La marraskuu 2016

Minäkin sain juuri, vaikka äitiysloma alkaa vasta kuun lopussa. Oletko käynyt katsomassa kelan sivuilla mitä hakemuksen kohdalla lukee? Minulla luki monta viikkoa, että odottaa tietoja työnantajalta. Olisiko sinulla sama?

Eilen luki vielä, että odottaa liitteitä. Vaikka työnantaja on ne jo toimittanut. Laitoin illalla Kelaan viestiä ja kysyin, että koska se käsitellään jne kun oon jättäny hakemuksen jo 24.8. Nyt kun menin katsomaan ni tila on muuttunut ja on käsiteltävänä. Arvioitu käsittelyaika 3 viikkoa. Oliskohan viestillä ollut osuutta asiaan? ;) Mullahan ei ole 3 viikkoa edes äitiysloman alkuun, joten toivottavasti tulee nopeemmin.

Mitä kaikkia liitteitä siihen piti toimittaa? Muistaakseni en ole toimittanu mitään liitteitä paitsi sen minkä työnantaja on sinne lähettänyt.

Mihin saakka sitä vero% pystyy muuttamaan?

Neuvola takana ja seuraava onkin sitten neuvolalääkäri kolmen viikon päästä. Jotenkin omassa päässä se neuvolalääkäri ollut aina kuukausien päässä niin tuntui ihan oudolta kun onkin jo tässä kuussa! :woot:

Kaitsu_ Neuvolalääkärissä ensin se neuvolatäti tekee ne perustutkimukset ja lääkäri sitten tsekkaa kohdunkaulan- ja suun tilanteen ja vilkaisee vauvan asennon ja onko kiinnittynyt ja mittaa sykkeet. Näin siis yleensä, toki voi vaihdella hiukan paikkakunnittain ja lääkäreissäkin eroja.

Neuvolassa kaikki oli ok. Hb noussut 126 ja nyt voin ruveta syömään rautaa vaan joka toinen päivä. Painoa oli tullut melkein 3kg kuukaudessa mikä itteäni hiukan hirvitti, mutta neuvolatäti oli sitä mieltä, et ihan maltillista kasvua. Ei kyllä tarttisi enää eritysemmin nousta, kun nyt tullut jo sellaisen 15kg ekasta neuvolasta. Vauvan sykkeet huiteli aluksi 160:ssä, kun neuvolatäti oli juuri kokeillut sen asentoa ja oli ilmeisesti hiukan hermostunut, mutta rauhoittui pian ja sykkeet meni sinne 140 tietämille missä yleensäkin olleet. Vauva on pää alaspäin, mutta ei vielä laskeutunut. Peppu pyörii tossa navan yläpuolella vielä puolelta toiselle.

Mä en ole vielä sairaalakassille erityisemmin antanut ajatustakaan, mutta laskettukin vasta siellä marraskuun lopussa, että sen puolesta ei vielä kiirettä. Varmaan pakkailen ton neuvolalääkärin jälkeen.

Kiitos todella paljon myötäelämisestä. <3

Näin yönsä melko tukevasti nukkuneena stressikäyräkin on huomattavasti alhaisempi. Pääasia on nyt kuitenkin se, että vauvalla on toistaiseksi asiat hyvin. Ei nyt muilla sivuseikoilla niin väliä. Ja pidän mielen positiivisena: toivon, että viruskin häippäsee synnytyksen jälkeen kun vastustuskyky paranee. :)

Jotenkin jännä ajatella, että neuvolassa kuunnellaan aika pikaiseen sydänäänet ja merkataan sen hetkinen luku. Viime neuvolassa vauvan syke oli 130, kun muilla kerroilla ollut 145-155. Mietin heti, että miksi näin. Sairaalassa seurasin sykkeen kulkua ja se meni kyllä laidasta laitaan n. 125-166 akselilla sen reilun puolen tunnin aikana. En ole ennen nähnyt digitaalisena sykkeitä, kun muutama vuosi sitten heillä oli vielä paperille piirtävä anturi enkä tietenkään ymmärtänyt paljoa siitä.

Joa viruksella tarkoitat papilloomavirusta nii ae ei lähde pois jos on kerran tullut (korjatkaa jos olen väärässä ). Mutta niitä viruksia on jotai sata erilaista ja toiset on niitä äkäsempiä ja toiset ei nii äkäsiä. Joka tapauksessa se on väliin latenssina eli ei oireile, toisinaan alkaa oireilla (ulkosynnyttimissä kukkakaalimaisia näppyjä sisällä kohdunkaulalla tai kohdussa solumuutoksia jne).

