La marraskuu 2016

Täälläkin ollut vain kaksi ultraa viikoilla 12 ja 20 ja lääkäri oli vasta viikolla 26+..olisin enemmän kyllä toivonut neuvolakäyntejä ja tietoa kaikesta, kun esikoinen kuitenkin kyseessä.

Nyttemmin on kirjattu ihan yleisesti johonkin lakiin, että kaikkien kuntien tulee tarjota 2 ultraa, jotka on se nt ja ru. Kun odotin ekoja kahta lasta, oli pakko tarjota vain nt-ultra ja se ainoastaan irtosikin Kuopiossa.

Kolmessa aiemmassa raskaudessa on ollut 3 lääkärikäyntiä. Alussa, puolen välin jälkeen ja lopussa. Nykyään kuulemma vakiintunut käytäntö on 2 käyntiä, alussa yksi ja lopussa yksi.

Kolmosta kun odotin, lääkäri sanoi silloin puolen välin jälkeisellä käynnillä, että sisätutkimuksia pyritään sillä kohtaa välttämään, ettei tutkimus aiheuta riskiä ennenaikaiseen synnytykseen. Mikä tossa on oikeasti totta, vai sanoiko vaan, on epäselvää.

Tässä raskaudessa silloin huhtikuun lopulla kävin neuvolalääkärissä ja ei ollut sisätutkimusta, mutta neuvola oli saanut sairaalan vanhan ultralaitteen ja sillä just ja just sai todennettua, että oikeassa paikassa oli myky, jolla oli syke.

Neuvolat on ollu alussa 6 viikon, sit 4 viikon välein. Lopussa kuulemma 2 viikon, en tiedä tarkoittaako se siis sen lääkäriultran jälkeen?

Mä en erityisemmin itse kaipaa mitään sisätutkimuksia. Mä oon aina inhonnut kaikkea ronkkimista ja kaivelua (on rankkoja juttuja historiassa, niin ei tunnu kivalta antaa vieraiden ihmisten kaivella privaattiosia). Tavallaan oon myös ajatellut, että olen onnekas, kun ei ole tarvinnut mitään ylimääräistä tehdä, vaan kaikki on edennyt normaalisti. Onneksi myös olin alle 40 kun tulin raskaaksi, koska muuten kaikki käynnit olis olleet äippäpolilla Hämikses tai Hyges ja aika hankalaa olis tässä yhtälössä keksiä miten ihmeessä sinne pääsen.0

Mulla on jo nyt alkanut 2 viikon välein neuvola. Samaa ovat sanoneet, että sisätutkimuksia on syytä välttää riskien minimoimiseksi.

Meillä huomenna neuvola piiiiitkästä aikaa. Selkeästi harvemmin näitä nyt onkin, jos ekaan raskauteen vertaa. Huomenna on samalla se isyydentunnustus. Hb:tä ja tarjontaa mielenkiinnolla odottelen. Lääkärineuvola sitten joskus rv 36 paikkeilla, jolloin se synnytystapa-arvio. Ultrat nt ja ru.

Siis pakko kysyä välissä, että siis onko teillä ollut neuvolalääkärikäynti tässä välissä? Mulla vasta joskus viikolla 37 lääkäri ja edellinen oli joskus aikoja sitten silloin melko alussa..o_O
Ja neuvola enää viikolla 38 vai oliko 39..

rv33+2

Mulla on neuvola lääkäri 35+0. Sen jälkeen just rv 37 neuvola ja viel varattiin myös rv 39 ja rv 41. Toivottavasti nuo kaks viimeistä saan perua et ois jo synnytys ohi :oops:

Rv 34+1

Tiimpuu, kaksi on aika vähän :) Meidän pienestä kunnasta irtos nyt 7 pariskuntaa perhevalmennukseen. Laskettu aika marras- tai joulukuu. 6 paria kävi kaikki kolme järjestettyä valmennuskertaa.

Mitäs noilla kerroilla oli asiaa? Me ei päästy kumpikaan näihin perhevalmennuksiin mikä toisaalta kn harmi (siis ko tapaamiset oli aina k 14-15.30, ei mahdollisuutta päästä).

Miten sitten niissä kaupungeissa,joissa ei ole kun tuo nt ja ru niin jos niihin seulontoihin ei halua osallistua niin onko koko raskausaikana ultraa sit ollenkaan. Meillä on noiden lisäksi ultra 8-10 viikolla ja sit 36 viikolla ja aina on erikseen kysytty haluaako osallistua noihin seulonta ultriin. Pari vuotta sitten oli ultra vielä rv 26, mutta se on nyt poistunut.

Teillähän kuulostaa olevan paljon. Meillä on noi kaks eli nt ja ru ja jos ei seulontoihin mene nii nt ultra on sit vaan ultra. Näin oon ymmärtänyt.

