La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Okei. Mä jouduin tulostaa tommoset esitietopaperit neuvolaan missä kysytään tupakoinnista ja alkoholin käytöstä ennen raskautta jne. Mies täytti siihen paperiin jo omat tietonsa. Kun siihen piti lyödä kummankin..

Mulle sanottiin että pitäs pidätellä 4 tuntia, sain pidäteltyä mutta en saanut annettua näytettä, meni lukko päälle rakossa. Enkä saanut kotipurkkia, huomenna on ensimmäinen lääkäri ja sanoi, että koita siellä uudelleen. Kerroin kyllä että haluisin ujon rakon takia kotipurkit, että tuskin onnistuu näytteen anto huomenaamulla sen paremmin, mutta ei. Olkoot ilman sitten :grin

Mulla oli mies mukana ja meillä hoitaja kävi läpi lappusia, mitä saa syödä ja mitä ei, kyseli meidä tottumuksia ja liikunnasta ja onko suvuissa sairauksia yms. Yleensi ensin minulta ja sitten myös mieheltä. Täyteltiin myös tuo alkoholikysely. Sitten multa otettiin hemoglobiini, paino ja verenpaine, myös mieheltä otettiin verenpaine kun pyysi. Sitten käytiin läpi montako neuvola ja lääkärikäyntiä tulee olemaan ja millä viikoilla. Varattiin valmiiksi seuraava kerta ja annettiin lähete seulaan verinäytteen antoon ja kotiin tulee kutsu nt-ultraan. Lippulappusia saatiin pinkka mukaan ja äitiyskortti, jota pitää pitää matkassa mukana :) Ei myöskän kuunnellut sydänääniä, kun sanoi ettei kuulu vielä (8+2), mutta jatkossa kuulemma joka kerta kuunnellaan.

Huomenna olisi heti aamulla siis tiedossa eka lääkäri, joka tekee kai tutkimuksen ja ainakin ultraa ja katsoo, että syke löytyy. Jännittää hirmuisesti, pelottaakin, mutta odotan myös todella innolla, kuhan vain kaikki olisi hyvin :love017

Niin ja siis tässä ekassa näytteessä pitää pidätellä tuo 3-4h ja myöhemmin riittää kuulemma 1-2h.

Mun paperissa kysyttiin vain äidin alkoholin käytöstä, mutta teillä on varmaan juuri se audit kysely jo esitietojen lomassa. Toki siihen täytettiin myös isän henkilötiedot, mutta vasta neuvolassa sain esitietolomakkeen jossa kysyttiin myös isältä esim. tyytyväisyyttä elintapoihin, elintasoon yms.

Auditissa tosiaan kysellään tarkemmin alkoholi annoksia ja lasketaan "pisteitä".
Muistathan alkoholin "suurkulutuksen" rajat: Naisilla 5/kerta, 16/viikko ja Miehillä 7/kerta, 24/viikko. Jos näiden yli merkkaat niin seuraavat teitä huolissaan...:rolleyes:

Nojoo ei tulla pistää mitään suuria kulutuksia koska en itse edes paljoa ole ottanut ennen raskautta ja tupakointi loppu samantien siihen kun tein ekan rtestin, ensi viikolla tulee kuukausi siitäkin. Eikä tunnu missään, ei oo mitään vierotus oireita tms. Mies toki polttaa, oon sanonut sille että ainakun se tulee parvekkeelta sisälle että kylläpä sä haiset pahalle... :D

Täällä ei kyllä ekan neuvolan yhteydessä vaadittu sen kummempaa pissanäytettä mikä otetaan joka neuvolakäynnillä. Eikä labraankaan ohjattu mitään pissanäytettä viemään, vaan ne seulontaverikokeet. Mäkin siis tyhmänä kävin neuvolaan lähteissä pissalla niin th vaan naurahti ja sanoi et kokeillaan sit käynnin lopuksi josko saisin jotain tiristettyä ;)

Itselle uli äsken neuvolasta soitto, että pissanäytteessä on sekakasvua ja pitäisi mennä antamaan uusi näyte varmistukseksi. Mietin purkkien hakemista kotiin labrasta. Jotenkin sillä tavoin vaan paljon helpompaa. :rolleyes:

Mulle terkka antoi labran näytteenottovälineet (eli steriilin putken ja kupin) kotiin siinä tsekkausultraneuvolassa, se oli hyvä juttu kun sai ottaa sen näytteen jo yöllä veskissä käydessä ja kun sen pitää olla puhtaasti laskettu näyte eli eka pitää pesut suorittaa ja sitten lirautta pikkaisen pisua pönttöön ja sit vasta ottaa näyte, voitte kuvitella mikä show se oli yöllä unen pöpperössä, mutta ennemmin niin kuin ährätä sitä tk:ssa vessassa. Ja tuossa putkessa (säilöntäaineellinen) se näyte säilyy 24h. Jos ei sitä terkalta saa niin hakee suoraan labrasta nuo välineet. Sitten mulla on seuraavia neuvoloita varten pelkkiä purkkeja kotona joissa pisu säilyy sen tunnin näytekelpoisena eli voin ottaa näytteen kotona ennen neuvolaan menoa.

Toi olisi niiiiin hyvä kun sais itekkin tuollaiset, en ymmärrä miksei hoitaja voinut minulle antaa :( asutaan vielä ihan vieressä.

