La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vaatteiden määrää en ole ikinä laskenut ajatuksella. Mun lapset on ollut oksentelevia niskapaskojia eli vaatteita on kulunut useampia päivässä. Lisäksi mä olen laiska pyykinpesijä. Lukumäärää miettiessä kannattaa miettiä kuinka tiuhaan itse pesee pyykkiä ja etenkin jos pesee syystä tai toisesta vauvan vaatteet muista erillään niin muutamaa vaatekappaletta tuskin tulee pyöritettyä..

Meillä esikoiselle meni syntymän jälkeen 56cm vaatteet alle kaksi viikkoa. Nuorimmainen taas piti 50cm vaatteita ekan kuukauden. Lapsilla on ollut 4cm eroa syntymäpituudessa ja poika kasvoi hurjaa vauhtia kun tyttö taas tosi hitaasti. Ja koska näitä ei voi ennakoida olen varannut tulokkaalle muutamia vaatteita koossa 50cm ja vähän reilummin 56cm. Oikeasti "paljon" on sit vaatteita 62cm -> mut siihenkin suurin syy on se, että tuon nuorimmaisen jäljiltä niitä riittää kun käytti 1v iässä 68-74cm vaatteita :D

Meillä on pari kissa vanhusta. Toinen on kiltti, paijaa masua, ei koskaan ole mennyt vaunuihin (alaosassa on ollut viltin päällä) tai pinnasänkyyn nukkumaan, ei mene edes lapsen huoneeseen nukkumaan... Sekä sisä, että ulkokissoja...
Ja tuo toinen sitten... Hohhoijaa... Tappo tuomiota olen sille kaavaillut jo pitemmän aikaa. Paskoo ja kuseksii pitkin mökkiä, vaikka hiekkalaatikko on olemassa. En tiedä, osoittaako mieltään vai mitä... mut kyllä mulla on jo huumorintaju loppu. Sais vaan aikaseksi soittaa ajan piikille...

Älä nyt herranjumala minkään lopetuksen kanssa hätäile. Ootko kokeillu feliway-haihdutinta? Ne on aika hyviä ollu monilla. Ja kai annat kissalle samalla tavalla huomioo ku aiemmin? Lueskele netistä muutenki vinkkejä, aikaahan sopeutuminen vaatii. Ja mieluummi etsi kissalle uus koti kuin lopetettavaks viet.. Eikä se kissalle huutaminen auta mitään jos väärään paikkaan asioitaan hoitelee (jos oot tähän sortunu). Yleensä pahentaa tilannetta. Koittakaahan päästä kissan kanssa yhteisymmärrykseen.

Vaikka mies onkin hiukan allerginen, mutta silti pystyy olla samassa tilassa koirien/kissojen kanssa.

Muakin mietityttää et jos tää tuleva vaavi on koirille tai kissoille allerginen niin itku tulee... makkari järkättiin nii että koiran sohva on pinnasängyn vieressä jos vaikka sais siedätyshoitoa :) mut ei kyll olis kova paikka luopua noista karvavauvoista!

Meillä tuolla koiralla karvanlähtö niin varmaan lapsivedessäkin kelluu niitä karvoja :D
Mä en ainakaa ala millään desifiointi aineella joka nurkkaa käymään läpi ennen vauvan tuloa, normi siivous niinku joka viikko, eläinkodit tietää miten mahdotonta karvattomana pitää on kotia :)

Täällä nyt 32+3 ja tuntuu että kokoajan nälkä, siis ihan jatkuvasti.. ei tälläistä syömis intoa ole ollut vielä tähän mennessä, viimeksi neuvolassa 28+4 oli painoa tullut alusta n.4kg.. pelottaa jo tiistain neukkula että paljonkohan on paino noussut, vähällä päässyt tähän mennessä, vaikka lähtöpainoa oli 88kg :bored:
Nooo, onpahan tuolla juniorillakin kamala kasvuvauhti tällä hetkellä että.. *seli seli* :)