Hohhoijjaa tätä väsymyksen ja uupumuksen määrää..

Joinakin hetkinä tuntuu, että ei voi uskoa, että vielä 2kk laskettuun aikaan. Onneksi on tämä vertaistuki <3 ja omat viime raskauden aikaset kirjotukset. Sillonki rv 31 alkanu joku kauhee väsy ja mielialojen heittely ja en oo kuulemma ollu yhtään oma itteni. Nooo, ihan ku olisin nyt kirjottanu sen tekstin.

rv 31+4

Se tunne, kun ruokavammanen saa sairaalassa väärää ruokaa ja joutuu nyt siksi kärsimään koko yön pahojen vatsaoireiden vuoksi.
Ja hoitajalle tiedoksi, että gluteeniton, ei todellakaan tarkoita automaattisesti myös laktoositon, vaikka se kuinka näyttäisikin siltä... *huokaus

3f3801603f538a05e366bc107d908482

Mie sain eka neuvolakäynnillä tuommoisen lapun.

Itellä on ollu 1 ylimääräinen ultra koksissa ja toinen on vajaa 2 viikon päästä. Istukan paikan takia. Siinä samalla on tullut ja tulee kokoarvio ja vauvan asento yms.

Tänään neuvola ja seuraava lienee noin rv 36 lääkärineuvola.

Miulla on ollut tasan kaksi ultraa (np muistaakseni rv 12 ja ru muistaakseni rv 20). Yksi neuvolalääkäri, joka kuului siis ohjelmaan, oli rv 27. Neuvolakäyntejä on ollut ensimmäisen käynnin jälkeen rv 15, rv 22 ja rv 26. SF-käyrän seuraamisen vuoksi kävin kahdella ylimääräisellä neuvolakäynnillä. Nyt menossa rv 31 ja tänään neuvolakäynti. Ensimmäinen ylimääräinen lääkärikäynti oli ensimmäisen neuvolakäynnin jälkeen, kun tarkistettiin millä viikoilla mennään. Mutta sekin vain siksi, että minulla kuukautiskierto on niin vaihteleva, jotta tarkistettiin tosiaan menkkojen mukaan lasketun LA:n paikkansa pitävyys. Että ei täälläkään liioin ole noita käyntejä ollut.. Mutta olen kyllä ollut ihan tyytyväinen näinkin!
Perhevalmennusta meillä päin järjestetään siten, että olisi ollut 4 käyntiä raskauden aikana ja yksi käynti olisi sitten raskauden jälkeen. Lisäksi yksi synnytysvalmennus käynti, joka järjestetään synnytyssairaalalla. Me ei käyty kaikissa perhevalmennuksissa, valittiin vain pari mitkä koettiin meille tärkeiksi! Ja tietty synnytysvalmennukseen osallistutaan, kerta se on mahdollista!!

Sadetuuli, perhevalmennuksissa puhuttiin 1. kerralla synnytyksen ensioireista, mahdollisista käynnistymistavoista, miten kannattaa toimia kotona ja milloin soittaa sairaalaan jne ja yhteystiedot (eri sairaalat ottavat vastaan eri viikoille edistyneitä synnytyksiä), ja sitten että mitä siellä sairaalassa sitten tapahtuu, erilaisista kivunlievitysmenetelmistä ja synnytyksen vaiheista... 2. kerralla käytiin läpi välittömät tapahtumat sairaalassa synnytyksen jälkeen (alatie tai sektio) ja mitä siinä tavoitellaan lapsen ja äidin kannalta. 3. kerralla puhuttiin vauvan hoidosta alkaen sairaalassa, imetyksestä sekä harjoiteltiin nukkien kanssa vaatteiden ja vaippojen vaihtoa (isät ja äidit omissa ryhmissään). Minusta oli mielenkiintoista, ja olin kiitollinen, että pääsimme esittämään kysymyksiä - ensikertalaisena sitä on niin pihalla.

Meilläkään ei ole kuin perus kaksi seulontaultraa ja kerran kuukaudessa neuvola. Ultria saisi kyllä olla se kolmas tässä rv30 tienoilla. Sitä mieltä oli yksityinen 4d-ultraajakin jolla oli yli 30 vuoden kokemus raskausseurannoista..

