La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla viime raskaudessa lääkäri sanoi että mun ennen raskautta käyttämä Loratadin (reseptivapaa allergialääke) on sellainen mitä voi raskausaikana käyttää ja samaa sanoi farmaseutti apteekissa vaikka paketin kyljessä lukee ettei suositella raskausaikana..

Jänskääjä, toivotaan että vuoto ois harmitonta!

Jo toka päivä peräkkäin ilman minkään sortin pahoinvointia!

Hemmutar, kai sä sait sit kuitenkin palkan tuolta saikkuajalta jos kerran Kela makso saikkupäivärahan työnantajalle?

Mulla työterveyslääkäri määräsi myös Aeriusta hyttysenpistoihin. Ja samaa sanoi kuin ihotautilääkäri Rypäleelle. Ja mä en tuu kesän aikana kovinkaan paljoa niitä kuitenkaan käyttämään. Ehkä muutamia kertoja kesän aikana, kun oon kaupungissa ja sit ehkä kesän lopussa kun meen maalle.

Lisäksi neuvoi ostamaan apteekista Hydrocortisonia paukamiin, jos ne kovin kutiavat.

Mulla tuli tänään yhden vessakäynnin yhteydessä ruskeaa valkovuotoa (eli vanhaa verta joukossa) paperiin. Pariin päivään en ollut saanut vauvan sykkeitäkään dopplerilla kuuluviin vaikka viikonloppuna kuului tosi hyvin. No pieni paniikki iski ja hain niitä sykkeitä nyt aika pitkään (joku 20min) kun lopulta löytyi hetkeksi. Silti meen nyt joka tapauksessa huomenna päivällä ultraan. Pelottaa että tämäkin on nyt kuitenkin menossa kesken. Onneksi mitään isompia kipuja ei ole ollut. Ja vuotoa ei ole tuon jälkeen tullut lisää. No huomenna sitten selviää.

Sokerihuurre, juu palkan sain mut silti... Kiitos varmaan hormoonien että alkoi ärsyttämään sen puhelun jälkeen.... Olis kai nuo voinu varottaa että saattaavat kelalta soitella... o_O
Kun pomo on sama tyyppi kun entisessä työpaikassani.. Tuttu tyyppi :grin

10+2 nyt menossa. Jos tämäkin menee kesken niin se on sitten jo neljäs keskenmeno peräkkäin eikä yhtään lasta. Enkä kyllä taida enää jaksaa uutta tän jälkeen yrittää.

Noi allergialääkitysasiat raskauden aikana on kyllä tosiaan hassuja. Mä kun odotin esikoista vuosituhannen vaihteessa (kuulostaa kun siitä olis ainakin tuhat vuotta ;) ) niin ensimmäinen neuvolalääkäri kielsi käyttämästä allergia- ja astmalääkkeitä. Raskauden suhteen oli paljon ongelmia ja ravasin äitiyspolilla ja otin sit siellä asian puheeksi niin lääkäri oli ihan järkyttynyt mun saamasta ohjeistuksesta. Ihmetteli, että millähän se lääkäri ajatteli mun synnyttävän loppukeväästä jos ei henki kulje. Sanoi sit vaan, että mahdolliset minimaaliset haitat sikiöön on paljon pienempi paha kuin äidin hapenpuute joka tarkoittaa myös sikiön hapenpuutetta.

Reilu 11v myöhemmin taas heti sanottiin että saan käyttää lääkkeitäni muuten mut nenäsuihke (Avamys) pitää vaihtaa toiseksi. Imettäessä taas olisi ollut suositeltavaa vaihtaa Setiriziini Loratadiiniksi, mutta tähän vaihtoon ei enää lähdetty kun juuri olin raskauden alussa vaihtanut nuo lääkkeet toisinpäin ;)

Nyt kun on kulunut nelisen vuotta aikaa tuosta edellisestä raskaudesta on jo tuo minun vakikäytössä oleva nenäsuihkekin sallituissa lääkkeissä teratologisen mukaan..

Mulla on siis hirmuinen määrä allergioita ja vain harvoin voin pitää keskitalvella hetken aikaa allergialääkkeet kokonaan tauolla. Sen vuoksi näitten asioitten kanssa on tullut tosiaan painittua enemmän ja vähemmän.

