La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voi huhhuh, nää tämmöset iltavuorot ei oo mun juttu mitkä loppuu 01.00 -.-

Kotimatka kestää tunnin, nukkumaan pääsee varmaan puolentunnin päästä..

Hyvin alkoi tämä sokerirasitusaamu, heräsin pari tuntia turhan aikaisin ja ihan kiljuva nälkä heti herätessä! Kaihoten haistelen, kun mies tekee tuossa munakasta, tuntuu ettei mihinkään pysty keskittymään... Kuinkahan jumalaton nälkä onkaan tuossa 3,5 tunnin päästä, kun saa vihdoin syödä? Kuten täälläkin todettua, nää aineenvaihdunnalliset jutut on yksilöllisiä ja mä kuulun niihin, joilla aineenvaihdunta on hyrähtänyt melkoisille kierroksille. Syön aikamoisia annoksia mielestäni turhia turpoamatta eikä mulla tällaista aamunälkääkään ennen koskaan ollut. Söin aamulla, koska niin "kuului" tehdä.

Eilen kuulin ekaa kertaa vauvan sydänäänet ihan itse kotona stetoskoopilla leikkiessä, hihi! Mieskin kuuli, ja rupesi itkemään, kun ei tuo vauva muuten hirveästi elonmerkkejä hänelle anna. Lopettaa potkimisen usein heti, kun mies laittaa käden vatsalle. Nyt oon myös alkanut tuntemaan vauvan osia vatsan läpi, eilenkin paikallistin vauvan tuntemalla kovan möykyn toisella puolen vatsaa. Niin jännää kaikki tämä!! :Heartred

Tänään mä menen hulluille päiville pyörähtää! :)

Täällä vielä puoli tuntia, vika verikoe ja sitten syömään! Oli kiva tulla sokerirasitukseen, kun ihan uusi terkka paikka miulle, neuvolantäti ei ollut tehnyt lähetettä ja lähes 20 minuutilla myöhästyi alku miun piti minun käydä lähetettä vonkumassa, jeejee! Ja ihanaa kun alkaa asiat selviytymään, tänäön kelan hakemusten kimppuun, olen pitänyt niitä ylivoimaisina. Eilen kirjoitettiin vuokrasoppari, päästään muuttamaan oikeaan asuntoon ja oikeasti valmistautumaan vauvan tuloon. Tai minulla alkaa nyt vauvakirjojen lukeminen, olen alkuraskauden ottanut hyvin rauhallisesti ja pyhittänyt töille.
Raskausviikkoja 25+1 ja nyt aikamoinen myllerrys mahassa käynnissä. Paitsi kun isimiehen pitäisi potkuja tunnustella, sillon ujostellaan ;)

Täällä on sokerirasitus 21.10 varasin aikaa eilen, tänään olisi ollut kanssa aika klo 8.40 mutta olin töissä niin myöhään ettei olisi onnistunut paaston aloitus. Toi aika minkä otin olikin sit seuraava vapaa aika, sekin on aamusta 8.40 ja otin sen mun vapaapäivälle. Neuvolatäti suositteli ottaa rasitus vapaapäivälle joten tein työtä käskettyä.. :D

Muokattu viimeksi:
No mut aamullahan se rasitus täytyykin tehä :)

No tänään se äippäpakkaus rantautui tännekkin! Vihdoin :D

Sokerirasitus oli kanssa aamusta tänään. Itse rasitus oli helppo mut tuon umpparihaavan takia meinas olla hankalaa. Tunnin istumisen jälkeen alko sattua niin kovasti haavaan että meinasin pyörtyä. Onneks tuolla on parit paarit aina niin pääsin pötkötteleen niin helpotti. Nyt saa sit jännätä tuloksia..

Tykkäys siitä että pakkaus saapui sinnekin vihdoin! :)

Ja juu, niinhän se kannattaa tehdä aamusta. Saa väsää jotain evästä mukaan tai sitten käydä heti kahviosta Malmin sairaalassa hakee jotain sämpylän tynkää sen rasituksen jälkeen. :)

Menin äskö juomaan lasin maitoa, ja nyt on sit älyttömän huono olo. En oo maitoa pystynyt juomaan oikeastaan ollenkaan tän raskauden aikana,ku tekee huonon olon. Eikä näköjään taida päästä juomaan maitoa ku vast synnytyksen jälkeen jos sit ei enään tulis tota pahoinvointia...

