La marraskuu 2016

Jeanney, just niin. Ei voi kuin rukoilla, että kaikki menee hyvin.
Hopeasydän, mulla on ikävä kyllä vähän samaa puolison kanssa.. Jotenkin päädyn ärsyyntymään ja kiukuttelemaan turhista. Tänä aamuna laitoin jälleen meille terveellistä aamupalaa, ja alkoi ärsyttämään, kun mulle ei kukaan koskaan tee aamupalaa. Mun mies sanoi, että hän tekis pelkän sämpylän ja se ei mulle kelpaa. Kas niin ei kelpaa, kun pitää valvoa/vähentää hiilareita, niin jotain muutahan siihen pöytään pitäis keksiä. Joo, kai se on luonnollista että ärsyttää - mutta olisihan se ihanaa jos itseäkin välillä huomioitais (minulle sopivalla) ruoalla tai käymällä kaupassa (ostamassa jotain järkevää). No, sain sentään sanottua, että ystävällisesti tyhjennätkö pakastimesta vanhentuneita riistalihoja, että mahtuu ennakkoon valmistettuja ruokia marraskuulle, ettei pelkkää "kokkikartanoa" syödä pienen synnyttyä. Mun mies ei halua tehdä mitään tavallisia ruokia, vaan sillä on kaksi bravuuria, joiden pitäisi käydä päivästä toiseen.
Katjusha rv. 31+5

Hei, olen kokonaan pudonnut kärryiltä kun kesälomalla en kerinnyt netissä käymään ja nyt viimeisinä työviikkoina (1,5 viikkoa jäljellä!) on sellaista haipakkaa että tämän foorumin lukeminen on jäänyt lähes kokonaan. Nyt ehdin taas seuraamaan aktiivisemmin, ihanaa lukea teidän kuulumisia.

UP:n suru-uutiset järkyttää ja surettaa valtavasti :sad001 olen ihan kauhean pahoillani, iso hali ja rutistus täältä Turusta myös :Heartred sanoja ei löydy.

Siis pakko kysyä välissä, että siis onko teillä ollut neuvolalääkärikäynti tässä välissä? Mulla vasta joskus viikolla 37 lääkäri ja edellinen oli joskus aikoja sitten silloin melko alussa..o_O
Ja neuvola enää viikolla 38 vai oliko 39..

rv33+2

Mulla on seuraava neuvola tällä viikolla 32+5... ja sit pitäisi olla rv 36 paikkeilla kotikäynti ja neuvolalääkäri (lääkäri ollut viimeksi rv8).
Sit en tiedä... Ehkä neuvolaa sit vielä rv38 ja/tai 40?

Olipa mukava jutella kätilöopiskelijan kanssa piiiiitkät tovit, joka valmistuukin jo maaliskuussa. On jo melkein 30 vauvaakin saattanu maailmaan tässä sairaalassa ihan omin pikku kätösin ja ties kuinka monessa ollut muutenkin mukana.
Käytin niin tilaisuuden hyödyksi ja kyselin aivan kaikesta, mitä vain mieleeni tuli.
Avartu hieman maailma kätilön silmin...ööö...kuulostipa hassulta... :joyful:
Mutta nyt on kyllä käyty mielessä läpi mm tuleva synnytyskin, valmistautuminen ja siihen liittyvät toimenpiteet ja vaihtoehdot ja kaiken maailman riskit ym aina näiltä viikoilta sinne H-hetkeen asti.
Monta uutta asiaa ja vinkkiäkin. :happy:
Oli kyllä kiva miettiä ja pohtia asioita yhdessä, kun edellisestä synnytyksestäkin on kulunut jo pitempi aika. Yli 14 vuotta...
Mutta tuli taas paljon turvallisempi olo itellekin.
Eli hyvissä käsissä ollaan edelleen!
Eikä enää jännitä niin paljon tulla synnyttämäänkään.
Ja toivoakin on, että huomenna pääsisinkin jo kotiin jatkamaan tätä mun pakkolepoilua.
Supistukset on tosiaan rauhottunu...
Enää pari satunnaista vähän kipeempää supistusta päivässä, ja tietty harkkareita.
Mutta vihdoinkin!
Huomenna zekataan vielä alapää ja jos kaikki on sielläkin kunnossa, ni sit...kotiin... :Heartred

-Poks 30-

Meillä ei ole kuin neuvoloita sen yhden ainoan lääkärikerran jälkeen... Kateellisena lueskellut toisten ultrauksista, meillä kun niitäkään ei ole kuin se kaksi. Milloin ja kuka teillä tekee niitä asento/painoarvioita? Mulle ei ole kukaan puhunut kummastakaan asiasta mitään... Seuraava neuvola perjantaina, jolloin saadaan sairaalan editietolomake täytettäväksi.

