La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Emmmi tääl onkin välillä mietitty miten siellä menee :) varsinkin kun on niin hurjia juttuja tapahtunut maailmalla!

Joo on kyll varmaan kurjaa jättää noin pieni hoitoon... vaikka välillä itekkin kyll toivois että pääsis jo takas töihin! Onko vastaan tulllut muita ihmetyksiä siellä kasvatus eroissa? Miten sä jaksat töissä? Siis vaikka meillä nukutaan hyvin vaan yhellä heräämisellä niin tuskin jaksaisin panostaa töihin... ja miten sun imetys onnistuu? Tosi jännä olis kuulla noin erillaisesta maailmasta :)

Voi kun jäi näiden keskustelujen seuraaminen vauvan syntymästä alkaen ihan nollaan...:rolleyes: Nyt kun meidän vauva on jo aloittanut päiväkodin, ja minä taas töissä koneen ääressä, niin ehkä ehdin tänne edes vähän useammin.

Niin, siis meidän pikkuinen on nyt jo päiväkodissa! :wideyed: Täällä Belgiassa tämä on ihan tavallista - töihin pitää palata jo reilun kolmen kuukauden äitiysloman jälkeen... Ei oikein ole muuta vaihtoehtoa, jos ei halua irtisanoutua töistä. Tyttö on kyllä sopeutunut oikein hyvin, ja ihan iloisena aina aamuisin jää hoititätien huomaan, mutta kyllä minua vähän harmittaa jättää noin pieni sinne, välillä tulee mieleen, että olisiko pitänyt vaan mieluummin jättää tämä unelmatyöni, ja keskittyä olemaan hyvä äiti...:sorry: Ajatuksia?

Kiva kuulla teistä ja ihanaa, että kaikki on mennyt hyvin :happy:!

Minkälaista on ollut perhe-elämä siellä? Ja kovasti kiinnostaisi minuakin, että minkälaisia suosituksia, neuvolakäyntejä ja muita juttuja siellä on! Ja miten teillä on mennyt

Suomalaisittain kuulostaa hurjalta, että 3kk on päiväkodissa, mutta eipä täällä ole edes niin pienten ryhmiä erikseen. Tilanne olisi varmaan toinen jos käytännöt olisi samat kuin siellä. Minusta sinun ei missään nimessä olisi tarvinnut jättää unelmatyötä ja olette varmaan tytön kanssa paljon muina aikoina. Että ei se määrä vaan laatu, eikö niin :wink. Ja siis maassa maan tavalla työelämässä, suomessa on poikkeuksellisen pitkät vanhempainvapaat. Ainakin vältytte pahimmalta vierastusvaiheelta ja typykkä saa varmasti hyvää hoitoa näinkin. :) Ja aivan kuten FF, olen välistä kateellinen miehelleni joka saa käydä töissä vauva-arjen lisäksi.

Ja ei työnteko äidistä huonoa tee!!

Muokattu viimeksi:
Täällä meillä oli neuvolakäynnit aluksi joka viikko, sitten kahden viikon välein, ja nyt kuukauden välein. Rokotuksia on annettu jo kaksi settiä. Ehkä siksi aiemmin kuin Suomessa, kun päiväkoti aloitetaan niin aikaisin. Täytyy kyllä sanoa, että aika paljon olen vaan jättänyt paikalliset ohjeet vähemmälle huomiolle, varsinkin jos ne ovat vaikuttaneet oudoilta (esim. minun ruokavaliooni ja imetykseen liittyen olen saanut tosi kummallisia ohjeita...), ja mennyt Suomen suositusten, kokeneidempien kavereiden ja terveen järjen mukaan.

