La marraskuu 2016

Meillä on joskus rv 36 lääkäri ultra,jolloin tehdään myös sisätutkimus ja katsotaan kohdunsuun tilanne. Mulla ollut häpyluu ihan jäätävän kipee,mutta nyt oon pari yötä nukkunut iso tyyny haarojen välissä,niin on vähän helpottanut tuohon jumiin. Samoin kun lenkille lähtee niin heti pissattaa,miehen ollessa mukana oon käyny ruikkaamassa puskaan,mutta lasten kans yksinään kulkiessa pitää vaan pidättää,mutta sitten alkaa helposti tulla harkka supisteluja. Mutta pieniähän nämä vaivat on moniin teistä verrattuna. Tsempit kaikille!

Voimia kaikille!

Mulla tuli tänään oikeestaan ekaa kertaa seinä vastaan. Apujoukot on mökkireissulla ja mun on ollut vähän pakko hoitaa itekseni kaikki lasten kulkemiset. Tänään se tarkoitti 7km kävelyä ja 3 tunnin notkumista kylillä, jotta ei tarvi kävellä edestakas (12km vähintään olis tullu kävelyä jos oisin kotiin tarponut) ja olinkin sitten kirjastossa ja kävin varaamassa esikoiselle kampaaja-ajan jne. asioiden hoitoa. Kaikki lapset pääsi poikkeuksellisesti yhtä aikaa koulusta ja kerhosta ja oli sovittu treffit tiettyyn kohtaan matkan varrelle... Kuinkas ollakaan, meidän erityislapsi joutui hukkaan, ei vastaa puhelimeen ja neljävee on ihan poikki ja ei jaksa kävellä enää ja ja ja... Hetken ajattelin, että jos vaan meen siihen pyörätien reunaan pötkölleen ja huudan ja kiljun.

Kun sit viimein kaikki eksyneet lampaat oli koossa ja päästiin kotiin. Mulla oli kauhee pissahätä ja siksi supisteli (varmaan ekaa kertaa tolleen häiritsevästi), kauhea jano ja nälkä ja voimat ihan loppu! Siis aivan aivan loppu, niin loppu että oikeesti itketti.

Täälläpä oli nopeeta toimintaa: eilen kävin neuvolassa ja laittoi lähetteen äippäpolille siihen synnytystapa-arvioon jossa ultrataan. Tän päivän postissa tuli sinne jo kutsu, 13.10. Tasan kuukauden päähän siis. Kiva synttärilahja itselle, saa kuulla pienen voinnin/koon, asennon ym. ja pääsee kurkkaamaankin vielä ennen syntymää :) Toivottavasti haaroittelee samalla, niin näkee vielä kerran, että onhan siellä nyt typy. (miulla on synttärit siis 15.10)
Entistä työkaveria näin lounaan merkeissä viime viikolla ja hällä on 6-vuotias poika. Kuulemma koko raskauden ajan kaikissa ultrissa sanottu, että tyttö on. Eipäs vaan ollut.

Mileim rv 32+1

Vähän hävettää tulla tänne rutisemaan, kun teistä monet kärsii isommistakin ongelmista, mutta nyt vaan tuntuu siltä, että on pakko :(.

Jouduin tänään soittamaan neuvolaan ja pääsinkin sitten iltapäivällä ylimääräiselle käynnille, kun olin jo varma että jotain raskausmyrkytys oireita tässä pukkaa... Viikonloppuna alkoi todella huono olo, mikä sitten vaan paheni eilisen aikana. Olo kuin korkeessa kuumeessa (ilman sitä kuumetta), pää kipeä, oksettaa, ei jaksa olla pystyssä, väsymys vähintäänkin alkuraskauden väsymykseen verrattavissa!

Viikonlopun nukuin melkein kellon ympäri ja eilenkin useamman tunnin. Ei vaan jaksa olla pystyssä ja välillä makuullakin tuntuu siltä, että taju lähtee kokonaan :(. Kaikki arvot yms. kuitenkin kunnossa, eli mitään selkeätä syytä ei löydy. Neuvolantäti vaan totesi, että raskaus ottaa vaan tällä kertaa harvinaisen koville. Supistelutkin alkaa jo sillä matkalla kun saatellaan esikoista eskariin 200metrin päähän :/.

Ja niin kuin ajattelin, että kolmannella kerralla tiedän jo kaiken tästä hommasta ja mitä missäkin vaiheessa tapahtuu. Itkenyt olen miehelle miltei joka päivä, että kuinka tässä vielä melkein 2kk pitäis pystyä tätä rulettia pyörittämään...?

Mutta se siitä! Tsempit kaikille muillekin ja varsinkin teille joilla jo isommista asioista kyse!

