La marraskuu 2016

Siis voiko olla että mulla on kumminki radi? Vapaaehtoisesti aloin mittailemaan sokereita ja paasto oli aamulla 4.8 (eli hyvä) mutta aamupalasta tunti eteenpäin mittari näytti 8.4?! Kauhistuneena vaihdoin neulan ja lukema oli sitten 8.0. Söin kyllä aamulla satsuman, ison lautasellisen puuroa puolukoilla, maustamattomalla jogurtilla ja mehukeitolla. Lisäksi join mustaherukkamehua. Nyt jänskättää onko arvot aina noin isoja vai johtuuko kyseisestä aamupalasta?

Rv 33+6
Minä en voi koskea viljatuotteisiin aamulla ollenkaan, eli juuri tuon kovan nousun takia. Minullahan on siis radi ja mittailen säännöllisesti. Kannattaa varmaan jättää huomiselta aamulta viljat pois ja katsoa, että vaikuttaako se arvoon. Ruokailun jälkeen se arvo pitäisi pysyä alle 7,7. Päivisin pystyn syömään esim. leipää ja arvot pysyy sallittuina! Weird!

Mun oli pakko ostaa takki, kävin hennesin Normi puolelta hakees makso 40e ja on iha sellanen mitä voi varmaa raskauden jälkeenki pitää, jos ei miellytä niin myyn sit vaikka sen :grin

Mäki oon värjänny hiuksia 2 tai 3 kertaa, nyt just viimeks viikko sitte iha kaupan värillä :) toivon että enää ei tarvis ennen synnytystä mut saa nähdä kui pitkälle se menee et onko "pakko" vielä värjätä :grin

Minulta lääkäri taas täysin kielsi ko lääkkeen kun ei juuri raskaana olevalle sovi jonku vaikuttavan aineen takia (en muista enää sitä ainetta ). En sit ole käyttänyt ollenkaanko lääkettä.

Oho, no onpa erikoista! En osaa muuta sanoa - mähän jouduin allergian plus bakteeriepäilyn takia syömään kaksi antibioottikuuria keväällä, ja sitten näiden jälkeen, kun eivät auttaneet, niin poskiontelopunktioon. Siellä selvisi, ettei mitään bakteeritulehdusta olekaan, vaan limakalvot ovat turvonneet umpeen. Ainakin se on yksi iso syy, miksi toi Dymista mulla tuntuu aika pakolliselta. Mut joo, mistä näistä sitten oikeasti tietäisi... kun asiantuntijaan pitäisi voida luottaa.

Jostai radi-ruokailuohje lapusta luin myös et toisilla maitotuotteet aamulla nostaa aamupalan jälkeisiä sokereita. Ja itellä oon huomannu et myös se mitä syö illalla vaikuttaa vielä aamupalan jälkeisiin arvoihin..

Siis voiko olla että mulla on kumminki radi? Vapaaehtoisesti aloin mittailemaan sokereita ja paasto oli aamulla 4.8 (eli hyvä) mutta aamupalasta tunti eteenpäin mittari näytti 8.4?! Kauhistuneena vaihdoin neulan ja lukema oli sitten 8.0. Söin kyllä aamulla satsuman, ison lautasellisen puuroa puolukoilla, maustamattomalla jogurtilla ja mehukeitolla. Lisäksi join mustaherukkamehua. Nyt jänskättää onko arvot aina noin isoja vai johtuuko kyseisestä aamupalasta?

Rv 33+6

Kannattaa tosiaan vaihtaa puuro pois.Se nostaa helposti verensokeria

Mullakin ollut vakavan sisäilmasairastumisen myötä Dymista käytössä ennen raskautta toisinaan säännöllisesti ja alkuraskaudesta selvitin pariin eri otteeseen jopa, että sitä voi tarvittaessa käyttää raskausaikanakin. Olen käyttänyt sitä alkuraskaudesta poskiontelontulehduksen ollessa päällä ja satunnaisia kertoja tukkosuuteen.