Emmielle: mulla taas päinvastoin, näköjään raskaana olessa kestän maitoa paremmin ku normaalisti. Samoin ku vehnhätuotteita. Venhä nipistelee ja turvottaa ja maito oksettaa. Ja aiheutti myös pojulle kaameat vatsavaivat vauvana. Siksi jätin maidon ja viljat (paitsi ruis ja riisi) pois ja pojin huuto loppui parissa päivässä. Kahdessa viikossa huomasin laihtuneeni muutaman kilon tekemättä mitään ja turvotus, huono olo ja vatsakipu oli historiaa. :) nyt taas kestää maitoa syödä ja juoda.

Mulla ens ma vasta kela-neuvola ja ens viikon pe ylimääräinen ultra yksityisellä. Mies ei ole päässyt noihin normi ultriin mukaan työaikojen takia niin varasin ens pe ajan kun ukkokin ehtii mukaan. Jos vaikka pääsis näkemään onko tulossa tyttö vai poika ja pääsee näkemään vähän tarkemmin muutenkin kun tämä on 4d-ultra. Samana päivänä pitäis käydä kilpirauhas kokeissakin.

Millonkas tuon vauvan pitäisi rueta kääntymään? Siis millä vkolla ei pitäisi olla enää perätilassa, vai voiko olla vielä synnärilläkin? Tuli vain eilen mieleen, kun tuntui aivan valtava muljahdus mahassa ja mietin, että yrittikö jonkun kuperkeikan tehdä ja vaihtaa välillä toisinpäin, mutta potkut(?) tuntuneet tuolla alhaalla, niinkuin tähänkin asti..

mämmi: rv36 viikolle asti vauva mahtuu kääntymään raivotarjontaan ja sen jälkeen jos on edellene perätilassa yritetään ulkoista käännöstä ja jos se ei onnistu sektio on edessä.

Yleisimmin taidetaan sektiota tarjota jos vauva on perätilassa mutta ei aina. Mun yks tuttu synnytti reilu 4kg vauvan perätilassa (perätila tiedostettiin kyllä) ja ensisynnyttäjä kyseessä. Rohkea nainen, en itse uskaltais ensimmäistä kokeilla perätilassa synnyttää.

Mä olisin ehdottomasti halunnut kokeilla synnyttää alakautta vaikka esikoinen oli perätilassa. Valitettavasti neiti vaan ei ollut pakaratarjonnassa, että lupa olisi irronnut. Varpaat edellä tulossa olijaa ei anneta yrittää synnyttää alakautta, koska napanuora jää niin pitkäksi aikaa puristuksiin.

Varsinkaan ensimmäistä synnyttäville ei suositella perätilasynnytystä, koska silloin vauvaa ei pystytä auttamaan tarvittaessa imukupilla tai pihdeillä ulos. Kuulemani perusteella, mikäli äidillä on tilava lantio ja tarpeeksi paljon motivaatiota, lupa synnytykseen on kuitenkin yleensä hellinnyt.

Mua alkaa jo hieman ahdistaa, koska vauva on perätilassa. Kova on pelko, että jos ei tämäkään vaavi halua kääntyä. Kahden sektion jälkeen kun ei haluta enää antaa kokeilla synnyttää, vaikka mahdollinen seuraava olisikin raivotarjonnassa :-(

Mutta onneksi tässä on vielä aikaa ja kova luotto siihen, että vauva kääntyy :-)

Mä varmaan yrittäisin alakautta vaikka vauva olisi perätilassa. Taustalla on kuitenkin kaksi helppoa ja nopeaa synnytystä ja esikoista odottaessa todettu ns synnyttäjän lantio josta tulee kuulemma ulos "mitä vaan". Sektio on mulle isompi mörkö kun perätila.

Sama mulla kuin Aphraelilla. Tosin joissain sairaaloissa ei anneta synnyttää perätilavauvaa jos painoarvio on yli 4kg. Mulla aiemmat on ollu 3955g ja 4040g, joten tästä tuskin tulee pienempää.

Takaisin