La marraskuu 2016

Joo, tuota papilloomaa tarkoitan. Itelläni ne näppylät on enempi kyl sellasia yksittäisiä valkosia kovia, finnimäisiä eli ei mitään rykelmiä (anteeksi tarkka kuvaus :D ). Voihan ne olla jotain muutakin, mutta lääkäri oli aika varma asiasta ja otti testin. Sitä tosiaan tarkotin että häviäisivät taka-alalle synnytyksen jälkeen. Vähä tahtoo ottaa lujille naiselliseen itsetuntoon tuollaiset yllätykset, kun muutenkin olen tässä joutunut painimaan monien asioiden kanssa liittyen juuri minäkuvaan ja siihen että olenko tarpeeksi hyvä puolisolle.

Näppy tai kaksi ei naista rumenna :rolleyes: mutta tosissaan niin sitä virusta on nii montaa sorttia että on varmasti erinäköisiä näppyjäkin. Ja oikeasti lohdutuksen sananen: lähes 80% suomalaisistakin on ko virus. Toisilla se ei oireile ja toisilla oireilee. Ja jos oireilee nii monikaan ei tiedä siitä siltikään kun oireet ei ole mitään yksioikoisia. Kaikki ei tutki alapäätä nähdäkseen näpyt, tosiaan toisilla solumuutosta sisällä jne. Toivottavasti pikkaisen helpottaa plus se, että hyvin hyvin useasti papilloomavirus leviää miehistä naisiin koska miehet vielä harvemmin tietää "omistavansa" tän kaverin. Ja kun tarttumista ei aina estä edes esim kondomi niin se on todella todella yleistä. Lisäksi vielä sehän ei aina edes näy mm papanäytteessä (jos siis on latenssina niin ei näy) ja tosiaan miehille ei ole edes mitään testiä ko viruksen olemassaolon selvittämiseksi.

Sadetuuli: Ootko jostain pienemmältä paikkakunnalta? Jos päätös tuli niin nopeesti. Helsingissä ja Vantaalla kestää tai jotkuu päätökset tulee nopeestikin.

Ainiin, toimitinhan tosiaan raskaustodistuksen :)

Oulusta eli uskon vaan että osuin ruuhkattomaan aikaan laittamaan omani :happy:

Mä asun Helsingissä ja Kelan äitiyspäivärahapäätös tehtiin 30.9. ja postitettiin mulle jo 3.10. Eli varsin nopeaa toimintaa! Kun tosiaan piti työnantajan ilmoittaa vielä viimeiset työtuloni heille. Mulle on hieman epäselvää yks juttu, jos työnantaja maksaa peruspalkan ekat kuukaudet niin tuleeko se siis normaalina palkkapäivänä työnantajan tililtä vai kelan maksupäivänä kelalta?

Tulee firmalta normi palkkapäivänä.

Neuvolassa käyty (kirjoitan tarkemmin neuvolakuulumisiin muut jutut) mutta paino olikin yhtäkkiä pompsahtanut lisää melkein kilon viikossa! Ihan oma-aloitteisesti pyysin mittauslaitteet kun haluan seurata verensokeriarvoja, sokerirasituksessahan yksi arvo hipoi rajaa. Turvotusta on paljon, mutta paljon mä juonkin esim limppareita, mehua ym. Raskausmyrkytykseen viittaavaa ei kuitenkaan ollut. Onko muiden paino noussut lyhyessä ajassa selkeästi tosi paljon?

Seuraava käynti onkin rv 36 lääkärineuvola ja tehdään vähän kokoarviota ym.

Rv 33+5

Mulla oli joskus rv 20-23 sellainen n 900 g/vk painonnousu. Ja mulle neuvolatäti kyllä sano sillo että se ln aivan normaalia siinä rv 20-25 et nousee enemmän paino. Mut toisaalta kyllähän se sikiö kasvaa viel tuos hyvinki (eli rv 30-34) joten en ehkä huolehtis. Mut ehkä ne makeat juomat vois jättää ja juua vettä niiden tilalta. Tai mulla aknaki kerty nestettä enemmän ku join mehua päivittäin. Seki voi olla kyl ihan yksilöllistä.