Mulla ei ole mitään diabetes-juttuja ollut ikinä, mut olen huomannut et puuro aamuisin saa olon ihan kamalaksi, etenkin joku tuhti esim. kaurapuuro. Ihmetellyt pitkään miksi terveellisen puuron jälkeen semmonen heikko, kylmähiki ja väsynyt olo. Sit taas jotain monivilja/kauraleipää pystyn hyvin aamulla sen pari viipaletta kahvin kanssa syömään. Näin siis ollut ihan aina. Ilmeisesti siis joku verensokerijuttu.

Nyt on uusi väri päässä ja täytyy sanoa, et olemus piristyi huimasti! :happy: Näytän pirteemmältä ja nuoremmalta (ainakin omasta mielestäni), kyllä kannatti värjätä. :)

Huh, illalla The Curen keikalle Hartwall Areenalle. Saas nähdä miten jaksaa ja mitä masukki tykkää. Onneksi on istumapaikat. Hurjaa et toi keikkakin on jo tänään, liput ostettu jo vuosi sitten ja raskauden alussa tuntui, et sitten ihan raskauden lopussa vasta toi keikka ja siis niinhän se toki onkin. Kai sitä pikku hiljaa yritettävä sisäistää, et tää raskaus alkaa olla loppupuolella. Ei vaan meinaa tajuta. Kokoajan tulee pieni shokki kun sattuu vaikka kalenteria vilasemaan, et mitä, ens kuussa jo marraskuu? :woot: Ei voi olla. :wideyed:

Varpahat, täällä kans yks radilainen, jonka sokerit alko reakoimaan enemmän just loppuraskaudessa. Vaikka siis jo ihan alussa todettiinkin. Vaikka iiiihan vähän vain yli.
Ja jos kyse olis nyt omasta aamupalasta, ni varmasti olis sokerit reilusti koholla. Ja mitä joutuisin tekemään toisin?
Satsuma siirtyisi välipalaksi ja puuroa, vain kaura (riisi pahin), ja max 1dl hiutaleita, sokerittomien puolukoiden ja maustamattoman jogurtin ja sokerittoman mehukeiton kanssa toimii.
Eikä mitään sokerimehutiivisteitä!
1 osa esim omenatuorenehua ja n.6 osaa vettä. Ja tässäkin kohtaan radilaisille suositellaan 1:8, tai ei ollenkaan. Ja maitoa juon vielä lisäksi.
Ja vielä...suosittelevat rahkaa mieluummin, kuin jogurttia. Kuulemma jogurtti pahempi?
Ja tosiaan...mittailemalla se selviää.
Että mikä on hyväksi sulle ja mikä ei.
Me ollaan niin erilaissii... :happy:

No huhhuh ja minä kun ajattelin syödä tooosi terveellisen aamupalan :( ja huomasin muuten saman, että tunti syömisen jälkeen oli niin väsynyt olo että takaisin nukkumaanhan sitä oli mentävä! Puurosta puhtia päivään - NOT!

Oho, no onpa erikoista! En osaa muuta sanoa - mähän jouduin allergian plus bakteeriepäilyn takia syömään kaksi antibioottikuuria keväällä, ja sitten näiden jälkeen, kun eivät auttaneet, niin poskiontelopunktioon. Siellä selvisi, ettei mitään bakteeritulehdusta olekaan, vaan limakalvot ovat turvonneet umpeen. Ainakin se on yksi iso syy, miksi toi Dymista mulla tuntuu aika pakolliselta. Mut joo, mistä näistä sitten oikeasti tietäisi... kun asiantuntijaan pitäisi voida luottaa.

Mietin tuossa että varmasti tapauskohtaista. Kun jos on elämästä kyse nii varmasti saa käyttää mut jos ei o o elämästä kyse nii eivät anna lupaa.

