La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ah mä oon niin onnellinen, että sain äidiltä lainaan tuollaisen pitkän kevyttoppatakin, jolla pärjää hyvin pakkaskelillä mutta joka ei tukalalta ole syksylläkään tuntunut. Sillä pärjään varmasti loppuun saakka, sillä meillä on kokoeroa ja lisäksi takki on tasapaksu malliltaan. Omat tiimalasimalliset talvitakit eivät olisi varmaan mahtuneet yli kuukauteen. :D

Tammivauva jos miehelläsi on isot tulot niin ette välttämättä saa mitään. Lisäksi siiinä katsotaan kaikki omaisuus, eli taas jos vaikka miehelläsi on säästöjä/osakkeita, asunto yms.
Tässä on esimerkki Helsingin toimeentulotukilaskurista, voi vähän arvioida saisiko:

http://www.hel.fi/www/Helsinki/fi/s...n-tuki-ja-toimeentulo/toimeentulotuki/laskuri

Mutta siihen hakemukseen kannattaa laittaa ihan kaikki vähänkään pakolliset menot, eli laskujen lisäksi lääkäri-, lääke-, liikkumis- (bussikortti esim töihin pääsemisen takia) ja muut arkielämän kannalta "pakolliset" kustannukset. Ne saattaa hyväksyä menoiksi tollasia.

Millainen energiataso Teillä muilla on ? Mua väsyttää päivälläkin nyt viikonloppuisin...Yöt nukun pätkissä. Paitsi viime yönä nukuin 6 tuntia yhtä putkeen. Aamu seitsemältä nousin syömään. Puolenpäivän aikaan alkoi väsyttää ja meinasin nukahtaa sohvalle. Syöminen taas vähän piristi, mutta ei mitenkään hirveän energinen ole olo. Mulla on ummetusta ja närästystä, vaikka mitään kipuja/supistuksia ei ole. Öisin kramppaa jalat. Iso maha tekee väsyneeksi...8 viikkoa pitäisi vielä jaksaa tän mahan kanssa.

Minkäslaisia liivinsuojussuosituksia teillä ennen imettäneillä on? Kertakäyttöisiä, puuvillaisia, villaisia ja paljonko niitä tarttee?

Pestäviä, ihan Prisman hyllyltä ainaki osa muistaakseni. Riippuu kuinka paljo pyykkäilee :D Alussa saatto joutua vaihtamaan päivänki aikana, sit yhet meni päivässä, plus tietty yöllä!

Mulla on nuo yhdet pestävät äp liivinsuojukset. Paketin ostin kertakäyttöisiä. Hieman mietityttää että onko nuo kerttikset minkälaiset jos jotain höytyvää tarttuu niistä ihoon kiinni..

Miten olette varautuneet vauvan vaatteisiin? Mulla melkeen kaikki pienimmät vaatteet on 56 kokoisia. Ihan pari vaatekappaletta on tuosta pienempiä. Jos on pieni vauva niin taitaa tuo koko 56 olla vähän isoja. Toisaalta taas ei millään tekisi mieli ostaa noita ihan pieniä jos vauva on jo syntyessään 50-55 cm välissä pituudeltaan :)

Mä en oo hankkinut 56cm pienempiä.. esikoinen syntyi 48 senttisenä ja musta ne 56cm meni silti silmänräpäyksessä pieneks!

Meillä on pari kissa vanhusta. Toinen on kiltti, paijaa masua, ei koskaan ole mennyt vaunuihin (alaosassa on ollut viltin päällä) tai pinnasänkyyn nukkumaan, ei mene edes lapsen huoneeseen nukkumaan... Sekä sisä, että ulkokissoja...
Ja tuo toinen sitten... Hohhoijaa... Tappo tuomiota olen sille kaavaillut jo pitemmän aikaa. Paskoo ja kuseksii pitkin mökkiä, vaikka hiekkalaatikko on olemassa. En tiedä, osoittaako mieltään vai mitä... mut kyllä mulla on jo huumorintaju loppu. Sais vaan aikaseksi soittaa ajan piikille...

Mäkin metsästin takkia pitkään kun omat jäi jo lokakuun alussa pieniksi. Kävin urheiluliikkeessä testaamassa poistuvia yms. edullisia malleja, mutta koon olisi tarvinnut olla xl/xxl että olisi mennyt navasta kiinni. Voitte kuvitella miten hullulta näytin kun hartioista takki oli jäätävä pussi. :)
Henkan ja maukan äippätakki oli jees, mutta tuntuu hullulta maksaa 60e takista jota käyttää niin vähän aikaa. Facekirpparilla hävisin aina kun en ehtinyt päivystää tarpeeksi aktiivisesti. Mutta sitten onneksi tärppäsi ja sain napattua itselleni kevyt toppatakin 15 eurolla. :)
Vähän olen jännittänyt meidän rotikkaa, että kuinka osaa käyttäytyä ja toimiiko korvat lasten seurassa. Neiti on aina ollut eteisessä lapsivieraiden aikaan kun veljenpoikani on allerginen. Nyt oli toisen veljen 1v 2kk yökylässä ja yhteiselo meni hienosti, kuuloaisti säilyi ja osasi ottaa pienen huomioon. Vähän poika nyrpisti naamaansa kun koira nuolaisi naaman, heillä kun itsellään on vähän kissaa pienempi terrieri.
Olen nukkunut kaksi yötä tosi hyvin ja se on poikinut puhtaan asunnon, hyvää ruokaa ja jopa leipomuksia!
Onko teillä mitään esim. Että hankitte vähintään tietyn määrän vaatteita? Esim. 7 56cm bodyä tai muita hyväksi havaittuja määriä tavaroille?

