La marraskuu 2016

Voikukka, mulle ainakin sanottiin neuvolassa, että se raskausmyrkytyspäänsärky on tosi kovaa eikä mene normaaleilla särkylääkkeillä ohi. Ja kestää kauan. Sanoi myös, että aiihen liittyy vahva ylävatsakipu. Sulla tuskin siis hätää.

Hitto, varmaan ekaa kertaa elämässäni voin sanoa, että olipa ihana tulla reissustsa kotiin - nukuin omassa sängyssä kuin tukki, ei närästänyt tai kolottanut mistään. Reilu neljän tunnin bussissa istuminen oli kyllä vika kerta tässä raskaudessa - Munanen pyöri kuin väkkärä, kun joutui vissii vähän ahtaalle ja samalla muljutti vatsaa niin, että istuin puolet matkasta pidätellen oksennusta. Persus puutui ja muutenkin ärsytti, kun en löytänyt hyvää asentoa mitenkään, että olisin saanut edes nukuttua.

Siskon varastot tosiaan kävin kollaamassa ja sieltä löytyi kaikki mahdollinen tuttinauhasta, mobilesta, leluista, unipussista ja pullonlämmittimestä lähtien, joten ei ainakaan tavara lopu kesken. :rolleyes:

Meillä ei olis ru:n jälkeen ulria ollenkaan paitsi jos synnyttämään mentäessä tulis tarvetta.. itsellä on istukanpaikan takia kontrolli ultra syyskuun lopussa.

Joo, kyllä täälläkin on ultrat ultrattu. Paitsi tietty jos jotain poikkeavaa ilmenee. Esim. jotain noita raskausmyrkytysoireita tms.

Varpahat, en usko että kaikilla kuuluu. Ilman IVF:ää meidän seuraava kontrolli ru:n jälkeen olis ollut lääkärineuvola rv 36, joka on samalla synnytystapa-arvio. Meillä ei neuvolassa edes ole ultraa, joten nt- ja ru-ultrat olis ollut ainoat koko raskaudessa. Toki eri syistä neuvolasta järjestävät ultraan, jos on välttämätöntä.

Nonii! Pissatulehdushan se kuitenkin oli mikä mulla jyllää ja kaiken päällepäätteeks raskaushepatoosiepäily! Alko viikonloppuna jumalaton kutina jalkapohjissa ja varpaissa :( huomenna aamulla sitten ravinnotta maksa- ja sappiverikokeisiin... Ja vaavin liikkeitä pitää seurata tarkemmin... :/ Plääh.

Jeanney 32+4

Mun täytyy mennä uudestaan sokerirasitukseen koska joku on kadottanut ensimmäisen verikokeen vastauksen! Kakkonen ja kolmonen on tallella. Mä olen niin surullinen, tässä pitäisi pakata kun illalla lähdetään laivalle mutta olen niin pettynyt että ei huvita yhtään. Mies tuossa yrittää lohdutella että tulee mukaan tällä kertaa kun viimeksi ajattelin karata. Niin kamalaa se oli. (jos vähänkin oksennat, pitää aloittaa alusta.)

Terveydenhoitaja sanoi että olisi hyvä joka tapauksessa ottaa uusi koe koska vauva on niin pieni mutta osaako joku sanoa miksi. Sokerivauvathan on isoja. Näkeekö siitä rasituksesta jos ei vaikka kaikki ravinto ei imeydykään vauvaan?

Nonii! Pissatulehdushan se kuitenkin oli mikä mulla jyllää ja kaiken päällepäätteeks raskaushepatoosiepäily! Alko viikonloppuna jumalaton kutina jalkapohjissa ja varpaissa :( huomenna aamulla sitten ravinnotta maksa- ja sappiverikokeisiin... Ja vaavin liikkeitä pitää seurata tarkemmin... :/ Plääh.

Jeanney 32+4
Mä sain virtsatietulehdus estolääkityksen. Kolme oireetonta tulehdusta peräjälkeen.

Mun täytyy mennä uudestaan sokerirasitukseen koska joku on kadottanut ensimmäisen verikokeen vastauksen! Kakkonen ja kolmonen on tallella. Mä olen niin surullinen, tässä pitäisi pakata kun illalla lähdetään laivalle mutta olen niin pettynyt että ei huvita yhtään. Mies tuossa yrittää lohdutella että tulee mukaan tällä kertaa kun viimeksi ajattelin karata. Niin kamalaa se oli. (jos vähänkin oksennat, pitää aloittaa alusta.)

