La marraskuu 2016

Meillä lapsi kastetaan ja joudutaan myöskin vuokraamaan seurakunnan tilat, koska asutaan 52m2 kaksiossa eikä täällä ole mitään mahdollisuutta pitää ristiäisiä. Laskin, että olemme kutsumassa sen verran vieraita, kaikista lähimmät sukulaiset + kummit, että meitä on yhteensä meidän perhe mukaan laskien 22.

Kysymys esikoisen odottajalta viisaammille:
Tarviiko vaunukopan pohjalle jotain lämmikettä heti marraskuusta lähtien? Pohjalla toki on siis patja ja sen lisäksi mulla on hankittuna Eisbärchen, jonka ajattelin laittaa turvakaukaloon kiinteäksi, joten siis vaunuihin jää äitiyspakkauksen makuupussi vauvan makuupussiksi. Riittääkö se siis vai pitäisikö pohjalla olla jotakin lämmikettä? Pitääkö makuupussin päälle hankkia vielä jokin peitto lisäksi, jotta on riittävän lämmin?

Mulla klo 12.30 ultra, kontrolliultra. Viimeisin ultra ollut 3 viikkoa sitten ja sen jälkeen oon kärsinyt päivittäin supistuksista. Hyvinä päivinä niitä tulee ainoastaan 10-20, normaaleina päivinä 20-30 ja huonoina päivinä tullut 50-80 hurjimmillaan... Viime yönäkin supistuksia ehti tulla huonosta unesta johtuen vähintään 10. Supistukset on napakoita ja ne toistuu säännöllisesti pahimmillaan, erityisesti iltaisin. Viimeksi rv 26 ultrassa paikat oli jo pehmenneet ja sormelle auki sekä raotti. Nyt pelottaa ihan hirveästi mennä ultraan! Pelottaa, mitä supistukset on ehtineet tehdä näin pitkällä ajalla ja pelottaa, että mut passitetaan joko täysvuodelepoon kotiin tai jopa sairaalaan. Apua, apua, apua. Tunnin päästä se selviää.

Rv 29+0

dootti jos uusi äitiysloma alkaa niin että edellinen lapsi on alle 3v, ihan sama ootko ollu välissä töissä vai et, niin seuraavat äippärahat voi hakea samoista tuloista kun ekalla äitiyslomalla oli. Jos vaikka seuraava lapsi syntyy 2017 niin vaihtoehtona on nää 2014 tulot niinku nyt, tai 2015 niinku normaalisti tulis.

Ite kerkesin näiden kahen lapsen välissä olla hetken töissä, kela automaattisesti laitto päätökseen että nyt saan tuet 2012 tulojen mukaan niinku esikoisesta, koska ne oli hieman isommat kun 2014 tulot.

Browneyedgirl vaunukopan lämmikkeiden määrä riippu ihan lapsesta ja keleistä. Meillä esikoinen on kovin kuumaverinen. Poika syntyi tammikuussa, ulkoiltiin ekana talvena vaan muutaman asteen pakkasissa. Vaunukopan pohjalla oli patja ja poika äp makuupussissa ohuessa toppahaalarissa, eli ei välttämättä tarvii kovin kummosia lämmikkeitä. Meillä on nyt valmiina vaunuihin lämpöpussi jota pojalla käytettiin rattaissa vasta seuraavana talvena, otetaan nyt tarvittaessa käyttöön tytöllä. Lampaantaljaa esim. en oo kokenu tarpeelliseks hankkia. Veikkaisin että marraskuussa ei vielä kovin kylmä ole niin silloin ainakii pärjää ilman ylimääräisiä lämmikkeitä, äp makuupussi korkeintaan, talvemmaks sit jotai lisäks riippuen miten lämminverinen vauva on :)

Voih. Meillä tais eilen olla eka hikka. Vauva oli jotenki ihan masun pinnassa ni mieski tuns sen hytkyilyn. Se oli nii säännöllistä et en oikei muuksikaan sitä osaa sanoa. No itkuhan se multa pääs.. mä oon varmaa semmone äiti joka itkee aina ku lapsi tekee jotai uutta :D

Terkkuja äitipolilta. Tilannetta seuraillaan, mutta ei vielä ollut suurta ennenaikaisen synnytyksen uhkaa.

Vauvan vointi hyvä. Käyrä oli hyvää, tosin neiti muutamaan kertaan karkas käyräantureiden alta.

Mutta koolta on sirpakka. Kasvukontrolliaika parin viikon päähän. Painoarvio 1400g. Lääkäri kuitenkin sanoi, että isompien lasten syntymäpainot huomioiden ja äidin ja isän geenit huomioiden tää on luultavasti ihan perintötekijöistä kiinni.