Charm3 31+5 (tai jotain sinnepäin :D)

Tsemppiä Charm3! mulla vähän samoja ajatuksia, että tämmöistä arkea sitten vielä... Sairastuin kovaan flunssaan, vähän lämpöäkin on, paikat särkee ja väsyttää. Totta kai mies tekee 12 tuntisia työpäiviä, hevoset pitää hoitaa ja esikoinen on kotona supervilkkaana. Mä makaisin vaan sängyssä unessa mutta eipä anna ympäristö myöden. Töihinkin sain ihan itse etsiä sijaista, mikä on tosi energiaa vievää. Vali vali... Ai niin, ja pelkopoli oli pakko siirtää kuukauden päähän, kun olen liian kipeä mennäkseni sinne! Toivottavasti ei ole vauva ennen sitä syntynyt... Saispa jostain ostaa silittely ja hellimispalvelun, johon sisältyisi passaaminen ❤️

Charm, kuulostaa tutuille nuo oireet. Mä selitän noi olot itselleni yksinkertaisesti sillä että se on kehon viesti levätä. Ja täytyy muistaa syödä ja juoda tasaisin väliajoin, se on mulle vähän ongelma kun voi vahingossa mennä 5 tuntia syömättä ja määrät on pieniä mitä mahtuu. Aamuyöstä vaan oon tuntenu nälkää :0
Hedelmiä koitan pitkin päivää muistaa ottaa välipalaksi.
Ja yhden lämpimän ruoan päivässä. Aamupäivällä usein kaurapuuro....

Mun kävelyt on 2x päivässä eskarille ja takas noin 500m suunta. Välillä kävelen pitemmän kautta. Ja hitaasti...
Häpyliitos ja alaselkäkivut oli viikonloppuna ihan hurjat. Lopulta otin panadolia kun meni yö valvoessa. Helpotti ja nyt ollut kivuttomampaa. Paitsi tänä aamuna jo tosi kipeä ja pitkä supistus. Alkaa voimistua näköjään.

Mulla on extra ultria siksi kun istukka on kohdunsuun reunalla. Viime viikolla kävin, ei ollu mihinkään siirtynyt ja kolmen viikon päästä taas meen. Samalla saa vauvan painon.

Mä pähkäilen sitä vanhempainrahan verotusta. Kelan päätöksessä lukee"vähintään 25%". Mutta jos vero.fi tilaa uuden verokortin kelan etuutta varten, tulee paljon pienempi %. Käyttääkö kela sitten kumpaa? Laitoin kelalle kysymyksen mut jos joku mua hätähousua osais jo infota?

Mä pähkäilen sitä vanhempainrahan verotusta. Kelan päätöksessä lukee"vähintään 25%". Mutta jos vero.fi tilaa uuden verokortin kelan etuutta varten, tulee paljon pienempi %. Käyttääkö kela sitten kumpaa? Laitoin kelalle kysymyksen mut jos joku mua hätähousua osais jo infota?
Kela käyttää kyllä sitä sun uutta verokorttia :)

Mulla oli muistaakseni istukka 1-1,5cm kohdunsuulta, mutta silti takana. Kuulostaa aika hurjalta että se on noinkin lähellä mutta mulle vaan sanottiin että kyllä se siitä menee kauemmaks. Eipä ole seurattu..

Mua kans mietitytti se kelan vähintään 25% ku muistaakseni multa ei palkasta viedä niin isoa prosenttia. Pitää varmaan tilata uus verokortti. Nyt vois jopa jaksaa keskittyä sellaseen, kun jäin loppuviikoksi saikulle. Oon ollu ihan poikki työpäivinä ja itkeskelly töissäki, mutta nyt saa lepäillä ainakin tän viikon, varmaan pidempäänkin.

Noista kelan maksuista ja veroprosentista kannattaa muistaa ja ottaa huomioo se, että kun ei olla töissä niin verotuksessa ei tule työtulovähennyksiä. Siksi tuista/työttömyysrahoista menee suhteessa suurempi vero.
Nimimerkillä olin melkein koko vuoden 2014 työtön ja kiltisti maksoin muutenkin pienistä ansiosidonnaisista veroja 20%. Ajattelin että tulee sitten kunnon palautukset. Pääsin töihin marras-joulukuuksi ja maksoin myös palkasta hyvät verot. Olin hieman pettynyt kun verotietojen tullessa olin vähällä saada mätkyjä. Jollen olisi käynyt töissä tuota kahta kk niin olisi mennyt maksun puolelle siitä isosta 20% huolimatta.

Tästä syystä meinasin antaa suosiolla nyt olla äippärahoista se jäätävä 25% ennakkoverotus:/ Toivottavasti riittää edes tuo.

