La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulle th sanoi, että ei haittaa vaikka laihtuisi kun vauva vaan kasvaa. Radi todettiin perjantaina ja ylipainoa on n. 12kg. Raskauden aikana tähän mennessä painoa tullut 2kg lisää.

Niin ja tosiaan rv25+2 tänään. Saa nähdä mihin suuntaan paino lähtee nyt ruokavalion aikana.

Sinnna puhe oli ku lääkäri on sanonu et paino ei saa nousta ja siitä et on radi. Niin minusta se ei kai pitäisi vaikkutaa jos se paino nousee sen verran mitä laps tuo tullesaan vaan pitääkö muka sitä mukaa saada se paino tippumaan mitä se laps kasvaa eli laihduttaa sen lapsen kasvun myötä. Siis jos se rafi ruoka pitää oman henk kohtasen oainon samana niin pakkohan se on sillo jostain nyrsii jos paino ei saa nousta.

No mä koitan vaan kattoa että ei lähtis nousee ja se siitä.... alussa noudatin 1600kcal ruokavaliota (lääkärin suositus) mutta kun paino laski kaks kiloa "säikähdin" lahduttamista enkä sen jälkeen oo kummemmin miettinyt laihdunko vai en eikä silti onneks oo painoa kauheesti tullu ku kilo lisää ja makasin kolme viikkoa kotona tekemättä mitään... mutta jos nyt yhtäkkiä paino nousis vaikka +5kg niin palaisin takaisin 1600kcal päivä saantiin ja se voi olla että niin käy kun äippälomalla ei kuitenkaan osaa liikkua niinkuin töissä jolloin kulutuskin laskee!

Juu ymmärsin pointin ja siihen suoraan ei ollut edes tarkoitus kommentoida vaan painon painon samana pysymiseen ja sitä kautta laihtumiseen yleisesti raskausaikana. Meillä th sanoi, että painon pysyminen samana eli laihtuminen ei ole haitallista vauvalle.

Ja minä varmaan laihtuisin sillä radiruokavaliolla jos noudattaisin sitä tarkasti ja pitkän ajan ja en söisi mitään herkkuja (vaikka en olisi raskaana siis) Tulee kyllä rehellisesti sanottua sen verran herkkua syötyä :wideyed:. En usko, että painon tippuminen/nousu muutamissa kiloissa on mitenkään merkittävää, mutta en ole tosissaan mikään lääkäri sanomaan :)

Painonnousun aikataulukin on raskausaikana tosi yksilöllistä. Toisilla nousee heti alkuun paljon (varmaan aineenvaihdunnan hidastumisen myötä) ja loppuvaiheessa ei tule kiloakaan kun kroppa oppii uuteen aineenvaihduntaan. Toisilla taas saattaa aluksi tulla painoa hyvinkin maltillisesti ja lopuksi tulla se 15kg nopeastikin. Tosin taitaa yleisintä olla, että paino nousee rajuimmin toisella kolmanneksella ja sitten taas hidastuu vähän.

Mulla on tullut esikoisesta yli 20kg (lähtöpaino reilusti alipainon puolella) joka oli jo poissa parin kuukauden kuluttua synnytyksestä. Nuoremmasta tuli vähän alle 20kg (lähtöpaino oli normaalin bmi:n ylärajoilla) ja imetyksen loputtua vuoden päästä synnytyksestä olin alle lähtöpainon. Nyt oli lähtöpaino muutaman kilon enemmän kuin nuoremmasta ja rv 24 mennessä on tullut 3-4kg. Mutta hyvin ehtii vielä nousta ;) Itseäni ei tosin jaksa huolettaa kun olen aiemminkin päässyt raskauskiloista eroon imettämällä. Se tulee mitä tulee ja imetyksen loputtua sit mietin mitä tehdä jos on vielä kiloja jäljellä.