Tänään soitin labratuloksia ja selvis, että on emätintulehdus. Lääkkeet makso 34e, huhhu. Emätin- ja hiivatulehdus on ilmeisesti eriasioita? Mistähän sekin voi tulla..?

Mun pitäis myöskin jättää herkut ja limsat/mehut vähemmälle. Turvotusta on ja en haluis et paino enempää nousee niitten takia. Mut miten se lopettaminen on niin vaikeeta :/

Hiivatulehdukseen mielestäni vaikuttaa myös mm sokerin syönti. Mutta siis hiivatulehdus saattaa aiheutua pitkäaikaisesta makean syönnistä tai esim syödystä antibioottikuurista (on omakohtaisia kokemuksia). Ja siis hiivatulehdus aiheutuu siitä että syystä tai toisesta emättimen hiivakanta pääsee valloilleen (esim hyvät bakteerit ja hiivat kuolleet antibioottikuurin takia).

Emätintulehdus on bakteriista johtuvaa ja siis aiheutuu mielestäni siitä että emättimeen pääsee ns ulkopuolinen bakteeri joka ei emättimen bakteerikantaan alun perin kuulu.

Mulle lääkäri sanoi, et lähes jokaisella raskaana olevalla on hiivaa (jonkin asteinen hiivatulehdus), mutta sitä ei tarvitse hoitaa ellei kutise tai valkovuoto ole jotenkin tosi kokkareista. Sokeri ja antibiootit saattavat tosiaan edistää hiivan muodostumista, mutta ei välttämättä. Sitten jotkut on vaan enempi taipuvaisia hiivaan kuin toiset. Mulla ei ole ikinä ollut tietääkseni hiivaa, kuin vasta nyt raskaana ja nytkin ilman kutinaa. Edellisessä raskaudessa ei ollut ainakaan tietääkseni.

Herkkuja pitäs kans vältellä. Mehuja ja limppareita en juo, mut suklaa ja Lidlin omenataskut... :rolleyes:

Mun työantaja heräs tänään "todellisuuteen", kun olen muutaman päivän kuluttua jäämässä äitiyslomalle - että mitä sitä pitikään Kelan kanssa tehä. Mun äitiysraha-anomus oli "odottanut tietoja työnantajalta" heinäkuusta asti, ja töistä pistivät tänään sähköisen tiedon. Muutama tunti sitten tuli sähköpostiin ilmoitus, että katso viesti Kelan asiointipalvelusta. Kyse oli siis tunneista, kun hakemus käsiteltiin loppuun ja muistutettiin hakemaan lapsilisää. Asun Uudellamaalla.
Joo, mä oon pärjännyt melko hyvin tän raskauden kanssa, mutta nyt alkaa hengenahdistus istuessa ja keskittymiskyvyttömyys töissä iltapäivisin vaivata. Lasken tunteja, että pääsen vapaille!
Luulen, että selkesti kuulun papillooma-ihmisiin, joskus on papassa ollut jotain väliaikaisesti vialla. Kannattaa säännöllisesti irtosolunäyte otattaa!
Katjusha rv 34+0

Näppy tai kaksi ei naista rumenna :rolleyes: mutta tosissaan niin sitä virusta on nii montaa sorttia että on varmasti erinäköisiä näppyjäkin. Ja oikeasti lohdutuksen sananen: lähes 80% suomalaisistakin on ko virus. Toisilla se ei oireile ja toisilla oireilee. Ja jos oireilee nii monikaan ei tiedä siitä siltikään kun oireet ei ole mitään yksioikoisia. Kaikki ei tutki alapäätä nähdäkseen näpyt, tosiaan toisilla solumuutosta sisällä jne. Toivottavasti pikkaisen helpottaa plus se, että hyvin hyvin useasti papilloomavirus leviää miehistä naisiin koska miehet vielä harvemmin tietää "omistavansa" tän kaverin. Ja kun tarttumista ei aina estä edes esim kondomi niin se on todella todella yleistä. Lisäksi vielä sehän ei aina edes näy mm papanäytteessä (jos siis on latenssina niin ei näy) ja tosiaan miehille ei ole edes mitään testiä ko viruksen olemassaolon selvittämiseksi.