Töihinpaluu on mennyt ihan hyvin. Tyttö herää vielä yleensä kaksi kertaa yössä syömään, mutta nukkuu muuten ihan hyvin, joten univelka ei tunnu ihan mahdottomalta. Ja vaikka työ on välillä todella intensiivistä, niin silti tuntuu jotenkin henkisesti kevyemmältä kuin 24/7 vauvanhoito. En jotenkin tunne olevani luonnostani äitityyppiä, ja vauvan kanssa oleminen on ollut vähän vuoristorataa: voinko jättää sen yksin siksi aikaa kun käyn vessassa, mitä jos sillä on nälkä enkä huomaa, tai jos annan sille syötävää liian usein, jos se yrittää viestiä jotain mutta en tajua, jos se vaikka inhoaa minua ja on ikuisesti katkera kun en osannut tehdä asioita oikein?!? (Onkohan muillakin esiintynyt tällaista epävarmuutta, vai olenko vaan jotenkin poikkeuksellisen epäonnistunut yksilö? :bored:) Ja töissä taas olen kuin kala vedessä ja hyvä siinä mitä teen. Joten siitäkin tietenkin tunnen syyllisyyttä, että jätin vauvan muiden hoidettavaksi, ja itse "vaan" istuskelen täällä toimistossa :sorry:

Tietenkin viikolla jää aika vähän aikaa olla vauvan kanssa - aamulla pari tuntia ja illalla pari ennen kuin on nukkuma-aika - mutta minkäs teet...:bored: Yritän tehdä vähän lyhyempää päivää töissä aina kun voin, ja viikonloppuina ja muina vapaapäivinä sitten olla koko ajan vauvan kanssa. Tällaisilla systeemeillä on kai kasvanut vaikka kuinka paljon ihan terveitä ja järkeviä ihmisiä, joten pitää kai vaan uskoa, etten ole tässä mitenkään dramaattisesti vahingoittamassa lapseni kehitystä :rolleyes:

Imetystä olen jatkanut edelleen, ja töissä yritän pumpata maitoa aina seuraavan päivän tarpeiksi. Luulin, että tämä olisi ihan mahdotonta, mutta ainakin tähän asti on onnistunut yllättävän hyvin. Töissä on meillä onneksi rento ilmapiiri tällaisten asioiden suhteen, joten voin vaan istua koneen ääressä ja tehdä töitä samalla :grin

Ihan mahtava suhtautuminen imetykseen :) eikä se tosiaan huonoa äitiä tai yhteiskunta kelvotonta kenestäkään tee jos äiti käy töissä ja jopa nauttii siitä mitä tekee! Sitten osaa varmasti olla hyvä äiti :) täällä näkee näitä äitejä aika paljon joille äitiys on jotain pakko pullaa ni luulen että se vaikuttaa lapseen enemmän jos äiti väen vängällä on kolme vuotta kotona kuin jos käy töissä ja sitten osaa nauttia äitiydestään! Olipa sekavaa... Suomessa ehkä muutenkin ollaan aika fanaattisia koko äitiyden kanssa... esim en vieläkään tunne yhtään miestä joka olis jäänyt kotiin vauvan kanssa vaan se on automaattisesti äidin homma

Ja niin, täällä kai on ihan samantyyppisiä suosituksia kiinteiden ruokien aloittamisesta kuin Suomessakin, eli 4-6kk ikäisenä voi aloittaa maistelut. Ei olla siis ihan vielä aloitettu. Mutta Suomen ohjeiden mukaan ajattelin mennä tässäkin asiassa, varsinkin kun minulla on siellä tuttuja, joilla juuri näihin ruokailuasioihin ihan ammatillista pätevyyttä, ja joilta voi aina tarvittaessa kysellä neuvoa :) Ja näin alkajaisiksi olen lueskellut THL:n "Syödään yhdessä - ruokasuositukset lapsiperheille" -kirjasta (en tiedä jaetaanko sitä siellä jossain neuvolassa tms., mutta löytyy täältä: http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129744/KIDE26_FINAL_WEB.pdf?sequence=1 ), josta saa aika hyvät perustiedot.

