pitää vaan yrittää sinnitellä töissä ja tarvittaessa anottava saikkua työterveydestä. Kiitos vastauksesta :)

Mä oon kahden kans kotona. Oli tarkoitus mennä töihin nyt välissä, mutta kas, enpäs käykään. Periaatteessa olisin voinut, mutta alun pahoinvointi ei kyllä edistänyt työnhakua ja nyt tuntuu muuten vaan että ei jaksa..ei vaan oo voimia mihinkään ylimääräiseen ja kivut alkaa olla sitä luokkaa että hyvä kun normiarjesta/liikunnasta selviää. Varmaan joo töihin ees pääsis tässä kunnossa :D ja kun hoitoalalla vielä olen niin jätän suosiolla väliin vielä hetkeksi. Vuoden päästä sit taas ahkeraa hakua ja töihin :)

Niin ja siis en käynyt myöskään esikon jälkeen töissä ennen pojua. Tyttö oli puolivuotias kun tulin raskaaksi, niin eipä olis ehtinyt edes.

Mää oon ollu viimeiset 6vee kotona... tällä hetkellä työttömänä kun en voi terveydellisistä syistä tehdä ammattiani vastaavaa työtä ja vielä en tiedä mille alalle haluan lähteä uudelleen kouluttautuun ko oon jo 3 tutkintoa suorittanu ylioppilastutkinnon lisäksi.

Maajo: nyt on sullakin sit aikaa miettii rauhassa, että mitä seuraavaksi. Ite ehdin olemaan 10 vuotta töissä ennen kuin viime syksynä jäin äippälomalle. Toiveena olikin, et sais putkeen toisen lapsen, siten, että vois olla kotona saman tien pari vuotta ja sit voikin taas keskittyy uraan. Näyttäisi siis siltä, että toive on toteumassa jos vaan kaikki menee nyt hyvin. Vauva-aika on mennyt tosi nopeesti ja kyllä mä nautin tästä kotona olemisesta ihan täysillä. Töitä ehtii kyl tekee vielä monta kymmentä vuotta tämänin "breikin" jälkeen.

Täällä on nyt menossa rv 16+2 ja nyt on pari päivää ollut melkoista nippailua/jomotusta/särkyä kohdussa. Onko muilla ollut samaa? Tässä mietin, että pitäisikö näistä huolestua vai ovatko vaan normaaleja kasvukipuja.. valkkaria tulee aika runsaasti mutta muuten ei mitään ylimääräisiä vuotoja. Ja nuita jomotuksiakaan ei oikein voi kipeiksi sanoa ovat enemmänkin epämiellyttäviä... neuvolan piti olla ensi viikolla mutta totta kai sekin siirtyi viikolla :(

Voi olla ihan normaaleja kohdun kasvukipuja ja kaikenmaailman valkovuodot on tavallisia raskausaikana. Mut jos sua itseä asia vaivaa, niin voit soittaa päivystykseen/neuvolaan ja kysyä. Joskus virtsatientulehdus saa aikaan kipuja ja voi olla mahdollista, että on tullut hiivaa tai muuta bakteeritulehdusta. Niitäkin voi helposti raskausaikana tulla. Itse en oo huolissani pienistä jomotuksista ja kolotuksista. Mullakin niitä tässä ollut. Oon vaan sit lepäillyt enemmän ja välttänyt kovaa rasitusta, niin mennyt sillä ohi.

Marianne: onneksi on aikaa miettiä että mille alalle haluan kouluttautua, ja onneksi on ollut taloudellisesti mahdollista että olen saanut olla kotona kodinhoidon tuella viime vuoden loppuun saakka. Sen sanoin työkkärin tädillekkin että sellaiselle alalle en halua kouluttautua mistä ei saa töitä.

Unski: mulla oli ties mitä nippailuja/kipua alamahalla ja vihlontaa emättimessä viikko sitten ja soitin neuvolaan ja terkka sit oli sitä mieltä että olisi hyvä antaa pissanäyte mahdollisen pissatulehduksen takia ja sekä näytteet että onko hiivaa/bakteeritulehdusta emättimessä, kävin sit tiistaina neuvolassa antamassa näytteet ja negatiivisia ne olivat eli kohdun kasvuun liittyvää taisivat olla.