Kiitos paljon asian selventämisestä. Löytyi ihan sattumalta alapääpesun yhteydessä sormituntumalla ne näppylät n. yli kk sitten ja nyt piti lääkäriä pyytää katsomaan kun kerran lääkärille pääsin tutkittavaksi. Ite huolissani tietysti tirautin kyyneleetkin tänään jo miehelle joka yritti rauhoitella, että meillä monella on kaikenlaista näppylää ja ihottumaa alakerrassa. Jotenkin oon ollu huolesta hysteerinen tämän raskauden aikana ja itkeny milloin mistäkin. Manasin sitäkin kun juuri reilu kuukausi sitten löytyi emätintulehdus johon sain antibiootit (ja tosiaankin oli tippua korvat päästä kun apteekissa hinnan kuulin eli sen 34€). Edellisissä raskauksissa on ollut vain hiiva vaivana.

Mulla on joku infektio kainalossa, sain nyt paikallisen kortisonivoide kuurin siihen. Mitähän vielä?! Onneksi korvatulehdus oli parantunut.

Parin päivän ajan on myös ollut hengenahdistusta. Neuvolasta sanottiin että vatsa olisi laskeutunut mutta kyllä mua istuessakin ahdistaa, oon kokoajan haukkomassa happea. Kun odotin lääkärille pääsyä niin meinasin pyörtyä käytävälle kun nousin tuolilta. Onko muilla ongelmia hengenahdistuksen kanssa?

Rv 33+5

Varpahat, mulla ahdistaa nimenomaan istuessa. Seisominen ja kävely hengityksen suhteen ok.

Onko se sulla sellaista että se on jatkuvaa, ei esim niin että pari kertaa tuntuu ettei saa kunnolla vedettyä happea? Tänäänkin olen ihan aamusta asti haukkonut henkeä ja päässä humisee sen johdosta.

Menee aaltoina, esim. jos on vähän pidempään keskittynyt johonkin työhön, ja painunut kasaan, niin tulee sellainen hapeton olo ja on pakko korjata nousemalla seisomaan ja hengittämällä "isommin keuhkoin". Kyllä siitä menee pää sekaisin, jos ei ole tarpeeksi hapekasta verta keuhkoissa.

Mulla kans istuessa ja paikallaan seistessä ahdistaa henkeä ja pyörryttää vaikka vauva laskeutunut jo tosi alas, oikeestaan pahentunut vaan sen jälkeen. Painaa varmaan noita suonia tuolla alhaalla niin se tekee ikävän olon tietyissä asennoissa..

Jeanney 35+6

Meillä oli tänään kontrolliultra sairaalajakson jälkeen ja kaikki on nyt ihan hyvin. *tykkään
Supistuksista huolimatta kohdun kaulakin on pysynyt hyvin kiinni.
Viikkoja on nyt 32+2 ja vauvan painoarvio tällä hetkellä 1873g.
Eli ihan normaalin rajoissa mennään, mutta enempi siinä lähempänä alarajaa.
Painoarvio lasketullekin ajallekin oli tällä hetkellä siinä 3000-3500g.
Eli aika pikkusta veikkaavat verrattuna edellisiin yli 4 kilosiin radivauvoihini.
Ja on kyllä muutenkin jännä, miten niin kovin erilainen tämä nykyinen raskaus on, kuin aikaisemmat.
Kun paino nousi niin itelläkin ennen 25-30kg ja nyt vain 2kg...??
Hassuu...
Mutta siis tietenkin parempi näin. :happy:
Ja jee! Seksilupakin taas myönnetty! :wink
Että vähäx mieskin tykkää, kun kuulee mun uutiset, mitä en ole sille vielä kertonut...
Ihanaa kun saa taas alkaa elää ihan normaalisti.

Mulla on myös hengenahdistusta!
Varsinkin iltaisin! Outoa..
Tuntuu ettei happi kulje ollenkaan ja ahdistaa rintakehästä. Nyttenkin tuskailen kun missään asennossa ei ole hyvä ja tähän päälle vielä tää kuumuus ahdistaa, kamalat kuumat aallot..!
En tiedä onko vauva laskeutunut kun lääkäri vasta ensi viikolla..