Onpa ollut melkoinen viikko, en ole ehtinyt juuri edes lukemaan koko foorumia.. Keskiviikkona aamusta käytin 1,5v lasta tk:ssa, jotta tarkastavat hänen korvat, koska jo viikon verran heräillyt yöllä yskimään. Noh, ensin aamulla 8 aikaan lähettiin kävellen käymään siellä,matkaa n. 4,5km suuntaansa. Vasen korva oli ok, mutta lääkäri ei nähnyt oikeaan korvaan, koska se oli täynnä jotain vaaleaa eritettä. Lääkäri soitti korvalääkärille, jonne saatiin aika iltapäiväksi. Kotona pikaseen syömässä ja kävellen sairaalaan, matkaa 5km suunta. Siellä lääkäri oli tosi tyly ja kysyi että miksi minä olen saanut ajatuksen, että korva olisi tulehtunut,kun ei kuumetta yms. No,punoitusta oli jonkun verran,kun ensin imivät korvasta sen eritteen pois. ensiviikolla mentävä uudelleen, jos olo huononee. Ei kuulemma ole paha,jos pari kertaa yössä herää yskimään. yöt edelleen nukutaan huonosti, mutta ihmeen virkeä olen ollut päivisin, tänään imuroin ja luutusin koko asunnon ja pesin lasten huoneen seinät, jotka oli täynnä piirrustuksia.. huh huh, illalla väsy tulee aikaisin. Kyllä vauvan kanssa yösyötöt on helpompi valvoa, kuin näiden pikku potilaiden. Koko ajan saa nukkua koiran unta,että koska taas tulee kova yskäkohtaus pienellä, kun tuntuu että happi toisella loppuu. Plus isommatkin muksut yskii ja rykii ja heräilevät vuoronperään. voisi jo kyllä tää sairastelu pikkuhiljaa jo helpottaa..

Täällä myös flunssa 2-vuotiaalla. Toinen flunssa jo peräkanaa hänellä. Ja yöllä heräillään yskäkohtauksiin. Yritän ajatella tämän niin, että jos oltais terveitä sitten siinä vaiheessa kun vauva syntyy.

Viime yönä nukuin paremmin ja enemmän kuin muina öinä tällä viikolla. Uni tuli helposti ja ainoat mihin heräsin yön aikana oli kun tyttö kömpi mun viereen ja kun hänellä oli kamala yskäkohtaus.

Oon niin ylpeä itestäni kun sain tänään pyykättyä, kerättyä kaikki lelut lattialta (tää oli raskain osuus) ja imuroitua! Kyllä oli hidasta touhua mutta sainpas tehtyä! Selkä oli jo aamusta kipeä, nyt en sitten pääse enää kunnolla kävelemään tuon ahkeroinnin jälkeen.

Itse ostin äitiystakkini fb-kirpparilta kympillä, ei ollut paha hinta ja ihan uudenveroinen takki. Munkin pitäisi värjätä hiukset vielä kerran tämän raskauden aikana, oon 2 kertaa värjännyt tähän mennessä.

Mä sain kans imuroitua ja pestyä koneellisen pyykkiä.. onneks lattioilla ei ollu enää ylimäärä tavaroita ku mies niitä eile nosteli(ja ne loput nous imurilla ylös) on iha voittajafiilis vaikka alavatsa onki nyt vähä kipee.. veikkaan et osa tästä kipuilusta on yön peruja,nyt on alkanu joka yö särkee mahaa ja veikkaan et se johtuu lähinnä siitä etten saa masupalloa tuettua kunnolla.. mut nyt voi hyvällä omalla tunnolla istua sohvalle ja nostaa jalat kohti kattoa :)

Hiuksia en oo värjäilly raskausaikana,en oo oikei uskaltanu.. oliha se aluks vähä shokki ku mul on ollu punertavat hiukset ja oma väri on tommonen ei-minkään-värinen.. mut nyt kesäaikana toi värjätty latva on vaalentunu/muuttunu ni ei näytä enää yhtää nii kamalalta.. nimimerkillä, 10cm juurikasvu :D