Mun maailma on täysin järkkynyt tuon UPlle tapahtuneen takia. Jotenkin olin tuuduttautunut siihen kuvitelmaan, että nyt kaikki riskit ovat takanapäin jne. Samalla aloin oikeasti miettimään tätä työn aiheuttamaa stressiä, jonka takia en saa unta, verenpaine on katossa ja öisin tulee kipeitä suppareita. Että onko se oikeasti sen arvoista vai pitäiskö vaan mennä valittamaan lääkärille, ettei ole enää työkykyinen. Stressin aihettaa siis esimiehen tumpelointi äitiyslomasijaisasiassa, johon minä en pysty vaikuttamaan, mutta kuitenkin sitä stressaan ihan simona.

Huoh, mies ei oikein tajua mistä nämä itkupuuskat tulevat ja ottaa ne henkilökohtaisesti. Yritän sitten siinä sanoa, että tällaista se on nyt ja ei tartte kaikesta pahoittaa mieltään, ei ole (aina) hänen vikansa. Ei ole miehenkään osa helppo, kun pitäisi osata lukea mun mieltä ja mielialoja. Oon vielä tosi huono puhumaan siitä mitä haluaisin sen tekevän, oletan vaan että tajuaa mun (sanattomista) vihjeistä...

Anteeksi taas avautuminen ja kiitos, että olette olemassa :Heartred:Heartred

Kaisukkene 30+1

Mulla oli viime viikolla (32) ja Rv35+1 on seuraava neuvola. Mistään lääkärintarkastuksesta ole käsitystäkään.. kai ne nyt vielä kertaalleen katselee paikkoja ennen synnyttämään menoa? Ja siis yhden kerran on tähän mennessä ollut lääkärin tarkastus.

Mulla olis ollu oikeesti vasta paljon myöhemmin lääkärineuvola mutta nyt näiden kaikkien tautien takia oli tämä ylimääräinen. Muuten ei olisi ollut muita kun se mikä oli rv 9 ja rv 36(?) +nt ultra ja rakenneultra.

Siis mulle ei oo annettu yhtäkään painoarviota vauvasta, en ole kyllä tajunnut edes sellaista kysyä kun ei ole tullut pieneen mieleeni..
Sen verran kysyin neuvolassa, että minkäköhän kokoinen vauvasta tulee syntyessään kun nyt menee näköjään tismalleen sitä keskikäyrää.

Idiootti olo..:shifty: ja itkukohtauksenkin sain äsken hormonien vuoksi yhdestä mitättömästä asiasta:wacky:ääh:grin

Siis mulle ei oo annettu yhtäkään painoarviota vauvasta, en ole kyllä tajunnut edes sellaista kysyä kun ei ole tullut pieneen mieleeni..
Sen verran kysyin neuvolassa, että minkäköhän kokoinen vauvasta tulee syntyessään kun nyt menee näköjään tismalleen sitä keskikäyrää.

Idiootti olo..:shifty: ja itkukohtauksenkin sain äsken hormonien vuoksi yhdestä mitättömästä asiasta:wacky:ääh:grin
Ei ole mullekaan ole annettu painoarviota ja kuulema ei annetakaan.. mulla ei ole enään yhtään lääkäri käyntiäkään jos ei tule jotain tarvetta :(

Lääkäri on ollut ainoastaan rv16 + ne kaksi ultraa, missä kätilö on ultrannut. Äitipolilla käynti kaikilla täälläpäin rv36 tienoilla, jolloin vielä ultrataan. Ainakin yksi ylimääräinen neuvola mulla oli silloin ehkä rv28 kun sain sen antid-pistoksen, kun se pitää antaa tietyillä viikoilla. Nyt mulla on seuraava neuvola jo ensi viikolla eli tulee ainoastaan kaksi viikkoa väliä. Terkka kun pelkää, että saatan synnyttää vähän ajoissa (no menee tietysti sen kaksi viikkoa yli :grin ) ja täältä tosiaan on synnärille matkaa se noin 130km ja edellinen syntyi täysin yllättäen parisen viikkoa ennen laskettua aikaa.

Neuvolassa terkka mulla ainakin joka kerta nykyään kokeilee, että missä tarjonnassa vauva on ja viimeksi käsikopelolla antoi painoarvion.