Kun lääkäri mittas reittä, niin niin selvä viiva näky ruudulla, että kyllä se Bruno oli oikeessa :D . Vaikka ei sillä, että niin kokenut tuo Bruno on on, etten mä ole hetkeäkään tytön sukupuolta epäillyt. Nyt ehkä suurin murhe on tuo, että miten himputin pieniä vaatteita mun pitää tytölle ostaa, että ne ei ihan jätesäkkejä olis päällä.

Uusperheellinen 31+0

IceQueen, kiitos vastauksesta. Jotain tuommoista muistan lukeneen täältä foorumin syövereistä. Kuulostaa tavallaan hassulta, mut ehkä siinä kannustetaan tosiaan lisääntymään. Minun tuloilla vuosi 2014 on ollut ehdottomasti paras keikkahommineen, ja suunnittella olisi kakkonen pienellä ikäerolla...
Mulla on liikaa aikaa, kun ei oo ykkönenkään syntynyt tai äitiyslomakaan alkanut ja jo pohdin tämmöisiä... :grin

Pitäähän sitä dootti miettiä valmiiks :grin Niin miekii mietin esikoista oottaessa :) Koskaanhan sitä ei tiedä miten nopeasti toisen saa, vai saako, mut voihan noita pohtia.

Me tultiin juuri ultrasta. Kaikki paremmin kuin pelkäsin. Olin maalannut kaikki uhkakuvat kyllä supistusten ja pelkojen keskellä. Kohdunsuu katsottiin ainoastaan ultralla eli en tiedä kuinka monelle sormelle ulkosuu raottaa ja on auki kuten viime kerroilla myös se on katsottu ja mitattu käsin. Olisin halunnut, että olisi tarkistanut asian myös sormilla kuten kaikki muut on tehneet. No, pääasia kuitenkin, että ultralla kohdun sisäsuu oli kiinni ja sen pituus oli 28mm. Kaksi viikkoa sitten oli 29mm ja neljä viikkoa sitten 35mm. Lyhentymään päin siis on, joten rasituksen esto on ainoa keino hallita, että ennenaikaisen synnytyksen riski ei lisäänny. Kuitenkin pääasia, että ei ole tuon lyhyempi, koska nyt tämän kahden viikon aikana supistukset olleet niin huolestuttavia, että olin varma, että olisi lyhentynyt jo riskirajoille. Se mikä jäi vähän mietityttämään on, että vauvan paino ei ollut noussut keskikäyrän mukaisesti kuten aina tähän mennessä. Mun SF-mitta kun on aina ja edelleen tosi pieni ja vatsa kaikkinensa tosi pieni, SF ei ole edes alakäyrällä vaan vieläkin pienempi, niin nyt se sitten näkyi jo ultrassa vauvan paino-arviossa. Istukan virtaukset oli kuitenkin ultralla kunnossa ja kaikki muutenkin normaalia, joten vauva on vaan ilmeisesti pienikokoisempi. Toki se on ymmärrettävää, koska me molemmat ollaan oltu niin pieniä syntyessä ja mun vatsakin on minimaalisen pieni ja kohtu siro. Minä keskonen 1800g ja mies keskonen 1640g. Joka tapauksessa pitkille viikoille lähelle laskettua aikaa on päästävä, kun vauvan koko on normaalia hieman pienempi. Tällä hetkellä vauvan paino siis n. 1220g eli aivan liian pieni syntymään. Täytyy siis ottaa iisisti vaan ja pääsääntöisesti maata, koska sillä näyttää olevan suotuisia vaikutuksia. Sen lisäksi tämä lääkäri oli todella todella tyytyväinen, että mulle on aloitettu jo rakenneultrassa keltarauhashormoni ja totesi, että sillä todellakin on suotuisa vaikutus tässä kohtaa ja sitä tosiaan on tärkeää jatkaa rv 34 asti. Makuuasentoa ja Lugesteronia siis jatkossakin sekä sen ohella voi yrittää pysyä elämässä kiinni jollakin asteella kuten tähän asti, että käy kerran viikossa kaupassa ja pari kertaa viikossa taxilla fysioterapiassa sekä joskus jossain kylässä autolla muutaman tunnin verran. Tosin eilen taas, kun oltiin sekä papan luona illalla kylässä että käytiin kaupassa vielä sen perään, niin liian pitkä reissu kostautui runsailla supistuksilla yöllä. Yön aikana ehti tulla viitisentoista supistusta. Rasitusta pitäisi siis tosiaan välttää ja reissujen olla maksimissaan parin tunnin pituisia eikä liian myöhään illalla kuten eilen oltiin klo 16-21 reissussa.

Seuraava ultra vähän alle kolmen viikon päästä maanantaina. Pitkä aika ja lääkärin mielestä seuraava aika olisi pitänyt olla kahden viikon päästä, mutta sihteerillä ei ollut antaa aikaa aikaisemmin.