Meilläkin lapset olivat pienessä flunssassa ja se menee aina samalla kaavalla; pienemmällä vuotaa vaan nenä eikä hän ole siitä moksiskaan (nukkuu yöt hyvin jne) ja isompi sitten taas yskii, mutta nenä ei pahemmin vuoda ja sen tietää jo hyvissä ajoin etukäteen milloin isompi on tulossa kipeäksi koska alkaa öisin heräillä pienen itkun kera. Ja tuo isomman yskä on aina paha, kun en mäkään tietenkään voi nukkua kun raukka yskii. Yleensä molemmat lapset öisin hipsivät viereen nukkumaan mutta isompi nukkui omassa sängyssä nyt yöt kun selitin, että saa helpommin nukuttua omassa sängyssään kun sen päätyä saa helpommin nostettua ylös ja on viilempää niin ei yskitä niin paljon. Ja viime yönä edes pienempi ei tullut viereen nukkumaan, aikamoista! Onneksi nuo flunssat alkaa nyt olla lapsilla ohi ja ilmeisesti minä ja mies säästyttiin siltä. Mutta todellakin on helpompaa herätä vauvaa syöttämään öisin kuin kipeän lapsen takia.

Mä erehdyin eilen siivoamaan isomman pojan vaatekaapin ja istuin lattialla vaatteita lajittelemassa ja ai kamala, että teki kipeää ja kaikki oli niin vaikeaa. Kuvittelin, että ois ollut sellaista helppoa ja kevyttä puuhaa mutta ilmeisesti ei. En oo nyt uskaltautunut siivoamaan pienemmän vaatekaappia kun en tiedä miten rampa musta tulee. Tämä raskaus on kyllä ollut vaivalloisin näistä kolmesta vaikka oikeasti helpolla olenkin päässyt.

Kaksi kertaa olen mäkin hiukset värjännyt raskausaikana; kerran kampaajalla ja kerran kaupan värillä. Loppukuusta voisin vielä kolmannen kerran värjätä, jos vaan ehdin.

Äitiystakin mä ostin kirpparilta myös, muutamaan otteeseen olen sitä pihalla pitänyt ja siihen saa kylmemmille ilmoille kiinni sellaisen tikkivuoren niin vaikka tulis pakkasia vielä tässä kuussa (siis muutenkin kuin yöpakkasia) niin se menee hyvin niillä keleillä. Mutta mun oma S-koon syys/kevättakki menee tästä pallostani huolimatta vielä kiinni niin sitä olen enemmän pitänyt päällä. Kohta siitä kyllä varmaan ratkeaa jo vetoketju :grin

Ellukkainen rv35+5

Minulla edellisten lasten raskauksissa silloinen kampaajani ei laittanut mitään väriä raskaana oleville. Nykyinen kampaajani on samaa mieltä. Eihän värit koskaan terveellisiä ole ja vakava allerginen reaktio on mahdollinen, vaikka olisi sama aine kuin aiemmin.
Kaikissa raskauksissa minulla hiukset on muuttuneet vaaleasta tummaksi ja iho tummasta vaaleaksi.

Minä raskauden alussa kasvattelin pois punaista väriä ja kampaajalla sitten sopivan oman juurikasvun myötä värjättiin punainen pois vaaleilla raidoilla. Raidat alotettiin hieman kauempaa juuresta, ettei koskenut väriaine päänahkaan. Kampaaja sanoi olevan ihmisestä kiinni tuo värjääminen raskaana, toiset värjää ja toiset ei, mutta että eihän sitä suositella ja jos värjää niin harvakseltaan. Itse tein sen ratkaisun, etten halua raskaana tukkaa värjäillä ihan siksikin, kun olin kurkkuani myöten täynnä sitä juurikasvua :D Nyt olen ollut monta kuukautta oikein tyytyväinen tuohon vaaleitten raitojen alta kasvavaan omaan väriin :) onpahan helppo ja vähemmän rasitusta muutenkin kärsineelle tukalleni, josta saatan puheiden mukaan imetyksen aikana muutenkin joutua taas luopumaan :D

