La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä huomasin esikoisella, että mitä vaaleammat vaatteet , sen paremmin atopia pysyi aisoissa... Värillisiä vaatteita oli ostettuna ja saatuna, mutta pahan atopian takia jäivät käyttämättä, kun aina ekseemat paheni kun värikkäitä vaatteita käytettiin... Taidan siis luottaa vaalean ihan varmuuden vuoksi tämänkin kohdalla ☺

Kyllä mä joo niin teen että haen, kun en halua huomenna olla taas töissä aamusta "yökkimässä" juuri yritän vähän syödä safkiksella jotain ja tuntuu että tulee ylös. :(

Pakko kommentoida noista vatsalihasten tekemisestä. Raskaana ollessa ei suositella suorien vatsalihasten tekoa ja selitys löytyikin mahdollisesti ylempää. Synnytyksen jälkeen ei saa tehdä suoria vatsalihaksia ennen kuin erkauma vatsalihasten välillä on palautunut tarpeeksi. Muistaakseni meni niin että rako ei saa olla kuin yhden sormen leveyden. Liian aikainen suorien vatsalihasten teko heikentää (erkauman) palautumista ja aiheuttaa mahdollisesti pahimmillaan kohdunlaskeuman ja pienempimuotoisena ongelmana pidätyskyky voi heiketä. Minkä olen itse todennut. Siis pitäisi ehdottomasti treenata lantionpohjan lihakset ensin hyvään kuntoon synnytyksen jälkeen. Itse huomaan että ekan synnytyksen jälkeen pidätyskyky ei ole niin hyvä enää. Muistakaa treenata lantionpohjan lihaksia. Siis näitä pelotteluita kertoi fyssari mulle synnytyksen jälkeen. Personal trainer taas sanoi että syviä vatsalihaksia on tärkeä jumpata.

Juu ne lantionpohja lihakset on todella tärkeät, mulla myös kantapään kautta opittu juttu. Mun on silti tosi vaikea muistaa niitä treenata. Nuoremman synnyttyä kuitenki päätin et joka kerta kun imetän, niin siinä samalla treenaan niitä lihaksia, ja tällä tavalla tuliki sitte hyvät treenit päivittäin :) Toimii myös niin että aina kun syöttää pullosta, niin treenaa.

Ootteko te muut jo huomanneet vatsan kasvua? Mulla tänään viikkoja 9+0 ja innolla odotan, että vatsa kasvais, koska mulla ei vaan oo pienintäkään raskausoiretta ilmennyt ja kamalaa mutta saatan hyvin unohtaa moneks päiväks koko asian, kun olo on mitä mainioin. Odotan niin että edes se vatsa alkaa kasvaan :) Me käytiin varhaisultrassa viikoilla 6+5, kun selvitettiin viikot ja siellä oli kaikki hyvin ja sydän sykki tiuhaan, että ei kuitenka oo ittellä mitään pelkoo että joku olis huonosti, ku alusta saakkakaan mulla oo ollu raskausoirettakaan :D

Laurajm, mulla nyt viikkoja 12+5 eikä vatsassa näy vielä mitään. Nyt kun alkuraskauden turvotuskin on laskenut, maha on samanlainen kuin ennen raskautta. Toisaalta sitä söpöä vauvamahaa odottaa jo kovasti, mutta toisaalta onhan tämä vaihe aika paljon helpompi.

13+2 ompi takana, mutta ainoa mitä vatsaan on kertynyt on läski. Olen kuitenkin ymmärtänyt että ensisynnyttäjälle tämä on normaali vaihe ilmasta johtuvan turvotuksen laskiessa. Eipä se sikiö vielä ole niin kovin suuri. Tästä se koko vasta kohta alkaa kasvaa.

Olipa tullut paljon ultrauutisia maanantain jälkeen eivätkä valitettavasti kaikki hyviä. :sad001 Suuret pahoittelut ja paljon voimia vauva2016! :Heartred Toivottavasti tänään tulee tänne vielä hyviä lisää!

Musta on raskauden myötä tullut kauhee pillittäjä ja Lauruskaah'n ultrakuvallekin tuli itkettyä ravintolassa kun odottelin take-awaytä. Nää nyt vielä ymmärtää mutta kun mulle tulee ihan outoja itkurefleksejäkin ilman mitään syytä välillä ja on se vähän noloa asiakaspalvelussa... :smiley-ashamed008

Laurajm mulla on kyllä mahaa jo nyt 10+3 mutta valitettavasti vain läskiä mullakin. :grin Olen aina ollut normaalipainoinen ja nyt on tullut jo noin viisi kiloa lisää, joten sen kyllä huomaa! Painonnousu johtunee siitä, että sullon koko ajan jotain suuhuni pahoinvoinnin ennaltaehkäisyksi ja kun en enää oksenna, niin kroppaanhan se kaikki energia varastoituu...

Np-ultraan vielä 1,5 viikkoa, en jaksa odottaa! Hiukan lohdutti, kun sain tänään ekaa kertaa kuulumaan pienen sydänäänet kotidopplerilla. :love017

Mun ultrasta vieläkään mitään tietoa, saisi ensi viikolla alkaa jo kuulua kirjettä kätilöopistolta.