Erityisesti sormiruokailu kiinnostaa, vaikka varmaan kuitenkin ihan perinteisesti soseilla lähdetään aluksi liikkelle, kunnes alkaa pysyä vähän paremmin esineet vauvan kädessä. Se tunkee kyllä jo nyt kaiken tarttumaetäisyydellä olevan suuhunsa, mutta ehkä odotellaan vielä vähän parantunutta koodinaatioita :wink

Meillä on maisteltu jo perunaa, porkkanaa, kesäkurpitsaa ja nyt otettiin mukaan parsakaali perunan kanssa. Aloitettiin siis jo aiemmin maistelut ja ihan vaan siksi, kun alkoi korviketta mennä se 1,5 -2 litraa pvässä ja soseiden myötä himppasen laski tuo korvikkeen määrä.. Neuvolassa en tästä ole edes sanonut.... Tyhmää juu salailla, mutta en jaksa kuunnella sitä tuomiopäivän saarnaa, vaikka mukava neuvolantätykkä meillä onkin. Ekaksi sekoitin pikkusen pulloon maidon sekaan makuja ja nyt about viikko ollaan lusikalla annettu ja voi jestas, että on vaikeaa. Mutta paremmin alkaa jo kokoajan sujua. On vaan nuo vihreät ja oranssit tahrat aika painajaista keittiössä, jossa kaikki on valkoista :D

Mää odotin et lusikalla anto olisi jotenkin tosi hankalaa mutta tosi hienosti otti suuhunsa sen. Ainakin nyt ekan kerran (annoin useammassa satsissa sen pikkumäärän). Ostin jotain tuollasia super pehmeitä lusikoita jotka on vähän saman tuntuisia kuin tuttipullon ja tutin imuosat.

Eipä tuo varmaan maata kaada kun aiemmin nuo kiinteät aloittaa. Mun sisko sanoi että on tosi aikaisessa vaiheessa aloittanut soseiden annon maidon rinnalla ja täysin terveitä lapsia on :)

Ihanaa mikä lämmin päivä tänää ollut, istuttiin pojan kanssa parvekkeella hetki varjossa. Huomenna sitten ulos kunnolla, muuten oon tänään pysyny sisällä kun aamulla heräsin niin nenä ihan tukossa.. :/ että flunssa sit iski!

Niin on kyll ollut :) vähän sain kasvimaata laitettu ja salaatit yms pikku härpäkkeet istutettua! Toivottavasti ei enään tuu kauheita yö pakkasia! Huomenna porkkana maa kuntoon ni saa sitten tehdä sormiruokaa omista porkkanoista :)

Ompa hauska kuulla mimmosta vauva-arki suomen ulkopuolellakin on! Musta kans sitä elämää pitää elää niinkuin omasta perheestä hyvältä tuntuu. Ja mun äiti sano mulle, että hei lapsi ei tiedä että oot ensikertalainen. Musta se oli hyvin sanottu ja koitan pitää sen mielessä kun en heti löydä vastausta vauvan tarpeeseen. :)
Oi vitsi, vois kans soittaa iskälle että laittaa perunan kylkeen kasvamaan porkkanaakin niin saadaan kans pojalle paapan rakkaudella kasvattamaa pöperöä pöytään!
Edit;siis kuulla lisää mimmosta se arki muualla on =)

Mihinköhän ämpäreihin pistäisin myös perunaa ja porkkanaa pikkupihamme täyteen :D :D. Taaperot monesti tykkää tällaisesta ja täytyykin tätä seuraavana kesänä antaa tytön itse kasvattaa ämpäriperunansa :) <3

Sen kyll Sinnna kätevää :) mullakin esikoinen on nyt itse esikasvattanut kesäkurpitsoja niin laitan sille semmosen pienen laatikon johon saa sitten istuttaa niitä ja jotain muuta se halus siihen vielä lisäks :) ihan kivaa pientä askartelua vaikka mies aina motkottaaki että sillä rahalla mikä menee muutamaan multa säkkiin sais niin ja niin monta kiloa sitä ja sitä :) miehet ne ei vaan ymmärrä että se ei ookaan se juttu!