Eilen neuvolassa oli verenpaineet koholla ja sain määräyksen mittailla kotona paineita ja ottaa rennommin ja lepäillä. No parin pyykkikoneellisen ja muun touhuilun jälkeen olinkin niin väsynyt, että piti ottaa päikkärit vaikka normaalisti en niitä ole tarvinnut. Toisaalta heräsin jo puoli kuudelta pirteänä kuin peippo, että ei kai ihme. Heräsin siihen, kun soittivat äitiyspolilta ultra-ajan vauvan kasvun seurantaan, kun kahdella edellisellä neuvolakerralla ei ollut sf-mitta kasvanut. Toivotaan, että kaikki on hyvin :) Napero on kyllä sen verran vilkas ollut, etten ole viitsinyt ylimääräistä huolestua, kotona verenpaineetkin on olleet ihan hyvällä tasolla eikä omassakaan voinnissa ole valittamista. :)
Jenskis 35+5

Minä en värjää ihan senkään takia kun en halua haistella niitä värjäysainehöyryjä. Muutenkin on hajuaisti niin herkillä. Tekee myös tukalle hyvää kun pitää väliä värjäyksestä, vaikka juurikasvu ei kovin kaunis olisikaan :P

Mä en ole värjännyt ja nyt ekaan kertaan varmaan 15- vuoteen oma väri päässä. Hiukset kiiltää , kasvaa ja ei rasvoitu niin nopeasti.

Mä kyllä herkuttelen täällä päivittäin ja paljon.. Todella huono omatunto siitä, koska lapsi jossain välissä seitsemän päivää isompi. Allergioiden takia ei voi hedelmillä korvailla.. Ja tänään taas tiedossa herkku ilta ja vain elämää! Joka perjantai jotain hyvää ;) toki välillä ollut kurkku ja paprika tikkuja , välillä tortilloja ja tänään ehkä hese ruokaa.

Päivystyksessä oltiin viime la ku pe alkoi vetistä ja kirkasta eritettä vuotamaan, joka lisääntyi. Lapsivesi testi oli negatiivinen, tuomio oli kirkas ja runsas emätin erite. Tulee siis ihan valumalla välillä.. Oli hupaisa ottaa pissa näytettä kun kahdesta paikasta vaan valui.. Kohdun ulkosuu auki, paikat pehmennyt ja kanava 27mm, painaessa 25mm, sisäsuu kiinni.

Nyt ollut harkka supistuksia KOKO ajan ! Yöt ovat todella raskaita kun ei asentoa löydä ja maha kova tai kipeä ja uni ei tule. Alkuviikosta paineet nousi jopa 155/100 syke 114 pahimmillaan vaikka koko raskauden ollut tosi matalat.. Nyt laskeneet takaisin 100-115/ 60-70 syke 60-75.

Oikeitakin supistuksia taitaa päivittäin tulla ja olo tosi kipeä / flunssainen. Eilen vastakin meni sekaisin mutta tänään taas toiminut huonosti. Kamala painekin välillä tuolla alhaalla ja tykyttää ja vihloo välillä tonne alapäähän ja nivusiin.. Kyllä olo on kurja ja vielä 3 viikkoa täys lepoa ja sitten saa alkaa olon mukaan ELÄMÄÄN ! :)

Kyllä välillä on sellainen olo että tää lapsi varmaan syntyy ihan kohta .. :(

Lakritsi 23+1

Voi kökkö! Täällä lueskelin teiän äitiystakki juttuja ja hymyilin että onneks mun ei tarvi ostaa uutta takkia, kävinpä sitten sovittamassa takkini läpi ja mikään ei mene lähellekkään kiinni enää :smiley-angelic006 ei muutakun takki ostoksille siis viikonloppuna! Pari paitaakin varmaan vielä pakko ostaa kun käyny nekin pieneksi..

Täällä taas kaamea väsymys. Aamulla heräsin kuudelta siivoilemaan kun en saanut enää unta ja nyt sen jälkeen jo parit pikku unet maistunut :smiley-ashamed008

Takaisin