Syke oli 149, lapsivettä normaalisti ja muutoin kaikki siis kunnossa. :)

Rv 29+0

Browneywdgirl, mulla on sf-mitta kans normaalin alla. 30+2 se oli 24cm.

Ja vk 28+5 käytiin ultrassa just painoarvioin ja sen takia, että tsekkaa kaiken olevan kunnossa. Pojun painoarvio oli 1121g. Tosin mitään muuta hätäähän meillä ei ole ja mä oon täysissä voimissani ellei hemoglobiinin laskua oteta huomioon.

Tsemppiä loppuraskauteen ❤

Voihan väsyitku päivä sentään.. tänää taitaa nukkumatti tulla hyvin hyvin ajoissa.. kaikki itkettää taas. Ei tästä tuu yhtää mitää.. maha on ollu tänää jotenki outo,sattunuki on hieman.. voi jos ens yönä sais nukuttua.. huomen on onneks neuvola.. eikä yhtää haittaa vaikka kirjottais lähetteen ultraan,huolettaa et onko vauva kasvanu ja jos on ni eihä vaa liikaa.. ku on tuo radi...

Muakin on alkanut stressaan synnytykseen liittyen yksi asia.. Miten tytön hoito järjestyy. Mitä jos pitää lähteä yöllä synnyttämään. Hän ei ole ikinä ollut yötä hoidossa. Ja muutenkin maksimissaan kolme tuntia erossa musta ja isästänsä samaan aikaan. Tiedän että pidempäänkin hän pärjäisi mutta en halua sellaista tilannetta että hän herää aamulla niin että kumpikaan meistä vanhemmista ei ole paikalla. Ja toisaalta en usko että nukkumaan menosta tulisi mitään ilman meitä. Aina oltava jompikumpi vieressä. Olenkin miettinyt olisiko parempi jos menen yksin synnyttämään jos lähtö tulee illalla/yöllä.. Mies ei oikein ole sanonut mitään tähän, ymmärtää kyllä miksi mietin tätä vaihtoehtoa. Mutta en tiedä olisiko se yhtään reilua häntä kohtaan ettei näkisi toisen lapsen maailmaan tuloa. Toisaalta ei mun mielestä ole myöskään reilua laittaa esikoista hänelle täysin uuteen tilanteeseen mihin ei ehkä ole vielä valmis. Onko kukaan ollut synnyttämässä ilman miestä tai onko suunnitelmissa sellainen?

Dootti: Ja mikäli työehtoisopimukseesi kuuluu (kuten esim.yksityinen sos.ja terv.ala) 3kk palkka äitiyslomalla, niin senkin saat vaikket hoitovapaalla olisi ollut töissä ollenkaan.

"Brownie" (sori lyhenne :grin ) Mun näkemyksen mukaan et voi vaunukoppaa altapäin lämmittää liikaa kunhan materiaali on hengittävää. Kylmä hiipii helpoiten selästä käsin. Minulla oli pitkälle kevääseen aito lampaanvillanen huopa taiteltuna selän alla vaunukopassa ja sen päällä makuupussit tms mitkä sai tarpeen mukaan auki. Tämä takasi, että selkä pysyy lämpimänä vaikka muutoin olisikin kertoimia vähemmän. :) Tärkeintä on tuo hengittävyys ettei vauva hikoile mistään kosteaksi.

28+6

Voikukka9: Vielä ehtii harjoitella ja totutella esikoista. :)
Minulla on samat huolet, toki olen pitänyt tärkeänä ja järjestellyt että esikoisella (1v11kk) on alusta asti ollut läheiset välit johonkin tahoon, että ns. hätäjärjestelyhoito on mahdollista. Meidän kohdalla onneksi se on ollut mahdollista isovanhempien taholta. Mummola onkin melkein kuin toinen koti esikoiselle. Tämä huojentaa itseäni paljon. Vaikkakin tiedän, että minun pidempi poissaolo tulee olemaan "vaikeaa".

Dootti: Ja mikäli työehtoisopimukseesi kuuluu (kuten esim.yksityinen sos.ja terv.ala) 3kk palkka äitiyslomalla, niin senkin saat vaikket hoitovapaalla olisi ollut töissä ollenkaan.

"Brownie" (sori lyhenne :grin ) Mun näkemyksen mukaan et voi vaunukoppaa altapäin lämmittää liikaa kunhan materiaali on hengittävää. Kylmä hiipii helpoiten selästä käsin. Minulla oli pitkälle kevääseen aito lampaanvillanen huopa taiteltuna selän alla vaunukopassa ja sen päällä makuupussit tms mitkä sai tarpeen mukaan auki. Tämä takasi, että selkä pysyy lämpimänä vaikka muutoin olisikin kertoimia vähemmän. :) Tärkeintä on tuo hengittävyys ettei vauva hikoile mistään kosteaksi.