Tiiimpuu

Mä annan mennä äippärahat samalla verotuksella kuin palkkakin on mennyt... Myös ensi vuonna.
Voi muuten olla mätkyjen maksaminen aikanaan hankalaa, jos ollaan kotihoidon tuella...

Mä luotan siihen ettei mätkyjä tule vaikka veroprosentti matala, siinä on kuitenkin vielä jätetty "varaa" suuremmillekkin tuloille.

Mua ei oo eilis aamun jälkeen särkenyt päähän, taisi auttaa kävelylenkki avaamaan hartioita. Ehkä se sitten johtui siitä. Tosin nyt on taas reippaasta kävelystä johtuen liitoskipuja lantion alueella mutta parempi näin.

Mua on alkanut jännittään huominen kontrolliultra.. Mulla se on siis sen takia kun siellä rakenneultrassa näkyi sydämessä kalkkia ja aivoissa kaksi kystaa. Ne kystat oli jo heinäkuussa hävinnyt ja ei sen takia pitäisi olla mitään huolta. Lääkäri antoi kontrolliajan koska olin silloin tosi huolissani niistä löydöksistä. Vaikka ei periaatteessa olisi ollut enää tarvetta. Jännittää silti :wideyed:

Päänsärky on usein loppuraskauden riesa, koska niskan seutu on koetuksella kasvavista rinnoista ja vatsasta. Ryhti muuttuu ja painopiste siirtyy. Jumppa ja venyttely voi helpottaa. :)

Täällä odotetaan ensiviikon pelkopolikäyntiä. Toivon että siellä ultrattaisiin..haluaisin tietää hieman vauvan kokoarviota tällä hetkellä..

29+0

Mulla oli muistaakseni istukka 1-1,5cm kohdunsuulta, mutta silti takana. Kuulostaa aika hurjalta että se on noinkin lähellä mutta mulle vaan sanottiin että kyllä se siitä menee kauemmaks. Eipä ole seurattu..

No ohoh. Mulla on tuo sama mitta ja takana. Ja just siksi seurataan kun on niin lähellä, sanoi lääkäri. Sanoi kyllä että ei ole este alatiesynnytykselle. Siks vähä mietinkin et minkä takia sitä edelleen seurataan. Mutta, meillähän oli myös se kysta, jota lääkäri seuraa :/

Kiitos kela tiedosta :)

Ja kelakin jo vastasi että menee muutosverokortilla eli ei 25%. Mie oon aikanaa antanu mennä kelan 20% kelan tuet ja saanu aika isot veronpalautukset joten toivon että nyt menee vaikka +-0 tolla pienemmällä %. Vähän yläkanttiin laskin kun muutosverokorttia "tein".

Muokattu viimeksi:
Voi luoja,viime yönä taas valvottu,kun kolme nuorinta muksua TAAS flunssassa. Nenät vuotaa ja silmät vetiset ja yskä. 3v valitti yöllä korvaansa ja itkeskeli. Juuri ollaan edellisestä taudista selvitty,niin kyllä ärsyttää. Kohta 4 viikkoon en oo saanut nukuttua yötä ilman,että joku lapsista olisi herännyt kitisemään. Olisi kiva,kun olis joku taikaliemi olemassa,millä sais karkotettua nämä taudit. Hyvin syödään,paljon marjoja,kasvia ja hedelmiä ja kädet pestään kun ollaan käyty kaupoissa,eskarilla yms. Tiedän kyllä,ettei näille paljon syksyisin voi,mutta niin ärsyttää että ei edes viikkoa ollu välissä kun uus tauti kimpussa :(

Tsemppiä paljon kaikille joilla vaivoja ja vielä raskasta arkea päälle!

Olisi ihanaa jos tässä vaiheessa saisi vaan lepäillä ja valmistautua rauhassa tulevaan ja jotenkin vielä nauttiakin tästä vauvattomasta arjesta. Mutta se tuntuu olevan utopiaa. Rempan kanssa menee vielä hyvät tovit, vaikka se nyt eteneekin ihan hyvin. Silti siihen vaiheeseen on vielä aikaa, että kaikki olohuoneessa majailevat laatikot ja säkit on purettu ja niiden sisältö löytänyt omille paikoilleen. Mies parkakin ruvennut stressaamaan ja sillä on töissä tosi stressaavaa ja sekin odottaa, et saisi tän kämpän taas normaalimman näköiseksi. Olenkin nyt yrittänyt olla kuormaamatta omaa stressiä sen niskaan ja puhella enemmän kannustavasti ja sellaista, mut sit välillä tulee asioita mistä pakko muistuttaa, et hommat etenisi. Mut joo, kyllä se tästä. Kyllä tämä valmiiksi vielä tulee. :)