Jossain mainostettiin ihan oikeita perunan kasvatusämpäreitä.. :) siinä oli ikäänku joku luukku sivussa, onko se luukku sit tarkotettu sadon tarkistukseen vai mihin mut oli aika kiva.. :)

Meil on kans pieni kasvimaa tuossa pihalla mut tänä kesänä ei taideta laittaa mitää kasvamaan ku ollaan näillä näkymin mökillä melkein koko kesä.. Ei tarvi sit ajella kotiin kastelemaan ja kitkemään.. :) laitetaan sit mökille kasvamaan se mitä tarvii.. :)

Voihan suomessakin mennä äitiysvapaan jälkeen töihin ja isä jäädä kotiin hoitamaan vauvaa vanhempainvapaan ajaksi. Tämä ei ole kyllä tavallista. Mun yksi ystävä ja hänen miehensä vaihtoivat rooleja vanhempainvapaan ajaksi. Ystävä meni 20 tuntia viikossa töihin ja mies jäi kotiin vauvan kanssa. En tiedä mitä imetyksen kanssa tapahtui, kun ystävä oli 4 tuntia päivässä töissä.He kyllä tekin sen rahan takia, kun mies sai paremman päivärahan kokopäivätyöstä kuin ystävä osa-aikatyöstä. Jokainen tekee niin kuin katsoo parhaaksi. 3 kk on kyllä lyhyt aika olla kotona vauvan kanssa. Siinä mielessä Suomessa on asiat hyvin, että täällä on mahdollista olla sen 9 kk ansiosidonnaisella äitiys- ja vanhempainvapaalla.

Meillä on tarkoitus laittaa meiän pihaan taas pieni perunamaa. Viimeksi perunoita riitti jouluun asti. Silloin kyllä nostettiin perunat vasta elokuun lopussa. Nyt haluaisimme saada jo juhannukseksi perunoita, mutta perunat ei ole vielä maassa.

Olipas Emmmmi tosi kiva kuulla kokemuksia vauva-arjesta muualta maailmasta ja saada vähän perspektiiviä tähän suomalaiseen "täydellisen äitiyden" ja hyvin äitikeskeisen Jari Sinkkos-stressin (mikä sana :D) maailmaan. Kuulostaahan se hurjalta täkäläisittäin laittaa pieni vauva päiväkotiin, mutta aika häiriintyneitä kansoja olisivat länsimaat täynnänsä, jos ei tuo mallikin toimisi! Jenkeissäkin äitiysloma on muistaakseni vain tuon kolme kuukautta, ja vielä palkatonta.

Itse olen myös näitä työjuttuja joutunut kovasti äippälomalla miettimään ja stressaamaan, mutten halua asiaa sen kummemmin avata kun tilanne on aika monimutkainen ja epävarma. Sanottakoon vain, että jos sattuu sopivasti käymään, niin isä tulee jäämään vanhempain- tai/ja hoitovapaalle hyvin pitkäksi aikaa, sillä se on hänen pitkäaikainen unelmansa. Mutta jää nähtäväksi.

Jonkinverran olen ulkomaisiin saitteihin perehtynyt (esim. kellymom.com) havaiten, että imetys, jopa täyssellainen, todellakin vaikuttaisi olevan mahdollista, jopa aivan tavallista ulkomailla äidin työnteosta huolimatta. Tämä ei aikaisemmin tullut mulle edes mieleen!

Tuttuja myös nuo epävarmuuden tunteet äitiydessä. Meillä on aika epämääräisesti ja vähäeleisesti tarpeitaan ilmaiseva tyttö, ja jatkuvasti mietin osaanko vastata hänen tarpeisiinsa oikein ja jääkö multa jotain huomaamatta. Tissiä tarjoan usein n. 1-1,5 välein kun tuntuu, etten vaan tunnista hänen ensimmäisiä nälkämerkkejään.

Takaisin