28+6

Mikä materiaali on hengittävää? Fleecepeitto tuskin on? Mitä sinne pohjalle siis kannattaisi laittaa?

Voikukka, kannattaa harjoitella hoidossa olemista nyt ennen synnytystä. Voi olla liian kova paikka, jos ensimmäisen kerran on erossa, kun vauva syntyy. Sittenkin vaikka olisi isänsä kanssa.

Yölento, niin se voi olla.. Ehkä mun pitää jättää tyttö vaikka isänsä kanssa kahdestaan välillä pidemmäksi aikaa. Saampa sitten myös omaa aikaa kunnolla. Yöksi en vaan jotenkin vielä raaski häntä jättää ilman meitä kumpaakaan. Tuntuu vielä niin pieneltä siihen, vaikka tiedän että monet on paljon nuorempanakin jo yön yli hoidossa. Varmaan myös pitäisi olla vaikka isovanhempien kanssa vähän pidempiä pätkiä päivisin.

Voikukka, mulla on justiinsa sama huoli kuin sulla! Meidän tyttö, joka juuri täytti 2 vuotta, ei ole ikinä ollut kokonaista yötä ilman meitä vanhempia, tai jompaa kumpaa vanhempaa. Hän on vasta nyt kesän aikana alkanut suurimman osan öistä nukkumaan koko yön putkeen, joten en ole ihan senkään takia viitsinyt häntä yökylään laittaa. Mutta en laittaisi vieläkään, koska hän on niin herkkä tyttö. :sad001 Poika on aina ollut reipas ja oli jo tuossa iässä ollut ainakin mummolassa ja tätini luona yön yli.

Olin kesällä sitä mieltä, että todellakin otetaan nyt syksyllä ennen vauvan syntymää mieheni kanssa vähän enemmän parisuhdeaikaa laittamalla molemmat lapset yöksi hoitoon mummolaan ja tekemällä itse mitä huvittaa. Enää ei tunnu siltä. Mutta en tiedä pitäisikö kuitenkin. Just se että kyllä mä haluan mennä sairaalaan mieheni kanssa enkä yksin ja jos yöllä tulisi lähtö niin pakko tytönkin on olla yö jonkun muun kanssa. Että jos totuttelisi valmiiksi yhden yön verran... :nailbiting:

Browneyedgirl, sympatiaa!! Ajattelin sinua viime yönä kun mulla supisti kaksi kertaa. Toissa yönäkin supisti kun kylkeä käänsin. Mietin, että kyllä mahdat olla väsynyt kun öisinkin sulla niin paljon supistelee. :sad001 Ei ollut yhtään kivaa keskellä yötä nuo muutamatkaan supistukset.

Rv 31+6

Mua kans mietityttää, et miten tytön hoitokuviot sit suttaantuu, ku synnytys on. Ja et miten kuljetaan sairaalaan (hoitopaikka eri suunnasssa vähän ja en haluais kovin kipeenä olla tytön nähtävissä..). Pitääkö siis vaan mennä taksilla? Ottaako ne synnyttävää kyytiin?

Tyttö menee nyt pe ekaa kertaa yökylään mummolaan, koska haluan miehen synnytykseen, jos vaan on mahdollista. Nyt siis vähä yökylätreeniä sit ennen tositoimia. :D tyttö on ainaki vielä ihan ok yökyläilyn suhteen. Käytiin viime yö kahestaa siellä yötä ja puhuin siitä, että parin yön päästä sit jää ilman äitiä ja isiiä ja tullaa sit aamulla hakema. no, onneks on myös hääpäivävklp, ni eiköhän miehen kans keksitä kivaa tekemistä sille aikaa, ku treenaillaan tätä asiaa.. Tyttö siis on 2v 6kk.

En raaskis välttämättä vielä muuten viedä, mut koen, et parempi näin, et jos joutuu sit yöksi, ni ei tuu ihan puskista eka kokemus. Ymmärtää sit paremmin, ku pitää selittää, et mahdollisesti menee sit ku veli syntyy.

Tyttö nyt nukkunu 6kk täydet yöt ja 1,5kk omassa huoneessa.

Rv 30+5

Belle, meidän tyttö myös tosi herkkä niin se vaikuttaa halukkuuteen laittaa hoitoon pidemmäksi aikaa. Niin ja vielä sekin, että tyttö nukkuu samassa huoneessa meidän kanssa.. Hän on nyt 1v9kk.

Eea, kyllä taksilla pääsee synnyttämään. Viimeksi mentiin ja niin on tarkoitus tälläkin kertaa.

• Tykkään
Reaktiot: Eea
Takaisin