La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ehkä vähän aikasta vielä sitä tänne laittaa, mut ite just tänää noita lueskelin, ku nuoremman mammaryhmässä odotellaa uutta tulokasta lähipäivinä.

Muoks. Siellä on myös tukihenkilön rooli-kohta mikä kannattaa luetuttaa miehille ;) Ei ehkä ihan vielä mutta lähempänä tammikuuta.

Susa: minullakin verta tullut ummetuksen yhteydessä. Gyne sanoi, ettei ole vaarallista (kohdussa hematooma) mutta totesi että nyt pitää saada ummetus hallintaan ja vessareissut joka päiväisiksi.

Itse ostin duphalacia apteekista ja yritän väkisin juoda pari kuppia kahvia aamulla (ei vielä maidtu mutta saa suolen toimimaan) ja kuitupitoista ruokaa!

Hemmutar, jännä miten käytännöt voi vaihdella np-ultran suhteen noin kun minuthan käännytettiin kotiin kun viikkoja olikin vasta 10+4 ja luotettavaa tulosta ei kuulemma voi mitata kuin aikaisintaan 11+ - 12 + viikoilla. Sen takia menen uudellen keskiviikkona kun silloin on 11+3. Outoa! Niin ja tosiaan että verikoe otettava ehdottomasti samana päivänä kuin ultra.

OHOH, näköjään vaihtelee, outoa... Mulle vielä laski melkeinpä päivälleen ton että tuon ajan keskivaiheilla, sanoi vielä että jos käyt juhannusviikon ma tai ti niin on paras aika :bored:
Että silloin olisi "parhaimmillaan" se joku öö...kun se alkio/sikiö napanuoran tms kautta laskee mun elimistöön sitä omaa öö..öööö...verta, aineita tms... o_O

Ultraan olisi päässyt jo tällä tulevalla viikolla mut aikoja oli niin huonosti jäljellä niin siirtyi kuun loppuun, 29päivä :)

Joo siis munkin mielestä täällä on ohjeena, että se verikoe käydään otattamassa jo aiemmin. Tai siis sen aikahaarukka alkaa aiemmin ja loppuu aiemmin kuin ultran haarukka. Limittäin ne kyllä meni jonkun verran. Ja täällä on siis se käytäntö, että verikoe otetaan ensin jotta vastaus on käytettävissä ultraajalla joka sit laskee sen riskiluvun heti siellä. Muut verikoevastaukset on sit neuvolan kontolla. Mut on ohjattu käymään verikokeessa parin viikon päästä kun ultraan on kuukausi.. Tylsää kun on la niin loppukuusta ;)

Mielummi mää kuun loppua odottaisin kun että ihan tammikuun alkua kun "pelko" että syntyisi ns.edellisen vuoden puolella :)

Ja selvennyksenä ettei kukaan ajattele outoja niin meillä oli että vauva tulee milloin on tullakseen, pieni toivo kuitenkin että vuoden vaihteen jälkeen, alkuvuodesta.. Molempien kouluaikana oli näitä ihan loppuvuodesta syntyneitä niin se kiusaaminen ei ollut mitään kivaa katsottavaa :sad001
Lapset osasi olla julmia :sad001

Saa nähdä kuis käy, LA olis 6.1.
Ite synnyin vajaa 2 vkoa myöhässä, ukko 6 vkoa liian aikaisin... :wideyed:

Hemmutar: pitäskö loukkaantua vai ei? meillä nimittäin on loppuvuoden murunen toi junnu.... noo en loukkaannu kuiteskaan, kyllä muksu sit isompana "kiittää" äitiä et mikset pitäny paria päivää jalkoja ristissä

Huh, piti vielä tässä vaiheessa hypätä noiden rankimpien synnytystarinoiden yli.

Olin jo mielissäni, että tän raskauden oksennukset on nyt oksenneltu, kun tuli jo melkein viikko ilman laattaamista. Niinhän siinä sitten kävi, että juhannuksena tuli mökin pönttö hyvin tutuksi. Onneksi mökkiseura oli tietoinen raskaudesta, niin sain rauhassa oksennella :)

Meillä on nt-ultra perjantaina. Jännittää kyllä, vaikka ollaankin pikkuinen jo kaksi kertaa ultrassa nähty. Huomaan usein, että aiempi keskeytynyt raskaus kulkee ajatuksissa ja toiminnoissa vahvasti mukana.

Täällä ottivat verikokeet, kun viikkoja oli 9+2 :O ja ultra rv 12+3 eli vielä saa hetken odottaa.. Itseäkin jännittää, jaksaako tää tammikuun puolelle odottaa, koska esikoisen la oli 11.7 ja synty 24.6 eli rv 37+4. Tän on parasta pysyä massussa ainakin rv 38+5 että menisi tammikuun puolelle ;)

kyllä mäkin toivon että tämä tammikuun puolelle menisi, mutta vauvoista ei koskaan tiedä koska ne syntyy, mut mä uskon ettei tälläkään kertaa anneta mennä yli la:n vaan käynnistellään siinä la:n tuntumassa ko mä vähän veikkaan että radi diagnoosi tulee tässäkin raskaudessa.

Mulle kävi Rypäle ihan samoin. Luulin jo, että oksennukset on oksenneltu, kun on ollut pari viikkoa taukoa. Äsken kuitenkin hammaspesun yhteydessä taas tuli :/ Kummallista.