Minä olen ainakin ymmärtänyt että minun korttiin on ns keskiarvo laitetty vauvan sykkeestä ylös. Joka kerta meidän neuvolatäti on kuitenkin sanonut että hyvin on sykkeen vaihtelua niin kuin kuuluu ollakki. Eli varmasti siinäkin on joku periaate millä merkkaavat (matalin tai ka tai jotain) ☺ mutta onhan tuossa vaihtelua hyvinkin jos on 125-166

Rv 36+3

Eilen luki vielä, että odottaa liitteitä. Vaikka työnantaja on ne jo toimittanut. Laitoin illalla Kelaan viestiä ja kysyin, että koska se käsitellään jne kun oon jättäny hakemuksen jo 24.8. Nyt kun menin katsomaan ni tila on muuttunut ja on käsiteltävänä. Arvioitu käsittelyaika 3 viikkoa. Oliskohan viestillä ollut osuutta asiaan? ;) Mullahan ei ole 3 viikkoa edes äitiysloman alkuun, joten toivottavasti tulee nopeemmin.

Mitä kaikkia liitteitä siihen piti toimittaa? Muistaakseni en ole toimittanu mitään liitteitä paitsi sen minkä työnantaja on sinne lähettänyt.

Mihin saakka sitä vero% pystyy muuttamaan?

Mä jätin heinäkuun alussa ja sain noin viikossa vastaukset. Nooh se siitä mutta siis vastauksissa oli että äitiysraha maksetaan aina ns jälkikäteen eli kun mulla esim alkaa äippäloma 26.9 niin maksavat 26.9-29.10 ajan rahat vasta 28.10.

Liitteistä siis piti toimittaa neuvolasta kirjoitettu raskaustodistus ainakin. Muita en tainnut minäkään laittaa kun meidän palkkis ilmoitti mun tulot.

Vero% voi muuttaa vaikka joulukuun maksupäivälle jos haluaa. Mut kannattaa muistaa että kela on hidas laitos eli toimittaa verokorti tai muutosverokortin siis hyvissä ajoin ennen sitä maksupäivää jolloin laittavat maksuun. Ja tosiaan että muutosverokortissa on se aikaväli jota muutos koskee ☺

Sadetuuli: Ootko jostain pienemmältä paikkakunnalta? Jos päätös tuli niin nopeesti. Helsingissä ja Vantaalla kestää tai jotkuu päätökset tulee nopeestikin.

Ainiin, toimitinhan tosiaan raskaustodistuksen :)

Kävinpä sitten juurihoidossa, luulin että olisi vain tarkistus. Mutta onneksi en tiennyt asiasta, olisi voinut yöunet jäädä vähiin. Ei kyllä sattunut yhtään, ihan kiva kokemus jos niin voi sanoa.

Tänään olisi myös sairaalaan tutustuminen neljän aikaan. Ehkä sekin tulee konkreettisemmaksi että tässä pitäisi kohta synnyttää :happy:

34+1

Millon se synnytystapa arvio on? Vai onko se nyt samalla kun on seuraava neuvolalääkäri?
Mulla meinaa viime lääkäri reissu kesti 5min niin ei luottoa et nytkään olis mitään sen isompaa testattavissa sen lääkärin osalta..

Mä asun Helsingissä ja Kelan äitiyspäivärahapäätös tehtiin 30.9. ja postitettiin mulle jo 3.10. Eli varsin nopeaa toimintaa! Kun tosiaan piti työnantajan ilmoittaa vielä viimeiset työtuloni heille. Mulle on hieman epäselvää yks juttu, jos työnantaja maksaa peruspalkan ekat kuukaudet niin tuleeko se siis normaalina palkkapäivänä työnantajan tililtä vai kelan maksupäivänä kelalta?

Neuvolassa käyty (kirjoitan tarkemmin neuvolakuulumisiin muut jutut) mutta paino olikin yhtäkkiä pompsahtanut lisää melkein kilon viikossa! Ihan oma-aloitteisesti pyysin mittauslaitteet kun haluan seurata verensokeriarvoja, sokerirasituksessahan yksi arvo hipoi rajaa. Turvotusta on paljon, mutta paljon mä juonkin esim limppareita, mehua ym. Raskausmyrkytykseen viittaavaa ei kuitenkaan ollut. Onko muiden paino noussut lyhyessä ajassa selkeästi tosi paljon?

Seuraava käynti onkin rv 36 lääkärineuvola ja tehdään vähän kokoarviota ym.

Rv 33+5

Mie oon ymmärtäny,et työnantaja maksaa palkan ihan normaalina maksupäivänä.Itse saan ensimmäiset 72päivää normaalin palkan ennenkuin siirtyy Kelan rahoille.