Ellukkainen rv33+2

Musta on jotenkin hassua miten joka kunnassa voi olla eri jutut miten kaikki käynnit ja ultrat menee. Mun ystäväkin oli saanut vaikka kuinka monta ultraa raskausaikana ja täällä ei sitten saa kuin sen kaksi alussa (np ja ru) ja loppuraskaudessa ei ymmärtääkseni ollenkaan :O mulla lääkäri viikon päästä eli 34+6. Ja edellinen neuvola ollut 29+4.. tuosta lääkärikäynnistä käynnit tihenee kahden viikon välein kun nyt ollut n. kuukauden välein joku käynti. Ja ei oo mullakaan lääkäriä ollut sen alkuraskauden tsekkauksen jälkeen kuin yksi sairasloman tarpeen takia..
Painoarviota ei ole täälläkään vielä annettu.. jännittää kun on menty ihan yläkäyrää ja mies ollut syntyessään 4400g... :S
Mulla oli myös virtsatulehdus ja huomasin vasta kuurin purtua oireet, oli alavatsakipua ja jatkuvaa pissahätää ns. rakko oli arka. Luulin noita normaaliin raskauteen liittyviksi :D aiheutti sitten lopulta mulle myös niitä supistuksia mitkä nyt onneksi loppuneet!

Jeanney 33+4

Täällä olis tasan Nt ja Ru, ja sillä hyvä, ellei muuta erityistä syytä ole ultrata. Lääkäri on about rv 16 ja 36, viimeinen on samalla synnytystapa-arvio (ei ultraa kummallakaan kerralla).
Mulla kävi tuuri, että neuvolantäti on sairaalassa työskennellyt kätilö, siksi olen puolivälin jälkeen alkanut saamaan neuvolakorttiin painoarvioita.
Lahjasukusolu-IVF:n vuoksi meillä olis lisäultrat rv 30 ja 36 (synnytystapa-arvio polilla), koska kaikissa näissä tapauksissa lapsi ei kasva normaalisti.

Mulla taisi olla joskus vk 16 neuvolalääkäri ja nyt seuraava on sitten joskus 36 viikon paikkeilla. Yhden ylimääräisen ultrakerran sain muutama viikko sitten kun lähdettin päivystykseen verisen vuodon takia. Kaikki oli kuitenkin vaavilla ja kohdussa hyvin, mikälie vuoto olikaan sitten. Gyne joka ultrasi (oli joku vara ultralaite niin ei oikein meinannut onnistua ultraus) oli sitä mieltä että silmämääräisesti vauva näyttää ihan normaalin kokoiselta ja tosiaan kaikki rakenteet oli edelleen normaalit.

Ja synnytysvalmennukset hoidetaan meillä yksityisvalmennuksena neuvolakäynneillä. Meitä kuulma kun on tasan kaksi ensisynnyttäjää nyt syksypuolella :D

Tiimpuu, kaksi on aika vähän :) Meidän pienestä kunnasta irtos nyt 7 pariskuntaa perhevalmennukseen. Laskettu aika marras- tai joulukuu. 6 paria kävi kaikki kolme järjestettyä valmennuskertaa.

Miten sitten niissä kaupungeissa,joissa ei ole kun tuo nt ja ru niin jos niihin seulontoihin ei halua osallistua niin onko koko raskausaikana ultraa sit ollenkaan. Meillä on noiden lisäksi ultra 8-10 viikolla ja sit 36 viikolla ja aina on erikseen kysytty haluaako osallistua noihin seulonta ultriin. Pari vuotta sitten oli ultra vielä rv 26, mutta se on nyt poistunut.

Jep, kuulma tänä vuonna synnyttäviä on ylipäätään noin kymmenkunta vähemmän kuin edellisvuosina.. se on aika harmillista..
Meillä ei olisi kaiketi ultria ollenkaan jos seulontoihin ei haluaisi mennä..? En tiedä olisko niin vai järjestettäisiinkö sillon ultraa muuten.. onhan se aika vähän tämä kaksi kertaa vain. Mutta minkäs teet kun en kuitenkaan halua useita satoja maksaa yksityisestä ultrasta..

Mua on ultrattu nyt sen takia, kun oli tuota kasvuseurantaa 4 viikon välein ja sit oli se yks kaatumisepisodi ja näitä ennenaikasia supistuksia... Yhteensä nyt 10 kertaa laskin. Mutta periaatteessa täälläkin päin maailmaa "ohjelmaan" kuuluu kaksi ultraa, vk 12 ja 20 ja lääkäristä riippuen ekan käynnin (vk 8-10) yhteydessä varhaisultra (mun lääkäri haluaa aina ultrata itse sen ekan kerran) ja sit mahdollisesti sitä synnytystapa-arvioo vk 36 tienoilla (jos sinne asti joskus pääsisin, esikoisen kanssa en ehtinyt :)

piipaa 34+0

Takaisin