La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sinnna, en usko et vielä mitään vaikutusta kun niin pieni määrä annettu vasta velliä suhteessa maitoon... Ihan lähinnä nyt totutellaan siihen ja pikkuhiljaa uskaltaa lisätä määrää ja vähentää maitoa. Kerron sit kun rupee olee latrinkit jotain 50/50 luokkaa :)

Huhh, nyt on kastejuhla ohi ja hyvin meni loppujen lopuksi vaikka aluksi poika oli kiukkuinen kuin ampiainen :)

Mulla mennyt tästä asiasta siun kirjottelut ihan ohi, mutta siis onko teidän vauvan kuulossa epäilty olevan vikaa?

Tutkitaan, pojan korvista ei saatu vastetta synnärillä kun oli parin päivän ikäinen eikä saatu kun käytiin uudestaan sielä pojan ollessa 2viikkoa.. :/

Niin itse asiassa vauvojen kasvuhan saattaa jopa hidastua kun alkavat saada kiinteitä koska äm ja korvike ovat energiapitoisempia ja rasvaisempia kuin kiinteät jotka vievät mahassa tilaa siltä maidolta. Ja maidon määrän ei juurikaan pitäisi vähentyä vaikka vauva söisi muutaman kunnon ateriankin.

Ai ei Aphrael? Voi voi jos vetäsee saman määrän maitoa vaikka menisi pari ateriaa päivässä kiinteänä. Siis tosiaan jos on tyttö muutaman päivän hoidossa/kk niin saan kyllä loput päivät pumpata itku kurkussa...
Siis jos nyt omavaraisena pääsee edes sinne asti.

Aika jännä ko meillä silloin 10v kehoitettiin aloittaa ajoissa kiinteät että esikoisen käyrät saatiin normi käyriin

Niin siis kautta aikojenhan on kehotettu aloittamaan kiinteät "että kasvaa paremmin", mutta meille on ainakin jokaisen lapsen kohdalla lastentautien erikoislääkärit ja ravitsemusterapeutit sanoneet, että lähes jokaisella lapsella tulee notkahdus kasvussa em syystä.

Sinnna, Niin siis tarkoitin, että sun maitomäärä tuskin vähenee vaikka vauva söisi jonkin verran kiinteitäkin. Se on sitten toinen asia saatko kuinka hyvin pumpulle herumaan, mutta vauva saa kyllä imemällä edelleen riittävästi ja jos ei saa niin tilaa lisää eli roikkuu rinnalla sen ajan mitä ei ole hoidossa ;) vauvat kyllä pitää huolen, että saavat mitä tarvitsevat.

Tuli muuten mieleen tänään oltiin mun äidillä ni se voivotteli kun Lumi parka ei saa mitään hyvää :) olis kuulemma pitänyt antaa hedelmä rahkaa!! Siis apua sokeria rahkaa kermavaahtoa purkki hedelmiä o.O mitähän tän maha ois siitä pitänyt... huoh! Ja kun olinvessassa ni taas oli miehelle sanonu että pitää vettä antaa... sit mun äiti ihmettelee kun ikea reissuks ei jätetty Lumia sille hoitoon -.-

Ff, Toi on kyllä käsittämätöntä miten vaikeaa joillekin voi olla se, ettei vauvojen suuhun kuulu änkeä mitä tahansa. Tuossa on yksi syy miksi meidän lapset ei jää hoitoon kenellekään kun vasta joskus isompina ja silloinkin vaan sellaiselle taholle joka lupaa ja vannoo kautta kiven ja kannon ettei anna mitään muuta lapselle kun niitä ruokia jota on viety mukana. Toki meillä on noi allergiajutut suurin syyllinen tuohon, mutta en tykkäisi kyllä siitäkään, että ei-allergiselle lykättäis jotain herkkuja suuhun kun en itsekään anna kun vasta joskus 2-3v ikäiselle aikaisintaan.

Alinah: reagoiko teillä vauva ääniin mitenkään?

Kyllä min mielestä reagoi, keskiviikkona oli miehen isän hautajaiset niin kahvitilaisuudessa yks tyyppi sanoi että kyllä selkeesti kuulee kun kohdistaa katsetta kun hän puhui meidän pojalle. En usko siis että olisi kuuro, ihmettelen vaan kun sanoin silloin kun poika oli 2vko ja käytiin kuulokontrollissa kättärillä niin että selvästi kuulee mut niiden vehkeet ei vaan saanu vastetta korvista... Mut hyvä se on tutkia.

Aphrael joo mua aina pelottaa kun mun äiti alkaa muistuttaa omaa äitiään :) mun mummi antoi esikoisen syödä sokeria suoraan kiposta koska kyllähän lapsen pitää saada sokeria syödä :) tiedän mitä tulevalta odottaa :D

Toi on kyl tosi ärsyttävää et annetaan vauvoille/lapsille ihan mitä vaan. Eikä kunnioiteta vanhempien sanomisia. Min äiti kerto mulle yks kerta kun olin pienenä ollut mummol hetken hoidossa. Äiti oli sit tullut hakee minuu nii mie olin onnellisesti istunut pöydän äärellä ja syönnyt lusikalla voi purkista voita. Mummo oli sit äitille sanonut et kun mie niin halusin nii täytyhän sitä antaa.

