La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
33355452f753bc910cca3ad648487b7c
Maskun kasvatusprojekti 17+0 tänään. ♡ :)

Meilläkin päässä oleva mansikkaluomi on tosi kohollaan mutta ei oo aiheuttanut toimenpiteitä :) onneks! Riittää sen ison selkäluomen kanssa kun siinä on ollut tullut muutoksia niin mennään elokuussa taas näytille Helsinkiin. Kirurgi ei kyll uskonut että mitääm erikoista siinä olis mutta hyvähän se on tutkia

Muillakin tammivauvoilla on siis mansikkaluomia :)
Meillä tytsyllä on tosi monta mut tuo yksi nousi koholleen, muut on ihon pinnassa. Useampi on kyllä alkanut jo haalistua ja uusia ei ole enää tullut joten jospa ne alkaa lähteen pikkuhiljaa pois :)
Minusta on hassua ettei kaikki tiedä mansikkaluomien olemassa olosta vaan ihmettelee mitä ovat/kysyy onko se syntymämerkki. Mää oon nähnyt niitä tosi paljon lapsilla niin luulin et kaikki tietää mitä ne on :D

Joo ja mun äiti aina pelkää että se puhkeaa :hilarious: en tiedä miten mutta niin se höpöttää! Meillä se on päässä joten ei juuri näy hiusten alta ehkä siks ihmiset ei muuten oo sitä kauheesti ihmetelly..

Meillä on tytöllä pieni mansikkaluomi otsassa, hiusrajassa. Yläselässä yksi, kyljessä yksi, vatsassa yksi ja jaloissa kaksi. Jalkojen ja otsan luomet ovat jo pienentyneet ja väri haalistunut ja tuo kyljen koholla oleva on myös mielestäni kk:n sisällä pienentynyt :) Onneksi jäävät vaatteiden alle piiloon niin ei tarvitse ihmisten niitä ihmetellä ;)

Voi kun oli ihana nukkua päikkärit tytsyn kans. Kauhee väsy oli ja sain tytsyn nukkuun niin tuli itse nukuttua samalla :)

Pitäisi jossain vaiheessa alkaa opettaan tytsyä yösyömisestä pois ja voisin kuvitella ettei ole ihan helppo nakki :O neuvolantäti sanoi että yleensä puoli vuotiaat ei enää tarvitse yöaikaan maitoa. Sanoi myös että 8 kk:n jälkeen jos edelleen on saanut syödä öisin on lapsi tapaherääjä. Eli on vain ottanut tavaksi syödä ja herää tavan vuoksi. Meillä herätään vähintäänkin kerran yössä syömään.

Enni, niin meilläkin heräillään edelleen vähintään kerran yössä.. yhtenä yönä elämänsä aikana on nukkunut läpi yön.. :) meillekin sanottiin kyllä tuota että ei tarvitsisi enää syödä mutta kun meillä ei syödä tuttiakaan.. on vaan ollut nyt helppoa sitä rintaa tarjota..

Meillä kans herätään yleensä kahdelta ja sitten kuudelta syömään! Mullakin jossain kaukana siintää ajatuksissa unikoulu mutta toistaiseksi en oo kokenut tätä niin rankkana että viitsisin aloittaa :) eiköhän kaikki jossain kohtaa siitä tavasta pois opi :)

Meillä tyttö ei enää syö öisin. Ja täällä "yö" on 21.30-09.00, eli hän on pitkään syömättä. Pidettiin oma versio unikoulusta, jotta hän oppisi nukkumaan ilman tuttia ja siinä samalla jäi yösyöminen. Tutti rupesi aiheuttamaan sen, että hän heräsi 2 tunnin välein sitä itkemään, mutta ei syönyt. On mennyt ihan hyvin ja ilman kiljumista :). Hän saattaa herätä yöllä ja yleensä jatkaa itse uniaan pienen tai ison rutinan avulla. Siis kuulostaa ihan vanhalta narisevalla ovelta ja sitten jatkaa uniaan :D.

Pautu: meilläkään ei ole tutti käytössä joten on niin helppo saada tytsy nukkuun ku syö vähän :) nukahtaa heti syönnin jälkeen uudestaan..

Sinnna: millasta unikoulua piditte?

Meillä alkaa kauhee rääky jos koitan olla antamatta tissiä. Täytyisi ehkä koittaa vaihtaa se edes veteen jos riittäisi, mut luulenpa et tuossa heräämisessä on vain halu päästä tissille :)
Minä voisin sinnitellä ja koittaa nukuttaa muilla keinoin (ja kuunnella sitä itkua) mut mies ei varmaan kovin innoissaan ole menossa töihin itkuisten öiden jälkeen. Ja voisi olla paras jos mies muutenkin koittaisi nukuttaa silloin niin tytsy ei yhdistäisi maitoa häneen niinkuin minuun yhdistää..

Siis ihan vaan niin, että taputtelimme/silitimme jos heräsi. Yleensä hän alkuun vaan suuttui siitä tietenkin, joten piti napata syliin ja rauhoittaa takaisin sänkyyn (puhumatta ja pimeässä tein). Tässä oli "tassuosuus" ja seuraavaksi poistuin äkkiä huoneesta, eli lyhyt käynti vain "pistäytymis-unikoulun" mukaan. Sitten odottelimme 5-7min, että nukahtaako. Odotimme saman ajan vaikka protestoi ja sitten uudestaan rauhoittelemaan.