Juu sitä kotia voi sit yrittää puunata eläinpölystä jos joskus allergian takia täytyy eläimestä luopua. Turhaa hommaa muuten. Me kun ollaan tosiaan allergisia ihan kunnolla koko porukka niin meillä ei käy edes vieraana eläimiä. Tämä oli joskus anopille ja mun äidille tosi vaikea asia ymmärtää "kun voittehan te täälläkin käydä". Lopulta saatiin ymmärtämään et on eri asua käydä hyvin lääkittynä eläinkodissa ja vaihtaa vaatteet omaan kotiin tullessa kun kerätä sitä eläinpölyä omaan kotiin. Se kun ei oikeasti siivoamalla edes lähde kokonaan. Siskon (heilläkin koira) tytöllä oli lainassa mun tytön vauvan vaatteita ja vaikka he pesi ja rummutti ne ja sama käsittely tehtiin mun mummun kodissa niille niin edelleen kun avaankin sen pussin jossa ovat alan niiskuttaa, yskiä jne. Nyt pitää harkita mitä niille tehdään. Todennäköisesti annan vielä yhden pesun ja pakkastuuletuksen armoa ja jos reaktio on sama niin otan tulokkaan käyttöön vaan ne ehdottomat suosikit ja loput kiertoon.

Hemmutar, Mulla on noussut paino hurjasti ihan viikon aikana nyt. Tosin turvotustakin on tullut taas reilummin eli sitä tuo painokin varmaan on suurelta osin. Mulla on nyt noussut paino yhteensä 7-8kg eli saisi jo ruveta rauhoittumaan painonnousu kun viikkoja on edessä vielä ainakin kymmenen..

Juu, turvotusta tullut kans vähän, ei häiritsevästi eikä ahdista muuten kun sormuksista huomaa..
Vaikka ihan normaalisti syö ei sen kummemmin herkkuja tai muuta, hih.. noo, hyvään tarkoitukseen ainakin menee noi ruuat.. :D

Olisin kyllä niin valmis menee nukkuu nyt, mut ei vielä kyllä viitti. Jos sitä jonkun tovin vielä jaksaa sinnitellä. :)

Mulleki neuvolan täti sanoi esikoisen odotusaikana, että vauva se kalvoilla leikkii ja siitä kuuluu napsuminen :) Ja kyl mä sen uskon, oli siis vanhempi täti, joka hoitanut mun äidin raskaudet mua lukuunottamatta ja mun tätien raskaudet :)

Mä käytän kans kestoliivinsuojia ja samoin ku Aphrael, olen huomannu parhaaks jonkun tekemät suojat joissa just niitä kestovaippojen materiaaleja. Ne ei tosiaa tarttunu rikkinäisiin nänneihin kiinni, ja piti hyvin kosteuden sisällään. Kertiksiä en enää aio käyttää ollenkaan, vaan noita sit pesen ihan käsipyykkinäkii jos ei koneeseen oo menossa sopivaa pyykkiä. Lisäimuna sit noitten kanssa oon käyttäny niitä ruskovillan pakusja liivinsuojia.

Mulle kans on kovapaikka jos vauva tulisikin syystä tai toisesta allergiseksi eläimille :nailbiting:
Meillä majailee kaksi koiraa ja kaksi kissaa kuitenkin. Muutenkin jännittää miten yhteiselo lähtee käyntiin. Toinen kissoista ainakin pelkää hieman sählääviä lapsia ja vieraita ihmisiä. Tosin tottuu nopeasti ja lapsiakin nähnyt vain muutaman kerran.:angelic:
Koirat ovat ylienergisiä terrierejä ja kunnon sähläpalloja. Kuitenkin lasten kanssa olleet aina tosi nätisti:happy: ja kaippa nuo ovat jo pikkuhiljaa päässeet kärryille että tässä tehdään uutta perheenjäsentä eikä levitetä takapuolta huvikseen :hilarious:
Kävin viimeksi neuvolassa siis torstaina ja viikkoja sillon 32+6. Sillon oli kiloja tullut lähtöpainoon hurjat 24kiloa:sorry: eikö täällä tosiaan muut kerää massaa ?:anyone

Mulla kun tuota painoa jo ollut valmiiksi pari kiloa liikaa niin ei saisi nousta 10kiloa enempää tämän raskauden aikana. Eli ei enään yhtää, mutta nyt se on jojoillut, siis laskee ja nousee pari kiloa. Mutta alle 10kilossa nyt pyöritään onneksi..

Nadam: Ei tämä lopetus ajatus hetken mielijohteesta ole tullut, tätä on jatkunut tosi pitkään. Ja olen minä opettanu ennekin kusiluikkuja sisäsiistiksi, sekä isoja, että pieniä. Minä oon tosi eläinrakas ihminen, en huvikseni niitä tappais tai lapsen tulon takia, on meillä yksi lapsi jo ennestään... Hirvittää vaan milloin tuo touhukas neiti sotkee itsensä kissan paskaan... :(
Enkä minä eläimille huuda, kun ei se mitään auta... Jos joku haluaa nurkkiin paskovan 14v kollin, niin saa tulla noutamaan... Vaikea on löytää vanhalle katille uutta kotia, kun löytöeläintalot on pullollaan nuoria kodittomia...

