Minulle ystäväni, (on kahden lapsen isä) on paljon puhunut omasta isyydestään ja parisuhteestaan isäksi tulemisen jälkeen ja hän on "varoitellut" että minun pitää muistaa anta aikaa tarvittaessa omalle miehelleni ja nyt ei puhuta viikoista, vaan tarpeen tullen kuukausista ja jopa eka vuosi voi olla täysin erilainen kuin olen sen omassa mielessäni osannutkaan kuvitella.
Hän itse ei oikein ollut osannut olla kiinnostunut tulevan vauvan asoihin muuten, kuin että miten vaimo voi ja että mikä on paras tla-auto. Vauva kun oli syntynyt, niin ei hän ollut sitä osannut alkaa hoivaamaan, eikä oikein osannut kiintyä häneen. Seksielämää ei ollut juurikaan ensimmäiseen vuoteen, mikä myös etäännytti häntä vaimostaan. Puoli vuotta lapsen syntymästä, hän oli kinnostunut vauvasta ensimmäistä kertaa ihan aidosti, kun vauva oli itse alkanut ottaa häneen enemmän kontaktia ja vauvan kanssa oli voinut puuhastella ihan eri tavalla, kuin kannella vain itkevää vauvaa. Toki hän oli ihan synytymästä asti yrittänyt autella ja olla mukana, mutta ei hän ollut kokenut mitään erityistä "isääntymistä" ja oli tuntunut että parisuhdekin on katkolla ja koko elämä on vain vauvaa. Mutta pikkuhiljaa kaikki oli vain loksahtanut paikoilleen ja nyt heidän parisuhteensa voi erittäin hyvin ja perhe-elämä myös. Hän sanoi että on ikuisesti kiitollinen vaimolleen, joka ei painostanut häntä mihinkään tai syyllistänyt.
Naispuoleiset ystävät taas ovat puhuneet miesten "isäkriisistä". Eli isäksi tulevat/tulleet tajuavat yhen äki että heidän elämänsä muuttuu ihan oikeasti ja säikähtävät sitä. Onhan se ihan hurja vastuu kun vauva synytyy.
Oma mieheni on ollut täysillä mukana. Seurusteltiin reilu kaksi vuotta, kunnes päätettiin tehdä lapsi. Elämme todella tiiviisti yhdessä, välillä tuntuu että jopa liiankin ja kummatkin välillä muistuttelee toisiaan, että ystäviin pitäisi pitää enemmän yhteyttä. Kyllä me sitten välillä otetaankin omaa aikaa. Mutta aika ennen seurustelua, kummatkin eli hyvin vapaata elämää ja kummallakaan ei ollut kovinkaan vakavia suhteita taustalla, vaikka olimme jo lähempänä 30vee. Kyllä minä olen miettinyt sitä, että ei olisi mikään ihme jos jonkinlainen kriisi tulisi vauvan synnyttyä, kun olemme niin "vapaasti" eläneet tähän asti.
Mutta kuten se miespuoleinen ystäväni sanoi; pitää muistaa antaa aikaa.