La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täälläkin on aika vähän nyt neuvoloita. Tiedä sitten minkä verran vaikuttaa kesä ja lomat, että lisääntyykö käynnit nyt syksyllä. Eka käynti oli toukokuussa ja seuraava piti olla heinäkuun lopussa mutta siirty elokuun alkuun. Eli ei tosiaan turhan tiuhaan :D varmaan jos olis ongelmia tai jokin huolettas niin kohtuu helposti pääsisi käymään. Onneksi ei ole vielä ollut tarvetta :) toki sydänääniä ois kiva päästä kuunteleen, kun np ultra oli jo kesäkuussa. Alkais liikkeet tuntumaan niin pääsis tästäkin huolesta et onko siellä varmasti hengissä... vaikka omat stressinsä taitaa tulla niistä liikkeiden tunnustelemisistakin ;)

Millä viikoilla teillä on ollut sokerirasitukset? Meille kun neuvolasta sanottiin että olisi vasta viikoilla 24-28.. Vähän ihmetyttää :o

Mulle ei ole vielä puhuttu mitään sokerirasituksesta, vaikka tänään on jo rv15. Ehkä ensi viikon tiistaina neuvolassa siitäkin on puhetta.

Miur, mulla lukee kanta.fi että sokerirasitus olis mulla rv 24-28 :)

Täällä ollut vähän ikävä vuorokausi. Eilen oltiin lasten kanssa yhdessä teemapuistossa, ja eikös matkalla jo alkanut supistella , nooh paikan päällä homma vaan ylty ja koita tommosessa paikassa sitten levätä... Reissu kesti 6 tuntia matkoineen ja koko ajan supisteli. Pahimmillaan niitä tuli 5min välein ja oli niin napakoita ja että kävelytahtia oli pakko aina entisestään hiljentää ja välillä ne tuntui nivusissa asti. Noh selvittiin mökille asti ja menin heti huilaamaan ja tilanne hiljalleen rauhoittui, kunnes sitten yöllä heräsin niin kamalan kipeisiin supistuksiin että oksat pois, ihan oli synnytyspolttoihin verrattavissa. Meinasi paniikki ihan iskeä... Ollaan toisella puolella suomea kuin missä asutaan, joten selvittelin siinä sitten lähimpää synnytyssairaalaa, jossa olisi päivystys ja kelataksin soitto ohjeita ja mietin mitä teen, kynnys edes soittaa saatika sitten lähteä yöllä yksin vieraaseen sairaalaan kun on melko korkea ja miehen olisi pitänyt jäädä lasten kanssa mökille. Noh reilun tunnin niitä tuli ja sitten onneksi loppui, joskin kohtu jäi kyllä aavistuksen jomottelemaan. Täytyy kyllä sanoa että säikäytti... Toivottavasti pienellä kaikki hyvin...

Millä viikoilla teillä on ollut sokerirasitukset? Meille kun neuvolasta sanottiin että olisi vasta viikoilla 24-28.. Vähän ihmetyttää :eek:
Jos ei oo mitään syytä että joutuisi rv 12-16 välillä tehtävään rasitukseen niin yleensä rasitus on vasta tuolloin rv24-28. Ne syyt on ylipaino, sukurasitus, sokerit pissassa, tai aikaisemman raskauden radi, joissain tapauksessa myös ikä.

Hellu94,mulla kävi niin että oli laskenut paino muutaman kilon vaikka Olin ihan samalla lailla syönyt. Nyt sitten päästy lähes takaisin lähtöpainoon. Nyt 30pv perheneuvola aika,jännä nähä onko mitä tapahtunut. Itsellä tota painoa seurataan tarkasti kun syömishäiriö taustaa takana...

Thildalla siellä ollu ikävä tilanne :o toivotaan et oli vaan kipeitä harkkasuppareita, mutta mene ihmeessä näytille jos vielä kohtu aristaa..

Mullahan on molemmissa raskauksissa ollu kamala salmiakkihimo ja varmasti pahimpina päivinä on ylittynyt se suositusmäärä, oh no :(

Täällä käyty neuvolalääkärissä, kaikki hyvin mutta ultrausta turha kinua vaikka laite nököttääkin vieressä :D pissatestin käyn huomenna jättämässä kun alavatsaa juilinut vähän ikävästi niin tarkistetaan varmuuden vuoksi :)

Mulla aika ikävästi tullu jo painoa alun mässäilyn takia ja tuolla lääkärissä tänää siitä juttelinkin.. Mulla ennestään muutama ylipainokilo (n. 5-6 jos bmi kattoo)..Nyt onneksi alkaa tasaantuu tää mussutushimo ja saanu taas liikunnan kipinää mut kyllä ahdistaa kun koko ajan vois herkkua vetää naamaan ja selkäranka tuntuu olevan täysin kadoksissa..