Eli koko homma meni vähän kaikilla tyyleillä :D. Koskaan ei tarvinnut yli 2 kertaa mennä ja maks. 2 krt yössä, ajallisesti alle 30min per kerta. Meillä on se etu, että tyttö on jo aijemmin osannut nukahtaa itse eli hän ei juuri huudellut kuin pari kertaa meidän pari yötä kestäneen "unikoulun"/ rauhoittelun aikana vaan lähinnä murahteli mielipidettään.

Aah niin siis sitten menimme myös kellon kanssa ja toppuutellen, eli ei heti reagoiden vaikka hän nosti kierroksia sillä saattoi rauhoittua ihan muutaman minuutin päästä takaisin uneen. Yritin olla maks. 3min häntä rauhoittelemassa ja hyvin vähäeleisesti, mutta niin että hän myös rauhoittuu. Sitten jätin itsekseen nukahtamaan. (Ilman tuttia ja tissiä)

Enni oletko salaisella puolella? Jos et niin liity -> enemmän keskusteluita :)

Mun mummi meni muuten antamaan mansikkaa pojalle tossa yks päivä, vaikka kielsin. Sanoin että ei, että jos ensi vuonna sitten tms. TäysImetyksellä tässä menty ja sitten toinen menee antaa mansikkaa! Ärsyttää edelleen tuo, ettei voinu uskoa mitä sanoin. Olin käymässä vessassa niin sillä välin oli tätä pienen palan muussattuna antanu.

Meillä on kans käyty tota keskustelua alinah! Vaikka mä annankin kaikkea mutta jos kiellän antamasta jotain ja mun äiti kuitenkin antaa niin on se vaan törkeästi tehty... siks mun äiti ei saa tätä lasta hoitoonsa

Oho Sinnna, hienoa, teillähän meni sit unikoulu hienosti! :) Meilläkin jäivät tosiaan yösyömiset tällä viikolla pois. Tosin ilmeisesti neidin heräämisaika (klo 6-6.30) on monelle vielä yötä :D , mutta meidän rytmiin se istuu erittäin hyvin. Nytkin nousin ylös vapaa-päivänä jo klo 6.30 vaikka neiti kiskoo poikkeuksellisesti vieläkin unta napaansa. En osaa enää ollenkaan nukkua pitkään.

Epäilen, että motorisen kehityksen suvantovaiheella ja iltapuurolla on meidän kohdalla näppinsä pelissä. Hän oli jossain vaiheessa erittäin nälkäisen oloinen öisin, mutta nyt ei meinaa ruokaa välittömästi herätessä upota vielä aamullakaan. :eek: Ehkä yöheräily oli hänen tapansa ilmoittaa täysimetysajan hämmentävien täysien öiden jälkeen, että lisäruokaa tarvitaan, vaikkei iltapuuro aina mikään varma tie parempiin öihiin olekaan.

Ilona nukkuhan teilläkin tyttö ilmeisen hyvin jos hän ei tarvitse ruokaakaan yöllä :). Teillähän oli todellinen mestarinukkuja jo vastasyntyneestä asti :)

Alinah onpa tympivää! Ja varsinkin kun ette ole vielä itsekään antaneet :(. Muutenkin olisi suotavaa, että voisi vanhempien päätöksiä kunnioittaa kun nämä isovanhemmat pääsevät kyllä aikanaan syöttämään mansikoita ja muuta kun lapset ovat vanhempia...

Joo en tiedä mikä siinä on noille mummuille ja muille niin tärkeää että on pakko koittaa tuputtaa kaikkea syötäväksi :O
Mulla menee kyllä kans hermo jos joku syöttää jotain herkkuja tytsylle ennenkuin ollaan itse niitä annettu. Tarkoitus on koittaa olla antamatta nameja, pullia ja jäätelöitä niin pitkään ku joku muu kelpaa niiden tilalle. Osaa varmaan itse alkaa niitä joskus pyytään.

Mää en sillon joskus jaksanut tuonne salaiselle puolelle liittyä ja enää en kyllä muista kuinka sinne liityttiinkään :)

Kait se täytyy jotain unikoulua kokeilla kun vaan hyvä kohta ajallisesti olisi. Mua ei haittaa nää yöheräämiset mut jatkon kannalta olisi ihan kiva päästä niistä eroon :)

Meilläkin on nyt mennyt yöt ilman syöttöjä ja herätyksiä. Nukkumaan n. klo 20 ja aamulla herätys 07-08. Tosin pojalle ei enää kielpaa tissikään..yhen äki vaan lopetti, ettei suostu ottamaan suuhun. Kai sille vielä vois jotain tehdäkin, mutta en jaksa aloittaa siitä stressaamista, kun ei se muutenkaan ole missään vaiheessa kovin luontevalta minulle tuntunut, vaikka sitä tärkeänä pidän ja olisin toivonut että se sujuu pidempään. Kuitenkin aina koitan vieläkin välillä tarjota.

Takaisin