Alinah: Toivottavasti tutkimuksissa ei löydy mitään! Siis toivottavasti vauvan kuulossa ei ole vikaa! Meillä ei silloin synnäriltä lähtiessä toisesta korvasta tullut sitä "vastetta", mutta ei kuulema huolestuta, jos toisesta se tulee. Eipä ole sen jälkeen edes meillä kuuloa testattu ja välillä vähän mietityttää meilläkin tuo tytyn kuulo. Välillä tytsy on huolestuttavan rauhallinen imuroidessa ym. kovien äänien aikana, joten on käynyt mielessä, josko meillä on kuulossa vikaa :|

Odotan kauhulla muuten tuota aikaa, kun tytsy on sen verran iso, että kuulee ja näkee muiden syövän karkkia, sipsiä tai muita herkkuja ja haluaisi itsekin varmasti sitten, mutta haluttaisi itse pitää mahdollisimman pitkään tyttö ilman karkkeja ja muita "roskaruokia", vaikka itse niitä silloin tällöin syödäänkin.
Hienointahan se olisi, jos saisi opetettua, että karkki sillokn tällöin on ok, että tulisi ns. terve suhtautuminen herkkuihin, mutta toisaalta en kyllä tahtoisi tytön syövän neljänkään vanhana vielä välttämättä mitään karkkeja ym. :| ja joo, oon vähän nipo.

Meille silloin hammaslääkäri sanoi että on ihan ok herkutella lapselta salaa vaikka kun nukkuu illalla... noh meillä on muuten aina karkkipäivä perjantaisin joten ei mua kyll haittaa jos saa kerran viikossa vähän jotain herkkuja! Eniten ehkä häiritsee se että kaikessa muussa on niin paljon piilosokeria... varsinkin lapsille suunnatuissa jutuissa! Välipalat on meillä ollut hankalia silloin kun olin töissä. Piti olla jotain mitä voi vaan ottaa tai se jäi kokonaan syömättä esim leipä oli ihan liian vaikea mun esikoiselle mut sit joku jugurtti sisältää ihan hirveesti sokeria... paljon on joutunut käyttämään mielikuvitusta :)

Mämmi, Täällä on sanottu aina, ettei tarvi edes testata kuin toisesta korvasta jos siitä saadaan vaste. Jos ei niin kokeillaan toki toistakin jos toinen ei mene läpi. Olen siis itse noita tehnyt joskus harjoittelussa ja toki omilta lapsilta on testattu. Tosin mun lapset on ollut kunnon märkäkorvia ja testit on mennyt läpi vasta reilun viikon iässä.

Mämmi, Täällä on sanottu aina, ettei tarvi edes testata kuin toisesta korvasta jos siitä saadaan vaste. Jos ei niin kokeillaan toki toistakin jos toinen ei mene läpi. Olen siis itse noita tehnyt joskus harjoittelussa ja toki omilta lapsilta on testattu. Tosin mun lapset on ollut kunnon märkäkorvia ja testit on mennyt läpi vasta reilun viikon iässä.
Täällä ne jostain syystä testas silloin toisenkin, vaikka sanoivat, että ei tarvitse kun toisesta se vaste löytyä.. Ja ekasta mitattavasta korvasta se silloin löytyi, niin silti testasi toisenkin.. Mut kohtahan ne vissiin neuvolassa rupee noita kuulojuttuja seuraamaan, kait :)

Toi on muuten toi piilosokeri aika raivostuttavaa. Juuri tuosta syystä meillä syödään maustamatonta jugua tai rahkaa hedelmillä tai marjoilla ja teen miehelle nykyään leivätkin itse jne..

Mämmi samoin meillä syödään rahkaa noin. Saatan laittaa jäisiä mustikoita tms. sekaan ja lantrata vedellä tai mehukeitolla. Ja vielä minttua pakkasesta. Ai että kun tulee hyvää.

Meille syötettiin pentuina kuivattuja hedelmiä karkkeina. Äitini sanoo, että oli helppoa mennä karkkihyllyn ohi kun ei tiedetty mitä ne on :D.

Kyllä ottaisi itseänikin hermoon jos ihan lekkeriksi heittäydyttäisi hoidossa herkkujen suhteen. Lapsia voi hemmotella ja pitää hyvänä sekä tyytyväisenä niin monella tapaa, että tuollainen on jo typerää. Veisi puistoon/ leikkisi/ ihan mitä vaan jännää.

Ja FF tottakai saa syödä herkkuja vaikka illalla lasten mentyä nukkumaan!! Ajattelen muutenkin vähän niin, että voin kaataa kurkusta alas vaikka paistorasvaa, mutta en voi kaataa sitä lapselleni, joka ei vielä ymmärrä asiaa ja siten itse siitä päätä. Aikuisena hän voi tehdä omat valintansa. Eli se mitä teen silloin kun lapseni ei ole näkemässä ei ole häneltä pois :).

Takaisin