Eilen neuvolassa ja painoa tullut +900g viikossa..:nailbiting: Painoa on yhteensä tullut 14kg.Ja ihan normisti syönyt,mut liikunta jääny vähemmälle väsymyksen ja supisteluiden takia.Nyt siis miulla 34+5.

Joa viruksella tarkoitat papilloomavirusta nii ae ei lähde pois jos on kerran tullut (korjatkaa jos olen väärässä ). Mutta niitä viruksia on jotai sata erilaista ja toiset on niitä äkäsempiä ja toiset ei nii äkäsiä. Joka tapauksessa se on väliin latenssina eli ei oireile, toisinaan alkaa oireilla (ulkosynnyttimissä kukkakaalimaisia näppyjä sisällä kohdunkaulalla tai kohdussa solumuutoksia jne).

Minä olen ainakin ymmärtänyt että minun korttiin on ns keskiarvo laitetty vauvan sykkeestä ylös. Joka kerta meidän neuvolatäti on kuitenkin sanonut että hyvin on sykkeen vaihtelua niin kuin kuuluu ollakki. Eli varmasti siinäkin on joku periaate millä merkkaavat (matalin tai ka tai jotain) ☺ mutta onhan tuossa vaihtelua hyvinkin jos on 125-166

Rv 36+3

Joo, tuota papilloomaa tarkoitan. Itelläni ne näppylät on enempi kyl sellasia yksittäisiä valkosia kovia, finnimäisiä eli ei mitään rykelmiä (anteeksi tarkka kuvaus :D ). Voihan ne olla jotain muutakin, mutta lääkäri oli aika varma asiasta ja otti testin. Sitä tosiaan tarkotin että häviäisivät taka-alalle synnytyksen jälkeen. Vähä tahtoo ottaa lujille naiselliseen itsetuntoon tuollaiset yllätykset, kun muutenkin olen tässä joutunut painimaan monien asioiden kanssa liittyen juuri minäkuvaan ja siihen että olenko tarpeeksi hyvä puolisolle.

Joo, tuota papilloomaa tarkoitan. Itelläni ne näppylät on enempi kyl sellasia yksittäisiä valkosia kovia, finnimäisiä eli ei mitään rykelmiä (anteeksi tarkka kuvaus :D ). Voihan ne olla jotain muutakin, mutta lääkäri oli aika varma asiasta ja otti testin. Sitä tosiaan tarkotin että häviäisivät taka-alalle synnytyksen jälkeen. Vähä tahtoo ottaa lujille naiselliseen itsetuntoon tuollaiset yllätykset, kun muutenkin olen tässä joutunut painimaan monien asioiden kanssa liittyen juuri minäkuvaan ja siihen että olenko tarpeeksi hyvä puolisolle.

Mä haluan keskustella tarkemmin noista näppylöistä ( :D) nimittäin mä löysin omasta alapäästäni raskauden puolivälin tienoilla semmoisen valkoisen nuppineulanpään kokoisen patin/näppylän. Ajattelin ensin että se olisi finni mutta se oli melko lähellä emättimen aukkoa. Otin sitten kaksi pumpulipuikkoa kätösiin, haarat levälleen ja peili eteen ja aloin puristamaan sitä. Se ei puhjennut niin kuin finni, mutta pompsahti ulos? Oli myös ehkä vähän kovempi kuin finni. En tiiä mikä oli, eikä sen jälkeen ole tullut uudestaan.

Varpahat, oisko ollu rasvapatti? Mulla oli vuosia vuosia sitten semmonen sisemmän häpyhuulen limakalvolla. Suureni esikoista odottaessani ja silloin lääkäri sanoi, että voisi sen puhkaista seuraavalla kerralla, mutta sepä sit puhkesi omia aikojaan ja sen jälkeen ei oo vastaavaa ollut.

Onkos muilla niin, että jos vähänkään pissahätä, niin alkaa supistelemaan?

Varpahat, oisko ollu rasvapatti? Mulla oli vuosia vuosia sitten semmonen sisemmän häpyhuulen limakalvolla. Suureni esikoista odottaessani ja silloin lääkäri sanoi, että voisi sen puhkaista seuraavalla kerralla, mutta sepä sit puhkesi omia aikojaan ja sen jälkeen ei oo vastaavaa ollut.

Onkos muilla niin, että jos vähänkään pissahätä, niin alkaa supistelemaan?

Varmaan rasvapattikin on mahdollinen!