Maajo miten se säilyy niin kauan teillä :eek: Meillä se nimittäin säilyy siinä putkessa 8 tuntia sen säilöntäaineen kanssa. Ja lisäks mulle on painotettu, että ei saa olla yöpissa, joten oon tulkinnu sen niin että aamulla ku herään käyn pissalla ja siitä sitte neljä tuntia pitäs kärvistellä ja sitte pissata. Mä en oo vielä ees sitä tehny, ku en oo muistanu. Kotii sain siis purkin ja putken neuvolasta, ja sit mun pitäs viedä ne labraan tk:hon. Sieltä se lähtee sitte eteen päin PHKS:aan tutkittavaksi.

Mää kävin yöllä pissaamassa sen 4 tunnin pisun kun olen iltauninen ja yöllä juoksuttaa puolen yön aikaan ja sit joka yö... 03.15 +/-2min! :grin
Niin neuvolatäti sano että pissaa keskellä yötä jos tulee se 4 tuntia vaan täyteen :)

Koira kurkkas unisena vessan ovelta että mitä se mamma touhuaa siellä että joko on ruoka-aika kun ensiks alapesu ja sit kertakäyttömukin kanssa touhusin....
Siinä kun on ne korvalliset niin parempi sellaiseen pissata.. Kaikki ei valu käsille :grin

Maajo, onkohaa mun terkka sit huijannu :grin Tai sit ne väittää et säilyy vaan 8 tuntia, et ihmiset muistais viedä sen ajoissa ja tuoreena labraan :rolleyes:

Kyl se paljo helpottaskii jos vois yöllä tehä, mäki ku ihan tavankii vuoks käyn öisin vessas. Ei sit tarvis aamulla kärvistellä jalat ristissä.

Nyt on käyty yksityisellä ultrassa ja kaikki on aivan loistavasti. Sikiö vastaa kokoa rv 10+4 eli päivällä aikaistuu la (9.1.). Lääkäri tarkisti kaikki pienen rakenteet, elimet ja niskaturvotuksen ja sanoi että tässä on ihan oppikirjaesimerkki terveestä hyvin kehittyneestä sikiöstä. Sanoi myös että tämä pieni ei ole todellakaan menossa kesken ja mä pääsen sitten tammikuussa synnyttämään. En meinaa millään itse uskoa, että mulle oikeasti kolmen keskenmenon jälkeen suodaan oikeasti oma vauva. Vuoto mitä oli johtui kohdun läpi tihkuneesta vaarattomasta kudosnesteestä, mihin on jossain vaiheessa sekoittunut tippa verta. Saattaa vuotaa vielä muutaman päivän mutta ei ole todellakaan vaarallista. Istukka on myös turvallisesti kohdun takaseinässä kiinni, mikä on kuulemma se optimaalisin paikka. Siellä se mun pieni pyörähteli. En vaan meinaa mitenkään ymmärtää että siellä se on mun vatsassa. Niin onnellinen.

Ihania uutisia! Voi vitsit! :) voisi mun viikot vierähtää kans nopeasti eteenpäin että pääsis hankkii vaik sen doplerin ja kuuntelee ääniä.. Jotenki tekis mieli kysyy huomenna neuvolassa et voisko mitenkään kattoo ultralla pikkusta... Mut en tiiä kehtaanko, ehkä pitää malttaa odottaa sitä ultran aikaa. :) tuo mun mies on kyllä niin ihana ku se on niin täysillä tässä mukana ku vaan voi olla! <3 ekahan se oli vähän että olis voinu pamahtaa vaik syksyllä paksuks mut kyllä se mieli siitä nopeasti muuttu. Sano jopa että vaunuissa ei sitten tingitä jne.. :D

Mulla olis se nt-uötra ens viikon torstaina, reilu viikko vielä tätä jännitystä. Lisäks se ultra sattu päällekkäiselle ajalle mun juurihoitoajan, ja jouduinki sit siirtämää ton hammaslääkärin myöhemmäks. Se aika meneeki sit syyskuulle, ärsyttää. Varsinki ku nyt tuntuu et taas kuuma vihloo pariaki hammasta, epäilyttää et onko paikat lähteny livohkaa vai onko tullu uusia reikiä :grumpy:

Mulla kans istukka takaseinämässä ja kaikki napanuoran virtaukset näkyi kuulemma todella hyvin, kun usein vielä tässä vaiheessa ei saa niitä kunnolla kuvaan. Kädet ja jalat viuhtoi ja tilaa näyttää olevan aivan riittämiin ❤

Täällä tänään alkoi 11+0, hitsi kun päivät menee nopeasti, 12 päivää ultraan :happy:

Tänään työkaveri hyökkäsi kaulaan ja alkoi itkemään että kohta sinä jätät hänet tänne yksin ja kenen kanssa hän sitten höpöttelee ja istuu tauot.. :grin
Mä että elähän vielä höpötä että liekkö tuolla edes mitään....
No joo, kauhee väsymys, välillä jomottaa alamassua.. Yläselkä kukkii.. Siinäpä ne oireet tällähetkellä, en tiedä voiko tätä päänsärkyä laskea oireeks, väsyttää niin alkaa päähän koskemaan, en tykkää... :sad001

Takaisin