Mulla ollut taas häpyliitoskivut jäätävät ihan normiliikkumisesta ja öisin lonkat kipeytyy todella nopsaan. Viime yönä taas iski suonenveto, vaikka olin magnesiumit muistanut ottaa. Kävin sitten yöllä ottamassa vielä puolikkaan. Täytynee vissiin lisätä annosta taas sillä puolikkaalla ja kattoa miten maha kestää. Mulla tulee kans päivittäin kävelyä se n. 2km pojan kouluun saattamisesta ja hakemisesta. Lisäksi kaupassa käynnit ja uinti 2 x viikossa. Nyt tullut ton rempan takia ravattua Bauhausissa tms. melko usein. Uinnin kanssa olen tehnyt niin, et katon mikä oma vointi on. En lähde uimaan jos koko päivän päässä heittänyt ja olo ollut erityisen huono, silloin tyydyn vain kattelemaan pojan uimakoulua katsomosta.

Vähän kammoksuttaa miten tässä tulee seuraavat 2,5kk nukuttua, kun nyt jo todella hankalaa. Jahka tää remppa valmistuu niin sit kyllä opeteltava ottamaan päivätorkkuja. Ei sitä paljoa kuitenkaan pysty torkkumaan, kun vessahätä ja kipeytyvät lonkat pitävät huolen, ettei olo käy liian mukavaksi.

Nyt en muista, onko täällä jo keskusteltu ristiäisistä/nimijuhlista. Mutta saikkuillessa kotona ne tuli nyt mieleen (ei toki tarttis tehdä mitään muuta..). Eli miten aiotte juhlia? Kotona vai muualla? Milloin? Kuinka paljon kutsutte porukkaa?

Me asutaan kaksiossa ja miehellä on paljon sisaruksia (ja niillä paljon lapsia), joten vanhemmat ja sisarukset perheineen meillä on aika huono vaihtoehto. En kumminkaan haluis laittaa hurjia rahasummia näihin bileisiin. Ja kun lasta ei kasteta, ei voida hyödyntää srk:n ilmasia tiloja. Plus joulun aika on ehkä huonoin mahdollinen ajankohta. Ehkä uutena vuotena? Osuis viikonlopulle. Tai sitte loppiaisena, siinä ois pitkä viikonloppu.

emmahima Me ei olla vielä juurikaan mietitty noita juhlallisuuksia. Nimiäiset siis tullaan viettämään, kun ei kuuluta kirkkoon. Itse pidän tärkeänä sitä, et ensin saadaan rauhassa totutella arkeen vauvan kanssa ja sit voi alkaa miettimään nimiäisjuhlan järjestämistä. Tiedän, että vaikka miten päätän, että en stressaa niin kuitenkin loppuviimein tulee jonkin verran stressattua. Kotona ihan lähipiirin kesken varmaan nimiäisiä vietetään. Meillä ois vielä tarkotus sinne naimisiinkin päästä tässä ennen vauvan syntymää, mutta varsinaisia juhlallisuuksia voisi viettää vaikka ensi kesänä. Nimiäiset ois kyllä hyvä joskus uuden vuoden tienoilla viettää, kun sitten helmikuussa meillä on kahdella vanhemmalla pojalla kummallakin synttärit, että sitten pitää olla niitäkin järkkäämässä. Voi tuska...

Ihan tämmöinen retorinen kysymys, joka on nyt pyörinyt mielessä...
...eli jos jää kotihoidon tuelta uudelleen äitiyslomalle, käymättä töissä välissä, niin tuleeko ne uudet äitiysloman tuet edelleen sen 2014 verotuksen mukaan, jolla nyt jäädään äippälomalle? ...vai jotenkin tukien (viimeisen 6kk tms.) mukaan...

Meillä kun lapsi kastetaan, käytetään varmaan seurakunnan tiloja juuri oman kodin tilanpuutteen vuoksi. Meinattiin, että hyvin pienet ristiäiset pidetään, mut silti näyttää siltä että 30hlöä on ainakin kutsuttava.. ei meidän kaksioon mahdu niin paljon väkeä kerralla :bored: ja eipä tarvitse itse riehua ja siivota raivopäisenä ennen ristiäisiä tai niiden bileiden jälkeen.. tammikuulle menee varmaankin meidän osalta, ellei neiti synny aikaisemmin. Yksi kummeista ei tuolloin pääse paikalle (ellei skypen kautta toteuteta häntä jotenkin paikalle. On ausseissa ja jos ristiäiset ois vaikka klo 13 suomen aikaa, siellä kello ois +9h eli 22.00..) ja se harmittaa. Joulukuussa jos ehditään pitämään, niin sit ois kaikki paikalla.
Ite leivon ristiäiskakun joka tapauksessa. Tarjoilut siis omasta puolesta ja tila ja toivottavasti astiat seurakunnalta.

Takaisin