Esikoisesta kävin 2viikon välein neuvolassa, silloin oli vielä oma ns. sivuneuvola missä ei ollut koskaan kiirettä ja oli kokenut terkkari(nyt eläkkeellä) halusi tukea minun ensimmäistä raskauttani lapsettomuuskriisien jäljiltä. Lisäksi esikoisen munuaisaltaiden kasvua seurattiin polilla, joten kävin kerran kuussa myös ultrassa! :grin Kaikki oli lopulta normaalisti kasvanut, mutta oli ihan kiva ja huojentavaa seurata itsekin niin tiiviisti miten siellä kohdussa tyyppi kasvoi. :rolleyes:

Meillä oli esikoisesta perhevalmennukseen liittyvä vapaaehtoinen vauvakerhokin.(tais olla Mannerheimin lastensuojeluliiton+kunnan järjestämä) Siihen kyllä ilmoittauduttiin etukäteen. 8krt, 8 ensiäitiä+vauvat tapasivat ja keskustelimme äitiyteen liittyvistä mietteistä vetäjän ohjaamana. Se oli todella kiva mielestäni..varsinkin kun pidämme yhä 2vuoden jälkeenkin yhteyttä äitien kanssa..nyt meille osalle on tulossa/tullutkin jo toinen lapsi. :)

Täällä odotan kuin kuuta nousevaa huomista äippäpolikäyntiä!! Kunpa ultraisivat.. on lähinnä pelkopoli-käynti sektiotoiveestani johtuen.

JEEEE!!! 30+0!!!! :smiley-angelic001:smiley-bounce012

Piiu87 ihanaa!!!!! Onnea koko perheelle <3 hormonit vähän hyrrää kun ihan kyynelehdin :D

Ps. Kuka tekee marraskuun syntyneiden listan? :)

Onnea hurjasti Piiun perheelle :) :Heartred Toivottavasti poika kasvaa nopeasti ja voi hyvin että pääsette pian kotiin.

Taidanpa laittaa pystyyn ketjun syntyneistä marraskuisista :) Piti odottaa tieto että ensimmäisellä syntyneellä kaikki hyvin ennen kun sen uskaltaa tehdä.

Voi tätä vauvojen itkua täällä...
Toiset suorastaan kiljuu. :joyful:
Ja nyt kun olen saanut liikkumavapautta muiden kanssa syömäänkin, niin onhan se aika koskettavaa ihan nähdäkin noitakin pikkuisia vastasyntyneitä.
Ja kohta meilläkin on omat nunnutettavat... :dummy::dummy1::Heartred
Mutta kannattaa se sairaalakassi kyllä ajoissa pakata.
Äidit kenen kanssa olen nyt höpötellyt on synnyttäny 32+4 - 36+.
Ja just tuli lääkäri kertomaan, että pääsen tänään kotiin...voi jee!!! :happy:
Mutta se tunne, kun on iloinen kotiinpääsystä ja samaan aikaan meinaa puskea turvattomuutta jostain...huihui...
Mutta hyvin kaikki menee!
Mä niiiin vaan lepäilen kotonakin. Ainakin 2vk pelkkää makoilua, jonka jälkeen ultra. Ja jos sen jälkeen kaikki on hyvin, ni saan liikkua jo vähän enemmänkin.
Sit ei kuulemma haittaa enää vaikka syntyiskin?
Vauva voi hyvin ja kortisoonitkii olen saanut.
Ja onhan sekin mahdollista, että menee vielä ylikin...
Kuulemma koskaan ei tiedä.
Ja joskus on jouduttu ihan käynnistämäänkin, kun ei halutakkaan enää pois ollenkaan. :happy:
Mutta mutta...aika näyttää...
Ja supistuksiin sain ohjeeksi täydellisen levon lisäksi magnesiumia, panadoolia ja lämmintä suihkua...
Ja jos ei rauhotu ja tunnin sisällä tulee useampi kunnon supistus, niin sitten herkästi takaisin.
Ja tietty, jos vedet menee, ni heti...
Mä olen kyllä sellanen kyselijä ja kaiken tiedustelija, että mieskin sanoi, ettei haluaisi ainakaan koskaan myydä minulle mitään... :joyful:
Kun haluan tietää aivan kaiken! :grin
No mut ku...haluun tietää?
Ja olen utelias... o_O:wink

Hei, Onko kellään muulla vain yksi kohta arkana vatsasta? Minulla tuntuu navasta yläviistoon oikealle noin 5 cm kipeänä koko ajan. Potkuja tulee eniten tähän kohtaan,joten mietin,että oisko vain niistä arka? Muilla kokemuksia! Maanantaina olin ultratassa taysissa ja siellä oli kaikki hyvin,mutta sen jälkeen arkuus lisääntynyt.Soitin taysiin,mutta sanoivat vain,että lepäile... Samaten verenpaineet on ok ja ei ole turvotusta pahemmin eikä kutinaa.Päänsärkyä ollut muutamana päivänä,mutta ei koko päivää. Raskausdiabetes,johon on pitkävaikutteinen insuliini. Niin ja keskusteluja seurannut pidempään täällä,mutta itse ei ole tullut mitään kirjoitettua.Laskettuaika 11.11 eli nyt rv 32+5 :)

Takaisin