Kertokaahan mulle kun hirveesti himottaisi itseänikin doppleri ostaa. Onko kokemusta millasista laitteista ? Tässä kuitenkin tätä kymppiviikkoa tallataan etiäppäin ni kohtapuoliin sais itekkin jo ääniä kuuluviin :)
Onko niillä niiin hirveästi eroja ?

Ihana pieni pötkylä siellä mahassa jumppas :Heartred
Turvotusta ei ollut ja vauva vastasi 12+0. Älytöntä miten se oli kasvanut ja näytti jo aivan pieneltä vauvalta. Kuvia saatiin mukaan useita ja nyt ne koristaa jääkaapin ovea.
Laskisipa mullakin tuo turvotus. Pakko oli tilata jo äitiysvaatteita, niin omat alkaa tuntumaan hyvinkin tiukoilta. Tosin alkaa se vauvamahakin jo tuolta nousemaan, eilen mahaa rasvatessa tunsin ensimmäistä kertaa pullottavan kohdun alavatsassa. Lähes kiljaisin innosta ja mun mies oli ihmeissään. Hän sanoi, että on ite jo tuntenut sen pari kertaa ku on silitellyt vatsaa, mutta ei ole maininnut asiasta, koska on olettanut että se nyt kuuluu tähän raskauteen, että maha alkaa kasvamaan :laughing002

Mistä olette tilailleet äippävaatteita? Henkalla ja maukalla aika suppea tuo valikoima, farkut ostin sieltä, ne levenevä lahkeiset, ne on ihanat jalassa :)

Muokattu viimeksi:
Millasia sykkeitä ootte saanu niillä kotidobblereilla tai neuvolassa/ ultrassa? Just testailin tossa ekaa kertaa uutta dobbleria ja sykkeet näytti melko matalia lukemia (alle 140) ja jonkun kerran 160. Onkohan ihan luotettava...

Mulla ei kotidopplerissa oo ollu sykenäyttöä mut tänään sain rikki menneen tilalle uuden jossa on. Eilen np-ultrassa syke 170 ja neuvolassakin viikolla 10 oli 168-171. Itse välillä laskenut et semmosta 165. Musta taas tuntuu tosi korkeilta sykkeet kun esikoisesta oli aina semmosta 140-150. Varmaan vaan sattunut olee tää vauva aina tuolloin hereillä ja jumppaamassa. Normaalisti sykkeethän on sen 120-160, käväisevät välillä matalammalla ja korkeammalla toki. Juurikin tässä alkuraskaudessa voi sykkeet kuulemma olla myös tuolla 170 paikkeilla ja sekä ultrannut kätilö että neuvolan th sanoi et ihan normia on :)

Alinah, etkös sä käyny jo mua ennen ekassa neuvolassa ? Itse olin siis tämän viikon maanantaina 22.6 ja tänään sain kirjeen ultra-ajoista juurikin kättärille. Jos sieltä ei ala kuulumaan ni kannattaa ottaa neuvolaan yhteyttä jos sieltä ei oo vaikkapas lähetteet lähteneet eteenpäin ?

Ultran sain 20.7 maanantaille, kamalan pitkältä ajalta tuntuu nyt sinne asti odotella ! :D mut lomaillessa tässä aika menee sukkelaan !

Mistä olette tilailleet äippävaatteita? Henkalla ja maukalla aika suppea tuo valikoima, farkut ostin sieltä, ne levenevä lahkeiset, ne on ihanat jalassa :)

Zalandolla näyttää olevan hyvä valikoima vaatteita myös ale-puolella :)

Alinah, etkös sä käyny jo mua ennen ekassa neuvolassa ? Itse olin siis tämän viikon maanantaina 22.6 ja tänään sain kirjeen ultra-ajoista juurikin kättärille. Jos sieltä ei ala kuulumaan ni kannattaa ottaa neuvolaan yhteyttä jos sieltä ei oo vaikkapas lähetteet lähteneet eteenpäin ?

Ultran sain 20.7 maanantaille, kamalan pitkältä ajalta tuntuu nyt sinne asti odotella ! :D mut lomaillessa tässä aika menee sukkelaan !

Joo mulla oli 18.6 torstaina, täytyy maanantaina soitella neuvolaan että mistä kiikastaa. :o ettei vaan mee ultra aika ohi jos sellanen on mulle varattu.

Jänskääjä, Mulla on samana päivänä ultra eli yhdessä saadaan jännäillä sinne asti. Tuntuu että taidetaan olla viimeisiä ultraan pääsijöitä ;)

Alinah, mustakin tuntui viime kerralla loputtoman pitkältä ajalta odottaa kirjettä ultra-ajasta. Muistaakseni se lopulta tuli noin 3 viikkoa ennen ultra-aikaa. Odottele vain rauhassa, varmasti se aikanaan luukusta kolahtaa! :)

Olipas vauhdikas veitikka meillä ❤
"kannat katossa" tuumasi hoitaja.
Oli isompi viikkoihin nähden ja LA vaihtui 10.1->3.1 ...viikkoja onkin nyt 12+5
verikokeessa ei enää laittanut, kun ei kuulemma ole enää luotettava, turvotus 1,5mm, meinas että ei mitään hätää, terveeltä näyttää, erottui jo hyvin kaikki raajat, aivot ja vatsalaukku :)
Siirrettiinpä samalla rakenne ultra viikkoa aikuisemmaksi. Jes! :D

Takaisin