Terveydenhoitaja sanoi että olisi hyvä joka tapauksessa ottaa uusi koe koska vauva on niin pieni mutta osaako joku sanoa miksi. Sokerivauvathan on isoja. Näkeekö siitä rasituksesta jos ei vaikka kaikki ravinto ei imeydykään vauvaan?

Mä oon ymmärtänyt että sokerivauvat voivat olla myös tavallista pienempiä.

Jeanney 32+4

Minä kävin just eilen antamassa tuon maksa ja sappi verikokeen.. Mulla ei ole kutinaa jalkapohjissa vaan mahassa, kainalossa , ja reisissä.. Eilen tuli jo maksa tulos ja se oli 20 eli kuulema hyvä. Mahan kutina voi johtua venymisestä mutta se on ihan hirveetä .. Välillä raavin ihan verille kun kutittaa..
Pilvisydän 32+6

Ja minulle soitti taas lääkäri kilpparituloksista. Tsh 0,07 ja t4v 9.8. Annostusta pienennetään että joka toinen päivä 50 ja joka toinen 25 mikrogrammaa. Mua niin korpee tää koko kilpirauhanen.

Saatoin myös ehkä vähän liioitella mun supistuksia (tai sitten en nimittäin tänään on ollut menkkamaista jomotusta mitä ei ennen ole ollut) ja lääkäri sanoi että ilman muuta voisi tarkastaa kohdunsuun tilanteen sekä pissat ym. VIHDOIN! Neuvolatätille pitää vielä soitella että varaa mulle ajan.

Meillä oli sf-mitta kahdessa mittauksessa yli käyrän, jonka takia päästiin Hyvinkäälle ultraan ja lääkärin vastaanotolle.
Ekassa selvisi, että lapsivettä on runsaanlaisesti, jonka takia saatiin vielä toinenkin kontrolli.
Viime viikolla käytiin (kuukausi väliä ekaan kontrolliin) ja afi oli normaali ja vauva keskikäyrällä ja kaikki näytti hyvältä :)

32+4

Täällä on käyty taas OYS:ssa kasvukontrollissa ja tutkimassa tarkemmin sydäntä. Edelleen näkyy yksi pieni reikä sydämessä, joka ei kuitenkaan aiheuta toimenpiteitä. Painoarvio oli 2 kg ja viikkoja nyt 32+1, ihan keskikäyrillä mennään. Meillä olisi myös normaalisti vain kaksi ultraa, mutta nyt on toisen napavaltimon puuttumisen takia käyty seurannassa ja ultria on ollut neljä. Nyt vielä varattiin OYS:n äitiyspolille yksi kasvukontrolliultra, viikolle 37. Lisäksi on vielä tulossa synnytystapa-arvio lääkärille ja taitaa yksi neuvolalääkärikin olla vielä edessä, kun niitä on ollut vasta yksi.

Minä kävin just eilen antamassa tuon maksa ja sappi verikokeen.. Mulla ei ole kutinaa jalkapohjissa vaan mahassa, kainalossa , ja reisissä.. Eilen tuli jo maksa tulos ja se oli 20 eli kuulema hyvä. Mahan kutina voi johtua venymisestä mutta se on ihan hirveetä .. Välillä raavin ihan verille kun kutittaa..
Pilvisydän 32+6

Mulla kans kädet, rinnat, vatsa, kainalot ja reidet kutissu aina välillä koko raskauden ajan mutta se nyt pitkälti ollu mulle normaalia aina, siks allergialääkitys ollu jo kohta 10 vuotta. Mut tää on jotain ihan hirveetä, koko ajan pitäis vaan hangata :( ja allergialääke ei auta.. toivottavasti ois arvot kuitenkin ok...

Juu täälläkin on ultrat ultrattu jo..eli ne 2 ultraa koko raskauden aikana eikä enää oo tulossa muita.

Nyt on iskenyt tosiaan niin kauhea iskias kipu, että lenkkeily/kävelykin taitaa kohta jäädä pois..
Äsken vetäisin noin 15min hitaan kävelylenkin, ja ei kamalasti pidempään enää pysty tuon iskiaksen & jatkuvan pissahädän kanssa :( mutta en osaa istua vaan etten liikkuisi mitenkään sinne talveen asti! :o
Onko ehdottaa mitään liikuntamuotoja? Kotijumppaa kehiin sitten kai :D?