Mä oon kanssa ylipainoinen odottaja sekä radi-diagnoosin saanu ja paino on tippunu neuvolan punnituksien mukaan -4.5kg (kotipuntari antaa pikkaisen enemmän pudotusta) lähtöpainosta ja nyt on viikkoja 26+2 enkä siis ole laihduttanu vaan oon noudattanu radilaisten hiilari, rasva ja protsku suosituksia niin paino on tippunu ihan itestään sen kummemmin tekemättä mitään. Ja jostain sit vauva kuitenkin on saanu ravintonsa kun kasvaa pari viikkoa edellä kuin pitäs.... tosin lääkäri epäili aikaisempaa hedelmöitystä mut saas nähä mitä mitat on 1.5vkon päästä kasvu+radi kontrollissa mammapolilla.

En minäkään ole varsinaisesti laihduttanut raskausaikana, mutta paino on tällä hetkellä se -1,5 kg lähtöpainosta. Johtuu raskausdiabetesdiagnoosista ja sokerien+vehnän pois jättämisestä ruokavaliosta. Näin kuitenkin jaksaa ylipainoisena odottajana paremmin kuin, jos tulisi vielä hirveästi painoa lisää. Normaalipainoisilla odottajilla on tietty ihan eri tilanne , kujn heille saakin tulla sitä painoa lisää...

Mulla tota ylimääräistä on itellä jo valmiiksi joten siksi itteä itkettää ihan tää painon nousu kun olin ennättänyt 10kg laihtua ennen kun plussasin ja toiset 10kg piti laihduttaa.... No kerkee sitä sitten taas aloittaa ensi vuonna samasta lähtöpisteestä kun tänä vuonna alotin tammi-helmikuussa....

Mut muistakaa että varsinaiset laihdutukset vasta imetyksen jälkeen. Järkevästi saa aina syödä.

Mä olen vanhempainraha- ja lapsilisä hakemuksen jo tehnyt, mutta äitiyspakkauksen ja rahan väliltä päätetään vasta ens viikolla kun meillä on ollut ultra, jos pienokainen nyt avaisi hieman jalkojaan kun ru:ssa ei suostunut paljastamaan sukupuoltaan :)
Olisi kiva tietää kumpiko on tulossa, kun ennestään on jo tyttö, niin jos tämäkin on tyttö niin sitten ei oteta pakkausta (siinä enimmäkseen ns.pojille sopivaa vaatetta mun mielestä).

Jos seuraava muksu olis tyttö niin voisin ihan hyvin käyttää tuon äitiyspakkauksen vaatteita hänenkin päällä, mutta nämähän ovat jokaisen omia makuasioita. :)

Influenssarokotteen aion ehdottomasti ottaa. Vauva syntyy kuitenkin pahimpaan flunssa-aikaan ja hällä on sit suoja 6kk syntymästä lähtien kun otan nyt tuon rokotteen. Enkä nyt haluis toki itsekkään varsinkaan raskaana mitään influenssaa sairastaa.

Mua jo lähinnä naurattaa tää meidän äippäpakkaushomma. Tosiaan 2.9 laitettu hakemus, eikä oo vielä näkyny. Päätös tuli kyllä viime viikolla vihdoin, että myönnetty on. Mutta superhidasta toimintaa. Vauva ehtii varmaan syntyä ennen kun pakkaus on täällä! :D vaikka väliäkös tuolla kun ne vaatteet on niin isoja että vastasyntyneelle laitettava muuta vaatetta.

On kyllä ihme touhuu! Ootko ollu yhteydessä sinne kelaan? Mulla tuli viikossa.. :o

Sokerihuurre mulla meni 2 viikkoo hakemuksen tekemisestä ku tuli äp pakkaus :s outoo ku joilekkin menee noi piru pitkään.

Joo täällä näkyy osalle viikossa tulleen, en tiedä mikä maksaa. Kelaan oon ollut yhteydessä joo muissa asioissa ja samalla maininnut tuosta äippäpakkauksesta, "osa hakemuksista käsitellään nopeammin ja osa hitaammin". Hieno logiikka heillä.

Eiköhän tuo asia nyt etene kun kotiin asti tuli jo kirje että myönnetty on, mutta kummallista meininkiä kun sähkösenä laitoin hakemuksen ja tarvittavat liitteet ja näin kauan saa ootella.

Takaisin