Tänään alkoi 16+0 <3

Jos ei oo mitään syytä että joutuisi rv 12-16 välillä tehtävään rasitukseen niin yleensä rasitus on vasta tuolloin rv24-28. Ne syyt on ylipaino, sukurasitus, sokerit pissassa, tai aikaisemman raskauden radi, joissain tapauksessa myös ikä.

Meillä kun on suvussa kuitenkin 2 tyypin diabetesta ja ikä 25, siksi tässä ihmettelen että miten kummassa sitten vasta tuolloin. Mutta kaipa nuo neuvolassa tietää paremmin.

Eikä täällä ole kantaankaan laitettu mitään tietoja.. Ei edes niistä seulonnoista!

Täällä painoo oli eka neuvolassa 89,4kg (7+6) ja nyt oli neuvolalääkäri (14+4) niin painoa 87,2kg. Samallalailla syöny, ainut että maidon juontia vähensin, meni se litra melkein päivässä, tonne eka neuvolaan asti oli kamala maidon himo.. :grin
Eikä makeaakaan ole tehnyt niin mieli...

Täällä tosiaan ikää se 33 ja se painoindeksi oli 31 ja risat, eli ylipainoa.. Enkä joudu sokerirasitukseen kun sillon 24-28vkolla :wideyed: o_O

Päivävaaka mittaus kertoi nyt lukemaa 87,1kg ja viikkoja 16+0 o_O

Mulla oli ekassa neuvolassa (18.6) 78,2kg ja nyt tänään kotona kävin vaa'alla 76,9kg niin on tuo sokerirasitus kanssa tuolla 24-28 viikoilla. En tiiä, mutta enpä innolla odota. :D

Mulla oli menossa kauhee laihdutus projekti, olin kerenny laihtua 9-10kg tammikuusta toukokuuhun. Kävin huhtikuussa hypoxissa jolloin mulla lähti senttejä kehosta melkein 30cm kuukauden hoitojakso oli. No tän jälkeen oli tarkoitus jatkaa treenaamista ja kilojen tiputtelua kun oli tarkotus päästä alle 70kg no sittenpähän toukokuun lopulla tein positiivisen testin, siihen pysähty mun laihdutukset.
Kerkee sitä sitten myöhemminkin! Ollaan vaan niin onnellisia että semmosen kahden vuoden yrityksen jälkeen tärppäsi. :)

Soitin omaan synnytyssairaalaan ja kysyin neuvoja. Tänään siis jomottelu ja supistukset jatkuneet mutta ei enää niin kipeinä kuin yöllä. Lepoa ja panadolia oli ohjeistus kuten arvelinkin. Ensi viikolla menen kontrolliin sinne jos tilanne jatkuu samanmoisena. Aktiivisesti kun ennenaikaisia supistuksia ei juuri hoideta kuin vasta viikon 22 jälkeen, siihen asti vain lepo, kipulääke ja seuranta. Melko ikävää ja varsinkin näin lomalla :/ mutta toivotaan että kaikki päätyis hyvin. Mulla tuli jo viime yönä kaauhee surku lähinnä noiden isosisarusten vuoksi jotka niin kovasti pikkusisarusta odottaa, että jos tämä olikin tässä.. Mutta toivoen parasta mennään eteenpäin.

Mä myös supistelen herkästi. Esikoista odottaessa ihan sama juttu. Ja saikulleha siinä herkästi passitetaan. Itse ajattelin huomenna soitella neuvolaan juurikin suppareiden takia. Lepoa vaan ja pitkää pinnaa.

Thilda, toivotaan että kaikki menis hyvin ja pikkunen nyt pysyis matkassa mukana!

Hemmutar, joo mä kammoksun neuloja ihan sikana vaikka pienenä pistetty monia kertoja yhden pöpön takia jonka vuoksi jouduin Lastenklinikalle pariksi kuukaudeksi hoitoon. Ehkä siitä jäi mulle jonkinmoinen trauma? Kun väkisin pistivät niillä neuloilla ja minä itku kurkussa pistin vastaan. Muistan sen aina! :S ja isä aina piti käsistä kiinni (oli muutama hoitajakin pitämässä kiinni että saivat verikokeet otettua) äitini ei ikinä pystynyt tulla noille käynneille kun ei ois kestänyt katsoa mua kun itken neulojen takia...

Mulla oli kesäkuun puolessa välissä ja tosiaan seuraava syyskuun alussa :D. Mut noi käyntimäärät/tiheydet taitaa olla kuntakohtaisiakin vähän. esikoista oottaessa alussa tais olla 4 viikon välein. Siks tää 2,5kk tauko tuntuu aika pitkältä.

Takaisin