Mulla on kans joskus vuosia sitten ollut emätintulehdus ja ai, että miten otti koville, kun sain sellaisen antibioottikuurin ettei saanut tippaakaan juoda alkoholia. Viikkoon. :hilarious: Ja se oli kans tullut vaan pöpönä jostain mistä lie..

Onpas ollut päivä, kaverin kanssa kävin afternoon teata juomassa ja sit vähän pyörin kaupungilla ostelemassa sukkahousuja ja kalsareita.. lupasin myös tehdä isännän siskon synttäreille sunnuntaiksi piirakkaa ja kakkua, niin metsästin jo raaka-aineet niihin ettei tarvii sit niitä enää lähteä ostamaan. Nyt oon tässä himassa sit tiskaillut ja laittanut ruokaa, niin johan vaan alkoi alaselkää polttamaan.. eli supistelua täälläkin, levolla onneksi varmaan asettuu.

Tuleekohan muuten tarpeeksi epäterveellinen kakku, kun oon varannut siihen litran kermaa, 300g valkosuklaata, 200g tummaa suklaata, pohjaan suklaacookieseja ja koristeeksi valkosuklaa filippinoksia, suklaasormia, valko- ja maitosuklaahasselpähkinöitä, tummasuklaamanteleita ja paahdettua valkosuklaata..? Onneks se ei jää meille kotiin, niin ei tule syötyä ihan niin tolkuttomasti tuollaista överiherkkua.. :rolleyes:

Ilyana tumma suklaa on terveellistä. Ja pähkinät.. mitä terveyskakkua oikeen teet siellä :rolleyes: maistuis! Miulla on ens viikolla synttärit, ajattelin tehdä mansikka-marianne täytekakun ja kokeilla vähän miten superterveellinen sokerimassa taittuu miun käsissä.. en oo ennen tehnyt tällasta täytekakkua, samoilla mauilla juustokakun kylläkin.. mut eiköhän tuosta syötävä tule, meinasin tekasta viime kesän mansikoista mansikkarahkaa väliin ja mariannerouhetta... :p ja tulee varmaan ite vedettyä kaikki.........

Meillä oli tänään kontrolliultra sairaalajakson jälkeen ja kaikki on nyt ihan hyvin. *tykkään
Supistuksista huolimatta kohdun kaulakin on pysynyt hyvin kiinni.
Viikkoja on nyt 32+2 ja vauvan painoarvio tällä hetkellä 1873g.
Eli ihan normaalin rajoissa mennään, mutta enempi siinä lähempänä alarajaa.
Painoarvio lasketullekin ajallekin oli tällä hetkellä siinä 3000-3500g.
Eli aika pikkusta veikkaavat verrattuna edellisiin yli 4 kilosiin radivauvoihini.
Ja on kyllä muutenkin jännä, miten niin kovin erilainen tämä nykyinen raskaus on, kuin aikaisemmat.
Kun paino nousi niin itelläkin ennen 25-30kg ja nyt vain 2kg...??
Hassuu...
Mutta siis tietenkin parempi näin. :happy:
Ja jee! Seksilupakin taas myönnetty! :wink
Että vähäx mieskin tykkää, kun kuulee mun uutiset, mitä en ole sille vielä kertonut...
Ihanaa kun saa taas alkaa elää ihan normaalisti.

Mullakin tänään kontrolliultra, viikot tasan samat 32+2 ja painoarvio 2110g. Minkähänmoista jättiläistä kasvattelen 157 senttisessä varressani..?

Eipä sillä oo kelalla väliä missä asut ku tietyt asiat käsittelevät tietyssä laitoksessa...eli esim.vaikka Oulussa asuisit päätös saatetaan tehä vaikka Helsingissä tai Rovaniemellä...täällä päätös tuli kohtuu nopeeta varmaan reilu viikossa...eilen alko äippäloma..ens ke ultra saa nähä passittavatko lähemmäs sairalaa...itellä melkeen 300 km synnyttään täältä...et silläkin täällä vähän tiheemmin ja herkemmin pääsee ultriin mm. Jos yhtään mietityttää mikään...
maan 36+0

Takaisin