Täällä nyt 16+3 ja jos jonkinlaista pientä nippailua ja jomottelua, ei kuitenkaan koska kovasti eikä häiritse.. Vähän sellainen epämiellyttävä tunne jos alkaa liikaa miettimään :)
Lueskelin tuota vauvakirjaa minkä sai apteekista niin eipä kyllä ihmekkään jos pieniä jomotteluja kun taitaa tuo kasvu olla aika hurjaa tällähetkellä :)

Onko muilla aamuisin kamala nuha.. Siis alkaa yhtä nopeasti kun loppuukin :wideyed:

Tänne iski joku intous.. Hernekeitto hellalla, ihan 4litran kattila :grin
Saa pakastimeen laittaa loput ja mansikkatorttu jo jääkaapissa, mitähän sitä seuraavaks keksis... :woot:

Mäkin tein eilen juustokakun, nyt pitäis vielä tehdä pizzaa, gluteeniton marjapiirakka ja mokkapalat ja miehen yllätyssynttärit voivat alkaa :cat::cat:

Mulla viikkoja kasassa tasan 16. Ei ole pahoinvointia ollut oikeastaan ollenkaan, mutta väsymys on seurana päivittäin. Vatsakipuja ei ole ollut, mutta eilen kävellessä vatsa tuntui omituiselta, jotenkin painavalta ja kipeältä. Vaikea selittää :D Huomaan senkin että kunto ja fyysinen jaksaminen alkaa jo nyt heikentyä. Pitää ehkä hankkia vaikka kortti uimahalliin ettei ihan rupsahda. Mammajoogakin kiinnostaisi. Eka vauva tulossa, joten kaikki on uutta ja jännää.

Pinni87, oi, mokkapaloja, onneks ei ole tomusokeria kaapissa :)

Fazerin sivulla on kamalan hyvä mokkapalojen ohje, samainen ohje löytyi joskus kaupassa myytävien tuttifrutti rae pussien takaa :)
Suosittelen joskus kokeilua, nam :)

Arvatkaa joudunko mä nyt tekemään mokkapaloja! Meillä tosin tehdään varsin erilaisella ohjeella kun ei tule maitoa eikä kananmunaa jne mut sellainen ihanan suussasulava ja kuohkea pohja. Itse pidän parempana kun ns perinteistä. Pitäis nuorimmaiselle tehdä ruokiakin pakastimeen ja pyykkivuori yltää kohta kylppärin kattoon eli pakko varmaan alkaa jotain tekemään. Huomenna alkaa kuitenkin arki ja sit ei iltaisin jaksa eikä kykene mitään.. Nyt on siis alkanut alaselkää ja mahaa särkemään rasituksesta ja supistelutkin jo herkässä.

Kiitos kaikki! Heti tuli vähän helpottuneempi olo, kun tietää ettei ole ainut ketä nippailee :) katselin itsekin juuri tuosta Hemmutarenki mainitsemasta vauva kirjasta, että kasvutahti on nyt aika hurja ja sielläkin luki jomotusten, jopa kipeiden, olevan ihan normaalia ja kuuluvan näille viikoille. Toisaalta sitä on aina onnellinen jokaisesta nippauksesta ja jomotuksesta, kun ne kertovat masussa jotain tapahtuvan mutta kuitenkin samalla hieman huolettaa onko normaalia ja pikkusella kaikki hyvin.. kyllä tää on melkosta touhua :P

Nyt rupes täälläkin tekeen mieli mokkapaloja!! Omnomnom :P tarkotus oli käydä poimimassa tämän kesän ensimmäiset mustikat tuosta omasta metsästä ja tehdä mamman marjapiirakka mut nyt pitää miettiä uudelleen kumpaa tekis mieli :D

Hemmutar, täälläkin on tuota mysteeri nuhaa! Joka aamu ihan tukossa, mutta yhtäkkiä katoaa :o en tiiä johtuuko se jotenkin limakalvojen kuivumisesta vai mistä..

Takaisin