Muokattu viimeksi:
mulla seuraavat tulot vasta tammikuussa. mies käy töissä mutta ulosotto vie melkein kaiken ja mitä jää menee asuntolainaan. nyt jäi laskujen jälkeen loppuvuoden ruokiin ja pensoihin 23€. täytyy varmaan taas osa vaatteista myydä facekirppiksellä että tässä hengissä pysyy. tuskin saatais siis tukea kun tuloja on mutta nuo kamalat velat on ihan miehen omaa mokaa mitä ei huomioida. mää oon niin uupunu tähän köyhyyteen, yöunet on menetetty jo kauan sitten ja elämänilo hiipuu päivä päivältä. eihän tässä oo varaa synnärillekkään ajaa tuonne kauas kun sen aika koittaa :sad001 äitiysvaatteista saa vain haaveilla. kaikki lastentarvikkeet on facebookin kautta ilmaiseksi saatuja.

eniten tässä kuitenki kärsii parisuhde. mies on taas missä lie, varmaan porukoillaan nukkuu ja ite yksin kämpillä vollotan taas tätä kurjaa elämää. :sorry:

Tammivauva, Käsittääkseni sossu kyllä laskee ulosototkin ihan menoiksi jne. Suomessa tosiaan taataan tietty toimeentulotukitaso kaikille. Sit tietty jos asuu tosi kalliisti ja autoja on turhaan jne niin saattavat vaatia myymään/vaihtamaan halvempaan ensisijaisesti tms mut tuollaisia tuskin on kenelläkään jolla jotain ulosotossa. Kyllä sieltä oikeasti kannattaa apuja kysellä. Huomioivat harkinnanvaraisesti jopa vauvalle hankittavat tarvikkeet eli voi saada vaikkapa sänkyä tai rattaita varten rahat erikseen. Tai näin oli ainakin joskus ns aikojen alussa kun esikoista odotin ja meitä muutti kaksi toisen asteen opiskelijaa pois vanhempien luota kun oli vauva tulossa..

Naps, Mä keräsin esikoisesta yli 20kg mut lähtöpaino oli reilusti alipainon puolella. Toisesta keikuin lähtöpainolta normaalin ja lievän ylipainon rajoilla ja keräsin 18kg. Tästä oli lähtöpaino muutamia kiloja enemmän kuin edellisestä ja riittäisi oikein hyvin maks 10kg ;) Mug en mä jaksa stressata kun joka kerta on kilot ropissut jopa alle lähtöpainon imetyksen myötä ja ilman mitään liikuntaa.

Pitää varmaan yrittää ainaki jaksaa se paperishow jos jotain edes saisi. Kallista asuntoa ei onneksi olr ja auto oli ja meni rahavaikeuksien takia joten enää ei sitäkään.
Noh jospa tästä vielä selvitään!
Saatiin ainaki lunta yöllä jos se vähä mieltä piristäis :D

Tammivauva: Tuossa tilanteessa varmaan energiat vähissä, mutta jos vain jaksat niin nythän on alkamassa monella paikkakunnalla näitä jouluapukeräyksiä sun muita josta voisi apua saada, jotta saisi ainakin ruokaa pöytään. Ja jos kuulutte kirkkoon niin paikallinen diakoniatyö monesti auttaa myös, jos ei rahallisesti niin ainakin ruoka-apua ja tarvikkeita vauvalle/kotiin sieltä voisi saada. Ja tosiaan selvitä ihmeessä nyt tuo toimeentulotukiasia, kamalaahan se on jos ei tuollaisessa tilanteessa apua saa ja kun on vielä väliaikaisesta tilanteesta kyse. Ja toki miehesikin voisi kysellä maksujärjestelyihin muutosta tai lainanlyhennyksestä vapaata parin kuukauden ajalle, jotta pärjäätte tammikuuhun. Siis hätäratkaisuna, jos muut tahot eivät sitten syystä tai toisesta auttaisi. Mutta kyllä mä nyt kuvittelisin että sossu tuossa tilanteessa olisi aika myötämielinen kun vauva tulossa ja tilapäinen tarve kyseessä. Kovasti voimia sinulle ja teille :Heartred

Takaisin