Mulla on tuon rakon täyttymisen kanssa sama ongelma, tosin en edelleenkään tiedä millaisia supistukset ovat. Varsinkin aamuyöstä sattuu tosi paljon alavatsaan ja erityisesti kylkeä kääntäessä. Tunnen kuinka rakko on täysi ja siinä sitten ähertäen yritän mennä vessaan. Kipuja on siis silloin enemmän kun rakkokin on täysi.

Tänään oli lääkärineuvola ja pitää ens viikolla käydä vielä uudestaan neuvolassa ottamassa SF-mitta, sillä nyt oltiin yläkäyrän yläpäässä ja katsotaan ettei liian nopeaa kasva. Tyhmää nyt stressata tälläsestäkin, en halua pusertaa mitään 5kilon möllikkää ulos Toivotaan että joko lääkäri mittasi sf:n mitan turhan löysästi ja oikeesti ei ole hätää superduper isosta vauvasta.

Miltä supistukset voi tuntua? Mietin että voiko ne tuntua eräänlaiselta alaselkäkivulta? Muutaman kerran tullut (mm. äsken viimeksi tässä sohvalla maatessa) sellainen napakka ja nopeahko särky alaselkään ja häviää kyllä.

Rv 35+4

Mä asun Helsingissä ja Kelan äitiyspäivärahapäätös tehtiin 30.9. ja postitettiin mulle jo 3.10. Eli varsin nopeaa toimintaa! Kun tosiaan piti työnantajan ilmoittaa vielä viimeiset työtuloni heille. Mulle on hieman epäselvää yks juttu, jos työnantaja maksaa peruspalkan ekat kuukaudet niin tuleeko se siis normaalina palkkapäivänä työnantajan tililtä vai kelan maksupäivänä kelalta?

Kuten nuunuäippä jo sainoikin, niin eiköhän työnantaja maksa palkan ihan normaalisti palkkapäivänä... Kela maksaa etuutesi sit työnantajalle.

Miltä supistukset voi tuntua? Mietin että voiko ne tuntua eräänlaiselta alaselkäkivulta? Muutaman kerran tullut (mm. äsken viimeksi tässä sohvalla maatessa) sellainen napakka ja nopeahko särky alaselkään ja häviää kyllä.

Rv 35+4

Mun synnytyssupistukset ovat tuntuneet aina kipuna/poltteena selässä. Harkkasupparit taas ovat tuntuneet aina vaan vatsan puolella vatsan kovettumisena ja sellaisena ikävänä tunteena, välillä paineentunnetta.

Mä en tiedä onko tuo lapsi päänsä kanssa tunkeutunut vaan alemmasa kun tuntuu, että ei musta enää ole edes kävelemään kun painaa tuonne alas ja paikat on tosi kipeenä...

Mulla oli tänään lääkärineuvola. Ensin kätilön kanssa juttusille ja sitten lääkärin huoneeseen. Molemmilla oli tänään opiskelija, ja tietysti lääkärin opiskelija oli mies! :grin

Kätilön kanssa käytiin perusjutut läpi: verenpaine hyvä, painoa oli tullut 461g/viikko lisää ja sanoi, että mulla pysyy hyvin maltillisena tuo painonnousu, koska mua ei turvota ollenkaan. Hemoglobiini oli laskenut, oli nyt 109. Oma vika kun en muista niitä rautatabletteja syödä. Nyt on pakko skarpata niiden kans!

Lääkäri kokeili vauvan asentoa. Myös opiskelija kokeili. Raivotarjonnassa edelleen. Hikkahan mulla tuntuu yleensä ylhäällä oikealla, mutta niin tuntuu potkutkin ylhäällä, yleensä vasemmalla. Lääkäri sanoi, että hikka voi tuntua missä vain. Sitten kuunneltiin sydänäänet (140) ja mitattiin kohdunpohjan korkeus (31cm). Aiemmin se on mennyt mulla just keski- ja yläkäyrän välissä, nyt on keskikäyrällä. Maha laskeutunut. Sit otettiin streptokokkitesti ja kokeiltiin kohdunkaulan tilannetta. Oli pehmenemässä ja sormenpäälle auki. Pituudeksi merkkasi 2-3 cm. :) Lääkäri totesi loppuun, että kaikki on täydellisesti ja toivottavasti mun hyvä olo jatkuu loppuun asti.

Rv 35+0

Mullakin on ollut alaselässä molemmin puolin sellaista kevyttä poltetta pari kertaa... Kestää hetken ja menee ohi. Mikään selkäsärky ei oo koskaan ollut vastaavaa... Olen tulkinnut supistuksiksi, mut enhän mä tiedä. :grin

Takaisin