Kuuluuko muilla massusta/alakerrasta jotain outoa ääntä? :D
Mulla on nyt muutaman kerran etenkin kun vauva ollut vauhdikkaalla päällä kuulunut sellanen aika iso ja selkeä napsahdus ääni ja oon ihan hämilläni mistä se kuuluu :D
Mitään erityistä tuntemusta ei liity siihen hetkeen kun ääni kuuluu. Outoa :)

Enni mulla kuuluu naps ääni aina välillä mut se kuuluu selkärangasta ku nikama pamahtaa paikalleen :) jo ennen raskautta on joskus kuukunu ku oudossa asennossa ollu ja suoristanu selän.

Mää en kyllä selkään paikantaisi äkkiseltään tuota ääntä. Joskus on selkäkin napsahdellut ja tässä on vähän erilainen ääni :) Nyt ääni yleensä kuuluu kun olen itse ollut ihan paikallaan, makoillut tai istunut. Vaikea kuvailla minkälainen napsahdus se on mutta ensimmäistä kertaa kuului n. 2 vkoa sitten ja sen jälkeen on muutaman kerran kuulunut. Outoa :)

Omalla kohdalla talvi saa tulla. Talvisaappaat on helppo laittaa jalkaan, ei tarvii kyykistellä ja äippätalvitakin ostin jo kesällä kirpparilta viidellä eurolla. Viikonloppu on mennyt vauvan vaatepyykillä ja tilaa niille ja muille tarvikkeille järjestellessä. Eli sen puolesta saa jo vaikka vauvakin tulla :D No toivottavasti ei ihan vielä kuitenkaan.

Väsymyksestäkin on ollut täällä puhetta, niin kyllä sitä on täälläkin. Olen aika huono ns.jakamaan energiaa, eli aina ihan täysillä siihen asti kuin ei enää ollenkaan jaksa. Viikollakin työt jaksaa just hoitaa ja sen jälkeen on ihan loppu.

Mulla on aikaisemmissa raskauksissa alkanut kuulumaan napsumista loppua kohden. Th sanoi joskus että vauva napsuttelee kalvoja, en tiedä onko totta vai ei :)

Enni, Osalla kuulemma sikiökalvot napsuu. En tiedä onko noin oikeasti mut moni on niin kertonut.

Enni ei sit oo paikat kosteena valkovuodon takia et liikahtaessa napsahtaa? Muuta en sit keksi :/

Tiita_: Ei ole oikein sellainenkaan ääni :) Ei se ääni ole mitenkään huolettanut mua, oon vaan ihmetellyt että mikä se on ku on nyt vasta alkanut kuulumaan. Ehkä ne on ne kalvot sitten :)

Googlettaen löytyi vahvistus, että en ole ainut napsuva mamma :)

Neuvolassa on ilmeisesti mitä kummallisemmin suhtauduttu tämän äänen kuulemiseen. Jollekin lääkäri sanonut tyyliin, että harhoja kuulee/ollut ihan tuntematon asia. Toisille taas sanottu että sikiökalvon venymisestä saattaa kuulua napsuntaa, vauvan nivelistä... Luulenpa että se on sitten nuo kalvot jotka napsuu :)

Mä olen käyttänyt muutamia erilaisia kestoliivinsuojia niistä parhaiksi omalla kohdalla osoittautui jonkun itse tekemät joissa oli käytetty samoja materiaaleja kuin kestovaipoissa eli rintaa vasten tuli joku kuivapintainen ja ulkopuolelle sellainen joka ei päästä kosteutta läpi j väliin sit toki imevää materiaalia. Myllymuksujen (äp) suojat oli kivan pehmeät mutta ne kyllä nukkasi mulla. Eniten tuli käytettyä Liberon kertakäyttöisiä liivinsuojia kun kiinnitysteippi oli pitävä ja imivät hyvin jne. Mulla siis kului suojia paljon ensimmäiset puoli vuotta varsinkin. Mut mä olenkin varsinainen lehmä eli maitoa tulee paljon ja heruminen alkoi aina kun lapsi itki, oma tai vieras. Ja noi mun mahavaivaisethan itki..

Takaisin