Ja mulla seuraava neuvolalääkäri lokakuun alussa. Arvioiko ne siellä sen vauvan todellisen koon?
Neuvolassa eilen katsoi että ihan keskikäyrää menisi edelleen, mutta oon kuullut että noi mittailut ei olisi tarkkoja..?

rv 32+2

Täälläkään ei enää ultria ole tuon ru:n jälkeen. Ja ainakin neuvolan terveydenhoitajalta saadun normaaliraskauden seuranta-aikataulun mukaan täällä ei olisi luvassa kuin terveydenhoitajan tarkastuksia aina sinne synnytykseen asti? Tähän mennessä ei ole saatu mitään painoarvioitakaan vauvasta, on vaan tarkastettu missä asennossa on, mitattu sf, verenpaine ja hemoglobiini sekä paino. Huomenna olisi neuvola, katsotaan tuleeko siellä mitään uutta tietoa loppuraskauden seurannasta.

Toisaalta olen ollut siitä onnekas, ettei minulla tuon heinä-elokuun vanhasta selkävaivasta johtuneen kipuilun jälkeen ole ollut niin minkäänlaisia vaivoja/oireita/huolenaiheita, että miehellekin sanoin eilen, etten varmaan tietäisikään olevani raskaana ilman tuota pallomahaa ja siellä varsin vilkkaasti möyryävää eläjää. Sf-mitoillakin mennään niin tiukasti keskikäyrällä, että viimekertainen neuvolan th totesi, ettei olekaan aikoihin nähnyt näin tarkasti keskikäyrällä etenevää raskautta :D

Toki sen verran alkaa raskaus painaa, että hengästyttää helpommin kuin normaalisti ja tietenkin vauhti on jonkin verran hidastunut. Tänäänkään ei huvittanut puuhailla oikein mitään kotihommia, joten lepäilin koko päivän ennen neljältä alkavaa iltavuoroa. Toisaalta nyt ainakin pitäisi sitten jaksaa töissä hyvin tuo ilta ja jos sitä nyt ei olisi ihan puhki kotiin tullessakaan. :)

Omasta puolestani toivotan kaikkea hyvää myös muille marraskuulaisille, toivottavasti kaikki järjestyy myös niiden osalta, joilla on huoliakin ollut <3

rv 32+2

Muokattu viimeksi:
Mulla kans kädet, rinnat, vatsa, kainalot ja reidet kutissu aina välillä koko raskauden ajan mutta se nyt pitkälti ollu mulle normaalia aina, siks allergialääkitys ollu jo kohta 10 vuotta. Mut tää on jotain ihan hirveetä, koko ajan pitäis vaan hangata :( ja allergialääke ei auta.. toivottavasti ois arvot kuitenkin ok...

Tiedän niin mitä tarkoitat :( hirveää kutinaa .. Toivotaan että sinulla on arvot ok..

Täällä taas muutamassa päivässä tapahtunu kovin:eek: tsemppiä mammat!

Me nyt ollaan saatu rampata ultrissa koko tää raskaus, ollu henkisesti todella rankkaa.
Neuvolassa olen ollut vain kahdestio_O seuraavaks olis se käynti jossa isyystunnustetaan yms. Tänää olin sokerirasituksessa, kunpa se olis edes ok. Kuinka pian siitä saa tulokset ja mistä ne saa? Neuvolaanko soitan ku sieltä lähetteen teki? Ens ti taas ultra, ellei mitään aikasempaa tule. Paristi näytillä käynyt yöllä kun on tehnyt jo niin kipeetä ja käskyn saanu herkästi mennä ku kaikkea tässä ollut ja tulee olemaan.
Ens ke pääsen masukuvaan, sain lahjakortin kaverilta. Hänen kävi sääliksi kun ollut niin raskas raskausaika ni halusi jtn positiivista koittaa saada tähän raskauteen:Heartred
viime viikolla ultrassa toinen sikiö 1243g ja toinen 1055g. Häikkää oli taas mut kerron siitä sit tarkemmin kun asia varmistuu suuntaa tai toiseen seuraavassa ultrassa.
olisko viikko nyt 28+6

Mikä ihmeen karma mussa on kun tutkimuksiin ym.on niin vaikea päästä? Soitin jo synnytyssairaalaankin että pitäisikö käydä näytillä vatsakipujen takia. Sattuu niin kovasti vatsan sivulle että itkettää. Hirveän vähättelevä lääkäri oli puhelimessa, totesi vain että ei sulla mikään oo ja jos nyt on ihan pakko tulla nii tule mutta mielellään ei. No en sitten mene. Aamulla soittelen omalle (töykeälle) neuvolatätille ja koitan saada sen neuvolalääkärin tapaamisen mahdollisimman pian.

Rv 30+3

Takaisin