Venla: tsemppiä huomiselle, toivotaan että on ihan harmitonta vuotoa! Itsekin kävin maanantaina ultrassa kun sunnuntaina tuli ihan verta paperiin pyyhkiessäni ja kaikki kuitenkin oli hyvin! Siellä vauveli olla möllötti ja kuultiin hyvät sykkeet. Kyseessä oli hematooma kohdussa, joka oli alkanut vuotamaan.

Jänskääjä ja Venla, toivotaan et on vaan ihan harmitonta. Luulis että on jotain vanhaa limakalvolta tms jos ei ainakaan yltynyt ole? :)

Minä käytän päivittäin desloratadinea (rinnakkaisvalmiste loratadine). Sitä minulle määräsi neuvolalääkäri ekassa raskaudessa ja kuulemma varsinkin imetyksen aikaan, ei kuulemma mene rintamaitoon. Lisäksi soitin terotologiseen tietokantaan nyt kun plussa varmistui ja sieltä sanoivat, että tuota voi käyttää pakkausmerkinnöistä huolimatta.

En kyllä niin selviäis ilman allergialääkkeitä keväästä/kesän alusta hengissä. Mulle tulee vielä aina yllättäen ruoka-aine allergioita ristiallergioina siitepölyn kaa yllättäen, niin annostus saattaa semmosina päivinä nousta:shifty:

Ottivat muuten eilen viis putkiloo verta labrassa:sour: Onneks oli hyvä pistäjä ni meni helposti eikä tullu megamustelmia. Eikä vieläkään aikaa ultraan kuulu. Pitänee tänää soittaa neuvolaan ja kysyä laittoivatko lähetettä..

Hyvä kuulla että jokin allergialääke on sallittu imettämisen aikana. Minulle väitettiin (se sama neuvolatäti, toki) että ne olisivat kokonaan kiellettyjä, ja ehdin jo alistua siihen, että en kovin kauaa voisi imettää. Minullakin allergioita enemmän kuin laki sallii, ja joudun syömään lääkitystä 8 kk vuodessa, plus muina aikoina jos altistun eläinten karvoille tai sopimattomille ruoka-aineille tai vaikka mille. Ehkä pitää miettiä tuota imestystä uudelleen, se olisi kyllä niin kätevää kun aina kulkisi maidot mukana :D

Itselläni vuotoa ei ole eilisen jälkeen ollut joten saatan ehkä uskoa että vuoto on nimenomaan limakalvoilta. On vaan niin pelko pepussa kokoajan kun niin toivoo että tälläkertaa kaikki menisi hyvin..

Allergialääkkeistä itse syön heinixiä tällä hetkellä. Niin paha siitepöly allergia aina kevään ja kesän alkuun että ilman ei pärjäilisi.

Just tulin neuvolasta, Histeciä, Zyrteciä ja Loratadineä sanoi että voi käyttää ja tosiaan sitä loratadineä myös imetyksen aikana. Enpä olis ilman teitä osannut tätäkään asiaa ottaa huomioon :facepalm:

Mä vein toiseen kertaan pissanäytteen labraan.. edellisessä oli jotai häikkää, en tiiä mitä ku mun neuvolatäti on niin ärsyttävä että se puhuu niin että mää en ymmärrä ja lisäks liian nopeesti. Sit ku yrittää sanoo et sano sama suomeksi ni se jo jatkaa seuraavaan aiheeseen. :mad: verikokeitaki ois pitäny ottaa mutta se hösö neuvolatäti ei ollu laittanu lähetettä. Ärsyttää....!

Niin mitä siellä ekalla neuvola käynnillä tehdään? Kun mulle ei sanottu mitään muutakun että tunti siellä menee ja että lapsen isä on tervetullut mukaan. :o jos sielä jotain pissanäytteitä pitää antaa niin saas nähdä miten pystyn vai pystynkö aamupisua pidättelee.. :o :)

Enimmäkseen täytellään papereita. Mittaa pituuden, painon, verenpaineen ja hemoglobiinin. Jos haluat niin katsoo virtsanäytteestä sokerit ja proteiinit(?). Ei tarvinnut olla sitä 4 tunnin pidättelyä. Mulle anto suoraan kotipurkit labran virtsanäytettä varten. Saa ottaa isän mukaan jos haluaa mutta eipä sille ollut kuin pari paperia täytettäväksi (mm. alkoholikysely jonka antoi mukaan). Ei siis mulla ollut mukana tuleva isä :)

Takaisin