Kiitos vinkeistä. Täytyy heti huomenna painua apteekkiin... On kyllä viheliäinen vaiva :(
Mulle kyllä kahvi maistuu, heti aamulla tarvii kaks mottia, että herää ja sen myötä on mahakin toiminu, mut eipä enää tehoa...

Täällä kanssa jo luulin että kun 5pvää oli pahoinvointi poissa niin olis mennyt jo ohi mutta niinhän se palasi ja kaks päivää taas laatta lentänyt.

Kyllä mäkin toivon että vauva syntyisi tammikuun puolella, olisihan se ihanteellisempaa koulunkäynnin kannalta mutta eipä tuo nyt suuremmin harmita vaikka loppuvuodesta syntyisikin. Oon itsekkin loppuvuodesta syntynyt enkä oo koskaan kokenut asiaa ongelmaksi eikä mua oo kiusattu. Harmitti kyllä vähän silloin kun kaverit täytti 18v ja sai ajokortit ja hyppäs baareissa ja mä jouduin odotteleen :D mutta siitäkin selvisin ilman traumoja! :D

Nyt täytyy ottaa kantaa tähän "kouluvalmiuteen" joulukuisten vauvojen osalta..ajatteletteko, että vaikkapa marraskuussa syntyneet ovat sitten paljon "valmiimpia" koulutielle kuin joulukuussa syntyneet?
Itse olen sitä mieltä, että ikää enemmän siihen kouluvalmiuteen vaikuttaa kaikki kotona arjessa opetellut asiat..esim. matematiikkaa voi hyvin harjoitella ja lasta valmentaa laskemalla eri asioita. Myös monia muita taitoja voi harjaannuttaa arjessa, kun aikuiset vain pitävät ne asiat mukana arjessa. Lisäksi on aivan tutkittu asia, että erilaiset oppimisen herkkyyskaudet alkavat jo 5-6-vuotiaina ja monissa maissahan koulu alkaakin aiemmin kuin Suomessa.

Mitä taas tulee tuohon ajokortti- ym. asioihin..lapsen reagointi esim. täysi-ikäisyyden kynnyksellä riippuu hyvin paljon mm. kaveriporukasta. Itse olen syntynyt joulukuussa (ja ihan täysipäiseksi aikuiseksi kasvoin "kouluvalmiuksista" huolimatta:wink) kuten myös paras ystäväni. Koskaan emme kokeneet ongelmaksi sitä, että olemme syntyneet loppuvuodesta.

Itse en pysty olla millään tavalla huolissani siitä, että syntyykö tämä lapsi lapsi joulukuun vain tammikuun puolella. Olen vain kyynärpäitä myöten kädet ristissä, että lapsi syntyy terveenä tähän maailmaan.

UGH, olen puhunut :grin

Niin varmasti meille kaikille riittää että saadaan pienet syliin asti :) meilläkin oli kyllä koulussa sitä kiusaamista kun joku oli loppuvuodesta syntynyt ja niitä kutsuttiin luokan vauvoiksi.. :/ eli ymmärrän kyllä miksi jotkut sitä alkuvuoden vauvaa toivovat, ja eihän se ole kiva kun synttäreitä on hankala järjestää joulun aikoihin, kaverit on lomalla yms. Itsekin syntynyt silleen että synttärit oli aina talvilomalla ja harmitti kun moni kaveri ei päässyt tulemaan kun oli hiihtoreissua ja ulkomaanmatkaa silloin.. Ei kai sitä kukaan haluaisi lastaan nähdä surullisena, kun pienenä tuollaiset asiat tuntuu ihan maailman lopulta. Mutta kyllä lapsikin siihen tottuu, ja myöhemmin ei sitä enään mietikään :) ja hei miten ihanaa siivota kerralla joulu ja synttärit pois :D koristeitakaan ei ole joulun jälkeen pakko laittaa :D

Mulla onneks vielä ummetukseen auttaa kun muistan juoda vettä ja paljon, ravaan vessassa puolen tunnin välein, mut huuhtoutuupahan kanavat :D

Mä en esikoista odottaessa lukenut synnytyskertomuksia, enkä lue nyttenkään. Ne on kaikki niin erilaisia ja niin tulee olemaan omakin. Ei jäänyt synnytyspelkoa edellisestä vaikka kivusta melkein oksensin ja ponnistusvauheessa meinas taju lähteä kun ei vaan enää jaksanut. Jos joku neuvo pitää antaa niin hyvät eväät mukaan, sellaiset nopeasti energiaa antavat. Mä olin syömättä 14 (joilloin join kupin teetä ja söin pullapalan)-24 ja se ei ollu hyvä homma.

Juhannus meni rentoutuessa ja nukkuessa, nyt vielä viikko töitä ja sit lomaillaan!

Ainiin. Onko muilla rintojen aristus aaltomaista? Mulla ei muuten oo kuin vähän hellät, mut välillä alkaa särkemään ihan tosissaan jostain kohti rintaa ja siitä menee kivikovaks, sit helpottaa. Tää on mulle ihan uutta, kun esikoisesta oli tasaisen kipeät :)

Mun poika on syntynyt tammikuussa, siskoni poika saman vuoden marraskuussa ja nyt 3v syntymästä selvän eron huomaa kyllä vielä mutta en usko että enää kouluikään mennessä...

Takaisin